|
Скачати 141.14 Kb.
|
ТЕМА УРОКУ. Просвітництво як літературна епоха. Розмаїття виявів літературного життя: виникнення (сентименталізму) та розвиток (класицизм, реалізм) художніх напрямів, нових жанрів (філософська повість та ін..) МЕТА УРОКУ : з’ясувати рівень знань учнів про всесвітній літературний процес та найдавніші художні досягнення епох; ознайомити учнів з основними засадами мистецтва епохи просвітництва; навчити їх характеризувати просвітництво як ідейних рух і літературну епоху, працювати з літературознавчими термінами; розвивати навички критичного мислення; вдосконалювати вміння готувати повідомлення на задану тему; спонукати учнів до самоаналізу , самопізнання, формувати широкий світогляд учнів. ОБЛАДНАННЯ : Проект «Просвітництво як літературна епоха. Портрет доби», ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі умінь та навичок. Урок – проект. ЕПІГРАФ УРОКУ Епоха іде вперед, а кожна окрема людина починає з початку. Й. В. Гете ХІД УРОКУ І. Оголошення теми і завдань уроку ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Сьогодні на уроці ми будемо вивчати нову тему «Просвітництво як літературна епоха. Розмаїття виявів літературного життя: виникнення та розвиток художніх напрямів, нових жанрів.» Подивимося, які завдання стоять перед нами. ІІ Мотивація навчальної діяльності * СЛАЙД №1 ВИЗНАЧЕННЯ ЗАВДАНЬ УРОКУ 1.Продовжити розмову про всесвітній літературний процес. 2.Охарактеризувати просвітництво як літературний рух та епоху. 3.Ознайомитися з основними засадами мистецтва просвітництва. 4.Намагатися зрозуміти розмаїття виявів літературного життя: виникнення таких художніх напрямів як сентименталізм, класицизм, реалізм, нових жанрів (філософська повість тощо). СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Всесвітній літературний процес як Зоряне небо. Подивиться на небо в ночі , там безліч зірок , і великих і малих. Вони сяють, рухаються, падають на Землю. А потім народжуються нові зірки. Ось і всесвітній літературний процес. Він має свої зірки - це напрями , течії і цілі Епохи, які колись ярко заявили про себе, потім пройшов їх зоряний час, засіяли нові зірки. Перш ніж продовжити розмову про всесвітній літературний процес, згадаймо його витоки. Все, що існує на світі, завжди має свій початок. Європейська література народилася з дивовижної і неповторної культури античного періоду. Ми вже доторкнулися до її таємниці, краси, гармонії і знову, ще раз поринемо в її загадковість. А розкажуть нам про це наші допитливі дослідники. ІІІ Перевірка домашнього завдання 1.3 Презентація результатів дослідницьких робіт мікрогруп. Перша мікрогрупа. Матеріал для повідомлення. СЛАЙД №2 «МІФОЛОГІЧНИЙ РЕАЛІЗМ АНТИЧНОСТІ» У давні-давні часи, коли на небі жили боги – титани, а світом правив Бог Крон, боги і люди мало відрізнялися один від одного, так як походили від однієї матері Геї-Землі. Боги часто спускалися до людей, а люди жили як боги. Еллада – скільки чарівної музики чується в цьому слові. Давня Греція і Давній Рим. Прогулюючись або розмовляючи в саду під деревами, греки і римляни творили свою культуру, філософію, архітектуру й театр, скульптуру та живопис. 15 сторіч античності в історії світової культури – це був час надзвичайного злету. Так що ж таке античність? АНТИЧНІСТЬ – історичний та культурний спадок Давньої Греції і Давнього Риму, основа, на якій пізніше розвинулася культура Європейських народів VІІ ст. до н.д – V ст н.д. Головні ознаки Античності: * виникнення літератури з усного слова; * боги й людина – два центри античної культури; * відкриття людини; * прагнення осмислити світ; * гармонія поєднання розуму з емоціями; * перевага громадського над особистим СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Другий етап розвитку всесвітнього літературного процесу – Середньовіччя. Про це нам повідомить друга мікрогрупа дослідників. Друга мікрогрупа СЛАЙД №3 «СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ» Безліч ниток крізь віки й тисячоліття тягнуться від античності в інші епохи, утворюючи дивовижне плетиво, барвистий килим європейської цивілізації. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СИМВОЛІЗМ - V - ХV ст. Історична культурна доба. Тисячолітній період в історії європейської культури, проміжний між античністю та Відродженням. Середньовіччя називали «темними віками». В житті раннього періоду середніх віків були постійні війни, пограбування, набіги. Провідне місце у свідомості людства посідає Абсолют – єдине божество, вище за Людину. Але культурне середньовіччя не поступається стародавній культурі. Саме у середні віки деякі народи пережили золотий вік своєї літератури, такі як арабська, іранська, японська, китайська літератури, література Провансу і Київської Русі. ГОЛОВНІ ОЗНАКИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ:
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Розглянемо третю добу розвитку всесвітньо-літературного процесу. Третя мікрогрупа СЛАЙД №4 «ВІДРОДЖЕННЯ» На зміну середньовіччя прийшло відродження. У 15 ст. воно виникло в Італії, батьківщині античності, а в 15 -16 ст. розповсюдилося в країнах Європи: Іспанії, Нідерландах, Німеччині, Франції, Англії. Французи ці світлі часи називали ренесансом. ГОЛОВНІ ОЗНАКИ ВІДРОДЖЕННЯ: великі наукові та географічні відкриття; створення національних держав; розвиток світової торгівлі; формування літературних мов, науки; відродження античної спадщини; виникнення нової свідомості – гуманізму; ідеал людини – всебічно розвинена особистість;
її внутрішній світ. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Дякуючи нашим дослідникам, ми помандрували стежками сивої давнини, яка має продовження в сьогоденні. ІІ.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ І. CЛОВО ВЧИТЕЛЯ. 1. 1 Робота над епіграфом уроку Дуже влучно сказав німецький поет філософ Й.В. Гете: « ЕПОХА ЙДЕ ВПЕРЕД , А КОЖНА ОКРЕМА ЛЮДИНА ПОЧИНАЄ СПОЧАТКУ.» - Як ви розумієте слова великого поета? ОЧІКУВАНА ВІДПОВІДЬ: Всесвітньо - літературний процес ніколи не зупиняється: одна літературна доба змінюється іншою, один літературний напрям народжує новий, з’являються нові течії , нові жанри. Епоха йде вперед, вона ж і удосконалює ті процеси, які сама і породила. А кожна окрема людина, коли народжується, вчиться ходити, їсти, читати , писати , працювати, потім вона вмирає. Народжується друга окрема людина - і все починається спочатку. ІІ. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ 2.1 Знайди відповідь, використовуючи підручник. - Чому дивувався філософ Кант в своєму житті? (слайд з даними словами) 2.2 ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ІММАНУЇЛ КАНТ» «Дві речі тим більше дивують мене , чим більше думаю про них : зоряне небо над головою і моральний закон у мені.» 2.3 Прокоментуйте провідну думку поета І. КАНТА. ОЧІКУВАНА ВІДПОВІДЬ: Іммануїла Канта цікавила таємниця Всесвіту, він хотів розгадати його закони . А ще цікавила Біблія, яка дає право вибору людині на вільне життя , але застерігає, що кожен з нас несе моральну відповідальність за свої вчинки. Як це все осягнути і збагнути? Це і турбувало І. Канта. 3.СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Проблемні питання. 3.1 Прокоментуйте провідну думку просвітника Т.Боккаліні. ( Учні зачитують слова Т.Боккаліні по підручнику, на екрані висвічується слайд з цими словами). 3.3 ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ДУМКА БОККАЛІНІ» «Там, де мешкають невігласи , існують монархії, а де розквітла література і працюють великі уми, установлюються республіки. 4. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ 4.1 Прокоментуйте думку Т. Боккаліні. ОЧІКУВАНА ВІДПОВІДЬ Я вважаю: філософ Т. Боккаліні мав на увазі, що невігласи не здатні із темряви рухатися до світла і утворювати щось нове, тобто монархії перетворювати на республіки. 5. ВИСНОВОК. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Так, щоб рухатися вперед, удосконалювати своє життя, потрібні були розумні люди , їх появі сприяла ДОБА ПРОСВІТНИЦТВА . Давайте з’ясуємо , що саме означає слово Просвітництво? Допоможуть нам в цьому питанні творчі групи, які працювали над ПРОЕКТОМ «ПРОСВІТНИЦТВО. ПОРТРЕТ ДОБИ.» 9. РОБОТА В ЗОШИТАХ. 10.Словарна робота. **Просвітництво – це… **Світочі доби - це… ІІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ «ПРОСВІТНИЦТВО. ПОРТРЕТ ДОБИ.» ( захист учнями проекту ) 1. ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ІДЕЙНО - ЕСТЕТИЧНЕ ТЛО ЕПОХИ ПРОСВІТНИЦТВА. СВІТОЧІ ДОБИ. » ( Робота з текстом слайду. Звіт про роботу першої групи. Завдання групи: дати визначення поняття «ПРОСВІТНИЦТВА», ознайомитися з найвидатнішими її представниками. З’ясувати , хто вони СВІТОЧІ Доби Просвітництва? ПРОСВІТНИЦТВО– від фр. Siècle des lunue res – доба світочів. Сам корінь слова «просвітництво» (від «світло», «світити») указує на одну із провідних тем доби. Хто вони СВІТОЧІ ДОБИ Просвітництва? (Презентація слайду, коментар учнів, робота в зошитах) *СЛОВО ВЧИТЕЛЯ А тепер докладніше ознайомимося з цим незвичайним явищем літературного процесу. Отже, ПОРТРЕТ ДОБИ. 2.ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ПОРТРЕТ ДОБИ.» (Робота с текстом слайду. Звіт про роботу другої групи. ) Завдання групи : зазначити хронологічні рамки епохи, визначити головні ЇЇ проблеми, героїв доби, прикмети епохи, ідею Просвітництва. СЛОВО ПРЕДСТАВНИКАМ ТРЕТЬОЇ ГРУПИ Отже,прикмета епохи: пропаганда книг і знань , створення перших енциклопедій,поява енциклопедистів . Хто вони, ці загадкові люди? Що вони робили , про що думали , що турбувало їх? 3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДІВ «Пропаганда книг і знань – прикмета епохи , створення перших енциклопедій». «Ідеологи й виконавці грандіозного проекту». (Робота с текстом слайдів. Звіт про роботу третьої групи). Завдання групи: визначити, які питання ставили просвітники перед літературою, який вагомий вклад внесли вони в розвиток не тільки літературного процесу, а й культури взагалі.? Хто вони ідеологи і виконавці грандіозного проекту? Чому їх називали енциклопедистами? *РЕФЛЕКСІЯ. Випереджувальні завдання.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
- Вольтер «Простак»; - Ф. Шиллер «Вільгельм Телль»; - Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера»; - Й.В . Гете «Фауст»; - Д. Фонвізін «Недоросток» СЛОВО ВЧИТЕЛЯ 1. Кого в добу Просвітництва називали енциклопедистами? Очікувані результати. * Так називали просвітників: філософів, письменників, політиків. 2.Яке видання відіграло надзвичайну роль в ідеологічному обґрунтуванні Великої французької революції? ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: *Енциклопедії, або тлумачний словник наук , мистецтв І ремесел. 3.Хто став головними ідеологами і виконавцями цього грандіозного проекту? Ще раз подивимося на екран. (повторне звернення до тексту слайда ) 4. Який жанр мистецтва в добу Просвітництва став чи не єдиним «засобом масової інформації.» ? *ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ : (художня література) 5.Як називали добу Просвітництва? («Доба розуму», «Доба світочів», «Доба Вольтера») СЛОВО ВЧИТЕЛЯ А тепер розглянемо комплекс проблем , які хвилювали просвітників в першу чергу. Отже, провідні ідеї доби Просвітництва. 4.ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ПРОВІДНІ ІДЕЇ ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА» (Робота з текстом слайду. Звіт про роботу четвертої групи. Завдання групи : визначити комплекс проблем, які хвилювали просвітників у першу чергу. * СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ 4.1 Чому просвітники надавали таке велике значення освіченості монарха? 4.2 Одним із центральних понять Просвітництва було поняття «природна людина». Як ви розумієте цей вислів? Чи погоджуєтесь ви з думкою просвітників? 4.3 При яких умовах філософ ВОЛЬТЕР повірив би у природну шляхетність дворянина? . Як ви це можете пояснити? 4.4 Просвітники проголосили ідею рівності від народження всіх без винятку людей? Як ви вважаєте, вони мали рацію? 4.5 Чи справді визнав би граф Дорант , герой комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич, міщанина Журдена рівним собі? 4.6 Яка доба розвінчала систему рабоволодіння? 4.7 Ідея расової рівності . Ким вважала себе білошкіра людина ? 4.8 Яке перше слово промовив П’ятниця, якому навчив його Робінзон Крузо. * СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Отже, робимо висновок. Яка головна ідея доби просвітництва? ( повторне звернення до презентації слайду) *СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Ще одне питання заслуговує на увагу. Це розмаїття проявів літературного життя в епоху Просвітництва. В цю епоху співіснували й взаємодіяли різні літературні напрями. З ‘явилися нові літературні жанри, дивимося на екран… 5.ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «РОЗМАЇТТЯ ПРОЯВІВ ЛІТЕРАТУРНОГО ЖИТТЯ» (Робота з текстом слайду. Звіт про роботу 5 групи Завдання творчої групи: працюючи над проектом, ми намагалися донести до вас відлуння епохи, ознайомити з розмаїттям проявів літературного життя, показати, як співіснували й діяли різні літературні напрями, як з’являлися нові літературні жанри. (робота с текстом слайду, коментар учнів) 5.1ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ. - Отже, визначте , яке розмаїття проявів спостерігалося у добу Просвітництва? (Тоді співіснували й взаємодіяли різні літературні напрями. Безперечно, особливе місце належало класицизму, але класицистичні твори вже наповнювалися просвітницьким змістом. На прикладі яких творів це можна простежити? (Якщо порівняємо сюжет трагедії ВОЛЬТЕРА «Едіп» з сюжетом трагедії Софокла «Цар Едіп». Герой Софокла покірно змирився з долею, осліпив себе і геть пішов із Фів, а герой Вольтера докоряє богам, що вони покарали його за свої ж власні вчинки. Тільки в добу Просвітництва людина почала вже використовувати своє право на власну думку.)
