Тема уроку : Козацька Україна Мета уроку


Скачати 62.52 Kb.
Назва Тема уроку : Козацька Україна Мета уроку
Дата 17.12.2013
Розмір 62.52 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Тема уроку: Козацька Україна
Мета уроку: перевірити рівень засвоєного учнями матеріалу, вивченого на уроках історії та української літератури; розвивати навички використовувати набуті на попередніх уроках знання; аналізувати художній твір щодо використання в ньому художніх засобів, уміння проводити паралелі між минулим та сучасним, складати власні висловлювання оцінного характеру з аргументацією; розвивати творчу уяву, самостійність мислення; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам’яті народу.
Тип уроку: інтегрований урок формування умінь та навичок
Х І Д У Р О К У
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

1. Фронтальне опитування ( історія )

а) поясніть слова: козак; Дике поле, гетьман, кошові отамани, Запорозька

Січ.

б) Де, коли і ким , з якою метою була утворена перша Запорізька Січ?

в) Що ви знаєте про озброєння козаків?

г) Коли і хто давав накази знищити Запорозьку Січ?

д) Назвіть імена кошових отаманів Запорозької Січі. Що ви про них знаєте

2. Слово вчителя історії.

3. Сценка: двоє друзів-однокласників розмовляють після уроків.

- Дмитрик: Ой, як мені подобаються козаки! Кращих за них воїнів, мабуть,

не було в жодній країні. А ти знаєш, що серед козаків були характерни

ки. Вони могли відкривати без ключів замки, переходити через річку по

сукняній повсті, брати в голі руки розпечені ядра, залазити у звичайне

відро й плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств…

- Кирило: Ой, Дмитре, розповідаєш якісь небилиці. Ну як людина може у від-

ро поміститися? Та ще й плисти в ньому?

- Дмитрик: Ніякі це не небилиці! Козаки дійсно були незвичайними. Вони

навіть придумали ракети й підводні човни!!!

-Кирило: О-о-о! ну це вже точно щось із області фантастики. Які підводні

човни й ракети в 15 – 16 столітті? Це ж тобі не 21-ше.

- Дмитрик: А я вірю! От тільки заплющу очі, - і ті часи наче постають переді

мною. Просто як у головного героя казки « Малий Віз». А ти уже про-

читав цей твір?

- Кирило: Та ще ні.

- Дмитрик: Отож, ходімо скоріше читати. Та ще в інтернет загляньмо, може

щось цікаве про козаків знайдемо.

ІІІ. Формування та вдосконалення умінь та навичок

  1. Українська література. Слово вчителя.

З давніх-давен людям відомо „дерево життя” – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок - символ минулого часу, другий – сучасного, а третій – майбутнього.

Зображення „дерева життя” зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’язок минулого, сучасного і майбутнього.

Як це розуміти? А так, що все навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.

Минуле нашої Батьківщини славне й багате на незвичайні події. Дізнатися про них ви можете не лише з підручника історії, а й з літератури. Саме літературні твори розповідають нам про радісні й гіркі сторінки історії України. А героями літературних творів часто-густо є запорожці, оскільки саме їх вважають прикладом відваги, звитяги і лицарства.

  1. Бесіда за змістом казки О. Сенатович « Малий Віз».

    • Які літературні твори про запорожців ми розглянули?

    • До якого літературного жанру належить «Малий Віз» О. Сенатович?

    • Чому ви так вважаєте?

    • Хто є головним героєм твору?

    • Як ви його можете охарактеризувати?

    • Куди привели Дмитрика допитливість та багата уява, фантазія?

    • З ким хотів зустрітися хлопчик і для чого?

    • Чому йому не вдалося зустрітися з Сірком? Де він був?

    • А що ви знаєте про Івана Сірка?

    • Хто такі характерники?

    • Поясніть, яким чином письменниці вдалося поєднати минуле й сучасне.

    • Де герой твору хотів дізнатися про те, чого не встиг побачити й розпитати в козаків? А куди б ти ще звернувся?

    • Як ви гадаєте чи стане Дмитрик справжнім козаком?

    • Щ о є головною думкою казки?

  2. Так , головною думкою є заклик пам'ятати своє минуле, адже без минулого нема майбутнього. А що з цього приводу думають наші товариші Дмитрик та Кирило?

  3. Діалог двох товаришів.

    • Дмитрик: Оце так пощастило хлопцеві! З самим Сірком зустрівся! От якби мені. Сірко ж найвідомішим характерником був з-поміж

козаків. Скільки б я у нього всього дізнався!

  • Кирило: Ха-ха-ха. Машини часу, на жаль, не існує.

  • Дмитрик: Отож і погано, що не існує. Доведеться самим знання

добувати. Ходімо до бібліотеки.

  • Кирило: Що ж ходімо, бо і мені вже цікаво щось нове про козаків

дізнатись.



  1. Минуло кілька днів. Наші друзі знайшли багато цікавого матеріалу про

козаків і прийшли знову на урок історії. Та не встиг учитель розпочати

урок, як у двері хтось постукав.


  1. Зустріч з історичним та літературним героєм.

До класу заходить І. Сірко.

  • Діти, це 5 – б ? Мені до вас і треба. Чи ви мене впізнали? Так, я кошовий отаман Запорозької Січі Іван Сірко. Був оце у Львові і почув, що ви хотіли мене бачити. Трохи забарився, бо довелося ще заглянути до Хмельницька – там саме вирішували проблему чи прийняти до лав козацтва темношкірого конголезця, який уже 10 років живе у Хмельницьку. Спитали мене – і я пригадав, що серед козаків були люди різних національностей, було й декілька темношкірих, ми ще називали їх сарацинами. Отож, прийняли того конголезця в козацьке товариство з моєї легкої руки.

  • Так про що ви мене хотіли спитати?

  • Скільки Вам років? Бо ніхто точно не знає коли ви народилися в 1605 чи в 1610?

  • У 1610 році.

  • А ще хотіли розпитати Вас про підводні човни, ракети і про те чи доводилось Вам бувати у наших краях?

  • А самі ви щось про все це знаєте?

  • ( повідомлення учнів про перебування Сірка у наших краях

Запорожці насправді мали підводний човен, за допомогою якого підпливали до супротивника. Робили його з двох човнів. До дна одного кріпився баласт для занурення у воду. Наближаючись до ворога, козаки відкидали баласт, човен раптово піднімався над поверхнею – вони з’являлися наче із самого дна. Мали запорожці й ракету, яка іскрила, як сьогоднішня петарда. Це лякало супротивників, особливо їхніх коней.)



    • Ну які ж ви молодці! Все вірно розповіли. Так воно все й було.

    • Дядю Сірко, а ви справді можете приходити до нас, ви ж давно померли?

    • Так раз у 100 років Бог дозволяє мені подивитись, що відбувається в світі, на нашій Україні. Скільки мені зараз років? Вірно, 400. І я вчетверте прийшов на землю. Перший раз це було в 1710 році. Що я побачив: не стало Запорозької Січі! Вдруге я прийшов у 1810 р. тоді саме йшла війна з Наполеоном. Втретє – в 1910 р. – світ готувався до Першої світової війни. А що у вас зараз відбувається? Молодці! Ви мені сподобались: багато знаєте, читаєте. Бажаю вам успіхів у навчанні. Хочу ще побачити дівчинку з вашої школи з 8-а класу Коваленко Іру, яка добре знає козацьку Україну й увійшла до п'ятірки кращих на обласній олімпіаді з історії. До побачення.

  1. Огляд ілюстративного матеріалу про Запорозьку Січ.

Кирило ( виходить)

Ой, я так розгубився, побачивши Сірка, що забув показати йому ілюстрації про Запорозьку Січ , які ми з Дмитром в інтернеті знайшли.

Давайте з вами подивимось?

  1. Гра « Шукачі скарбів».

Діти відшукують художні засоби у казці « Малий Віз» .

Епітети: Червневе небо

Зоряне озеро

Сивовусий козак

Порівняння: Зоряне озеро – як небо

Човен подібний до великої жовтої черепашки

Метафори: Небо обтрушувало в озеро зорі

Дмитрик полетів, намацав ногою дно неба

Прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари

Витяг з води Віз

Дмитрик разом з ліжком поїхав у невідоме

Підводний човен зблід

13. Гра „Займи позицію”.


  • Чи необхідно, на вашу думку, людям знати свою історію, історію свого краю та держави?

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Головоломка від Марійки.

Розгадавши її, прочитаєте прислів’я про козаків, яке підтверджує основну думку казки „Малий Віз”.


заць ко не

ма

Ко му пе ду

ду

ро ре во

Відповідь: Козацькому роду нема переводу.

V. Домашнє завдання. Заповнити таблицю , підручник, с. 215.

Схожі:

Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку
Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку
Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна
Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу...
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
Тема уроку. Піраміда. Мета уроку
Мета уроку: формування понять піраміда, основа, вершина, бічні ребра, висота піраміди, вмінь учнів знаходити елементи піраміди
Тема уроку. Перетворення подібності та його властивості. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про подібність просторових фігур, вивчення властивостей перетворення подібності та застосування...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка