|
Скачати 91.83 Kb.
|
Цінність життя і здоров’я. Модель Школи сприяння здоров’ю Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я - це найважливіша справа вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світосприймання, розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили. В. О. Сухомлинський Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я. Останніми десятиліттями світова наука зараховує проблему здоров'я, в широкому розумінні цього поняття до кола глобальних проблем, розв'язання яких зумовлює характеристики майбутнього розвитку людства, та й навіть сам факт подальшого існування його як біологічного виду. Сьогодні здоров’я розглядається як стан повного фізичного, духовного, психічного та соціального благополуччя людини. Знайти своє місце в мінливому світі, виявити здібності, мати життєву перспективу, стати корисною суспільству може тільки та людина, яка фізично розвинена, соціально адаптована, психічно врівноважена, має духовну основу. Здоров’я є елементом індивідуальної культури життєдіяльності людини. Ця культура визначається рівнем розвитку вмінь та навичок, що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я людини, реалізації з цією метою внутрішніх резервів її організму. Культура здоров’я відбивається у специфічних формах і способах життєздатності особистості, які виробляються, починаючи з раннього дитинства, і реалізуються протягом усього життя. Низький рівень здоров’я молоді сьогодні має низку конкретних причин. Серед усіх чинників, які так чи інакше впливають на стан і фізичного, і психічного здоров’я населення й, зокрема, молоді, найважливішою є поведінка. Цей показник перевершує вплив спадковості, навколишнього середовища та якості медичної допомоги. Найважчі хвороби в сучасних розвинутих країнах пов’язані з індивідуальними звичками, особливо постійними, які в сукупності часто називають способом життя. Поведінка людини дуже важлива для здоров’я, виливає на нього безпосередньо, через спосіб життя, або опосередковано - через економічні чи соціально-економічні умови, і є основною детермінантою здоров’я. Щоб уплинути на поведінку людини, необхідні зусилля як її самої, так і сім’ї та суспільства Життєві пріоритети особистості формуються в школі, і від того, якими вони будуть, залежить майбутнє дитини і країни в цілому. Серед пріоритетних напрямів, визначених Національною доктриною розвитку освіти, є «пропаганда здорового способу життя, стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя». Завданням педагогічного колективу Уманської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів №10 Уманської міської ради Черкаської області, члена Європейської і Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю, експериментального навчального закладу Всеукраїнського рівня 2003 - 2010 років, є забезпечення здорового способу життя всього шкільного колективу завдяки створенню такого середовища, яке б сприяло зміцненню здоров'я всіх його членів. Історична довідка становлення Школи сприяння здоров'ю:
Тема експерименту: «Створення моделі Школи сприяння здоров'ю»
Надзвичайно важливим завданням освіти в Україні є сприяння розвитку молодого покоління, формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і психологічного здоров'я. Це завдання є одним із обов'язків держави, передбачених законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», державними програмами, Конвенцією ООН про права дитини. Актуальність проблеми здоров'я надії в наш час стала не тільки предметом наукових досліджень, а й першочерговим завданням. Педагогіка здоров'я - відносно новий напрям у педагогіці. її основним предметом є здоров'я підростаючого покоління. Тут важливо відзначити, що здоров'я дітей, підлітків у процесі їхнього розвитку, досягнення зрілості й дорослішання не тільки повинно зберігатись або нарощуватись, але й відповідним чином будуватись і перебудовуватись. Дитинство є періодом інтенсивного й цілеспрямованого розвитку, формування фізичної, інтелектуальної, психічної, моральної і соціальної досконалості людини. На відміну від дорослого, дитині притаманний широкий спектр зовсім особливого стану, який широко відомий під назвою «критичний стан розвитку». Ці критичні періоди є станами підвищеного ризику для появи хронічних захворювань. Тому особливу увагу необхідно приділяти учням у період їхнього перебування в закладах освіти з метою виховання потреби у здоровому способі життя шляхом організації навчально-виховного процесу, спрямованого перш за все на збереження здоров'я учнів, тим паче, що за даними спеціальних досліджень Інституту гігієни і медичної екології ім. Марзеєва АМН України, серед дітей шкільного віку спостерігається тенденція зростання захворюваності (хронічно хворих дітей):
Загальна захворюваність учнів за останні 10 років зросла на 26,8% і на сьогодні, на кожну тисячу дітей, віком від 9 до 15 років, припадає понад 2000 захворювань, тобто кожна дитина має по 2 хронічних захворювання. Саме школа, за статичними даними, сприяє появі хронічних захворювань у кожної другої дитини, що призводить до істотної втрати резерву здоров'я. Вся ця жахлива статистика здебільшого дісталася нам у спадок від суспільства, де не було пріоритету здоров'я. Право на життя, на охорону здоров'я й медичну допомогу передбачене Конституцією України. На жаль, це право залишається майже не реалізованим. Формується нова елітна медицина, яка не по кишені більшості населення. У країні відсутня мода на здоров'я. Засоби масової інформації тиражують шкідливі звички, насильство, звертаючи мало уваги на формування гармонійно, фізично і духовно розвиненої людини. Порушення здоров'я, які простежуються в дошкільному віці, пов'язані з нездоровим способом життя батьків і призводить до того, що в 60% дітей, які приходять у перший клас, помітні функціональні порушення, 21% - мають відставання біологічного віку від паспортного на 2 роки, а 45 % - нейро-психологічно і фізично не готові до навчання і освоєння програми. Враховуючи все це педагогічний колектив успішно продовжує працювати в Європейській і Національній мережі шкіл сприяння здоров'ю, враховуючи питання формування: у дітей особистісної культури здоров'я (або особистісної фізичної культури), здорового способу життя та його складових (рухової активності, відмови від шкідливих звичок, раціонального харчування, особистої гігієни, тощо). Поряд з цими факторами існують і менш вагомі, які також впливають на стан їхнього здоров'я - спосіб життя - сім'я, спадковість, екологічні ситуації - все це дуже складні, багатогранні та динамічні явища, які враховуються вчителями, а також роль сім'ї, що формує потребово-мотиваційну сферу; соціальне положення та фінансовий статок батьків; вплив спадкових факторів на здоров'я (≈16%) дитини Педагогічний колектив школи аналізує і систематично враховує і вирішує проблеми забезпечення гідних умов життєдіяльності дітей, тому що 50% батьків знаходиться за межею прожиткового мінімуму, що становить рівень соціально - економічного та культурного розвитку суспільства, а також аналізує всі форми проведення дозвілля учнями школи. Наше анкетування дозволяє свідчити, що 44% дітей віком від 14 до 17 років мають можливість задовольняти свої потреби у дозвіллі на достатньому рівні. Для 70% не вистачає коштів, 26% - вільного часу та 30% відсутністю, близько, відповідних закладів за місцем їх проживання. Це дає змогу вказувати на те, що діти більшу частину вільного часу віддають перегляду телевізійних програм, а кожен третій - комп'ютеру (ігри, Інтернет тощо). На даний час значна частина учнів у вільний час віддають перевагу спілкуванню з друзями. Ми працюємо в даному напрямку і переконуємо^ що дане середовище не повинно впливати на появу в учнів шкідливих звичок, про що свідчать результати аналізу причин, які зумовлюють розповсюдження в учнівському колективі звичок тютюнопаління та вживання алкоголю. Так, за результатами анкетування, найвагомішими факторами, які спричиняють учнів до паління та вживання алкоголю є; за компанію - 40%, та «просто так» - 10%. За роки навчання у школі збільшується кількість учнів, які «смакували» ті чи інші алкогольні напої. Наприклад: у 5-х класах -20,1% учнів спробували пиво! А у 11 класі пиво пробували уже троє з чотирьох (69%). Ці опитування проводились в рамках реалізації програми «Здоров'я та поведінкові орієнтації учнівської молоді». Наслідком складних процесів, які розгортаються в системі шкільної освіти, як свідчать матеріали національного звіту про реалізацію Україною положень Конвенції ООН про права дитини, явилось те, що близько 60% учнів загальноосвітніх навчальних закладів відчувають втому від занять (в нас 22%), біля 40% учнів складність у навчанні (в нас 11%); 25% враховують учнівське становище психологічно не комфортним (в нас 1,5 %); у 20% учнів сформувалось відчуття не сприйняття їх з боку педагогів, як особистостей (в нас 0%), а у 15% із У спектрі захворювань школярів, як свідчать медичні дані, визначне місце займають різні форми порушення у них постави. На даний час кількість дітей з порушенням постави становить:
Це обумовлюється тим, що 85% денного часу учнів знаходяться без руху (сидять). Тому вчителі удосконалюють існуючі і розробляють нові педагогічні технології організації фізкультурно-оздоровчої роботи. Все це дає результативність і сприяє здоров’ю. Здоровий спосіб життя для дітей визначається такими параметрами:
Що ж дала дітям, педагогам і батькам існуюча модель Школи сприяння здоров'ю?...
Педагоги школи переконані, що школа повинна стати острівцем людяності й любові, творчості й постійного пошуку, щоб її випускники протягом всього життя слідували золотому правилу: розум в голові, чесність у серці, здоров'я у тілі. З детальним описом напрацювань педагогічного колективу Уманської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів №10 Уманської міської ради Черкаської області можна ознайомитись у книзі «Інновація в сучасній освіті: якісна освіта - запорука самореалізації особистості». |
Ознайомити учасників з поняттям «цінність» і виявити специфіку життєвих... «цінність» і виявити специфіку життєвих цінностей, сформувати ставлення учасників тренінгу до цінностей як дуже важливою складової... |
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського... Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я |
Мета: використати відпочинок дітей в оздоровчому таборі для їх комплексного... Формувати в дітей поняття здоров я в широкому розумінні; сприяти виробленню і закріпленню навичок здорового способу життя |
Увага і пам’ять, їх зв’язок із здоров’ям людини Формувати поняття «увага» і «пам’ять», встановити їх зв’язок із здоров’ям людини, розкрити залежність результатів навчання від здоров’я... |
«Рух заради здоров’я» Мета Провідна ідея заходу: Щасливе життя – це гарне здоров'я. Здоров'я – це цінний скарб, про який треба піклуватися щодня. Немає найнещаднішої... |
Здоров’я – найвища цінність Мета: привернути увагу учнів до збереження власного здоров’я як найвищої цінності життя |
ЗРОБИ СВІЙ ВИБІР НА КОРИСТЬ ЗДОРОВ'Я Мета акції: актуалізувати проблему здорового способу життя, сформувати у підлітків свідоме ставлення до власного здоров'я |
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для... |
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для... |
Завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського... Освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я й здоров’я оточуючих як до найвищої соціальної цінності,... |