Артемівська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів № 10
Артемівської міської ради Донецької області
Розробка уроку з предмету
«Основи здоров’я»
Розробила
вчитель початкових класів Крупка І.М.
м. т. 066-376-19-32
м. Артемівськ 2013
Тема: Увага і пам’ять, їх зв’язок із здоров’ям людини.
Мета: Формувати поняття «увага» і «пам’ять», встановити їх зв’язок із здоров’ям людини, розкрити залежність результатів навчання від здоров’я людини; ознайомити із системою вправ для тренування уваги і пам’яті; виховувати бажання старанно навчатись, піклуватись про своє здоров’я протягом усього життя.
Обладнання: опорні таблиці «Пам’ять», «Увага», дидактичний матеріал для тренування пам’яті, уваги, визначення їх рівня.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Психологічна адаптація
— З яким настроєм ви прийшли на урок? Посміхніться одне до одного. Нехай ваша посмішка буде радісною, щирою і принесе кожному із вас гарний настрій.
ІІ. «Мозковий штурм»
Що потрібно людині для досягнення успіху в житті? (Розум, сила, бажання, міцне здоров’я)
Але без школи, без головної професії — школяр — ви ніколи не станете тим, ким мрієте бути.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр —
Всі називають головною
Одну професію — школяр! (А. Костецький)
Чому учні по-різному навчаються в школі? (Багато пропускають, мають різну пам’ять, увагу, через хвороби.)
ІІІ. Оголошення теми уроку
Читання вірша вчителем.
Люблю я свій розум, увагу та пам’ять.
Працює мій мозок, і вчусь я старанно.
Сприймаю все нове і мислю логічно.
Вчителя слово здійсню практично.
- Сьогодні ви більше дізнаєтесь про вплив здоров’я на результати навчання, про взаємозв’язок уваги і пам’яті, познайомитесь із вправами, які сприяють їх розвитку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення вчителя.
Увага — особлива форма психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості свідомості на значущих для людини предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях.
Увага Увага буває мимовільна і довільна
Довільна
Мимовільна
- Мимовільна увага виникає несподівано, незалежно від свідомості людини.
Довільна увага — спрямоване зосередження особистості на предметах, явищах навколишньої дійсності.
2. Дослідження ситуацій.
ситуація. Учні розглядають фізичну карту України, щоб порівняти розміри Донецької і Луганської областей.
Який це вид уваги? (Довільна увага)
ситуація. Дівчатка проходили повз афішу про циркову виставу. Вдома на запитання бабусі про ціну квитка Інна тільки покрутила головою, а Оксанка вказала ціну квитка, початок вистави та її тривалість.
В кого з дівчаток має місце мимовільна увага? (Звичайно, в Оксанки)
3. Вправи на розвиток уваги.
а) Гра «Піжмурки»
Знайдіть слова, які сховалися в цьому рядку букв.
рувагумнезакожномувня схеможналятолрозвиватиас
б) Гра «Скажи швидко»
Людина, яка допомагає вилікувати хвороби? (Лікар)
Комплекс фізичних вправ, які потрібно виконувати вранці? (Ранкова зарядка)
Лікар, який лікує дітей? (Педіатр)
Прилад, який вимірює температуру? (Термометр)
Приміщення, в якому продають всі необхідні ліки? (Аптека)
Розпорядок добової діяльності людини? (Режим)
Процес вживання їжі? (Харчування)
в) Гра «Знайди відмінності»
(Кожній групі учнів пропонуємо два малюнки. Необхідно знайти відмінності: 8-10 відмінностей — високий рівень, 5—7 відмінностей — достатній рівень.)
4. Дослідження: «Пам’ять. Види пам’яті».
Довідкове бюро. Пам’ять — здатність зберігати і відтворювати у свідомості давнішні враження.
Пам’ять — дуже важлива і цікава властивість людини. Завдяки їй люди багато чого досягли. У давні часи зберігали і передавали вогонь, що давав життя людям. Згодом опанували ремесла і передавали це мистецтво дітям й онукам, винайшли письмові знаки, за допомогою яких можна передати зміст речей, явищ, а також розповісти про події, що відбулися дуже давно.
Пам’ять має три властивості: накопичення, збереження і відтворення фактів, відомостей, правил.
Є люди з надзвичайною пам’яттю. Великий композитор Моцарт, коли йому було 14 років, почув у соборі музичний твір. Прийшовши додому, він по пам’яті записав його. Коли через багато років перевірили, то виявилося, запис був зроблений дуже точно.
Розрізняють деякі види пам’яті.
Слухова — краще запам’ятовується матеріал, якщо почув його пояснення.
Зорова — краще запам’ятовується матеріал, якщо прочитаєш його.
Моторна — краще запам’ятовується матеріал, якщо записуєш його.
Пам’ять
Слухова
Зорова
Моторна
- Деякі учні запам’ятовують краще те, що прослухають, інші — те, що побачать, треті — те, що самі запишуть. Тому при виконанні домашніх завдань враховуйте особливості своєї пам’яті.
Правила тренування пам’яті.
Необхідна умова запам’ятовування — розуміння матеріалу.
Не можна надовго відкладати повторення. Повторюй періодично, намагайся виділити головне, зв’язати з тим, що ти вже засвоїв.
Одноманітне повторювання шкідливе для запам’ятовування, Щоб краще запам’ятати, треба зосередити свою увагу.
спрацьовує гальмо, людина відключається.
Практична робота.
Насамперед з’ясуймо, яка в нас пам’ять.
Завдання 1. На дошці записано 10 слів, які не пов’язані одне з одним за змістом.
Ліс, масло, кіт, пісня, будинок, телефон, драбина, вітаміни, сніг, сонце.
Подивіться на слова протягом 30 секунд. Потім я слова закрию, а ви запишіть ті, які запам’ятали. Чим більше записано слів і чим точніша їхня послідовність, тим краща у вас зорова пам’ять.
Завдання 2.
Зараз ви прослухаєте 10 слів, а потім запишете їх по пам’яті.
Барабан, хліб, гуска, вірш, двір, дзеркало, шафа, фрукти, місяць.
Яке завдання було легшим? Якщо ви краще впорались із другим завданням, у вас краще розвинена слухова пам’ять.
Чи є у вас правила запам’ятовування? Потрібно розуміти те, що хочеш запам’ятати, періодично повторюючи його.
5. Робота з підручником.
Розгляньте протягом 1 хвилини зображені предмети на с. 49, закрийте книжку і назвіть ті предмети, які ви запам’ятали.
6. Робота в парах. Гра « Перевір свою увагу».
- Назви числа в порядку зростання (вказуючи на них у таблиці). Запропонуй своєму товаришеві зробити те саме.
8
|
23
|
6
|
2
|
15
|
3
|
21
|
19
|
13
|
5
|
16
|
10
|
25
|
7
|
22
|
20
|
1
|
14
|
18
|
4
|
12
|
24
|
11
|
17
|
9
|
Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
Ця хвилинка дуже дорога,
І легенька, і гарненька, як пір’їнка.
Наша праця цього вимага,
Тож звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко.
Щира пісенька у нас
Про веселий третій клас,
І звучить вона так виразно і дзвінко,
Щоб бадьорість була в нас,
Посміхаймось у цей час.
Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко.
(Учні виконують довільні танцювальні рухи.)
Закріплення вивченого матеріалу
Розгадування ребуса.
П А ’ Т Ь ( Пам’ять )
Зараз ви познайомитесь з окремими вправами для тренування пам’яті.
Ігри для тренування пам’яті.
а) Гра «Ніч — день».
На дошці прикріплено 10 малюнків. По команді «Ніч» діти закривають очі. В цей час учитель знімає 1 малюнок. По команді «День» учні відкривають очі і називають предмет, який зник.
б) Гра «Цікаві крапки»
Дітям на короткий час показуємо конфігурацію, поділену на клітинки, в деяких з них стоять крапки. Пропонуємо поставити такі ж крапки на попередньо заготовлених пустих картках.
в) Гра «Подивись — запам’ятай»
На малюнку зображено кілька фігур. Запам’ятайте їх, щоб потім відтворити на аркуші паперу.
г) Гра «Яке речення довше?»
На дошці записано два речення. Подивіться, запам’ятайте, яке речення довше, а яке — коротше, порахуйте кількість слів у кожному реченні.
Андрійко тренує пам’ять і увагу.
Андрійко тренує пам’ять і увагу, щоб гарно вчитись.
Робота у друкованому зошиті ( с. 42-43 )
Увага, пам'ять, здоров'я ( тест )
1). Щоб пам'ять не погіршувалася, треба ...
- правильно харчуватися;
- спати не менше 9 годин на добу;
- тренувати її;
- стежити за поставою;
- не переобтяжувати її зайвою інформацією;
- з'їдати дві третини денної норми білків на сніданок або під час обіду;
- робити масаж голови (затулити вуха долонями і легенько постукувати по потиличній ділянці вказівними пальцями).
2). Для досягнення успіху ...
- не будь забудькуватим;
- користуйся записником;
- навчися складати письмовий план своїх справ;
- подолай лінь;
- будь організованим і наполегливим;
- не бійся своїх мрій;
- аналізуй свої помилки.
3). Прочитай поради щодо тренування уваги і пам'яті. Скористайся цими порадами під час виконання домашніх завдань.
Як швидко вивчити вірш.
Прочитай вірш, не намагаючись його запам'ятати.
Спочатку з'ясуй, про що в ньому розповідається.
Читаючи вірш удруге, письмово постав запитання до кожного рядка.
Відклади вірш і спробуй відповісти на запитання.
Прочитай вірш іще раз.
Спробуй без підказування, дивлячись на запитання, розповісти вірш.
Розкажи вірш без підказування.
Перед сном повтори вірш уголос кілька разів.
Вранці прочитай вірш із книжки і повтори його напам'ять.
У хатинці край села
Де хатина?
пані Гусочка жила,
Хто жив у хатині?
а із нею пан Гусак,
Хто іще?
що усім казав "так-так".
Що він казав усім?
Та ще й діточок десяток -
Скільки ще діточок? жовтодзьобих Гусеняток.
Яких Гусеняток?
Леонід Полтава
VІ. Підсумок уроку
Чи справдились ваші сподівання від сьогоднішнього уроку?
Чи може учень розвивати свою пам’ять, увагу? Для чого це потрібно?
( Щоб гарно навчатись, почувати себе комфортно серед однолітків, досягти успіхів у житті.)
Щоб рости і гартуватись,
І міцніти, як броня,
Треба, друзі, піклуватись
Про здоров’я нам щодня.
Здоров’я – це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров’я
У вас і у нас!
VІІ. Домашнє завдання:
1 група. Скласти два завдання для тренування пам’яті, уваги.
група. Завдання № 3-4, с. 43-44 ( зошит «Основи здоров’я»).
Тема: Народні традиції здорового способу життя.
Мета: Ознайомити з народними традиціями здорового способу життя; вивчити народні ігри, що за традицією проводились на Великдень, при зустрічі весни; розвивати культуру спілкування; виховувати переконання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: карта подорожі, спортивний інвентар для проведення ігор, крашанки з пап’є-маше.
Тип уроку: урок-подорож.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Психологічна адаптація
Поверніться одне до одного, побажайте приємного дня і досягнення успіхів.
ІІ. Оголошення теми уроку
— Сьогодні, хлопчики і дівчатка,
Ми у подорож вирушаємо.
Щоб рости і гартуватись,
І міцніти, як броня,
Треба, друзі, піклуватись
Про здоров’я нам щодня.
1. Вибір виду транспорту (швидкісний експрес).
2. Ознайомлення з маршрутом подорожі:
зупинка «Кмітливія»,
2. зупинка «Ігрова»,
3. зупинка «Гімнастична»,
4. зупинка « Пісенна».
Подорож
1 зупинка «Кмітливія»
Що йде, не рухаючись з місця? (Час)
Що то за трава, що її і сліпий знає? (Кропива)
Гребінець для трави. (Граблі)
Життя мінус сон, мінус робота, мінус телевізор... (їжа)
Яких правил дорожнього руху мають додержуватися екскурсанти?
Яких правил безпечної поведінки треба дотримуватись біля залізничного переїзду?
В яких українських народних казках добро перемагає зло?
• Яка їжа нам корисна?
• Яка їжа загрожує нашому здоров’ю?
«Веселики від Василинки»
б) Знайти помилки:
Щоб бути здоровим, потрібно виконувати ранкову зарядку, довго спати, мити руки перед вживанням їжі, кожного дня їсти овочі і фрукти.
У Конституції України сказано, що дитина має право на навчання, відпочинок, збирання грибів, охорону здоров’я.
Немає Різдва без писанки, Великодня — без куті, Трійці — без клечання.
в) Бесіда - Які народні свята ви знаєте? (Різдвяні свята, свято Василя, Водохреща, Стрітення, свято Теплого Олекси, Великдень, Свята Трійця, Івана Купала, Маковія, Спаса, Миколая)
2. зупинка «Ігрова»
Учитель: - 30 березня, коли святкували Теплого Олексія, наші предки чекали з нетерпінням. Зранку одягались у святкове вбрання, хлібороби вітали одне одного з весною і теплом. Господині випікали обрядове печиво у вигляді жайворонків, голубів. Діти, співаючи, носили їх по селу, провіщаючи й закликаючи весну. Піснями, танцями, хороводами, веселими забавами зустрічали наші пращури весну.
1-й учень. Ой, виходьте, дівчата на вулицю весну красну зустрічати! Будем весну стрічати та віночки сплітати. А віночки сплетемо — хороводом підемо. (Хоровод «А вже красне сонечко припекло...»)
2-й учень.
Гляньте, діточки малі, прилетіли гусочки.
Гуси прилетіли — за ставочком сіли,
Та все кличуть: «Ге-ге-ге, вже до нас весна іде».
Гляньте, мої діточки, прилетіли качечки.
Качечки прилетіли — на лужечку сіли.
Сіли на лужок, завели кривий танок.
(Виконується «Кривий танець».)
Учитель.Великдень — одне найбільших свят християн. Святкується в Україні ще з X століття навесні й пов’язане із воскресінням Ісуса Хреста, тому й має назву Великий день (Великдень). Невід’ємна частина Великоднього свята — писанка. Фарбоване, розмальоване яйце вважається оберегом. З писанок, крашанок розпочинався великодній сніданок у кожній українській оселі. Після сніданку виходили на святкову гаївку: обливалися водою, дарували крашанки, писанки, грали у «навбитки», в «котючки», відгадували загадки. Запрошую всіх на гру «Навбитки».
(Діти стають парами, тримаючи у руках «яйця», кажуть «Христос воскрес» і вдаряють одночасно крашанками. Той, чия крашанка вціліла, забирає розбиту собі.)
3. зупинка «Гімнастична»
3-й учень. Щоб здоров’я із дитинства було у порядку,
Не лінуйся ти щоранку робити зарядку.
4-й учень. Модним стало буть здоровим і спортом займатись,
На братів Кличків у всьому нам треба рівнятись.
( Учні класу під музику розучують вправи ранкової гімнастики за ведучими. )
|