|
Скачати 203.14 Kb.
|
Урок української мови в 11 – Б класі ЗОШ№1 на тему: «Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування. « То старого міста сила у минуле запросила» (С. Непомняща) Тема уроку: Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації. «То старого міста сила у минуле запросила»(С.Непомняща). Слайд №1 Мета уроку: удосконалити вміння учнів складати і розігрувати діалоги на самостійно обрану тему в запропонованій ситуації спілкування; розвивати мислення, мовлення, пам'ять, комунікативні вміння, дикцію; виробляти правильне інтонування фрази; збагачувати й шліфувати словниковий запас старшокласників; формувати зацікав- леність історією свого міста. Цілі уроку: Учні мають знати: *види мовленнєвої діяльності; *поняття ситуації спілкування, складники її; *особливості діалогічного мовлення; *правила вживання розділових знаків у діалогах. Учні мають уміти: *складати і розігрувати діалоги відповідно до запропонованої ситуації спілкування; *самостійно визначати тему і зміст діалогу; *додержувати норм літературної мови, формул мовленнєвого етикету й основних правил спілкування; *удосконалювати власну дикцію, правильно інтонувати фрази; *добирати матеріал до обраної теми висловлювання; *запам’ятовувати основну інформацію у прослуханому тексті; *рецензувати й редагувати діалоги; *оцінювати власну мовленнєву діяльність і давати оцінку членам групи. Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення. Інтегровані предмети: українська мова, література, історія, краєзнавство. Обладнання: тематична виставка книжок про Мелітополь, роздатковий матеріал для кожної групи: «Комунікативна компетентність учнів», проекти кожної групи: «Історія рідного міста», «Геральдика Мелітополя», «Вулицями старого міста» , картки самооцінювання, відеоприклади діалогів. Епіграфи уроку: Добре говорити – значить просто добре думати вголос. Слайд №2 Ернест Ренан Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування. А. Сент-Екзюпері Шановні, вам – привіт із Мелітополя! О.Гончаренко Перебіг уроку: Вступне слово вчителя: -Шановні одинадцятикласники! Час вашого перебування у школі добігає кінця. Скоро головним учителем і екзаменатором для вас стане життя. Усі 11 років ми намагалися підготувати вас до дорослого життя, не скільки дати суму знань, як навчити ці знання використовувати і самостійно здобувати. Ви вже дорослі люди, молоді та енергійні, і зовсім небагато часу залишилось до того моменту, коли підете в самостійне життя. І неодмінно задумаєтесь над тим, як зробити це життя гідним та забезпеченим. З цього приводу Д. Карнегі писав, що про людину судять з 4 речей : - який вона має вигляд; - що вона робить; - як вона говорить; - що вона говорить. Отже, на 50% ставлення до людини у світі залежить від її мови. Мова — інтелектуальний портрет людини. Не забуваймо про це! І якщо зовнішній портрет можна змінити за допомогою одягу, макіяжу, то з мовним — набагато складніше. Ви будете жити серед людей. Тому найголовнішим вашим умінням, найголовнішою компетентністю має стати комунікативна, адже саме через спілкування людина впливає на дійсність, реалізує себе, свої творчі можливості. Від невміння вести діалог розпадаються сім’ї, віддаляються від батьків діти, виникають непорозуміння на роботі, створюються конфліктні ситуації в державі, розв’язуються війни. Не випадково ще давньогрецький філософ Сократ надавав спілкуванню величезного значення, бо з того, як і про що говорить людина, можна про неї все дізнатись. «Заговори, щоб я тебе побачив»,- казав Сократ. А східний мудрець Сааді поетично висловив це так: "Чи розумний ти, чи дурний, чи великий ти, чи малий, не знаємо ми, поки слово не промовив". Тому сьогоднішній урок ми і присвятимо розвитку зв’язного мовлення, попрацюємо над складанням діалогів відповідно до запропонованої ситуації. (учні записують тему уроку, учитель звертається до епіграфа,цілей уроку) Слайд №2 Вчитель: Увесь навчальний матеріал ми побудуємо на краєзнавчій основі,тому до теми уроку ми додаємо слова мелітопольської поетеси Світлани Непомнящої: «То старого міста сила у минуле запросила!», а серед епіграфів будуть слова мелітопольського поета О.Гончаренка: «Шановні! Вам привіт із Мелітополя!» Отже, сьогодні ми продовжимо формувати наші комунікативні навички, будемо говорити про спілкування . Спілкування, за тлумачним словником, - це процес обміну між людьми певними наслідками їхньої психічної і духовної діяльності: засвоєною інформацією, думками, судженнями, оцінками, почуттями та переживаннями, настановами. -Яку класифікацію видам спілкування дають учені? Ви мали випереджаюче завдання і можете нам назвати ці види. Слайд №3 (контактне і дистантне; безпосереднє (пряме) — опосередковане (непряме); усне і письмове; діалогічне і монологічне; міжособистісне (особисте) і масове; приватне і офіційне.
Слайди №4,5
Отже, живе спілкування із розкоші перетворилося на необхідність. Розмова із машиною все більше витісняє живий діалог. А чи може бути конструктивним, дійовим діалог, якщо ви не бачите очі співрозмовника, не маєте змоги побачити на обличчі його реакцію на ваші слова?Якщо ви віддаєте перевагу спілкуванню з машиною, це може бути небезпечним, бо людина втрачає відчуття реальності, вона не знає, чи, справді, по той бік екрану сидить та людина, з якою хотілось поговорити. Скільки правильних рішень було б прийнято, якби люди навчились між собою добре спілкуватись! Вчені дають різну класифікацію діалогам. Ви теж мали і це випереджаюче завдання. Які ви знаєте діалоги? (Запис у зошити) Слайд №6 Учні: 1уч.: За функціями у мовленні розрізняють такі типи діалогів: -діалог-розпитування -діалог-домовленість -діалог-обмін враженнями -діалог-дискусія Слайд №7 2уч.: Залежно від стилю мовлення діалоги бувають: -побутові -ділові -художні -навчальні Вчитель: Переглянемо відео. Визначимо типи діалогів за функціями у мовленні. Слайди №№8-11 1.Діалог-розпитування( «Наталка Полтавка», розмова возного і виборного). 2. Діалог-домовленість( «Сватання на Гончарівці», розмова матері і батька Стецька) 3.Діалог-обмін враженнями( «Тигролови», зустріч Сірків і Морозів) 4 Діалог-дискусія ( фрагмент політичного ток-шоу). Сьогодні ми будемо працювати над складанням діалогів. Перед тим, як працювати, визначимо найголовніші правила ведення діалогу. (учні називають правила спілкування) Слайд №12 1. Під час розмови з іншими людьми намагайся бути ввічливим. 2. Поважай співрозмовника, будь уважним, доброзичливим. 3. Уважно слухай того, з ким говориш, не перебивай його без вибачення. 4. Спілкуючись з іншими, намагайся не виявляти свого поганого настрою. 5. Не розмовляй без потреби голосно, не вживай грубих слів. 6. Під час розмови не викрикуй, не розмахуй руками. Вчитель: Для роботи ми створили чотири групи залежно від самостійно обраних тем у запропонованій ситуації спілкування. Слайд №13 1група – «Історики» : уявіть, що ви зустріли однокласника дорогою з бібліотеки, де готувалися до підсумкової атестації з історії рідного краю. Обміняйтесь інформацією. 2 група – «Дослідники геральдики»: ви маєте намір звернутися до геральдичного товариства по допомогу щодо написання наукової роботи в МАН на тему: «Виникнення, становлення й сучасний розвиток геральдики Мелітополя». 3 група – «Краєзнавці»: ви оглядаєте експозицію «Старе місто» у краєзнавчому музеї. Попросіть екскурсовода розповісти про найцікавіші експонати. 4 група – «Експерти»: рецензують складені діалоги. Перші три групи, готуючись до уроку, склали презентації, що будуть супроводжувати їх діалогічне мовлення. А група експертів уважно слухає діалоги і після завершення всіх трьох діалогічних висловлювань прорецензує їх. Слайд №14 (діалог і презентація 1 групи)
Знайшла щось цікаве?
Слайд №15
Слайд №16
Слайд №17
- Мабуть, глина ріки Молочної була червона. А в якому році тут з’явились коза- ки? Все ніяк не можу запам’ятати цю дату! Слайд №18
Слайд №19
Слайд №20
Слайд №21
після 1939року показує утворення Запорізької області, і Мелітополь уже підпорядковується їй.
контрольну завжди підбирає цікаві і малознайомі факти. Слайд №22
що на карті світу існує ще один Мелітополь. Знаходиться він у Середній Азії. Мелітополем називають невеликий висілок ( населення менше тисячі) у Сарикольському районі Костанайської області на півночі Казахстану. -Оце справді дивина, я про це ніколи не чула, але приємно, що ще десь є мелітопольці, хоч і казахські. Слайд №23
Слайд №24 (діалог і презентація 2 групи)
Слайд №25
Слайд №26
Слайд №27
Слайд №28
Слайд №29
Слайд №30 (діалог і презентація 3 групи)
лась розповідь про історію нашого міста. Чи не могли б ви приділити нам ще кілька хвилин?
Слайд №31
Слайд №32
Слайд №33
Родина Чернікових була численною, вони утримували власний Торговий дім, спеціалізувалися на поставках до міста мануфактури. Будинок був триповерховим, наверх вели мармурові сходи, стіни прикрашались ліпниною, вже тоді було централізоване опалення. На першому поверсі будинку був магазин. Тут же для майстринь продавали славнозвісні машинки німецької колекції «Зінгер». Два верхні поверхи були житлові.
Слайд №34
Слайд №35
Слайд №36
Слайд №37 Рецензія на діалогічне мовлення усіх трьох груп: (виступ групи експертів) У всіх трьох діалогах співрозмовники показали певний рівень обізнаності з теми, що обговорювалась, підібрали цікавий матеріал до запропонованої ситуації спілкування. У діалогах мовці намагалися висловити свої особисті позиції до теми, яка обговорювалась. Вважаємо, що всі три діалоги досягли комунікативної мети. Кожна група обрала свій тип діалогу: 1 група – діалог-обмін враженнями 2 і 3 групи – діалог-розпитування. Всі діалоги були навчальними. Усі три групи знають, як будується діалог, чітко додержуються його структури. У діалозі 1 і 2 груп відбувається «зустріч-прощання» співрозмовників, тому є початкові і заключні фрази мовного етикету, а діалог 3 групи – продовження екскурсії, тому відсутня початкова фраза мовного етикету. Діалоги усіх трьох груп демонструють логічність, виразність, доречність обговорюваного матеріалу. У діалозі 2 і 3 груп не завжди «запитання-відповідь» були однакові за обсягом. В усіх діалогах співрозмовники намагалися використовувати репліки для стимулювання, підтримки діалогу. Усі мовці намагалися використовувати формули мовного етикету, правил спілкування. У діалозі….дотримано (не дотримано) норм літературної мови. (вказати помилки: русизми, неправильне наголошування слів, неправильні закінчення у словах(особливо кличного відмінка) та ін.). Під час розмови мовці дають можливість висловитися партнеру по діалогу, не перебивають одне одного. Більшість реплік в усіх діалогах були розгорнутими, хоча запитання діалогу 2 групи часто складались із одного речення. У всіх діалогах не було запитань, які розраховані на відповідь «так» чи «ні». Діалог….групи проходив невимушено, а ось у діалозі … відчувалась напруженість. Дикція мовців була…(чітка, нечітка), темп мовлення…(оптимальний, швидкий, сповільнений), дотримані (чи недотримані) паузи, тембр і тон голосу… (спокійний, високий, низький, монотонність). Усіма трьома групами були створені доцільні презентації, які допомогли глибше зрозуміти тему кожної мовленнєвої ситуації. В цілому робота всіх трьох груп заслуговує на оцінки…(середнього, достатнього, високого рівня). Слайд №38 Вчитель: Отже, друзі, ще раз хочу вас повернути до мудрих слів філософа Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів з глибоким змістом. Якими побачать нас із вами оточуючі, якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Дуже повчальними для всіх нас є слова українського поета Дм. Павличка: «Народ, хоч би який багатий він був матеріально, втрачаючи мову й пісню свою, стає подібним до домашньої птиці, що має крила тільки для того, аби накривати ними тулуб і давати з них пір’я для подушок та перин». Тож не біймося своєї крилатості. Пам’ятайте завжди слова Л.Костенко: «Людина нібито не літає, а крила має, а крила має!» Нехай уміння спілкуватись допоможуть вам розкритись, навіть Знайти свій майбутній фах, як це зробила Тетяна Копайлова, випускниця нашої школи, випускниця філологічного факультету МДПУ, яка стала директором телекомпанії «МТВ плюс», як це зробив Роман Кадємін, випускник філологічного факультету МДПУ, що ства ведучим спортивних програм на телеканалі «Інтер». Вміло користуймося цим Божим даром – мовою, яким володіє лише людина. Ніколи не «розкидаймося» словами, не говорімо їх просто так, не вкладаючи змісту. Нехай ваше мовлення розраджує, вселяє радість, підносить і обнадіює. Рефлексія навчальної діяльності. Вчитель: -Які слова найчастіше звучали сьогодні на уроці? ( Ключовими словами сьогоднішнього уроку були: діалог, спілкування, місто, урок.) Ці слова заслуговують найвищої похвали . Опоетизуємо їх, склавши сенкани(неримовані вірші у 5 рядків). Слайд №39 Творча робота. Складіть сенкан. 1 група: «Діалог» 2 група: «Спілкування» 3 група: «Місто» 4 група: «Урок» 1.Діалог 1. Спілкування 2.Діловий,конструктивний 2. Цікаве , потрібне 3.Веде, звучить, налагоджує 3.Проходить, ведеться, розгортається 4.Учень веде конструктивний діалог. 4.Дружнє спілкування проходить цікаво. 5. Бесіда 5.Розмова 1.Місто 1.Урок 2.Рідне, старовинне 2.Цікавий, повчальний 3.Живе, працює, молодіє 3.Проходить, вивчається, надихає 4.Мелітополь вміє бути молодим. 4.Цікавий урок навчає спілкуватися. 5.Батьківщина 5.Навчання Вчитель: А тепер звернемось до наших навчальних комунікативних цілей. Готуючись до уроку ми визначились, що вміємо, а чого потрібно навчитись. Слайди №№40-41 УМІЮ: ПОТРІБНО НАВЧИТИСЯ: 1.Говорити перед класом. 1.Співпрацювати, взаємодіяти, взаємо- навчатися в групі. 2.Робити стислі повідомлення 2.Коректно вести бесіду під час викона- на основі плану-конспекту. ння завдання групою. 3.Під час обговорення брати до 3.Формулювати запитання щодо обго- уваги думки інших членів групи. ворюваної проблеми. 4.Давати повні відповіді на 4.Під час обговорення чекати своєї запитання. черги, щоб висловитись. 5.Уважно й зацікавлено слухати 5.Аргументувати свою позицію, бути міркування товаришів у групі. переконливим у доведеннях. 6.Обговорювати запропонований 6.Захищати свої ідеї, інтереси й пере- матеріал, аналізувати, робити вис- конання. новки. 7.Логічно й послідовно доповідати 7.Коментувати запитання й відповіді. від імені групи. 8.Зацікавлювати однокласників своїм виступом. 9.Домовлятися і знаходити компромі- си. 10.Вести конструктивний діалог, дис- кусію, дебати. 11.Виголошувати оригінальне вітальне слово – коротко, яскраво, образно. 12.Об’єктивно оцінювати свої можли- вості і критично ставитись до себе.
Отже, наш урок виконав свою комунікативну,навчальну і виховну мету. Оцінювання. Заповнення карток само- і взаємо оцінювання. Картка оцінювання роботи учня у групі Дата_________________________ Прізвище, ім’я____________________________________________ Клас____________________________________________________ Оцінка членів групи
Слайд №42 Домашнє завдання :
2.2 гр.- 4гр.- Скласти тези-запитання до дебатів із міським головою щодо покращення життя мелітопольців.
ДОДАТОК ДО УРОКУ: Вчитель: Споконвіку пращури вчать своїх дітей правилам народної моралі, народної етики, правил спілкування.
Так, саме з прислів’їв та приказок. Зараз ми проведемо комунікативну гру. Кожна група одержала декілька прислів’їв, у яких узагальнено народні погляди на культуру мовлення. На основі їх сформулюйте одне із правил спілкування. 1 група: Ласкаве слово, як день ясний. Погане слово проковтни. Слово - не полова, язик – не помело.
ставтесь до співрозмовника.) 2 група: Від теплого слова і крига скресне. Треба знати, що казати. Слово – не стріла, а ранить глибоко. Краще недоговорити, ніж переговорити. (2. Будьте уважні до співрозмовника, до його стану та настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова .) 3 група: Умій казати умій змовчати. Держи хліб на обід, а слово на відповідь. Базіка – мовна каліка. (3.Уважно слухай того, з ким говориш, не переводь власне слухання у говоріння.) Слайд №43 Вчитель: Пропоную доповнити прислів’я, щоб у нас утворились народні правила мовного етикету. Правила мовного етикету у прислів’ях 1. Всякому слову свій час. 2. Краще мовчати, аніж брехати. 3. Бережи хліб на обід, а слово на відповідь. 4. Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам. 5. Треба знати, де що сказати. 6. Що маєш казати, те наперед обміркуй. 7. Базіка – мовний каліка. 8. Говорить, наче три дні не їв. 9. Заторохкотіла сорока, як діжка з горохом. 10. Бесіди багато, а розуму мало. 11. Меле, як порожній млин. 12. Слово до слова – зложиться мова. Випишіть у зошит прислів’я, яке вам найбільше сподобалось, яке ви вважаєте найбільш влучним. |
Календарне планування з української мови (9 кл.) І семестр Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації, обговорення самостійно обраної теми |
Рідне село завжди з нами. Киселівка вчора, сьогодні,завтра (складання... Стійно обрану тему в запропонованій ситуації спілкування; розвивати мислення, мовлення, пам'ять, комунікативні вміння, дикцію й уміння... |
Урок Тема. Мета спілкування і адресат мовлення; мовлення монологічне... Авилами спілкування; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог; розвивати вміння... |
Уроку української мови в 11 класі на тему: «Л ітературне краєзнавство.... М. Гоголя. Вироблення навичок самостійної роботи з додатковою літературою, виразного читання. Збагачення активного словника учнів... |
Виховний захід на тему: «До мови доторкнемось серцем» Підготувала:... ... |
Урок захисту проектів з української мови у 3 класі Учитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст.№3 м. Котовськ, Одеської області Сіренко Світлана Володимирівна |
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист... Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика... |
Уроку Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного... |
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ Обладнання: збірки поезій С. Корсуна та мистецькі полотна; роздатковий матеріал; аудіозапис пісні «Мамо рідненька» |
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови.... Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі |