|
Скачати 284.67 Kb.
|
На допомогу учню 6 класу
Тема речення розпадається на кілька мікротем. Мікротема розкривається кількома реченнями. Частина тексту, об’єднана мікротемою, називається абзацом. Кожен абзац починають записувати з нового рядка. Абзац має таку будову: зачин, розробка висловленої в зачині думки, кінцівка. Кінцівка в абзаці не є обов’язковою. Її може не бути, коли думку завершено.
Кожне речення тексту, ввібравши в себе якусь частину речення попереднього (слово, словосполучення), додає щось нове. Завдяки такій будові речень у тексті відбувається розвиток думки. Таким чином, у кожному реченні тексту можна виділити “відоме” (частина, ввібрана з попереднього речення) та “нове” то, що додане саме цим реченням). Заради “нового” створюється й додається до тексту кожне наступне речення.
Замітка – інформаційний жанр, у якому в лаконічній формі повідомляється про важливі суспільно вагомі, цікаві факти. Замітка відповідає на питання: що, де, коли відбулося. Замітка є ще цікавішою, якщо в ній пояснюється, як, з ким і чому таке сталося. Точність викладу думки, стислість вислову, яскравість мовних засобів – такі основні особливості жанру замітки. Замітку про повчальний факт журналісти називають позитивною. Мета її автора – порадувати читачів, спонукати їх наслідувати гарний приклад. Замітка про людські вади, помилки, недоліки називається критичною. Автор критичної публікації не має права на неточність: не можна незаслужено ображати людину. Це – головне правило журналістської етики. Перевіряти правдивість фактів слід як найретельніше. З довідника журналіста Словник. Інформація – повідомлення. Факт – дійсна подія. Жанр – різновид. Лаконічний – короткий, стисло виражений. Позитивний – схвальний, ствердний. Критичний – пов’язаний з критикою, тобто аналізом явища з метою його оцінки, виявлення недоліків. Публікація – те, що надруковано. Етика – правила поведінки, моральні правила.
Мова – це фонетичні, лексичні, граматичні, синтаксичні засоби (звуки, слова, словосполучення, речення та ін.), які служать для спілкування. Мовлення – це спілкування за допомогою мовних засобів, тобто мови. Мовлення існує у вигляді діалогу та монологу.
Оголошення – документ, який повідомляє, оповіщає про щось. Він повинен відображати такі головні моменти: а) закличність (через заголовок); б) календарну дату й місце події чи заходу; в) визначення суті очікуваної події чи заходу; г) визначення адресата повідомлення; д) час здійснення наміченого; е) хто оголошує, хто склав оголошення. За М. Стельмаховичем
Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром. Опис приміщення допомагає розповісти про життя людей, їх працю та побут, інтереси й захоплення. Часто саме інтер’єр допомагає зрозуміти внутрішній світ людини. Складовими частинами опису приміщення є опис місця та опис предметів. В описі місця “новим” є назви предметів, які наявні в приміщенні (меблів, речей). “Відомим” є вказівки на місце розташування цих предметів (посередині, праворуч, у кутку і т. ін.) В Н Наприклад: Посередині кімнати – стіл. В Н Ліворуч під стіною – шафа. В описі предмета “відомим” є назва предмета або його частин, “новим” є назви ознак. В Н Наприклад: Світлиця простора. В Н Стіни чисто побілені. Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях. У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби. У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі “олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть “розповісти” про життя своїх господарів.
Опис картини природи складається із сукупності описів окремих предметів (неба, хмар, повітря, дерев, трави і т. ін.). “Відомим” в описі природи є назви цих предметів або їх частин. “Новим” є ознаки. Н В В Наприклад: Густий затінок панує в ялинковому лісі. Повітря напоєне Н В густим ароматом. Н В Н В Чорна земля вкрита сухою глицею... Опис природи може бути складений як у художньому, так і в науковому стилях. Мета наукового опису природи – об’єктивно й точно назвати одночасні або постійні ознаки предметів, з яких складається картина природи. Мета художнього опису природи – створити образ побаченого, емоційно вплинути на читача чи слухача. В науковому описі всі слова вживаються в їх прямому значенні. В описі художньому широко використовуються художні засоби (епітети, порівняння, уособлення і т. ін.). Епітети й порівняння відбивають ознаку предметів. Тому в реченнях опису епітети й порівняння є “новим”.
Офіційно-діловий стиль мовлення задовольняє потреби ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він застосовується під час проведення зборів, нарад, засідань. Діловому стилеві мовлення властиві такі ознаки:
Словник. Термінологія – сукупність термінів певної галузі науки, мистецтва, виробництва. Індивідуальний – особистісний, пов’язаний з неповторністю особистості. Емоційний – пов’язаний з виявом почуттів, переживань.
План роботи – це документ, в якому зазначено перелік намічених заходів, послідовність їх виконання, термін виконання, вказано прізвища виконавців. План може мати форму таблиці, графіка, довільного тексту. Найчастіше план роботи складається у вигляді таблиці. Таблиця має такі розділи (графи):
Над таблицею записується назва документа (наприклад, план роботи мовного гуртка середньої школи № 21), у правому верхньому куті аркуша розміщується гриф “затверджую” з назвою посади та прізвища особи, яка схвалила документ (наприклад, директор середньої школи № 21 м. Херсона Савченко О.П.). Головне в плані – точність, чіткість, стислість формулювань. Добре продуманий і правильно складений план – необхідна умова успіху задуманої справи. Складають плани проведення окремих заходів, виробничої або навчальної діяльності установ, плани роботи окремих працівників. Плани бувають перспективні, тобто розраховані на кілька років, річні, квартальні, місячні, тижневі, щоденні. З довідника
вживати наступні вирази (в установах):
|
Тема: Складносурядні речення. Тренувальні вправи. Мета Мета: Поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання розділових знаків при них, а також про смислові зв`язки між простими... |
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових... Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння... |
«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель» Буковинського ліцею-інтернату Речення з одним головним членом речення називається односкладним. Один головний член (присудок чи підмет) поєднує в собі функцію... |
Науково-методична лабораторія української мови та літератури Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Уставте пропущені літери. До утвореного тексту доберіть заголовок, запишіть... |
Особливості функціонування односкладних речень з формою на -но, -то в публіцистичному стилі Тривалий час партиципні речення, а саме односкладні речення з формою на -но, -то, не виділялися в окремий клас, а вважалися безособовими... |
«Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому» Навчальна – з`ясувати, яке речення називається складносурядним, пояснити, які сполучники служать засобами зв’язку між його частинами;... |
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення... |
Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному ... |
Урок №1 Тема : Складносурядне речення. Його будова Складні речення поділяються на складносурядні, складнопідрядні, складні безсполучникові та складні речення з різними видами зв’язку.... |
«Розділові знаки між частинами складносурядного речення» Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі... |