Тема уроку. Українська народна казка «Колобок»
Мета уроку. : Поглиблювати знання учнів про казку , вдосконалювати навички правильного,свідомого,виразногочитання. Вчити стежити за логікою описування подій,орієнтуватися у структурі тексту. Закріплювати вміння розрізняти народну й авторську казки. Формувати уміння визначати головну думку казки та пояснювати її.Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, спостережливість, творчі здібності учнів,збагачувати активний словниковий запас; учити правильно висловлювати власні думки. Виховувати наполегливість у здобутті знань. Прищеплювати
любов до книг, бережне ставлення до них. Пробуджувати бажання читати казки самостійно.
Обладнання:
виставка книжок «Казки мого дитинства, ланцюжок малюнків «намалюю мультфільм», мовно-логічні завдання, пам´ятка до уроку «Словникова скринька», картки для роботи в групі, маски героїв до казки.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
1)Привітання.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному ,мені.
Я дарую посмішку і вам,
радість допоможе нам!
-Спочатку сідає краса (дівчатка), потім сила (хлопчики).
Психоформула
Посміхніться один одному.. У своїй душі віднайдіть чарівне тепло, зігрійте тих, хто поруч з вами. Подаруйте гарний настрій і нашим гостям. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.
Вправа «Мікрофон»
-А щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо , яким має бути урок?
-Які ми на уроці?
Вправа «Криголам»
У –
Р –
О –
К –
-Що ще ми можемо додати? ( толерантні, працьовиті..)
.
-Адже навчання – це і є наша праця.
-Ось в народі відоме прислів’я:
Навчання –це праця, а знання – ... (мед.)
Робота в парах ( скласти пазли – слово «мед»).
-Чому так міркував народ?
- Ми сьогодні спробуємо збирати свої солодкі знання ось у такі бочечки.
За активність, творчість, працьовитість ви будете отримувати фішки, але її отримати не так просто. Треба старатися працювати на повну силу.
-Отже, раджу на урок взяти мудру голівку, уважні і спостережливі оченята, працьовиті ручки, вушка, що вміють слухати і чути, добре сердечко, працьовитість і терпіння.
ІІ. Мовленнєва розминка.
Вправи для розвитку артикуляційного апарату.
- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені .
Тому ми повинні постійно їх тренувати.
Тренуємо легені
У кого найбільша кулька (імітують надування кульки).
«Кульбабка» - повільно подути, щоб парашутики кульбабки легенько
розлетілися.
«Свіча» - 3 рази уявно загасити полум'я свічі.
3.Читання піраміди слів на розширення кута зору.
Каз ка
Каз кар
Каз очка
Каз ковий
Каз итися
-Пригадаємо відомі нам казочки за допомогою чистомовки:
Ла-ла-ла – ваша мати …(прийшла).
Ідь-ідь-ідь – в рукавичку вліз … (ведмідь).
Ить-ить-ить – в Лиски в животі … (бурчить).
Ок-ок-ок – ій назустріч … (колобок).
Ля-ля-ля – пригостила … (журавля).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель: Як ви думаєте, про що може йти мова сьогодні на уроці?
Вчитель.
Гра «Мікрофон» (Продовжити речення, відповісти на запитання)
-А що ж таке казка?
-Які бувають казки?
- Я люблю читати казки, тому що…
Вчитель. Справді,казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радості.
Казки супроводжують людину все життя. І скільки б нам не було років, ми з задоволенням слухаємо, розказуємо казки і віримо в них.
Сьогодні ми працюватимемо з українською народною казкою. Яку ви всі дуже добре знаєте . Читаємо ланцюжок ..
Спекла – охолов – побіг – зустрів – втік – ....
З якої казки цей ланцюжок?
-Якого слова не вистачає?
( з' їла)
-І робота в нас буде незвичайною. Урок творчості .Уявімо. що нас попросили підготувати казку для інсценування у ляльковому театрі , а потім показати для малят з дитячого садочка. Згодні?
-Тоді поміркуємо, з чого ми, як майбутні актори , розпочнемо роботу?
( пропозиції учнів).
- Отже,спочатку треба познайомитися зі змістом казки.
ІY.Вивчення нового матеріалу.
-В казці вам зустрінуться незнайомі слова.
Зверніться , будь ласка до «словникової скриньки»
Хижка –те саме, що комора.
Засік – ящик для борошна
Призьба –невисокий земляний насип уздовж стін хати знадвору.
Охолов- прохолов.
Постановка проблемного питання.
-Зараз я вам зачитаю казку, а ви уважно слухайте, чим вона закінчиться?
-Так закінчилась перша пригода колобка.
А далі в казці зявляються нові герої і все повторюється.
-В якій послідовності зявляються герої казки?
•
Гра «Намалюємо мультфільм».
Мета: вчити визначати головні події, які вплітаються в основний сюжет твору, розрізняти головне та другорядне, розвивати вміння аналізувати та синтезувати.
Завдання:
- Які малюнки можна намалювати до казки «Колобок»,-щоб діти, які її не читали, зрозуміли зміст?
- Виберіть серед поданих ілюстрацій найменшу кількість, за якими можна відтворити зміст казки.
- Виберіть з твору або придумайте підписи до ілюстрацій. У результаті виконання завдання має вийти мультфільм.
-Кому з героїв казки ви хотіли б подарувати свої посмішки? Чому?
-Народні казки часто мають таку побудову:
Зачин – повтор - кінцівка.
-Чим же закінчилась казка?
( дочитування казки).
-Чи вийшла б казка, якби лисичка першою зустрілася колобку?
-То хто головний герой з усіх мешканців?
4.Вторинне читання твору.
-А зараз ви будете читати казку самостійно, але перед цим давайте поміркуємо, яким тоном ви будете читати слова кожного персонажа?
Мовно-логічні завдання
Весел... Хитр...
Довірлив... підступн...
Вайлуват.... несмілив... жадібн...
Сильн... сіреньк... жорсток....
-Так, все вірно, слова зайчика ми будемо читати тоненьким голосом, бо він маленький та беззахисний.
Слова лисички ми будемо читати з хитринкою.
Слова вовка та ведмедя будемо читати голосно, трішки сердито, бо вони великі і страшні. Тож, починаємо читати.
Вторинний аналіз.
-Які почуття викликає ця казка?
-Чому кожен з лісових мешканців хотів з'їсти колобка?
- То ж , чи добре вихвалятися?
«Корисні поради»
-Які поради ви дали б своїм друзям , щоб вони не попали у такі неприємні ситуації?
5. Гра « В театрі»
-З сюжетом казки ми знайомі, а тепер спробуємо побувати в театрі і показати прем'єру нашої казки .
- А що потрібно для того, щоб наша гра на сцені була цікавою, правдоподібною?
- Отже , акторами будуть...
Розігрування казки в ролях.
-Хто найкраще справився зі своєю роллю?
Які побажання хочете висловити учням-акторам?
6.Робота в групах.
1.Сенкан «Казка»
Сенкан Колобок»
3. Збери прислів я «Казка вигадка, та в ній
Щось повчальне зрозумій»
4.Збери прислів’я « Казки маленькі, та розуму в них багато»
5.«Ми- художники» - намалювати малюнок до казки.
Y.Рефлексія. Підсумок.
-Ось наш урок і підійшов до завершення. Поділимося враженнями від уроку. Що вам найбільше сподобалося ?
Що ви дізналися нового і можете поділитися зі своїми товаришами, яких не було в школі?
-Піднімемо свої бочечки , покажемо свої солодкі знання , що ви назбирали за урок.
-Я сподіваюсь, що на наступних уроках ви продовжите поповнювати бочечки новими знаннями, які неодмінно вам пригодяться в наступних класах.
-Читайте! Вивчайте казки! Тільки під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Нехай вони ідуть по світу і завжди живуть серед нас.
-Творіть, фантазуйте, мрійте та добре навчайтеся!
Д/з.
Вчитися читати казку за особами, відбиваючи характер дійових осіб. Намалювати малюнок до казки.