Українська мова
1клас
Тема. Українська народна казка «Лисичка і Журавель».
Мета: вивчити та засвоїти слова до теми, ознайомити з українською народною казкою “Лисичка та Журавель”. Активізувати словниковий запас дітей. Удосконалювати і розвивати орфоепічні вміння; пам’ять, увагу, спостережливість, відповідати на запитання українською мовою. Виховувати любов до усної народної творчості, почуття дружби та відповідальності.
Обладнання: підручник.Українська мова: Усний курс: Підруч. для 1 кл. загальноосв. навч. закл. з навч. російською мовою/ О.Н. Хорошковська, Г.І.Охота. – К.: Освіта, 2012; ноутбук, запис казки “Лисичка та Журавель”, презентація, індивідуальні карточки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Прийоми і форми роботи: відгадування загадок, гра “Так. Ні”, колективна, індивідуальна форми роботи.
План уроку
|
Етапи уроку
|
Час
|
І
|
Організація класу.
|
1 хв.
|
ІІ
|
Мотивація навчальної діяльності.
Відгадування загадки. (Колективна робота).
Бесіда за малюнками. Опис тварин
|
4 хв.
|
ІІІ
|
Повідомлення теми уроку.
Слухання казки “Лисичка та Журавель”.
|
5 хв.
|
ІV
|
Сприймання та усвідомлення нових знань.
Робота з підручником.
Словникова робота.
|
10 хв.
|
V
|
Фізкультхвилинка.
|
1 хв.
|
V І
|
Закріплення та осмислення знань.
Робота над сюжетом казки.
Практична робота на картці. Робота на картках.
Виставка робіт.
|
12 хв.
|
VІІ
|
Узагальнення і систематизація знань.
Колективна гра «Так. Ні».
|
1 хв.
|
VIII
|
Підсумок уроку.
|
1 хв.
|
Хід уроку
Організаційний момент.
Ось і дзвоник продзвенів
Для маленьких школярів,
Він покликав на урок
У чарівний світ казок.
Мотивація навчальної діяльності.
- Послухайте загадки i намагайтеся відгадати, хто сьогодні прийшов до нас на урок.
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду з нашим півником.
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід.
(Лисиця).
Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабенят
Для своїх малят.
(Журавель)
Сьогодні до нас на урок прийшла лисичка та журавель. (Картинки лисички та журавля).
Подивіться на картинки і скажіть, яка лисичка? (Гарна, хитра, руденька).
Чим харчується лисичка? (Курочкою, мишкою, зайчиком).
Який журавель? (Сірий, стрункий, поважний).
Що їсть журавель? (Жаб, рибу, комах).
Поміркуйте, нащо журавлеві такі довгі ноги і дзьоб. (Для того, щоб добувати собі їжу - риб, жаб.)
Чи можна лисицю і журавля назвати друзями?
3. Повідомлення теми уроку.
- Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про лисичку та журавля і послухаємо про них казку, а також дізнаємося, чому вони не дружать. Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору. Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних.
- Діти, чи любите ви казки? Назвіть свої улюблені казки. (Відповіді дітей).
Робота з підручником.
Завдання. Відкрийте підручник на сторінці 22-23. Розглядайте малюнки і уважно слухайте казку.
Слухання казки “Лисичка та Журавель”.
ЛИСИЧКА i ЖУРАВЕЛЬ
Лисичка з Журавлем дуже заприятелювали. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості:
- Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу.
Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем.
- Призволяйся, не погордуй. Сама варила.
Журавель стук, стук дзьобом - нічого не спіймав. А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всієї не з'їла.. А коли кашки не стало, вона й мовить:
- Вибачай, кумочку, більше не маю чим угощати.
- Спасибі й за те, - пісним голосом промовив Журавель. - А ти б, Лисичко, до мене завтра в гості прийшла.
- Добре, Журавлику, прийду, чому не прийти, - каже Лисичка.
Другого дня приходить Лисичка, а Журавель наварив м'яса, буряків, квасольки, картопельки. Покришив дрібненько, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
- Їж, кумонько. Не погордуй, люба моя, - припрошує Журавель.
Нюхає Лисичка - смачно пахне. Встромляє голову в глечик - не йде голова. Пробує лапкою - не витягне. Крутиться Лисичка, скаче навколо глечика, а Журавель їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.
- Вибач, любонько, - каже, випорожнивши глечика, - чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає.
Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостинність. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з Журавлями приятелювати.
Словникова робота.
Заприятелювали – подружились.
Призволяйся — пригощайся.
Нюшити — нюхати.
Кличе в гості – зовёт в гости
шматочок за шматочком - кусочек за кусочком
4. Фізкультхвилинка
НА БОЛОТІ
На болоті в хороводі — ходьба з високим підніманням колін і змахами рук
Журавель наш діток водить, — кружляння на місці
Танцювали що є сили –
Все болото розмісили.
Прилетіли вранці бусли, — легкий біг, змахи руками
Посідали і загрузли. — повернення на місця.
5. Закріплення та осмислення знань.
Робота над сюжетом казки.
- Хто головні герої казки? (Лисичка та Журавель).
- Що приготувала лисичка? (Кашку).
- Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? (Мілку тарілочку)
- Як ви думаєте, чому? (Щоб з’їсти самій).
- Уявіть себе на місці журавлика, як він почувався в гостях у лисички? (Ображено, негостинно).
- Як відреагував журавлик на лисиччине частування? (Запросив до себе в гості).
- Що приготував журавель? (Борщик).
- Яку посудину обрав журавлик? Чому? (Глечик. Щоб провчити лисичку).
- Як відреагувала лисичка на журавлине частування? (Образилася на журавля).
- Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? (Ні).
- Чи правильно поступила лисичка? (Неправильно).
- А як мали поступити справжні друзі? (Пригостити один одного).
Практична робота на картці. Робота по картках.
-
Гра «Лабіринтами казки»
Завдання. Кого з героїв цієї казки треба провести крізь лабіринт? Чому? А як було у казці, розкажи.
6. Узагальнення і систематизація знань.
Колективна гра «Так. Ні»
Лисичка запросила Журавля в гості? (Так)
Лисичка приготувала борщик? (Ні)
У гостинах Журавель наївся? (Ні)
Журавель запросив Лисичку в гості? (Так)
Наварив борщика та подав у мисочці? (Ні)
Наїлася Лисичка у Журавля? (Ні)
Товаришує Лисичка з Журавлем? (Ні).
Підсумок уроку.
Закінчити урок я хочу словами:
Не можемо на світі
без казки прожити
Бо казка вчить нас
як потрібно дружити.
Як зло подолати
Як хитрих провчити
Як добрих і чуйних.
Й сміливих любити
Чудове це почуття - дружба. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Ми повинні пам’ятати , що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятайте, що зло – тимчасове, а добро – вічне!
|