Тема: Власне українська лексика. Синонімічне багатство мови. Складні випадки слововживань


Скачати 187.66 Kb.
Назва Тема: Власне українська лексика. Синонімічне багатство мови. Складні випадки слововживань
Дата 05.11.2013
Розмір 187.66 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок №____

Оператор лінії у виробництві харчової промисловості. Кухар.

Тема: Власне українська лексика. Синонімічне багатство мови. Складні випадки слововживань

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів з тем «Власне українська лексика», «Синоніми»; удосконалювати вміння проводити синонімічну заміну з метою підсилення тієї чи іншої стилістичної ознаки; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів повагу до краси та багатства рідної мови.

Міжпредметні зв’язки: технологія приготування їжі.

Комплексно-методичне забезпечення: підручник (Українська мова: підруч. для 10 кл. Загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / О.В. Заболотний. –­ К. : Генеза, – 2010. –­ 224 с.), кросворд, криптограма, словники (етимологічний, перекладний, синонімів), фліпчар.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент
П. Актуалізація навчального матеріалу

Перевірка домашнього завдання
Визначте слово за його лексичним значенням.

1. Гнучке пруття з лози, рокити, верби тощо, яке використовують для опалення приміщення. 2. Овочева страва з м'ясом або грибами, за походженням українська. Найпопулярніша страва на столі українців.3. Густий суп із пшона. 4. Невпорядкована сукупність, до складу якої входять різні складові. 5. Майстер, що в давнину виготовляв бочки, дерев’яні відра. 6. Невеликий варений виріб, зліплений з прісного тіста і начинений сиром, ягодами, капустою. 7. Готували із прісного тіста, замішаного на воді чи сироватці з яйцем у вигляді квадратиків чи кульок. 8. Продукти рослинного походження (висушені або у свіжому вигляді частин пряних рослин), що містять пряні й запашні речовини. 9. М’ясо, переважно свиняче, приготовлене обсмажуванням і тривалим тушкуванням разом зі спеціями. 10. Відбитий шматок м’яса, у який кладеться начинка і завивається рулетом.
Відповіді: хмиз, борщ, куліш, суміш, бондар, вареники, галушка, прянощі, душенина, крученики.


1





































2













3
















4
















5






















6

























7






















8

























9




























10

























Слово вчителя

Як ви думаєте, слова хмиз, борщ, куліш, суміш, бондар, вареники, галушка, прянощі, душенина, крученики, до якого складу лексики за походженням належать?
Мовленнєва ситуація

Хлопчик на запитання вчительки, ким зараз працює його мама, відповів:

­– Замісником директора заводу.

­– А що, сам директор відсутній на роботі? Він захворів чи поїхав у відрядження?

  • ­Ні, він зараз знаходиться на роботі.


Як ви думаєте, чому між вчителькою та учнем сталося таке непорозуміння? Ким же насправді працює мама хлопчика?
замісник – заступник ­
Замісник — людина, яка з якихось причин тимчасово виконує чиїсь обов'язки (замість когось): замісник начальника відділу.

Заступник — офіційна особа, що працює одночасно з начальником, відає певними ділянками роботи: заступник головного редактора, заступник голови місцевкому.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя

З розвитком кожної мови її словниковий склад безперервно поповнюється, збільшується. Звичайно, частина слів з часом випадає з мови або зникає з активного вжитку, але приплив нових слів у живій мові завжди інтенсивніший, ніж їх втрата. А поряд з кількісним збагаченням постійно відбувається якісне вдосконалення лексичного складу. Точність і виразність нашого мовлення часто залежить від того, наскільки правильно й доречно дібрано слово. Ви, як українці, повинні дбати про те, щоб наша мова стала прозорою і правильною, очистилася від русизмів, від надмірного використання іншомовних замінників.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово вчителя

У лексиці української мови за походженням розрізняють слова: успадковані з попередніх періодів розвитку нашої мови, власне українські та запозичені з інших мов.
За походженням розрізняють лексику

праіндоєвропейську, власне українську запозичену

спільнослов’янську,

спільносхіднослов’янську
Серед успадкованих найдавнішими є словами індоєвропейського походження. Вони поширені у певних фонетичних і словотворчих видозмінах майже в усіх європейських мовах. Це назви частин тіла, явищ природи, рослин, тварин, найнеобхідніших дій і процесів: мати, син, брат, сестра, жінка, дочка, сонце, життя, небо, день, журавель.

Слова спільнословянського походження вживаються в усіх слов’янських мовах із певними фонетичними змінами, наприклад: в українській ­ голова, один; у російській ­ голова, один; у білоруській ­ голова, адзін.

Спільносхіднослов’янські слова з’явилися тоді, коли східні слов’яни виділились в окрему групу, але ще не поділилися на росіян, українців і білорусів, становили одну давньоруську народність. Таких слів, як правило, немає в західних і південних слов’янських мовах, наприклад: корзина, гречка, племінник, кішка, голубий, хороший.

Власне українська лексика — це слова, що витворилися в українській мові після спільнослов’янської мовної єдності й були засвідчені в історичних пам’ятках, художніх творах українського народу. Вони складають основу української лексики і формують національні ознаки мови: борщ, хустина, оранка, щоденник, зайвий. Їх легко розпізнати в такий спосіб: якщо слово не має виразних ознак запозичення і в російській мові перекладається іншими, то є підстави вважати його власне українським: багаття, бондар, жоржина, коваль, кожух, лелека, мереживо.

Синонімічне багатство української мови.

Одна з найприкметніших рис української мови -­ її синонімічне багатство.

Синоніми - слова, близькі за значенням і різні за звучанням, наприклад: обов’язково - неодмінно - конче - доконче — неминуче.

Багатство синонімів ­ одна з питомих ознак багатства мови взагалі. Уміле користування синонімами, тобто вміння поставити саме те слово і саме на тому місці — невід’ємна прикмета доброго стилю, риса справжнього майстра”. (М. Рильський)
Володіти синонімічним багатством мови значить уміти:

• уникнути малозрозумілого, особливо іншомовного, слова;

• уникнути повторення того самого слова;

• знайти слово з певним забарвленням, відтінком у значенні;

• відшукати найвлучніше слово;

• якнайточніше висловити свою думку.
Щоб збагатити активний запас слів, раджу частіше звертатися до синонімічних, тлумачних, перекладних словників.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником

Вправа 152

І. Випишіть власне українські слова, виділіть у них корені. З’ясуйте, які з цих слів утворено від спільних з іншими мовами коренів. За потреби скористайтеся етимологічним і перекладними словниками.

Багаття, мрія, злотий, директор, мама, гарненько, прізвище, виробництво, міркувати, демократія, освіта, крутько, син, гімнастика, суниці, священний, горілиць, математика, віч-на-віч, дуб, сузір’я, діяч, очолити, аул, віхола, годинник, брат, завдяки, бігцем.
ІІ. Складіть речення з двома виписаними словами (на вибір).
Різнорівневі завдання

Початковий рівень

Введіть у словосполучення власне українські слова.

Борошно, бруднити, вибагливий, вишуканий, борщ, галушки, косовиця, куліш, ласощі, бондар, приміщення, вареники, урожай, кров’янка, жито, убогий, суниця, яблуко, червоний.

Середній рівень

Складіть меню для відомого українського ресторану, використовуючи власне українську лексику.

Достатній рівень

Опишіть інтер’єр шинка, використовуючи власне українську лексику.





Високий рівень

Опишіть свою обрану професію і уявне робоче місце, використовуючи власне українську лексику.
Слово вчителя

Пригадайте, які слова називаються антоніми? Наведіть приклади.

Багатство – бідність;

Брудний – чистий;

Віртуальний – реальний;

Експорт – імпорт.
Робота з криптограмою

І. Розгадайте криптограму, переклавши українською мовою російські слова (відповідники мають бути власне українськими).

1. Неверие. 2. Шутливо. 3. Тоска. 4. Вредить. 5. Заболеть. 6. Образованный. 7. Домашний (про животное). 8. Испорченный. 9. Пестрый. 10. Завтрак. 11. Лодырь. 12. Движение. 13. Уксус. 14. Потеря. 15. Вежливый. 16. Уродливый. 17. Устало. 18. Тусклый. 19. Сообразительный. 20. Отрицать.

Відповіді. 1. Зневіра. 2. Жартівливо. 3. Сум. 4. Шкодити. 5. Захворіти. 6. Освічений. 7. Свійський. 8. Зіпсований. 9. Строкатий. 10. Сніданок. 11. Ледацюга. 12. Рух. 13. оцет. 14. Втрата. 15. Ввічливий. 16. Потворний. 17. Втомлено. 18. Тьмяний. 19. Кмітливий. 20. Заперечувати.


1

Н































2

А































3

У































4

К































5

А



































































6

С































7

В































8

І































9

Т



































































10

Н































11

Е































12

У































13

Ц































14

Т































15

В































16

О



































































17

Т































18

Ь































19

М































20

А
































ІІ. Доберіть антоніми до слів із криптограми. У разі необхідності скористайтеся словником.
Вправа «Редактор»

Відредагуйте текст, замінивши повторювані слова синонімами.
Протягом дня ми спілкуємося з різними людьми. Спілкуємося близько й постійно з рідними в сім’ї. Спілкуємося епізодично з малознайомими й незнайомими людьми. А починаємо наше спілкування в сім’ї. Зранку всі поспішають, у всіх членів сім’ї різний настрій. Тут і стає перед людиною екзамен на вміння спілкуватися. Справді, вихована людина, яка поважає близьких, не демонструватиме свого невдоволення.

У сім’ї добре видно, які ми насправді. Тому не слід забувати про «чарівні слова», яких нас учать у сім’ї з дитинства. У сім’ї в постійному спілкуванні з близькими ми дістаємо перші уроки правильної поведінки. Саме в сім’ї, серед рідних, треба бути душевно тоншим і добрішим. Цього можна і треба вчитися.
Вибірковий диктант

Запишіть текст, вибираючи з дужок синоніми, що найкраще, на вашу думку, підходять за смислом.
Веселі й (забризкані, захлюпані, забрьохані, заляпані, обтьопані, закапані) входимо в ліс. По ньому зараз у верховітті й низом (гуляють, пустують, вигулюють розгулюють, бавляться) шуми. Це, видать, (очікуючи, дожидаючи, чигаючи, чатуючи, виглядаючи) весну, (розмовляє, бесідує, гомонить, балакає, говорить) душа лісу. Хоча я й дуже (полюбляю, кохаю, люблю) ліс, але побоююсь його душі, вона, як розсердиться, то заведе тебе в такі нетрі, де люди не ходять, де (топірець, бартка, сокира) не гуляє.

А ще я (полюбляю, кохаю, люблю), як із лісу несподівано (з’явиться, вирине, винирне, виникне, покажеться, візьметься, вигулькне) хатина, заскриплять ворітця, (чкурнуть, дременуть, кинуться врозтіч, гайнуть, побіжать) (плаї, доріжки, тропи, стежки) до лісу чи пасічиська. І (полюбляю, кохаю, люблю), коли березовий сік накрапає із жолобка, він так гарно вистукує: «тьоп-тьоп», що (обов’язково, доконечно, напевно, неодмінно) завернеш до нього і присядеш навпочіпки. Також (полюбляю, кохаю, люблю ) (натрапити, наштовхнутися, напасти, нахопитися, наткнутися, надибати) на лісове джерело і дивитись, як воно коловертнем викручується з глибини. (М. Стельмах).
Попрацюйте в парах
Прочитайте словосполучення. Відредагуйте усно вислови і обґрунтуйте помилки.

Для першого учасника: вільна вакансія, захисний імунітет, народна демократія, дитячий лікар-педіатр, головний лейтмотив, глухий тупік, пам’ятний сувенір.

Для другого учасника: урочистий церемоніал, піднесений пафос, перша прима, місцеві аборигени, народний фольклор, моя автобіографія, залишилося лише.
Редагування

Знайдіть неправильне вживання слів у наведених реченнях. Відредагуйте, запишіть правильний варіант.

1. У засіданні приймали участь представники вищестоящих організацій. 2. В обов’язки секретарші входить ведення документації. 3. Образом сентиментальних творів Григорія Квітки-Основ’яненка характерні найкращі риси характеру українського народу. 4. Коли хочете, можу дати мій автограф. 5. Промовець промовляв так, наче глухі перед ним сиділи чи взагалі людей не було, і Єльці соромно було за крик, за фальш, з якою той наважився говорити про кохання.
VІ. Підсумок уроку

Фронтальна бесіда

  1. Які слова називаються синоніми?

  2. Як ви розумієте твердження письменника Максима Рильського про те, що багатство синонімів – одна з питомих ознак багатства мови загалі?

  3. Яка лексика належить до власне української? Які її ознаки?


Заключне слово вчителя

Власне українська лексика — це слова, що витворилися в українській мові після спільнослов’янської мовної єдності й були засвідчені в історичних пам’ятках, художніх творах українського народу. Вони складають основу української лексики і формують національні ознаки мови: борщ, хустина, оранка, щоденник, зайвий. Їх легко розпізнати в такий спосіб: якщо слово не має виразних ознак запозичення і в російській мові перекладається іншими, то є підстави вважати його власне українським: багаття, бондар, жоржина, коваль, кожух, лелека, мереживо.

Синоніми дають змогу не тільки уникнути повторів, а й вибрати найдоречніше слово, уточнити думку, підсилити зображуване, дати йому позитивну чи негативну оцінку.

Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок

VII. Домашнє завдання

1. До іншомовних слів дібрати синоніми-власне українські.

Процент, фон, аплодисменти, аграрний, дискусія, експлуатація, індустрія, аероплан, паралельний.

2. Вправа 177






Схожі:

Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т. Українська мова: Підруч для 10-11...
Тема заняття. Українська лексикологія як учення про лексичний склад української мови. (Слово як лексична одиниця. Лексичне значення...
Урок брейн-ринг з української мови: Лексика і фразеологія в 10 класі”...
Вище звання командирського складу військово-морських сил. (Адмірал) Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз)
Урок №1 Тема : Складносурядне речення. Його будова
Складні речення поділяються на складносурядні, складнопідрядні, складні безсполучникові та складні речення з різними видами зв’язку....
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність...
Четвериков Григорій Григорович Федорова
Мова – основа мислення, інтелектуальна діяльність без мови неможлива. Прояви мови вкрай складні і різноманітні. Слово – це "атом"...
План: Предмет і завдання курсу "Ділова українська мова". Українська...
Функціональні стилі мовлення. Художній і розмовний стилі, жанри, мета і сфера спілкування, мовні засоби
Урок №1 Клас 5 Тема. ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТI СУСПIЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Тема. ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТI СУСПIЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Краса і багатство української мови
Мета уроку: навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про прислівник як частину мови, вдосконалити вміння й навички практично...
Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови» Мета
Україна як держава. Розширювати знання про виникнення української писемності, красу і багатство української мови. Пробудити почуття...
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й Мета
Мета: з’ясувати основні випадки чергування у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка