Ознайомити учасників з поняттям «цінність» і виявити специфіку життєвих цінностей, сформувати ставлення учасників тренінгу до цінностей як дуже важливою


Скачати 199.46 Kb.
Назва Ознайомити учасників з поняттям «цінність» і виявити специфіку життєвих цінностей, сформувати ставлення учасників тренінгу до цінностей як дуже важливою
Дата 14.03.2013
Розмір 199.46 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи
«Життєві цінності»
Мета: ознайомити учасників з поняттям «цінність» і виявити специфіку життєвих цінностей, сформувати ставлення учасників тренінгу до цінностей як дуже важливою складової особистості, які визначають наше ставлення до життя взагалі; підвести учасників до висновку, що здоров'я є однією з головних цінностей у житті;

Час проведення: 3 - 3,5 години.

План заняття:

1. Введення;

2. Очікування «Закриті двері»

3. Правила групи

4. Вправа на знайомство «Снігова куля»

5. Вправа «Ромашка»

6. Вправа-розминка «Ті, хто…»

7. Вправа «Конфлікт цінностей»

8. Вправа «Страва»

9. Вправа «Цінності»

10. Вправа «Клініка по пересадці органів»

11. Дискусія «Людина як цінність»

12. Гра «Гідність як цінність»

13. Рефлексія всього заняття

14. Очікування «Закриті двері»

15. Ритуал прощання - вправа «Побажання»
1. Вступне слово. (5 хв)

Здоров'я та здоровий спосіб життя не є цінністю, коли тобі 14-17 років. У цей період людина не може бути зосереджена на тому, чим і так володіє повною мірою. У неї інші пріоритети: вона активно пізнає світ навколо себе і себе в цьому світі. Здоров'я - не самоціль, а засіб для досягнення мети. Засіб для того, щоб стати незалежною особистістю, яскравою індивідуальністю, визнаним авторитетом і успішним професіоналом. При цьому ми розуміємо, що запаси здоров'я - не нескінченні. І тут доречна аналогія з природними ресурсами. Напередодні екологічної катастрофи людство усвідомило, що не можна хижацьки ставитися до природних багатств, інакше майбутнє просто не настане. Так і зі здоров'ям: ми не досягнемо ніяких цілей, якщо ресурс нашого здоров'я буде по-дурному витрачений в юності. Світле майбутнє може і не настати!

Тому ми з вами починаємо курс тренінгів по програмі «5 кроків до здоров'я нації». В кус включені наступні теми: «Життєві цінності», «Емоції, почуття, інстинкти», «Профілактика ВІЛ / СНІД, ІПСШ та небажаної вагітності», «Сигарети, алкоголь, наркотики - міфи і реальність», «Критичне мислення, впевненість в собі і активна життєва позиція ». По закінченню всі ви отримаєте сертифікат підтвердження що ви були учасником програми.

І почнемо ми з дуже цікавої і важливої теми «Життєві цінності».
2. Очікування (10 хв.)

Але, перш ніж ми перейдемо до теми, давайте звернемо увагу на ватман з намальованими дверима. Як бачимо ці двері зачинені, а за нею знаходяться всі необхідні знань з нашої теми, в ході заняття ми спробуємо її відкрити. Але сперш я пропоную повісити на неї «замок» (намальований замок і вирізаний з паперу), на якому ви напишете свої очікування від нашої зустрічі.
3. Правила. (10 хв.)

Для комфортної і продуктивної роботи ми виробимо з вами правила за якими будемо жити всі 5 занять. Правила ви самі пропонуєте і самі їх дотримуєтеся.

Правила групи (орієнтовний список):

1) Правило руки: хочеш щось запитати, підніми руку.

2) Говорити від свого імені: не узагальнюючи і не від імені всіх.

3) Тут і тепер: аналізувати і обговорювати те, що передбачається на даній зустрічі.

4) Три НЕ: не бурчати під ніс, не шепотіти на вухо, не говорити одночасно.

5) Активність: участь в роботі і обговореннях

6) Конфіденційність: вся інформація щодо конкретних учасників повинна зберігатися в групі - це умова психологічної безпеки і саморозкриття.

7) Щирість і відкритість: не лицемірити і не брехати, бути самим собою, отримати та надати чесний зворотний зв'язок.

8) Кожна думка має право на існування: обговорювати і критикувати висловлювання, думки, а не особистість.
4. Вправа на знайомство, згуртування колективу, створення довірчої атмосфери «Снігова куля» (5 хв.)

Методика: Кожен учасник називає своє ім'я і придумує прикметник, що починається на ту ж букву, що і його ім'я. Дуже важливо сказати той епітет, який підкреслює індивідуальність учасника. Необхідно стежити за тим, щоб визначення не повторювалися і щоб учасники не підказували один одному епітети. Вправа проходить наступним чином: учасник спочатку називає ім'я та прикметник того учасника, який представився перед ним, потім своє. Завдання наступного повторити вже 2 імені та 2 прикметників, потім назвати своє. і т.д. Останньому учаснику доводиться повторювати імена і прикметники всіх учасників у колі.
5. Вправа «Ромашка» (45 хв.)

Пояснення: Ця вправа направлена на усвідомлення учасниками всього, що для них цінно, вона допомагає дітям відповісти на питання: без чого ми не можемо себе помислити? Що для нас по-справжньому важливо і значимо?

Для цієї вправи необхідний спеціальний реквізит: кожному учаснику видати лист А4 із зображенням ромашки, по одному набору фломастерів (по 6-12 кольорів) і ножиці.

Коментарій: Додаток можна роздрукувати на різній кольоровому папері і дати ці листи всій групі.

Інструкція-1: Зараз кожному з вас належить зробити ромашку. Але це буде не проста ромашка. Роздайте аркуші з ромашками і фломастери (ножиці поки не давайте), попросіть учасників розміститися за столами зручніше, так, щоб їм ніхто не заважав.

Ведучий теж повинен буде зробити свою ромашку.

Коментар: Далі ведучий може скористатися дошкою, щоб показати, як і де писати. У центрі цієї ромашки, прямо на серцевині напишіть «Я». Зачекайте, поки учасники це зроблять. Добре, підемо далі. Основне завдання - зробити написи на пелюстках. На кожному з пелюсток ви повинні 6 раз відповісти на такі ось питання (скільки пелюстків, стільки і відповідей):

Бажано ці питання записати на дошці після прочитання.

- «Без чого я не був би я?»,

- «Що мені особливо дорого, цінно і важливо в житті?»

- «Без чого я себе не уявляю?».

Напишіть кожен свою відповідь на окремій пелюстці.

Ведучий може допомогти учасникам, трохи спрямувавши їх думку:

На пелюстках, наприклад, можуть бути написані:

- Якісь важливі вам люди: батьки, друзі;

- Важливі почуття: любов, розуміння;

- Ваше хобі, навчання;

- Якісь дуже важливі для вас речі: плеєр, чийсь подарунок.

Загалом, пишіть все, що завгодно, все, що для вас дійсно значимо і без чого ви себе не уявляєте. Також ви можете прикрасити свою ромашку, але тільки після того, як підпишете всі пелюстки. Чи всі зрозуміли? Які є питання?

Дайте на цю роботу час близько 5-7 хв. (В цей час можна включити спокійну музику, бажано без слів). А після того як всі підписали пелюстки ромашки, роздайте ножиці.

А зараз виріжте квітку так, щоб пелюстки були приєднані до серцевини. Покажіть на своєму прикладі, для цього заздалегідь виріжте одну ромашку самі.

Готово? Відмінно.

Інструкція-2: Давайте тепер сядемо в коло.

Подивіться, будь ласка, все на свої ромашки. Які вони у вас вийшли гарні і несхожі один на одного! Зараз нам усім доведеться зробити ось що. Ведучий теж має бути зі своєю ромашкою.

Ви повинні будете акуратно відірвати від своєї ромашки пелюстка зі словами: «Я самодостатня особистість, тому зможу втратити і / або обійтися без ..., і ви вимовляєте те, що написано на одному з пелюсток. Потім відриваєте його. Наприклад,

«Я самодостатня особистість, тому зможу обійтися без Інтернету».

Відриваючи пелюстку, ви повинні уявляти собі, як ви насправді втрачаєте те, що написано на пелюстці. Поставтеся до цієї вправи серйозно, з повною відповідальністю і віддачею. Пелюстка, який ви відірвали, ми кидаємо в центр нашого кола.

Далі ведучий починає і відриває одна пелюстка від своєї ромашки. Все це виконується по колу. Спочатку всі по черзі відривають одну пелюстку від своїх ромашок, потім другий і так далі, поки в учасників не залишилося по 2 пелюстки або самі учасники не задали питання: «А якщо я не хочу розлучатися з моїми пелюстками»? Ви говорите: «Ви можете залишити 1-2 пелюстки, які ви точно не можете втратити або без яких ви стовідсотково не зможете обійтися в своєму житті».

Важливо! Як показує практика, учасники з легкістю і, можливо, навіть з деяким сарказмом починають відривати пелюстки. Тут важлива роль ведучого: він повинен закликати до серйозності і просити слухати один одного. Людина, яка відриває пелюстку, повинна бути в центрі уваги. Однак ближче до кінця, підлітки самі стають серйозними. Їм все важче і важче відмовлятися від того, що вони написали на пелюстках.

Ведучий повинен наполягати, коли дійде черга до конкретної людини, щоб та обов'язково відірвала пелюстку. Однак відомі випадки, коли діти відривали пелюстки з написом «любов», викидали себе (серцевину ромашки «Я»), а любов залишали. Один підліток не зміг відірвати останню пелюстку з написом «батьки», сказавши при цьому: «Без них я ніхто». Ведучий зазвичай наполягає, щоб учасники відривали пелюстки, але коли самі діти висловлюють подібні думки або навідріз відмовляються відривати останню пелюстку (а таке часто буває), ведучий повинен поступитися.

Аналіз вправи:

- Як вам було раз за разом, відриваючи від ромашки пелюстки, розлучатися з тим, що для вас цінне?

- Що ви зараз відчуваєте?

- Як вам без усього того, що вам дорого?

- Як ви думаєте, що за пелюсточки були на ваших ромашках?

- Що ж вам так не хотілося від себе відривати? Ведучий повинен прислухатися до відповідей учасників, щоб почути відповідь - «цінності». Якщо учасники такої відповіді не дали, назвіть його самі.

Ми з вами за допомогою цієї вправи не тільки дізналися, що для нас цінне, але і як би проранжували наші цінності. Проранжували - значить, розташували в порядку значимості: від менш цінного - до більш цінного. Те, в якій послідовності ми відривали пелюстки, говорить про те, що для нас менш значуще, а що - більше. Ті пелюстки, які найдовше протрималися, для нас найважливіше (точніше, найважливіше те, що на них написано). Подивіться на центр нашого кола, тут - наші цінності.

Коментар: Іноді підлітки пропонують не відривати пелюстки від ромашки, а просто загинати їх. Це значно знижує психологічний ефект вправи. Підлітки ще не повною мірою відчувають можливість втрати того, що їм дорого, або того, що вони ще не зовсім усвідомлюють як цінність (це стосується в першу чергу здоров'я). Саме відриваючи пелюстки, ми моделюємо ситуацію втрати. Вправа дає підліткам можливість пережити ці важкі емоції в грі. І таким чином, у житті вчитися берегти і цінувати те, що вони можуть втратити. І вже, звичайно, у своєму власному житті ні в якому разі не «відривати своїми руками» свої цінності як пелюстки від ромашки. Це важливо підкреслити саме щодо здоров'я.

Обговорення цінностей. Здоров'я як цінність.

Давайте випишемо ті цінності, які вже були вами написані на пелюстках ромашки.

Учасники кажуть, а ведучий записує їх на дошці.

Коментар: На дошці цінності виписуються в узагальненому вигляді. Наприклад, учасники називають «мама», «тато», «брат», а ви записуєте «сім'я». Якщо називаються матеріальні предмети, наприклад, мобільний телефон, то потрібно спочатку обговорити, чому він є цінністю. Можливо, він допомагає спілкуватися з друзями (цінність - дружба), або телефон потрібен для того, щоб привернути до себе увагу (цінність - визнання), або людині просто подобатися закачувати мелодії та ігри (цінність - розвага, відпочинок) і т.д.

- Які ще цінності є у людей, але ви їх не назвали?

Вислухайте відповіді і запишіть їх на дошці. Якщо названі не всі цінності, ведучий повинен сам доповнити їх список:

- Свобода (самостійність, незалежність)

- Любов

- Дружба

- Здоров'я

- Матеріальна забезпеченість

- Визнання (повага оточуючих, популярність)

- Сім'я

- Благополуччя близьких

- Цікава робота

- Якісна освіта

- Розваги, відпочинок, хобі

- Творчість

Взагалі цінність - це дуже широке поняття. Цінністю можна назвати і якийсь дорогий предмет, і будь-які взаємини. На нашому сьогоднішньому занятті ми з вами розглянемо саме життєві цінності, тобто ті, які важливі не тільки нам конкретно, але і багатьом людям, всьому суспільству. Однак багато суспільних цінностей стають індивідуальними, нашими особистими цінностями, тому що ми в цьому суспільстві живемо.

Якщо така цінність, як здоров'я, була згадана в ромашках (що навряд чи), то ведучий просто переходить до обговорення цієї цінності, пропускаючи наступний абзац.

Справді, уявіть, що у вас болить зуб, а вам потрібно йти на важливу зустріч або зосередитися на виконанні якоїсь контрольної роботи. Ви ж розумієте, що це або дуже складно, або взагалі неможливо зробити. Хворий зуб нагадує вам про себе весь час. І всі наші думки пов'язані виключно з ним. І ми будемо думати про нього до тих пір, поки не вилікуємо його. Але варто тільки вилікувати його, ми вже не думаємо про зуби, і знову заробляємо собі черговий карієс. Таким чином, коли у нас щось болить - ми тільки про це і думаємо. Якщо ж все в порядку - про здоров'я ми геть забуваємо. І не просто забуваємо. Більше того, ми ще й із задоволенням шкодимо нашому здоров'ю.

- Які види поведінки, по-вашому, шкодять здоров'ю?

Ведучий записує на дошці шкідливі звички, які назвуть учасники, такі, наприклад, вживання великої кількості солодкого, жирного, спиртного, паління, недосипання та ін.. Після учасників ведучий може доповнити список, сказавши:

«А як ви думаєте, а ось це ...?» І теж записати на дошці: Вживання наркотиків. Незахищений секс. Інші найбільш небезпечні для здоров'я звички.

Давайте тепер відсортуємо всі наші звички за ступенем значущості для здоров'я, подумки відповівши на питання:

- Що може моментально завдати шкоди нашому здоров'ю?

Наприклад, якщо ви об'їлися солодкого, то на здоров'я це відразу ж не позначиться (якщо, звичайно, це тістечко не з ціаністим калієм!). А от якщо, наприклад, ви напилися до свинського стану та / або зайнялися сексом без презерватива або «вкололися», то наслідки цього можуть бути дуже швидкими і дуже плачевними.

Далі у вже написаному на дошці списку шкідливих звичок потрібно підкреслити самі швидкодіючі і небезпечні для здоров'я.

6-Вправа розминка «Ті, хто» (10 хв.)

Коментар: розминка дуже важлива після вправи «Ромашка» - вона знімає напругу, відволікає учасників від стресової ситуації, що склалась на попередній вправі.

Пояснення: Вибирається один доброволець. Решта сідають в коло на стільці. Всі сидять в колі, крім одного учасника, який стоїть в центрі. Для нього стільця немає. Інструкція: Зараз наш доброволець, що стоїть в центрі, повинен буде сказали фразу: «Поміняйтеся, будь ласка, місцями ті, хто ...» і додасть будь-яку ознаку, наприклад, «... хто прийшов сьогодні в джинсах». Ті дыти, у кого ця ознака є, повинні будуть помінятися місцями, а наш доброволець повинен зайняти будь-який зі стільців, що звільнилися, поки ті будуть мінятися місцями. Відповідно, той, хто залишиться без стільця, стає новим ведучим. Ознаки можуть бути різними: як зовнішніми («у кого є червоний колір в одязі», «у кого є домашні тварини»), так і відбивати риси особистості («хто любить математику») або ваші дії («хто сьогодні не снідав»). Загалом, можна називати все, на що вистачить вашій фантазії. Дуже важливо, щоб ознака була як мінімум у 2 осіб в колі, інакше це буде «підставою» для сидячого учасника. (Ведучий повинен за цим стежити). Рекомендую кожному заздалегідь подумати, що він скаже, коли опиниться в центрі кола. Це зробить гру більш динамічною і цікавою. Ну що, все зрозуміло? Тоді почнемо.
7 Вправа «Конфлікт цінностей» (15 хв.)

Пояснення: У цій вправі учасники готують і розігрують сценки малими групами. Необхідно розбити групу на 2-4 підгрупи. Кожна підгрупа отримує завдання-розіграти конфлікт між цінностями в різних вікових групах (підлітки, дорослі).

Інструкція: Ви розбилися на команди. Зараз кожна команда отримає завдання.

Ваше завдання - придумати і розіграти коротеньку сценку про те, як виявляється конфлікт цінностей дорослих і підлітків. На обдумування сценки вам дається 2 хвилин, на підготовку сценки - 3 хвилин, а на її програвання - 3 хвилини. Якщо запитань більше немає, підходьте до мене за картками (картки потрібно заздалегідь роздрукувати). У кожній картці є опис конкретної ситуації.

Картки для підгруп:

Після показу сценки (якою б вона не була), обов'язково треба подякувати групі оплесками.

Коментар: Якщо у вас мало часу для розігрування сценок, можна обмежитися просто обговоренням кожної ситуації.

Аналіз вправи : Обговорення проводиться після показу кожної сценки з наступних питань.

Питання підгрупі, яка дивилася сценку:

- Яка цінність лежала в основі поведінки дорослих?

- А яка - в основі поведінки підлітків?

Для відповіді на ці питання можна звернутися до списку цінностей (на дошці).

- У чому виражався конфлікт цінностей у сценці, яку ви побачили?

Ситуація 1

Батько хоче, щоб син приділяв більше часу навчанню, тому що в наступному році йому вступати до ВУЗу. А син, між тим, витрачає багато часу на спілкування з друзями: ходить гуляти, призводить друзів додому.

Ситуація 2

Батьки вважають, що «дівчину прикрашає скромність», а їх дочка одягається «сексуально» і користується косметикою.

Ситуація 3

Батьки й дідусі-бабусі хочуть, щоб їхній син і внук вступав до юридичного факультету. Син хоче бути музикантом, всі вечори він проводить на репетиціях своєї молодої рок-групи.

Ситуація 4

Сусіди скаржаться батькам підлітків на те, що ті шумлять пізно ввечері під їх вікнами. Підлітки не вважають, що вони в чомусь винні.

Питання підгрупі, яка показувала сценку (задається тільки тоді, коли все з першої підгрупи відповіли на питання):

- Що ви хотіли показати цій сценкою?

- Чи згодні ви з думками «глядачів»?

- Конфлікт яких цінностей ви хотіли зобразити?

Питання до всіх: Чи стикалися ви з подібними ситуаціями у вашому житті?

Наведіть свої приклади ситуацій, в яких конфліктують цінності підлітків і дорослих.

Зазвичай люди з різними системами цінностей важко уживаються один з одним. Відмовитися від того, що для нас значимо - такий варіант нас не влаштовує. Адже це наша цінність (згадайте ромашку, яку ми робили на самому початку нашого заняття). Єдиним виходом з подібного протиріччя є пошук якогось третього, нейтрального для обох конфліктуючих сторін варіанту. Це може бути компроміс або рішення, побудоване на взаємоповазі цінностей один одного.
8 Вправа «Блюдо» (15 хв.)

Пояснення: Ця вправа дозволяє учасникам тренінгу замислитися над тим, що вони мають на увазі під різними словами, в тому числі і під словом «здоров'я». Ця інформація також корисна і для ведучого.

Розділіть групу на 3 підгрупи і роздайте кожній по чистому аркушу і ручці (учасникам може знадобитися більше аркушів і, можливо, кольорові олівці чи фломастери).

Інструкція: Зараз кожна з підгруп повинна буде відчути себе кухарями і скласти рецепти 3-х різних страв. Перша підгрупа буде складати рецепт дружби, друга - рецепт успіху, третя - рецепт здоров'я. Інгредієнтами цих страв будуть не продукти харчування, а те, що ви самі придумаєте. На все це у вас є 7 хвилин. Постарайтеся зробити свою страву оригінальною і незвичайною. В кінці ми підведемо підсумок і познайомимося з усіма трьома рецептами. Перед тим, як ви приступите до завдання, я прочитаю вам один рецепт, який, я думаю, розбудить вашу творчу думку:

Рецепт любові: 500 гр. пристрасті, 300 гр. закоханості, 100 гр. дружби і поваги, додати 50 поцілунків і 10 обіймів за смаком. Все це приправити терпінням і залишити в теплому куточку вашого серця. Блюдо повинно настоятися. Подавати гарячим!

Після того, як рецепти написані, кожна група представляє свій рецепт.

Аналіз вправи: Обговоріть питання:

- Що ви вважаєте головним інгредієнтом у страві «Дружба»? Чому?

- А у страві «Успіх»? Чому?

- А у страві «Здоров'я»? Чому?

- Який рецепт, як ви думаєте, було складати найважче? Чому?

- Чий рецепт вам сподобався найбільше?

Вислухайте відповіді учасників. Після обговорення Поаплодуйте один одному.

Висновки: Головний принцип нашої програми, мені здається, ви вже відмінно освоїли. Це принцип активної участі. На наших тренінгах ми будемо багато чому вчитися. І ви, і я. Вчені давно помітили, що нову інформацію ми засвоюємо по-різному:

10% - коли читаємо,

20% - коли слухаємо,

30% - коли бачимо,

50% - коли бачимо і чуємо,

80% - коли говоримо,

90% - коли говоримо і робимо.

Давайте на наших заняттях дивитися і слухати, але головне - говорити і робити!
9 Вправа «Цінності» (10 хв.)

Мета: дати уявлення про різні групи цінностей.

Ведучий розповідає що існують загальнолюдські цінності, які визнають більшість людей: життя, любов, здоров'я, сім'я і т.д. У кожної людини є свої цінності. Це особисті цінності, вони залежать від віку, статі, особистого досвіду, освіти конкретної людини.

Цінності бувають:

1. Матеріальні (гроші, речі, меблі і т.д.)

2. Духовні (любов, повага, дружба і т.д.)

Ведучий пропонує розподілити в таблиці які з названих уже цінностей відносяться до духовних, які до матеріальних, а які і в ту і в іншу:


Духовні

Матеріальні

Загальні



















Потім ведучий просить прокоментувати чому вони віднесли ту чи іншу цінність в ту чи іншу категорію. Загальне обговорення.

10 Вправа «Клініка по пересадці органів» (15 хв.)

Пояснення: Вправа може виконуватися як в мікрогрупах, якщо кількість учасників тренінгу досить велике, так і в одній групі, якщо група досить маленька (до 15 осіб). Суть вправи полягає в тому, що діти повинні домовитися, кому з «пацієнтів» клініки необхідно пересадити нирку. Умова: нирка одна, і кожному пацієнтові вона життєво необхідна. Вправа виявляє цінності, що існують в учасників тренінгу.

У цій вправі немає правильних або неправильних відповідей. У ньому важливий сам процес пошуку рішення, рефлексія учасників з приводу цінностей - індивідуальних та існуючих в суспільстві.

Інструкція: Уявіть собі, що всі ви є хірургами медичної клініки. У вас в лікарняному відділенні лежать чотири пацієнта:

- Старий професор, який розробляє вакцину проти раку. Його робота вже близька до завершення;

- Шістнадцятирічна вагітна дівчина-сирота;

- Мати двох дітей, чоловік якої недавно загинув в автомобільній катастрофі;

- Відомий актор.

Усім їм необхідна пересадка нирки. Без цієї операції вони загинуть. Але зараз в клініку була доставлена тільки одна нирка, і невідомо, коли з'явиться можливість отримати наступну. Вам потрібно за 10 хв. вирішити - кому з пацієнтів операція необхідна в першу чергу, інакше нирка зіпсуватися і до пересадки буде не придатна. Тоді її не отримає ніхто.

Важливі правила:

1. Не можна приймати рішення голосуванням;

2. З груповим рішенням повинен погодитися кожен з учасників;

3. Не можна залишатися осторонь від обговорення;

4. Кожен повинен в ході дискусії висловити свою думку.

Коментар: Можливо, хтось залишиться при своїй думці, і до нього навіть приєднуватися інші учасники. Тим самим, може стихійно утворитися друга група зі своєю думкою. Спочатку ведучий, якщо є час, повинен спробувати зробити так, щоб групи змогли знайти спільне рішення, але якщо це не виходить, то залишити, як є: 2 групи зі своїми рішеннями.

Зрозуміло?

Можна додати 1 хв., Сказавши про це всій групі.

Аналіз вправи: Питання необхідно ставити поступово, а не все відразу.

  • Чому ви віддали перевагу саме цьому пацієнту?

  • Яка колективна вами цінність стоїть за цим вибором?

  • Які цінності стояли за відкинутими вами варіантами?

  • Як вам здається, кому б лікарі віддали нирку в нашому суспільстві?

Швидше за все, ви зіткнетеся з тим, що підлітки у відповіді на останнє питання будуть засуджувати суспільство, скажуть, що для нього зараз основною цінністю є гроші і лікарі віддали б нирку відомому акторові або тому, хто більше заплатить. Не поспішайте їх переконувати.

Просто впевнено і чітко дотримуйтеся своєї точки зору.

Після того, як усі висловляться з приводу вправи, запитаєте:

- Ви помітили такий факт, що більшість наших цінностей є соціально схвалюваними. Чому, як вам здається? Вислухайте всі відповіді.

- А чи не тому, що вони утворилися з суспільних цінностей? Може, суспільство насправді не таке погане, як вам здається?

Вислухайте відповіді.

Так, я бачу, що попотіти нам довелося сильно, перебуваючи в ролі хірургів і приймаючи доленосні рішення. Головне, що ми дізналися з цієї вправи - наші власні цінності часто розходяться з громадськими, а, точніше, суспільні цінності втручаються в наші і тим самим створюють всередині нас протиріччя і конфлікти.

На жаль, з цим ми будемо стикатися майже все своє життя. А особливо часто це відбувається в вашому віці, так як ви саме зараз намагаємося приміряти на себе суспільні цінності, і деякі з них вам не подобаються. І тут дилема: якщо виходиш тільки з власних цінностей - ти приречений на самотність. Якщо хочеш бути з людьми - треба поважати їх цінності, адже суспільні цінності складаються десятиліттями, а іноді й століттями.

11 Дискусія «Людина як цінність» (15 хв.)

Мета: дати уявлення про цінність кожної людини.

Питання для обговорення:

- Як ви думаєте чи є сама людина цінністю?

- Якщо так, то чому залежить його цінність:

- Від її вмінь і навичок?

- Від думки про неї її друзів?

- Від її поведінки і вчинків?

- Від того красива вона чи ні?

- Від віку?

- Від посади?

- Від зарплати?

- І ін..

Висновок: кожна людина унікальний, у кожного є слабкі і сильні сторін, і все це робить її неповторною і однаково цінною.

Завдання: напишіть у зошиті, чому ви особливі. Наприклад: Я особлива тому, що люблю допомагати іншим, я весела, я ввічлива і т.д.

Після виконання ведучий пропонує учасникам побажанню зачитати ті особливості, які вони відзначили. Висновок: в кожній людині є щось особливе.
12. Гра «Гідність як цінність» (20 хв.)

Інструкція. Утворіть 4 групи. На столах, за якими розташовуються учасники гри, знаходяться таблички: «Філософи», «Слідчі», «Спортсмени», «Фінансисти».

Кожна група отримує картку із завданням: знайдіть вихід із ситуації, не зачіпаючи гідності інших людей.

«Філософи». Поясніть слова давньокитайського філософа Конфуція: «Гідна людина не може не володіти широтою пізнання і твердістю духу. Її ноша важка, а шлях довгий. Людяність - ось ноша, яку вона несе ».

«Слідчі». З сумки вчительки пропали гроші і телефон. Підозра лягла на порушників дисципліни: Олега і Сашка.

«Спортсмени». Ваша група довго готувався до поїздки в ліс. Там планувалися плавання в річці, гра у волейбол, збір ягід. Але у Галі болить нога, а у Васі хворе серце. Однак вони хочуть бути разом з вами.

«Фінансисти». Ваш клас виграв 5 000 грн.. Діти вирішили, що можна поїхати на екскурсію в Київ. Але потрібно доплатити по 200 грн. з людини. Руслан і Емма з дитячого будинку. У них немає грошей.

Що ж таке честь і гідність?

В Преамбулі Загальної Декларації прав людини говориться: «Визнання гідності, яка властива всім членам людської сім'ї, і невід'ємних їх прав є основою свободи, справедливості та загального миру».

Поняття «гідність» лежить в основі міжнародних та українських правових норм.

ГІДНІСТЬ - ЦЕ ЦІННІСТЬ кожної людини як особистості.
13. Рефлексія всього заняття (15 хв.)

Що запам'яталося на занятті? Що нового ви дізналися? Що було для вас найбільш актуальним, а що ви вже знали і раніше?
14 Очікування «Закриті двері» (10 хв.)

Повертаємося до очікувань. Всім учасникам дають «Ключі» (двері врізані з паперу) на яких вони пишуть свої враження від проведеного тренінгу. Потім, коментуючи, вони вішають їх на свої замки, як би відкриваючи закриті двері.
15. Ритуал прощання. Вправа «Побажання». (10 хв.)

Інструкція: кожен учасник отримує аркуш, олівець. На цьому аркуші кожен пише своє ім’я та призвіще. Далі всі ходять по колу і пишуть під чужим ім’ям свої побажання. На це дається 5 хв. До кінця вправи у всіх має бути не менше 5-10 і більше побажань від різних учасників. Побажання можна підписувати, а можуть бути анонімними.

Схожі:

Тема. Методика ООЖН підхід зосереджений на учнях
Мета. Познайомити учасників тренінгу з методикою ООЖН(освіта на основі набуття життєвих навичок). Дати розуміння того, що навчання...
В. О. Сухомлинський Серед життєвих цінностей сучасної людини перше...
Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я це найважливіша справа вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить...
Осмислення загальнолюдських цінностей
Тема: Осмислення загальнолюдських цінностей у творі Є. Гуцала "Сім'я дикої качки"
УРОК ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ Тема уроку
Слово вчителя Тема, над якою ми сьогодні будемо працювати на уроці звучить так «Проблема морального вибору людини та розуміння нею...
ДИДАКТИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ У НАВЧАННІ ІСТОРІЇ
Перш ніж говорити про дидактичні шляхи формування цінностей учнів, визначимо основні висхідні категорії, що створюють систему понять,...
Згідно з вимогами ISO 9001
Надання статусу та видача посвідченнь інвалідам війни, членам сімей загиблих ( померлих) учасників бойових дій та учасників війни,...
Які життєві уроки засвоїв кожен з них з юних літ?
Пізнаючи її, отримуєш унікальну можливість відшукати відповіді на найскладніші і найсокровенніші питання. Її має лише вдумливий і...
Орієнтовний календарний план для викладання за підручником Основи...
Привітати учнів, продемонструвати підручник і зошит для 6-го класу, розробити правила групи, виявити очікування учасників, створити...
«Ескіз до «портрета» сучасного випускника» Мета
Мета: сформувати в учасників бачення власних можливостей та конкретних дій для успішної життєвої самореалізації, саморегуляції, довільної...
«Дитина дитині вовк!» Проблема
Формування у дітей моральних цінностей з позиції добра, справедливості, правди, людяності, гуманних взаємин між членами шкільного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка