Вишивання Автор — майстер декоративно-прикладного мистецтва України Саннікова Л. П


Скачати 50.34 Kb.
НазваВишивання Автор — майстер декоративно-прикладного мистецтва України Саннікова Л. П
Дата29.04.2013
Розмір50.34 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Вишивання
Автор — майстер декоративно-прикладного мистецтва України

Саннікова Л. П.

Вишивка — найпоширеніший вид декоративно-прикладного мистецтва, в якому узор та зображення виконуються ручним, або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах лляними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, а також бісером, перлами, коштовним камінням, лелітками і т. ін.

Цей вид мистецтва виник давно — корені його сягають у глибину віків. Мабуть, ніколи на зможемо ми довідатися, хто і коли вперше здогадався втілити в узорний мотив красу рідної природи, свої переживання та відчуття, бо з огляду на недовговічність тканини та ниток наука позбавлена можливості точно визначити час виникнення цього мистецтва.”

О.Гасюк, М.Степан «Художнє вишивання».

Вишивання

Виникнення традиції нанесення символів у контексті спільної культурної традиції: обрядові

рушники, хустки, скатертини, одяг. Сутність символіки - відображення уявлень українців про сенси Всесвіту.

Основний мотив символіки - "древо життя" або Богиня Праматір Всесвіту, Предкиня.

Історичні прояви й інтерпретації, зміни у часі "вазон", "гілка", "ламана гілка", "засіяне поле" і т.п.

Традиції використання кольорів - сірого, білого, червоного, синього. Виникнення регіональних особливостей застосування природних барвників (Полісся, Карпати, Подніпров’я Причорномор’я, т.п.).

Традиції використання технік. Лиштва, вирізування, мережки, виколки, рушникові шви - найдавніші техніки оздоблювання одягу, рушників. Поява техніки хрестикової - ознака впливу мануфактурних культур міст України ІХХ ст. Мотиви "брокарівських" вазонів - роз - одна із інтерпретацій традиційного вазона - квітки.

Вивчення давніх традицій оздоблення одягу, предметів побуту задля збереження глибини його виникнення.

Осмислення наповнення символіки у вишивці, писанках, кераміці, т.п. Дбайливе ставлення до змін у символіці, збереження автентичності прояву культурних традицій.
1-й рік

1. Історія виникнення та розвитку вишивки. Вишивка в традиційній культурі різних народів. Місце вишивки в народній культурі українців.

2. Осередки та майстри сучасного художнього вишивання.

1) Осередки художнього вишивання:

- виробничо-художнє об'єднання ім. Т. Г. Шевченка у Києві та його філіали в Іванкові, Василькові, Кагарлику,

- Літківська фабрика художніх виробів ім. Т. Г. Шевченка,

- виробничо-художнє об'єднання «Полтавчанка» та його філіали в Опішні, Великих Сорочинцях, Лубнах, Нових Санжзрах, Кременчуці,

- Решетилівська фабрика ім. К. Цеткін,

- Чернігівська, Прилуцька, Ніжинська фабрики,

- виробничо-художнє об'єднання «Вінничанка»,

- Одеська фабрика,

- Уманська фабрика,

- Харківське виробничо-художнє об'єднання «Україна»,

- Львівська фабрика ім. Лесі Українки,

- Чернівецька фабрика ім. Ю. Федьковича,

- Івано-Франківська фабрика ім. Р. Люксембург.
2) Видатні майстри вишивки: В. Захарченко, К, Гречанівська (Київ), О. Великодна (Полтава), Г. Гринь (Опішня), О. Василенко (Решетилівка), Л. Богинич (Вел. Сорочинці), А. Корзун (Харків), М. Коржук, П. Коржук, П. Горобець, Г. Лялька (Вінниця), В. Надвірна, О. Гушул, М. Федорчак-Ткачова, Л. Фролова (Львів), Д. Петкевич, М. Попадинець (Івано-Франківщина) та ін.

3. Вишивка на традиційному одязі та речах хатнього вжитку українців: оздоблення вишивкою сорочок, жіночого поясного одягу, верхнього одягу, поясів, головних уборів, рушників і т. д.

4. Мотиви традиційної орнаментики та їх семантика: а! лінії, кола, хрести, ромби, квадрати, крапки, б) первинний мотив:

— ромбо-меандровий як один з найдавніших мотивів (пов'язаний ще з епохою палеоліту),

— хрестоподібний (коло, фігури, розетки) як символічна передача світового простору,

— багатокутник, ромб, квадрат, розетка — символи всесвіту та його елементів,

— горизонтальна і хвиляста лінії як. символи землі й води,

— ромбо-крапкова композиція — «символ засіяного поля»,

— символ вінця зрубу, (ромб з видовженими сторонами),

— зооморфні образи (кінь, птах),

— антропоморфні образи: образ Великої Богині-матері,

— багатопелюсткова розетка як символ землеробського календаря,

— вазон,

— «дерево життя — світове дерево»,

— в'юнка гілка.

5. Практичні заняття з вишивання:

1) шов «вперед голку»,

2) шов «позад голки»,

3) стебловий шов,

4) шов «ланцюжок»,

5) петельний шов «ланцюжок»,

6) мережки:

а) одинарний прутик,

б) подвійний прутик,

в) роздільний прутик,

г) «гречка»,

д) «вівсяночки» ,

7) вишивання лічильними швами:

а) хрестиком,

б) рєтеязем,

в) лиштвою,

г) косою гладдю,

д) занизування,

е) набирування.
2-й рік

  1. Етнічна, етнорегіональна та соціально-вікова символіка української вишивки:

а) особливості вишивки різних регіонів України та етнографічних груп українського народу (Полтавщина і Слобожанщина, Полісся, Середнє Подніпров'я, Поділля, Пів­день, Західні регіони);

б) особливості вишивки різних соціальних верств, професійних та вікових груп,

в) вишивка в сімейних та календарних обрядах,

г) оберегові функції вишивки.

2. Космогонічні та світоглядні уявлення народу та їх відображення у вишивці: образ Всесвіту і триярусне розташування орнаменту.

3. Практичні заняття з вишивання:

1) вишивання рушника гладдю за вільним контуром (мотиви «дерева життя»),

2) вишивання лиштвою малюнка для сорочки,

3) техніка вишивання виколок, зернового виводу,

4) техніка вирізування,

5) техніка занизування,

6) техніка вишивання качаточками, виготовлення серветок,

7) ознайомлення з рушниковими швами, вишивання рушничка, паннотехнікою рушникових швів, вивчення традицій в складанні мотивів «світового дерева — дерева життя» .

ЛІТЕРАТУРА:
Богатырев П. Г. Бопросы теории народного искусства. Москва, 1971.

Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання. Альбом. К., 1987.

Ззхарчук-Чугай Р. В. Українська народна вишивка: західні області УРСР. К.., 1988.

Знаки 155 старовинних вишивок. Бібліотечка журналу «Соняшник». К., 1992.

Кара-Васильєвої Т. В. Полтавська народна вишивка. К., 1983.

Кара-Васильєва Т. Б. Українська вишивка. Альбом. К., 1993.

Кулик О. Українське народне художнє вишивання. К., 1968.

Матейко К. І. Український народний одяг. К., 1977. Рыбаков Е. А. Язичество древних славян. Москва, 1981.

Топоров Б. Н. Геометрические символы //Мифы народов мира. Москва, 1991, т. І.

Топоров Б. Н. Квадрат//Там само. Топоров В. Н. Крест // Там само. т. 2.

Топоров Б. Н. , Мейлих М. Б. Круг //Там само. Українська вишивка. Альбом. К., 1993.

Українська народна вишивка. Західні області УРСР. К., 1988.

Українське народне мистецтво. Тканини та вишивка. Альбом. К., 1960.

Художнє вишивання. Альбом. К., 1986.






Схожі:

Тема. Художні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення...
Нців, види декоративно-ужиткового мистецтва (визначати практично). Познайомити із складною витинанкою-композицією (багатоколірною),як...
Оберегова символіка в декоративно прикладному мистецтві
...
Урок №7 Тема: Декоративно-прикладне мистецтво мусульманських народів
Мета: сформувати уявлення про головні риси мусульманського декоративно-прикладного мистецтва;ознайомити з видами ДПМ
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок»
Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні
Місце і роль плетіння макраме в сучасному декоративно-прикладному...
Мета: познайомити дітей з декоративно-прикладним мистецтвом. Навчити розрізняти нитки за характеристикою та ознаками. Розвивати творче...
Цікаві факти про декоративно – ужиткове мистецтво Писанкарство
Писанкарство вважається одним із найдавніших і найцінніших різновидів українського народного декоративно-прикладного мистецтва, в...
Уроку у 6-му клас і Тема: Мистецтво
Обладнання: для вчителя: мультимедіа, виставка предметів декоративно –прикладного мистецтва: вишиті рушники, сорочки, скатертина,...
Методичні рекомендації керівникам гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового...
Діти, закінчивши студію образотворчого чи декоративно-ужиткового мистецтва в позашкільному навчальному закладі, на все життя зберігають...
Декоративно-ужиткове мистецтво
Мета: ознайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом українського народу; прищеплювати любов до народного мистецтва і культурної...
Фестиваль-конкурс «Таланти мої та моєї сім’ї». Мета і завдання свята
Надання можливості талановитим родинам загальноосвітніх шкіл,вокалістам проявити свої творчі здібності через українську пісню,донести...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка