|
Скачати 153.86 Kb.
|
Сергій Жеребкін Модуль з ґендерних досліджень 1. Заголовок: „Від ґендеру до нації”1: ґендерні стереотипи в пострадянській політиці національної розбудови в Україні. 2. Вступ: Метою цього модуля є огляд того, як практики національної розбудови в Україні (в різні історичні періоди, а саме дорадянський і пострадянський) складає та використовує соціальні конструкти маскулінності і фемінінності, які підтримають політичне тлумачення націоналізму як такого, що вже сформувався на базі етнічної приналежності, коли „жінки відроджують націю фізично та символічно, а чоловіки захищають, обороняють та мстяться за націю”. (Rada Ivekovic & Julie Mostov, с.10) 3. Цільова аудиторія: Студенти-бакалаври та магістри, які навчаються різних соціальних дисциплін (ґендерних студій, культурології, політичних наук, філософії, психології, соціології тощо) в українських університетах. 4. Академічні цілі: Дати студентам уявлення про те, яким чином конструкти маскулінності та фемінінності відновлюються або підсилюються, та реконструюються через націоналізм, що його шукає та фінансує держава в Україні; а також як ці процеси „ґендеризації етнічності або етнізації ґендеру вплинули на реалії життя жінок і чоловіків” та „статеве/ґендерне насильство” у пострадянському суспільстві (Vesna Kesic, с. 64). 5. Навчальні цілі: Пізнавальні
Емоційні
Поведінкові
5. Основні поняття і питання: Ґендер: „Це слово [ґендер] позначало відмову від біологічного детермінізму, що мається на увазі при застосуванні такого терміну як „стать” або „статева різниця”” (Joan W. Scott, с.406); „спосіб передати „культурні конструкти” – цілком соціальне творення ідей про ролі, властиві жінкам і чоловікам” (Joan W. Scott, с.410). Націоналізм: Я використовую тлумачення понять „націоналізм” і „національність” Весни Кесіч (Vesna Kesic), в яких підкреслюється взаємозв’язок етнічної приналежності й держави. Як вона зазначає „Це дуже суб’єктивні поняття, відмінні від поняття громадянства у сучасних державах-націях, але вони знаходять своє відображення у політичній історії більшості країн Європи, особливо Центральної та Східної Європи”. (Vesna Kesic, с.64) Етнічність: „конструкт етнічності як окремої, гомогенної категорії, вкоріненої в історії, культурі, мові та релігії, також як і наявності етно-націоналістичних рухів було необхідними умовами в процесах осмислення нових суверенних держав-націй та, згодом, виконання пов’язаних з цим політичних проектів” (Vesna Kesic, с. 64). Політика національної розбудови в країнах пострадянського простору: „розпад та руйнація існуючих багатонаціональних держав та побудова нових орієнтованих на етнос національних держав” (Vesna Kesic, с.64). Я хотів би зробити тут наголос на різниці між традиційним підходом до політики національної розбудови в сучасній західній політичній думці, який походить з полемічного характеру політичного та ієрархії громадського і приватного (Гоббс, Локк, Руссо, Кант, Гегель) та критичним підходом (К. Тевеляйт, М. Мосс, М. Фуко, Ф. Фанон, С. Жижек) - що вбирає в себе феміністський підхід (З. Айзенштайн, Д. Корнелл, Р. Брайдотті) - який ставить питання про можливість „політики протистояння за сутністю насильницькому процесу побудови національних держав” та подолання „граничної ієрархії в бінарності „Я-Інший” (Dasa Duhacek, с.115) Мізоґенія в націоналізмі: розрив між високим статусом символічного жіночості в націоналізмі й підпорядкування реальному політичному й економічному становищу жінок в пострадянській політиці національної розбудови (Ніра Юваль Дейвіс (Nira Yuval Davis)) Маскулінність: соціально створені поняття та ідеології (матеріалізовані та трансформовані із практикою) як чоловіки мають поводитись та відчувати; ці значення/ідеології розглядаються як ідеальні для чоловіків та/або такі, що відзначають чоловіків як відмінних від жінок та вищих за них (Шерон Берд (Sharon Bird)) Ґеґемонна маскулінність: „культурно домінантний конструкт маскулінності, домінуючий дискурс” (Р. Коннелл (R.W. Connell)); „образ маскулінності у тих чоловіків, які мають владу; це стало стандартом для психологічних оцінок, у соціологічних дослідженнях та довідковій літературі, яка навчає юнаків як стати „справжніми чоловіками”. Ґеґемонне визначення чоловічого – то чоловік при владі, чоловік, який має владу, і чоловік, який є владою”. (Michael Kimmel, с. 184) Жіночий рух в країнах пострадянського простору: коли активність політичної участі жінок у процесах пострадянської національної розбудови використовується як осова для неотрадиціоналістської і неопатріархальної гендерної відбудови й посилення чоловічого домінування в пост-радянських країнах (Ирина Новикова, с.57). Під час спільної роботи над модулем в аудиторії, студенти повинні будуть дати відповідь на наступні запитання: У чому різниця між біодетерміністським і конструктивістським підходами до питань статі/ґендеру та статевої різниці? Що означають поняття ґендер і ґендерний порядок у суспільстві? Як ґендер або конструкт жіночого й чоловічого були поєднані із процесами національної розбудови та побудови національної ідентичності в Україні у різні історичні періоди (дорадянський, радянський та пострадянський)? Як конструкт жіночого і чоловічого використовуються у створенні базового протиставлення в націоналізмі „ми” – „вони” (К. Тевеляйт, М. Мосс, Ф. Фанон, С. Жижек)? Поясніть на прикладі формування української національної держави в 1918 і 1991 роках. Яку роль символізація жінки як уособлення материнства в процесах національної розбудови в Україні грає в різні історичні періоди (дорадянський, радянський та пострадянський)? Як основна символізація жіночого як Вітчизни у радянській Україні відрізняється від основного символізації жіночого як Нації-Матері у пострадянській Україні? Як пострадянські конструкти етнізованого материнства як-от „берегиня” відрізняються від дорадянських конструктів етнізованого материнства, а саме, наприклад, „мати-покритка” з поезії Т.Шевченка? Як чином символізація жінок через поняття материнства використовується в сучасній українській політиці; наприклад, у побудові образу „богині Помаранчової революції” (Юлії Тимошенко) в президентській кампанії 2004 року? Що означає поняття „ґеґемонна маскулінність” і які функції вона виконує в національній культурі? Яку роль грає в цьому дихотомія „герой”/”жертва”? Яким чином чоловіки зображуються як „воїни-захистники Вітчизни” в українській національній культурі? Які культурні символи використовувалися для цього в різні історичні періоди? Як конструкт національної ґеґемонної маскулінності та дихотомії „герой”/”жертва” представлені в образах головних українських політиків-чоловіків як-от, наприклад, В. Ющенко й В. Янукович? Як процеси ґендеризації етносу та етнізації ґендеру вплинули на реалії життя жінок і чоловіків? Який вплив мають конструкти ґендеру та національної ідентичності на стимулювання сексуального/ґендерного насильства? 6. Аудиторна робота: ЗАНЯТТЯ 1 Конструкти жіночого/фемінінності в політиці національної розбудови в Україні Література:
Аудиторна робота: 1-а година: Лекція/обговорення прочитаного. 2-а година: Робота у малих групах, відповідь на наступні запитання:
а) Образи Шевченка (мати кріпачка і „мати-покритка”) і Гоголя (мати козака), а також образи народної творчості („дівка-бранка”) у дорадянський період. б) Oбраз Вітчизни у радянський період. в) Oбраз „берегині” у пострадянський період (на прикладах українського національного руху жінок і політичного використання символічного жіночості під час Помаранчової революції).
Письмове завдання Як символізація жіночого відтворюється у сучасній українській політиці національної розбудови, а саме у подіях Помаранчової революції? Проаналізуйте цей процес на прикладі перетворення українського олігарха Юлії Тимошенко („газова принцеса”) у національний символ революції – „Богиню Помаранчової революції”. Як символічне жіночості у національній культурі було використане для створення основної дихотомії націоналізму „ми” та „вони” і для закладання нетерпимості до етнічного „іншого”? (Для прикладів скористайтеся записом промов та інтерв’ю із Ю. Тимошенко зроблених під час президентської передвиборчої кампанії 2004 року в Україні). Кожен студент повинен коротко описати висновки, яких він (вона) дійшов(-шла) в процесі аналізу. Письмова робота не повинна перевищувати 4-5 сторінок (подвійний інтервал) і може охоплювати:
ЗАНЯТТЯ 2 Конструкти чоловічого/маскулінності в політиці національної розбудови в Україні Література:
Аудиторна робота: 1-а година: Лекція/обговорення прочитаного та письмового завдання. 2-а година: Робота у малих групах, відповідь на наступні запитання:
а) Образах чоловіків у Шевченка, Гоголя і в народній творчості (козаки, гетьмани, кріпаки та ін.) б) Зображення образів воїнів-захистників української національної незалежності в період Революції, Громадянської війни і Другої Світової війни (солдати Центральної Ради, „Січові стрільці” та ін. (1917-1920), а також УПА (1941-початок 1950), партизани під час Другої Світової війни, патизани ОУН тощо) в) Пострадянські відновлення національної ґеґемонної маскулінності у нових політичних та ідеологічних символах і метафорах, а саме „князі Київської Русі”, „гетьмани”, „Запорізькі козаки”, та УПА.
Письмове завдання: На матеріалах української преси, яка висвітлювала президентську передвиборчу кампанію 2004 року, проаналізуйте яким чином конструкт національної ґеґемонної маскулінності знаходить своє відображення в іміджах українських політиків (Ющенко, Янукович, Мороз, Корчинський та ін.) Кожен студент повинен коротко описати висновки, яких він (вона) дійшов(-шла) в процесі аналізу. Письмова робота не повинна перевищувати 4-5 сторінок (подвійний інтервал) і може охоплювати:
7. Оцінка Студентам буде запропоновано заповнити форму для оцінювання після першого і другого занять. Вона містить чотири загальних запитання:
Оцінка знань студентів, що вивчають даний модуль, буде неофіційною. Вона буде врахована при визначенні офіційної оцінки з більшого курсу, який завершується іспитом. 1 Назвою модуля стала цитата з книжки „Від ґендеру до нації” (From Gender to Nation. Longo Editore Ravena, 2002 ) під ред. Ради Івекович (Rada Ivekovic) і Джулі Мостов (Julie Mostov) 2 Назвою статті стала цитата з роботи Зілли Айзенштайн „Ненависті: расові та сексуальні конфлікти у 21 столітті” (Zillah Eisenstein (1996) Hatreds: Racialized and Sexualized Conflicts in the 21st Century, New York and London: Routledge) с.133. |
МОДУЛЬ З ҐЕНДЕРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ... |
Модуль Олени Горошко і Джулі Снайдер-Юлі Вступ до ґендерних аспектів... Вступ: Мета цього модуля – ознайомити студентів із тим, як ґендерні відмінності конструюються за допомогою дискурсу електронної комунікації... |
Експертна система (ЕС)- це обчислювальна система, яка використовує... Основною характеристикою ЕС є здатність за вимогою пояснити свою лінію міркувань у зрозумілому вигляді. Основними компонентами ЕС... |
Дослідження ҐЕНДЕРНих характеристик (використання сарказму) у інтернет- комунікації |
Уроки математики в 6 класі Розділ Раціональні числа У результаті вивчення теми учні мають навчитися: називати модуль заданого числа; описувати поняття модуль числа; розв'язувати вправи,... |
Модуль суб’єкти інфраструктури товарного ринку Змістовний модуль... Предмет дисципліни "Інфраструктура товарного ринку" та його взаємозв'язок з іншими дисциплінами |
Автор: Шульга Тетяна Іванівна,вчитель трудового навчання СШ №313 м. Києва Варіативний модуль розроблено до навчальної програми “Технології. 10-11 класи.” Даний модуль доцільно використовувати для класів... |
1. Система маркетингових досліджень Маркетингові дослідження. Адже саме проведення маркетингових досліджень, використання отриманих результатів дозволяють підприємствам... |
Семінар «Забезпечення інформаційної системи планування наукових досліджень... Загальна інформація про інформаційну систему планування наукових досліджень в НАПН України: мета, завдання, вимоги, принципи побудови... |
Психологічний супровід вірішення ґендерних проблем Страцинська Ірина Анатоліївна, кандидат психологічних наук, представник психологічної служби ДНЗ „Одеське вище професійне училище... |