(В романі Д. Дефо «Робінзон Крузо». Взагалі Д.Дефо вважається батьком реалістичного роману. Його традиції продовжили Г. Фільдінг. Д.Дідро.) - Сентименталізм – літературний і мистецький напрям. Який культ проголошували сентименталісти? (Ідеалізували патріархальну старовину, природу, щирі почуття.)Представники сентименталізму: С.Річардсон, О.Гольдсміт,Т.Смоллет,Ж. –Ж. Руссо, М.Карамзін, Г. Квітка – Основ’яненко. *СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Оскільки просвітники приділяли значну увагу виховному впливу на суспільство пропаганді своїх ідей у літературних творах, то не дивно , що своєрідною «візитною карткою» літератури Просвітництва є наявність у ній соціально - філософських ідей. Принципово важливим є питання щодо ставлення просвітників до питань релігії. Часто приходиться слухати , що просвітники були атеїстами, хоча атеїстом навряд когось із них можна назвати. Необхідно чітко розрізняти поняття – атеїзм , антиклерикалізм деїзм. В цьому нам поможуть розібратися творча група дослідників. 6.ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «АТЕЇЗМ, АНТИКЛЕРИКАЛІЗМ, ДЕЇЗМ» ( Робота з текстом слайду. Звіт про роботу шостої групи.) Завдання творчої групи : в своїх творчих пошуках ми хотіли розв’язати низку проблемних питань: з’ясувати, хто такі атеїсти, антиклерикали, деїсти? Як відносився до існування БОГА сам Вольтер. Дивимося на екран. (Робота над змістом слайду. Коментар учнів) *Цікаво знати. Французького письменника і філософа Вольтера називали запеклим антиклерикалом . Він закликав «розчавити гадину (католицьку церкву), і разом з тим заявляв: «Якби БОГА не було, його треба було б вигадати». Деїсти переконані були в тому, що учені, відкриваючи закони природи, насправді відкривають божественні закони, які людський розум просто не може осягнути. 6.1 Яким уявляли собі Всесвіт представники просвітництва? Чому видатного вченого Ісаака Ньютона називали « геніальним інтерпретатором божественного промисла». *СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Треба зазначити, що своєрідне примирення своєї ідеології з релігією просвітники знайшли в деїзмі. Провідний настрій доби Просвітництва – оптимізм . Своєрідною емблемою цього оптимістичного умонастрою є ода Ф. Шиллера «До радості». 7. ПРЕЗЕНТАЦІЯ СЛАЙДУ «ОДА Ф.ШИЛЛЕРА «ДО РАДОСТІ» ( Робота з текстом слайду. Звіт про роботу сьомої групи.) Завдання творчої групи літераторів: ми намагалися зробити підсумок із всього сказаного. Ще раз підкреслити, що просвітники відіграли велику роль в утверджені віри в безмежну силу людського розуму й освіти. Вони щиро вірили в те, що настане «царство розуму». Розумні й освічені, вони дуже добре бачили недоліки й вади реального життя, але вірили в справедливість, були оптимістами. Таким оптимізмом наповнена Ода Ф. Шиллера «ДО РАДОСТІ» Подивимося на екран. (Виразне читання поезії Ф. Шиллера, коментар учнів) ІУ.ПОВТОРНЕ ЗВЕРНЕННЯ ДО ТЕМИ. *Підбиття підсумків уроку. Отже, ми сьогодні розглянули питання «Просвітництво, як літературна доба», розглянули розмаїття проявів літературного життя, з’ясували виникнення та розвиток художніх напрямів , художніх жанрів. 1. Ще раз з’ясуємо , що таке Просвітництво? 2. В чому проявилося розмаїття проявів літературного життя? 3.Які художні напрями і художні жанри ви знаєте? У.ОЦІНЮВАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ ПРОЕКТІВ. УІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ. Скласти гроно на тему «Просвітництво». |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |