|
Скачати 94.1 Kb.
|
Тема уроку: Релігія як явище культури. Світові релігії . Виникнення та поширення релігійних вчень. Мета:
розглянути шляхи розвитку релігії в сучасному світі та міру її впливу на розвиток життя людства в майбутньому; продовжити формувати навички самостійної роботи з різними джерелами інформації , створювати мультимедійні презентації та репрезентувати їх;
вміння приймати рішення і нести відповідальність за їх наслідки для себе і суспільства Тип уроку: урок засвоєння нових знань Форма проведення: посилена лекція Обладнання : мультимедійний проектор, роздатковий матеріал для учнів(додаток 1) , Біблія в ілюстраціях. Концепція уроку:Релігія реальне явище суспільного життя. Для суспільства релігія є об’єднанням загальнолюдських цінностей і норм, невід’ємною частиною культури . Кожна людина має право на самовизначення щодо власних релігійних чи атеїстичних уподобань. Державні вимоги до рівня підготовки учня з теми: описувати світові релігії Хід уроку. 1.Розминка Слайд 2 Кожна людина намагається організувати своє життя так, щоб почувати себе в ньому щасливою. Як ви думаєте, коли в людини є достаток, улюблена робота з достойною оплатою, освіта і знання, визнання суспільством –то людина вже може вважати себе щасливою чи потрібно ще щось? Що саме( очікувана відповідь: набір духовних цінносте має доповнювати наявні матеріальні) Отож, рано чи пізно, але кожна людина задумується над сенсом власного життя і приходить до розуміння, що духовні цінності все таки вищі від матеріальних. А духовні цінності мають своє вираження в культурі та у вірі. 2. Обгрунтування навчання Прийом «Переклад з української на українську» Культура- все створене людиною; ступінь досконалості рукотворних об’єктів; рівень розвитку відносин. Релігія - система поглядів і викликаного ними способу життя , основою яких є абсолютна віра в існування надприродного. Догма- незаперечне твердження. «Що старішими стають люди, які живуть духовним життям , то ширшим стає їхній розумовий кругозір, яснішає їх свідомість; люди ж які живуть тільки мирським життям, з роками згасають»,- твердить священне писання іудеїв Талмуд. І ми протягом уроку спробуємо розібратись з таким культурним явищем, як релігія, розглянемо провідні релігії сучасності та спробуємо визначити власне ставлення до них. 3. Актуалізація опорних знань. З однієї з причин значної уваги сучасного суспільства до проблем релігій ми вже познайомились на уроках екології. Розглядаючи можливі сценарії розвитку людського суспільства на планеті ми познайомились з гіпотезою зіткнення цивілізацій. Хто автор гіпотези і в чому її суть?
Працюючи на уроці ви будете заповнювати зведену таблицю «Релігії світу», тож будьте уважними. В кінці уроку спробуєте висловити власне ставлення до релігії в аналізуючій таблиці та синкані. 4.Усвідомлення змісту. Слайд 3Посилена лекція «Релігії світу» Отож, як ми вже встановили , релігія –це світогляд і світовідчуття, поведінка людини і стиль її життя , що базується на непохитній вірі в надприродне. В світі існує багато різновидів релігійних вчень. Всі вони сформувались в основному у 18 ст і з того часу майже не змінювались. Надсучасні релігії є по суті комбінацією відомих постулатів, ідей та поглядів інших, вже існуючих релігій. Слайд 4 Найдавнішими за часом виникнення є релігії традиційні. Вони досить поширені в Африці, Азії, Океанії, активно відроджуються нині в Європі, але загальне число прихильників не перевищує 100 млн. чол. До традиційних вірувань належать
Світові релігії мають значно більше число прихильників, розповсюджені на значній території, поширені у всіх регіонах світу. За географічним поширенням світові релігії поділяються на універсальні, прихильники яких живуть в усіх регіонах світу, і етнічні, які мають значну кількість віруючих в окремих країнах чи регіонах. Окрім того виділяють групу неорелігій, які виникли нещодавно, є синтетичними по своїй суті, відіграють значну роль в житті окремих соціальних груп. На які групи поділяються релігії світу? Чи суттєвими є ознаки розподілу релігій на групи? Чи є регіони чи країни світу вільні від релігійних вірувань ? Слайд 5 Отож , перша група релігій – це світові універсальні релігії. Їх три : християнство, мусульманство та буддизм. З кожною із них вас познайомлять творчі групи. В процесі представлення відповідних презентацій , заповніть першу частину таблиці1. -Учнівські презентації світових універсальних релігій., Корекція презентацій. Які види культурних надбань загальнолюдського плану ви помітили в кожній з світових універсальних релігій? Чи цікаві вони особисто вам ? Чи можете ви стверджувати, що універсальні релігії є культурним явищем в житті всього людського суспільства, а не тільки набожних людей? Слайд 6 Світові етнічні релігії, на відміну від універсальних, маючи значну кількість прихильників, географічно розповсюджені в окремих країнах, серед окремих регіонів чи націй. До найпоширеніши етнічних релігій світу належать іудаїзм індуїзм, синтоїзм, даосизм та конфуціанство. Слайд 7 Іудаїзм – одна з найдревніших релігій світу. Зародки віри зявились в ІІ тисячолітті до н. е серед євреї Палестини.Головними догматами іудейства є
Головні догми та заповіді іудаїзму закріплені у Торі( П’ятикнижжі), яка вперше було проголошена в 5 ст до н.е. в Єрусалимі. Виник іудаїзм на обмеженій території. Через проголошення особливого статусу єврейського народу не набув значного розповсюдження територіального. Своєрідність історичної долі єврейського народу призвела до значного географічного поширення іудаїзму, але це була і є релігія одного єврейського народу. Для релігії не характерне сектантство, нині існують тільки секти євсеїв та караїмів. Слайд 8 Найбільш розповсюдженою етнічною релігією світу за кількістю віруючих є індуїзм, який сповідують 730 млн осіб, переважно жителі Індії.Релігія є розповсюдженою у Пакистані, Непалі, Бангладеш, Шрі-Ланці, Південній Африці, на о.Балі. в самій Індії ця релігія є панівною на протязі 5 тис років. Індуїзм визнає переселення душ, існування Найвищого божества, поклоняється красі природи і людини. Священною річкою для індуїсті є Ганг. Головні божества – Брахма, Вішну, Шива. Згідно вірування доля кожної людини чітко визначена у дхармі.порушивши її людина приречує свою душу на небуття, тому має дотримуватись життя в касті, в якій народилась. Сьогодні соціальна база індуїзму починає послаблюватись, але не приймається однозначно членами високих каст. Слайд 9 Японець не може не бути синтоїстом- стверджують самі японці., і в цілому вони праві. Синтоїзм з 1648 по 945 рік був національною релігією Японії. В основі релігії лежить культ божеств природи, їх більше 3 тис. Верховне божество – богині Аматерасу, та її потомок Дзіммі який вважається предком імператорської сім’ї. Синтоїзм обожнює імператора. Синтоїсти вірять в Камі, всюдисущих проявлень священного, які живуть храмах. Священною для релігії є книга «Кодзікі», по суті історія Японії з міфічних ухилом. Традиційно і нині в японському будинку має бути камідана-алтарь з мініатюрним храмом. Слайд 10 Близько 1 млрд людей в сівті є прихильниками конфуціанства, філософсько–релігійного вчення, що виникло в Китаї в 5 ст до не. Засновником його є філософ Конфуцій , який розробив концепцію ідеальної людини, котрою стають не завдяки походженню, а в результаті досягнення високих моральних якостей. Паралельно з конфуціанством в Китаї розвивався даосизм. Це віра в загальний все регулюючий закон-дао, якому підкорюється і людина, і природа. Позиція людини – пасивна, а головне її завдання: досягти довголіття за допомогою фізичних вправ та дієт Які види етнічних релігій ми розглянули? Яка з них виявилась для вас найбільш привабливою? Чи готові ви більше про неї дізнатись ? Що саме зацікавило в релігії-суть вірування чи видовищна обрядовість?. Слайд 11 Майже кожна з вже розглянутих релігій має свій центр, свою столицю . Найбільш різноплановим в цьому відношенні є Єрусалим, в якому містяться святині іудаїзму, православ’я та католицизму. Храмове місто на Світій горі шанується прихильниками всіх універсальних релігій. Стіна Плачу приймає горесті і скарги всіх зневірених чи ображених, Храм Гроба Господня дивує щорічним самозапальним вогнем. А сам Єрусалим щиро вітає мусульман в мусульманському, християн – в християнському, а іудеїв в єврейському кварталах. І, можливо, на сьогодні є зразком розв’язування релігійних суперечок та конфліктів. Слайд12 Мекка і Медина в Саудівській Аравії- визнані центри мусульманства і кожен правовірний має здійснити до Кааби в Мецці хадж, хоча один раз в житті. Високогірна Лхаса в Китаї- ідеологічний , культурний центр буддизму. Храм Святої Софії в турецькому Константинополі –ідеологічний центр православ’я. Дивна , своєрідна держава посеред Риму –Ватикан- резиденція глави католицизму папи римського. А якщо залишити осторонь релігійне наповнення кожного з названих об’єктів , то побачимо невимовно прекрасні витвори архітектурного мистецтва, живопису, скульптури, різьбярства, орнаментальні шедеври, почуємо високу музику хорового співу християн, вечірнього намазу мусульман , органні шедеври католиків , неповторні мелодії буддиських дзвонів. Все це – достовірні культурні надбання людства в цілому. Слайд 13 Релігії продовжують розвиватись і трансформуватись , і в наш час виникають все нові напрямки і течії що дістали назву неорелігій. Це пояснюється швидкими і значними змінами в житті сучасного суспільства, пошуками нових орієнтирів і цінностей. Нові релігії є синтезом елементів та ідей існуючих релігій, популярних філософських вчень. Така синтетична релігіє творчість не є новою Ще у 18 ст на стику ідей буддизму, конфуціанства, християнства, іудаїзму та ісламу в багатьох країнах Східної Азії виникла і розповсюдилась віра Бахаї-бахаїзм. Символом віри є один з надзвичайно гарних храмових комплексів світу-Храм Лотоса . Слайд 14 До неорелігій належать Велике Білке Братство, школа Порфирія Іванова, Армія спасіння, мормони, та багато інших Серед них виділяються релігійні вчення які є успішними комерційними проектами. Найвідомішим з них є церква діанетики або саєнтологія. Слайд 14 Основоположник саєнтології - письменник фантаст Рон Хаббард. Розвинути будь –які здібності до бажаного рівня, посилити інтелект , вилікувати будь яку хворобу шляхом бігу, сауни, вітамінів , в тому числі наркоманію, СНІД, онкозахворювання , привабливі орієнтири для діабетиків. Шлях досягнення мети – масовий гіпноз та маніпуляція свідомістю людини. Саєнтологія поширена більше ніж в 100 країнах світу. Відома своїми публічними протестами проти психіатричних лікарень, інтернету, Має власну систему скетч –тестування на рівень щастя і духовної свободи. Церва сеаєнтології володіє значною кількістю товарних брендів, системою освітніх та реабілітаційних центрів з фантастичною вартістю послуг . За даними «Форбсу» є одним з найуспішніших фінансових проектів 20ст, з мільярдними щорічними оборотами активного капіталу. Слайд 16 А в російські Казані народився і втілюється ще один проект - Церква всіх релігій. Це храм , в різні частини якого може прийти людина будь –якого віросповідання, знайти там все необхідне для звернення до бога і вирішення своїх духовних проблем. Можливо це майбутній шлях для релігій? Яка з неорелігій вас найбільше зацікавила? Чи хотілося б вам поспілкуватись ближче з представниками цієї церкви? Що важаєте корисним для будь –якої людини з багажу нових релігій? 5.Рефлексія. Слайд 17 Корекція опорної таблиці. Заповнення аналітичної схеми. Складання синка ну . Підсумкові питання. Чи можна па підставі отриманої вами інформації стверджувати, що релігія
Домашнє завдання. Слайд 18 Тема « Світові релігії» Коротке повідомлення на тему «Традиційні вірування народів світу» |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |