Уроку


Скачати 94.1 Kb.
Назва Уроку
Дата 03.11.2013
Розмір 94.1 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Тема уроку: Релігія як явище культури. Світові релігії . Виникнення та

поширення релігійних вчень.

Мета:

  • Когнітивна: ознайомити учнів з релігією як невід’ємною частиною національних та загальнолюдської культури;

розглянути шляхи розвитку релігії в сучасному світі та міру її впливу

на розвиток життя людства в майбутньому;

продовжити формувати навички самостійної роботи з різними

джерелами інформації , створювати мультимедійні презентації та

репрезентувати їх;

  • Розвивальна:Розвивати критичне мислення через виокремлення головного з великого обсягу інформації, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки , висловлювати та доводити власне бачення проблеми;

  • Виховна: формувати толерантність , як обов’язкову складову особистості сучасної людини;

вміння приймати рішення і нести відповідальність за їх наслідки для

себе і суспільства

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: посилена лекція

Обладнання : мультимедійний проектор,

роздатковий матеріал для учнів(додаток 1) ,

Біблія в ілюстраціях.

Концепція уроку:Релігія реальне явище суспільного життя. Для

суспільства релігія є об’єднанням загальнолюдських цінностей і норм, невід’ємною частиною культури . Кожна людина має право на самовизначення щодо власних релігійних чи атеїстичних уподобань.

Державні вимоги до рівня підготовки учня з теми: описувати світові

релігії

Хід уроку.

1.Розминка

Слайд 2

Кожна людина намагається організувати своє життя так, щоб почувати себе в ньому щасливою. Як ви думаєте, коли в людини є достаток, улюблена робота з достойною оплатою, освіта і знання, визнання суспільством –то людина вже може вважати себе щасливою чи потрібно ще щось?

Що саме( очікувана відповідь: набір духовних цінносте має доповнювати наявні матеріальні)

Отож, рано чи пізно, але кожна людина задумується над сенсом власного життя і приходить до розуміння, що духовні цінності все таки вищі від матеріальних. А духовні цінності мають своє вираження в культурі та у вірі.

2. Обгрунтування навчання

Прийом «Переклад з української на українську»

Культура- все створене людиною;

ступінь досконалості рукотворних об’єктів;

рівень розвитку відносин.

Релігія - система поглядів і викликаного ними способу життя , основою яких є абсолютна віра в існування надприродного.

Догма- незаперечне твердження.

«Що старішими стають люди, які живуть духовним життям , то ширшим стає їхній розумовий кругозір, яснішає їх свідомість; люди ж які живуть тільки мирським життям, з роками згасають»,- твердить священне писання іудеїв Талмуд. І ми протягом уроку спробуємо розібратись з таким культурним явищем, як релігія, розглянемо провідні релігії сучасності та спробуємо визначити власне ставлення до них.

3. Актуалізація опорних знань.

З однієї з причин значної уваги сучасного суспільства до проблем релігій ми вже познайомились на уроках екології. Розглядаючи можливі сценарії розвитку людського суспільства на планеті ми познайомились з гіпотезою зіткнення цивілізацій.

Хто автор гіпотези і в чому її суть?

  • Отож, відомі вчені пророкують зростання ролі релігій в світі, ідентифікацію в майбутньому національної і релігійної приналежності в єдине ціле і зростання конфліктів на цьому підґрунті. Знайомлячись з матеріалом сьогоднішнього уроку ви спробуєте відповісти на кілька непростих питань:

  • Чи реальною є гіпотеза зіткнення цивілізацій у майбутньому?

  • Чи є місце релігії в житті сучасного суспільства і у вашому особистому житті?

Працюючи на уроці ви будете заповнювати зведену таблицю «Релігії світу», тож будьте уважними.

В кінці уроку спробуєте висловити власне ставлення до релігії в аналізуючій таблиці та синкані.

4.Усвідомлення змісту.

Слайд 3Посилена лекція «Релігії світу»

Отож, як ми вже встановили , релігія –це світогляд і світовідчуття, поведінка людини і стиль її життя , що базується на непохитній вірі в надприродне. В світі існує багато різновидів релігійних вчень. Всі вони сформувались в основному у 18 ст і з того часу майже не змінювались. Надсучасні релігії є по суті комбінацією відомих постулатів, ідей та поглядів інших, вже існуючих релігій.

Слайд 4

Найдавнішими за часом виникнення є релігії традиційні. Вони досить поширені в Африці, Азії, Океанії, активно відроджуються нині в Європі, але загальне число прихильників не перевищує 100 млн. чол. До традиційних вірувань належать

  • Віра у надприродну силу неживих предметів-фетишизм;

  • Віра в існування духів і душі- анімізм, поширена в Африці;

  • Віра у предків , які живуть після смерті і втручаються в срави живих-культ мертвих, поширений у народів Східної Азії;

  • Віра у здатність окремих людей впадати в транс і спілкуватись з духами-шаманізм; поширений в народів Сибіру,Кореї, Океанії;

  • Віра у надприродні можливості окремих людей та ритуалів – магія.

Світові релігії мають значно більше число прихильників, розповсюджені на значній території, поширені у всіх регіонах світу. За географічним поширенням світові релігії поділяються на універсальні, прихильники яких живуть в усіх регіонах світу, і етнічні, які мають значну кількість віруючих в окремих країнах чи регіонах.

Окрім того виділяють групу неорелігій, які виникли нещодавно, є синтетичними по своїй суті, відіграють значну роль в житті окремих соціальних груп.

На які групи поділяються релігії світу?

Чи суттєвими є ознаки розподілу релігій на групи?

Чи є регіони чи країни світу вільні від релігійних вірувань ?

Слайд 5

Отож , перша група релігій – це світові універсальні релігії. Їх три : християнство, мусульманство та буддизм. З кожною із них вас познайомлять творчі групи. В процесі представлення відповідних презентацій , заповніть першу частину таблиці1.

-Учнівські презентації світових універсальних релігій.,

Корекція презентацій.

Які види культурних надбань загальнолюдського плану ви помітили в кожній з світових універсальних релігій?

Чи цікаві вони особисто вам ?

Чи можете ви стверджувати, що універсальні релігії є культурним явищем в житті всього людського суспільства, а не тільки набожних людей?

Слайд 6

Світові етнічні релігії, на відміну від універсальних, маючи значну кількість прихильників, географічно розповсюджені в окремих країнах, серед окремих регіонів чи націй. До найпоширеніши етнічних релігій світу належать іудаїзм індуїзм, синтоїзм, даосизм та конфуціанство.

Слайд 7

Іудаїзм – одна з найдревніших релігій світу. Зародки віри зявились в ІІ тисячолітті до н. е серед євреї Палестини.Головними догматами іудейства є

  • Визнання єдиного Бога Яхве

  • Богообраність єврейського народу,

  • Віра в мессію, який має судити всіх живих і мертвих, а прихильників Яхве привести в землю обітованну

  • Святість Вітхого (Старого) Завіту та Талмуду


Головні догми та заповіді іудаїзму закріплені у Торі( П’ятикнижжі), яка вперше було проголошена в 5 ст до н.е. в Єрусалимі.

Виник іудаїзм на обмеженій території. Через проголошення особливого статусу єврейського народу не набув значного розповсюдження територіального. Своєрідність історичної долі єврейського народу призвела до значного географічного поширення іудаїзму, але це була і є релігія одного єврейського народу. Для релігії не характерне сектантство, нині існують тільки секти євсеїв та караїмів.

Слайд 8

Найбільш розповсюдженою етнічною релігією світу за кількістю віруючих є індуїзм, який сповідують 730 млн осіб, переважно жителі Індії.Релігія є розповсюдженою у Пакистані, Непалі, Бангладеш, Шрі-Ланці, Південній Африці, на о.Балі. в самій Індії ця релігія є панівною на протязі 5 тис років. Індуїзм визнає переселення душ, існування Найвищого божества, поклоняється красі природи і людини. Священною річкою для індуїсті є Ганг. Головні божества – Брахма, Вішну, Шива. Згідно вірування доля кожної людини чітко визначена у дхармі.порушивши її людина приречує свою душу на небуття, тому має дотримуватись життя в касті, в якій народилась. Сьогодні соціальна база індуїзму починає послаблюватись, але не приймається однозначно членами високих каст.

Слайд 9

Японець не може не бути синтоїстом- стверджують самі японці., і в цілому вони праві. Синтоїзм з 1648 по 945 рік був національною релігією Японії. В основі релігії лежить культ божеств природи, їх більше 3 тис. Верховне божество – богині Аматерасу, та її потомок Дзіммі який вважається предком імператорської сім’ї. Синтоїзм обожнює імператора. Синтоїсти вірять в Камі, всюдисущих проявлень священного, які живуть храмах. Священною для релігії є книга «Кодзікі», по суті історія Японії з міфічних ухилом. Традиційно і нині в японському будинку має бути камідана-алтарь з мініатюрним храмом.

Слайд 10

Близько 1 млрд людей в сівті є прихильниками конфуціанства, філософсько–релігійного вчення, що виникло в Китаї в 5 ст до не. Засновником його є філософ Конфуцій , який розробив концепцію ідеальної людини, котрою стають не завдяки походженню, а в результаті досягнення високих моральних якостей. Паралельно з конфуціанством в Китаї розвивався даосизм. Це віра в загальний все регулюючий закон-дао, якому підкорюється і людина, і природа. Позиція людини – пасивна, а головне її завдання: досягти довголіття за допомогою фізичних вправ та дієт

Які види етнічних релігій ми розглянули?

Яка з них виявилась для вас найбільш привабливою?

Чи готові ви більше про неї дізнатись ?

Що саме зацікавило в релігії-суть вірування чи видовищна

обрядовість?.

Слайд 11

Майже кожна з вже розглянутих релігій має свій центр, свою столицю . Найбільш різноплановим в цьому відношенні є Єрусалим, в якому містяться святині іудаїзму, православ’я та католицизму. Храмове місто на Світій горі шанується прихильниками всіх універсальних релігій. Стіна Плачу приймає горесті і скарги всіх зневірених чи ображених, Храм Гроба Господня дивує щорічним самозапальним вогнем. А сам Єрусалим щиро вітає мусульман в мусульманському, християн – в християнському, а іудеїв в єврейському кварталах. І, можливо, на сьогодні є зразком розв’язування релігійних суперечок та конфліктів.

Слайд12

Мекка і Медина в Саудівській Аравії- визнані центри мусульманства і кожен правовірний має здійснити до Кааби в Мецці хадж, хоча один раз в житті.

Високогірна Лхаса в Китаї- ідеологічний , культурний центр буддизму. Храм Святої Софії в турецькому Константинополі –ідеологічний центр православ’я. Дивна , своєрідна держава посеред Риму –Ватикан- резиденція глави католицизму папи римського. А якщо залишити осторонь релігійне наповнення кожного з названих об’єктів , то побачимо невимовно прекрасні витвори архітектурного мистецтва, живопису, скульптури, різьбярства, орнаментальні шедеври, почуємо високу музику хорового співу християн, вечірнього намазу мусульман , органні шедеври католиків , неповторні мелодії буддиських дзвонів. Все це – достовірні культурні надбання людства в цілому.

Слайд 13

Релігії продовжують розвиватись і трансформуватись , і в наш час виникають все нові напрямки і течії що дістали назву неорелігій. Це пояснюється швидкими і значними змінами в житті сучасного суспільства, пошуками нових орієнтирів і цінностей. Нові релігії є синтезом елементів та ідей існуючих релігій, популярних філософських вчень. Така синтетична релігіє творчість не є новою Ще у 18 ст на стику ідей буддизму, конфуціанства, християнства, іудаїзму та ісламу в багатьох країнах Східної Азії виникла і розповсюдилась віра Бахаї-бахаїзм. Символом віри є один з надзвичайно гарних храмових комплексів світу-Храм Лотоса .

Слайд 14

До неорелігій належать Велике Білке Братство, школа Порфирія Іванова, Армія спасіння, мормони, та багато інших Серед них виділяються релігійні вчення які є успішними комерційними проектами. Найвідомішим з них є церква діанетики або саєнтологія.

Слайд 14

Основоположник саєнтології - письменник фантаст Рон Хаббард. Розвинути будь –які здібності до бажаного рівня, посилити інтелект , вилікувати будь яку хворобу шляхом бігу, сауни, вітамінів , в тому числі наркоманію, СНІД, онкозахворювання , привабливі орієнтири для діабетиків. Шлях досягнення мети – масовий гіпноз та маніпуляція свідомістю людини. Саєнтологія поширена більше ніж в 100 країнах світу. Відома своїми публічними протестами проти психіатричних лікарень, інтернету, Має власну систему скетч –тестування на рівень щастя і духовної свободи. Церва сеаєнтології володіє значною кількістю товарних брендів, системою освітніх та реабілітаційних центрів з фантастичною вартістю послуг . За даними «Форбсу» є одним з найуспішніших фінансових проектів 20ст, з мільярдними щорічними оборотами активного капіталу.

Слайд 16

А в російські Казані народився і втілюється ще один проект - Церква всіх релігій. Це храм , в різні частини якого може прийти людина будь –якого віросповідання, знайти там все необхідне для звернення до бога і вирішення своїх духовних проблем. Можливо це майбутній шлях для релігій?

Яка з неорелігій вас найбільше зацікавила?

Чи хотілося б вам поспілкуватись ближче з представниками цієї

церкви?

Що важаєте корисним для будь –якої людини з багажу нових релігій?

5.Рефлексія.

Слайд 17

Корекція опорної таблиці.

Заповнення аналітичної схеми.

Складання синка ну .

Підсумкові питання.

Чи можна па підставі отриманої вами інформації стверджувати, що релігія

  • явище культурне

  • -явище світове

  • явище конфліктне

  • причина розвитку людства за сценарієм зіткнення цивілізацій?


Домашнє завдання.

Слайд 18

Тема « Світові релігії»

Коротке повідомлення на тему «Традиційні вірування народів світу»

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка