|
Скачати 419.27 Kb.
|
ЧЕРКАСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ПЕРЕРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Волос Тамара Тельманівна Викладач української мови та літератури, «спеціаліст першої категорії» МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Професійна лексика на уроках української мови ТЕМА 1: Українська мова - найбільший духовний скарб нашого народу. Завдання 1. 1.Уважно прочитайте висловлювання про мову, висловте свою думку: 2.З’ясуйте, яка роль і сила слова в спілкуванні людей. Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови. (М.Рильський) Мова – це не просто засіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам’ять, найцінніше надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна й мисленнєва діяльність народу. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. (О.Гончар) Мова – найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам cвій досвід і мудрість, перемоги і славу, культуру і традиції, думи і сподівання. (І.Вихованець). Мова народу – кращий, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя, яке починається далеко за межами історії. (К.Ушинський) Коли зникає народна мова – народу нема більше ! ... Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ. Відберіть у народу все – і він усе може повернути; але відберіть мову, і він ніколи уже не створить її......(К.Ушинський) Завдання 2. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Вона вся з гомону полів, лісів і морів отчої землі, мережана сходом і заходом сонця, гаптована сяйвом місяця, зірок і переткана калиною, барвінком і вишневим цвітом; кожна її ниточка вимочена в Дунаї, криницях і струмках людської звитяги. Вона вся з тучі й грому, як з води й роси, ніжна й тендітна, а міцніша броньованої броні, бо єднає дух і тіло, бо їй в основі – непорочність і чистота. (Б.Харчук) Поясніть значення слів: мережана, гаптована, переткана. ТЕМА 2: Знаки письма. Завдання 1. Визначити, які графічні знаки використовуються в українському письмі. Оптимальна температура для розвитку дріжджів + 23 - + 30°С. Дріжджі добре переносять кислотність середовища до 10-12°С. Завдання 2. Словниковий диктант. Назвіть слова, в яких кількість букв і звуків не збігаються. Меланж, мікрофлора,, привод, пристрій, вібрація, режим, крохмаль, джем, варення, карамель, шоколад, цукерки. Завдання 3. Записати слова в алфавітному порядку. Тістечка, сири, масло, ягода, пряники, батони, вібратор, вібропривод, горіхи, молоко, цукор. Завдання 4. Написати твір – мініатюру на тему: “Хліб – усьому голова”. ТЕМА 3: Звуки мови. Завдання 1. Відгадайте загадку. Як поділяються звуки української мови? Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Мене ріжуть, мене б’ють, Мучать і на порох труть, Безперестану гублять, І всі мене люблять. Завдання 2. Визначте, скільки звуків і букв в поданих словах. Білки, вуглеводи, об’єктив, дріжджі, лящ, круп’яний, кисіль, пудинг. Завдання 3. Запишіть речення фонетичною транскрипцією. Поясніть правила вживання м’якого знака і апострофа. “Не забувай, сину, про хліб насущний, пам’ятай , хто ти і звідки вийшов, пам’ятай, як важко дістається цей хліб”. Завдання 4. Словниковий диктант. Вставте пропущені букви в словах: ж...ле, пуд...нг, круп...ник, в...ршки, ж..р, з ..рно, з...фір, п...чиво, л...кшина, плет...ник. Завдання 5. Виділіть закінчення в поданих словах: консерва, м’ясо, ковбаса, масло, ваніль, майонез, драже, джем, бальзам, пиво, наливка, олія. Завдання 6. Продовжіть текст. Як і коли народжувалося і виховувалося в наших предків любов до хліба? Усе йшло від сім’ї... ТЕМА 4: Одиниці мови. Завдання 1. Відгадайте загадку. Визначте, скільки букв і звуків в кожному слові. У воді родиться і води боїться. Що то: як голодне, то кричить, а як наїсться, то мовчить. Купили кругленьке, думали – новеньке, а воно все в дірках, труситься в руках. Завдання 2. Міні-диктант. Поясніть розділові знаки. Зробіть письмовий розбір виділених слів за будовою. Гіркий смак борошна – результат окиснення жирів у ньому киснем повітря і ферментативного гідролізу жирів. Якщо при зберіганні борошно має вологість 20% і більше, виникає його самозігрівання, яке супроводжується розмноженням спороутворюючих бактерій, здатних спричинити тягучу хворобу хліба. Таке борошно для хлібопекарського виробництва непридатне. Завдання 3. Поясніть значення слів: симбіоз, метабіоз, сателізм, вірогенія. ТЕМА 5: Лексика. Роль фразеологізмів у мовленні. Завдання 1. 1. Дібрати та записати емоційно забарвлені синоніми до слів спеціаліст, вибір. 2.Записати 10 слів, що найчастіше вживаються у лексиці вашої професії і пояснити їх правопис. 3.Переписати. Усно пояснити значення фразеологічних одиниць. Важка промисловість, легка промисловість, зелена аптека, зелена вулиця, біле вугілля, важка вода. Завдання 2. 1.Назвати шість неологізмів – назв сільськогосподарських професій. Із двома скласти речення і записати їх. 2. Навести і записати приклади архаїзмів, неологізмів, професіоналізмів. З професіоналізмами скласти два речення. ТЕМА 6: Творення слів. Стилістичні засоби словотвору. Завдання 1. Назвіть способи творення слів. Розберіть слова за будовою. Бродіння, бактерія, амінокислоти, випікають, готують. Завдання 2. Складіть речення з поданими словами. З’ясуйте спосіб творення цих слів. Хліб, борошно, виштовхувач, ремонтувати, стерилізувати, продавати, вичиняти, обробляти. Завдання 3.Пояснити написання складних слів. Контрольно-вимірювальний, штангенциркуль, плоско-паралельний , важільно-механічний, мікрометричний, важільно-механічний інструмент. Завдання 4. Замість крапок поставте пропущені букви. Штангенц...ркуль, мас...штаб, рул...тка, гіл...за, інд...катор, діам...тр, ст....ржень, площ.....на, кос....нець, м...тод. ТЕМА 7: Вживання м’якого знака і апострофа. Завдання 1. Словниковий диктант. М’ясні хліби, м’ясо птиці, бутербродні м’які маргарини, лікувально-профілактична цінність продукту, коньяк, крохмаль, монпансьє, емульсійні лікери. Завдання 2. Пояснювальний диктант. Пояснити для чого вживається м’який знак і апостроф. Риба океанічного промислу морожена об’єднує більшість видів риб, які виловлюються в океанах, морях і затоках, що прилягають до них. Завдання 3. Складіть речення, використовуючи подані слова. Сардина морожена, рулет, об’єм, шматок, жовток, машина – автомат, дозатор, деталь. ТЕМА 8. Основні норми української літературної мови. Завдання 1. Прочитайте, доберіть заголовок, поставте наголос у підкреслених словах. Він вічний і святий Цей житній хліб, Чи в паляниці на столі у хаті, Чи зв’язаний в важкий тужавий сніп, Де колоски шепочуться вусаті, Він чув у полі крик перепелів, Чув жайворонків передзвін весняний, Він виріс для пісень і добрих слів Тому що народився під піснями... Завдання 2. Поясніть особливості вимови даних слів. Фітофтора, плазмопара, різопус, мукор, пеніцилліум, склеротинія. Завдання 3. Затранскрибуйте слова. Фузаріум, альтернаріа, оїдіум, монилія, архіміцети. Завдання 4. Словниковий диктант. Вставте пропущені букви в словах. Фікоміц...ти, аскоміц...ти, баз...діоміц...ти, дейт....роміц...ти. ТЕМА 9. Мовлення і спілкування. Види мовленнєвої діяльності. Завдання 1. Напишіть твір-роздум на одну із запропонованих тем: “Земля на зернятці стоїть...”, “Професія – дорога в майбутнє життя”. Завдання 2. Прочитайте текст. Знайдіть у тексті звертання, відокремлені й однорідні члени речення. БАТЬКІВСЬКА ХАТА Рідна хато моя! Давно я пішов від твого батьківського порога. Та де б я не був, під якими високими дахами не жив, ніколи не забуду твоєї стріхи, твоєї чистої стелі. І хоч часом безсердечні люди не раз докорятимуть мені за любов до тебе. Бо хіба може порядний син забути свою матір, хіба можна забути свою колиску, свій дім?.. Птахи й ті повертаються з-за далеких морів до своїх гнізд. Сотні віків щовесни вони летять у рідні краї, їх кличе голос життя. Там десь, за тисячі верст, на них чекають нехай напівзруйновані, нехай спустошені, але рідні гнізда. А ми ж таки люди! В нас є не тільки інстинкт, а й розум. То чому ж маємо забувати про гнізда свої? Будь благословенна, хато моя! Проста, дерев'яна, на дубових стовпах і підвалинах, побілена крейдою, з солом'яною покрівлею та закіптявілим димарем! Усім найкращим, що є в моїй душі, завдячую тобі. Що навчила ти цінувати хліб і сіль, піднімати з підлоги ненароком випущену крихту. Ти привчила мене змалку поважати старих, шанувати батька й матір, бути терплячим, чесним і роботящим. (За /. Цюпою). ' (186 слів.) Прочитайте текст. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення, з безсполучникові речення, повні й неповні речення. МОЛИТВА ДО МОВИ Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена. Мово наша! Мудра Берегине, що не давала погаснути зеленому вогнищу роду нашого й тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави й гордого духу. Мово! Велична молитво у своїй нероздільній Трійці, що єси ти і Бог — Любов, і Бог — Віра, і Бог — Надія! Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого Храму й не впускала туди злого духа скверноти, злого духа виродження, злого духа ганьби. Мово наша! Дзвонкова криниця на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь від могил магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому і ласкава така. ...Стою перед Тобою на колінах і благаю за всіх: прости ж нас, грішних. Повернися до нашої хати, звідки Тебе було вигнано, вернися до краю, де «чорніше чорної землі блукають люди». То чорнобильські лика чорнобильської України, покарані Всевишнім за безпам'ятство. Прости! Воскресни! Повернися! Возродися! Забуяй вічним і віщим Словом від лісів — до моря, від гір — до степів! Освіти від мороку душі й освіти святоруську землю. Русь-Україну возвелич, порятуй народ її на віки! (За К. Мотрин.) (193 слова.) ТЕМА 10. Частини мови. Спільне й відмінне у них. Завдання 1. Прочитайте текст. Назвіть в ньому самостійні та службові частини мови. Збирають плоди у недозрілому стані, піддають короткочасній тепловій обробці і залишають на ферментацію в темноті при 60ºС до появи відповідного аромату і коричневого забарвлення. Завдання 2. Використовуючи числівники, вкажіть, які саме продукти використовують для приготування харчової гірчиці. 30-47% 6,5 – 10% 4 – 16% 1,3-2,8% Завдання 3. Подані слова введіть у речення. Вкажіть частини мови. Перець, кава, формування, рівень, спаржа, інжир, отримують, виготовляють. Завдання 4. Напишіть рецепт приготування страв з овочів. Кабачки, огірки, капуста, морква, горошок зелений, буряк, цибуля. Завдання 5. Подані числівники запишіть словами, поясніть написання. Вміст окремих вуглеводів коливається в широких межах, %: фруктоза – 22-47, глюкоза – 20-44, мальтоза – 1,1-10, сахароза – 0,0-13. ТЕМА 11. Словосполучення і речення. Завдання 1. Записати речення. Виділити в ньому словосполучення. У виділених словосполученнях визначити головне і залежне слово. Цукрове посивіння пов’язане з переміщенням шоколаду з холодного приміщення у тепле з підвищеною відносною вологістю повітря. Завдання 2. Скласти розповідь з поданими словосполученнями. Десертний шоколад, цукрова помадка, драже горіхове, пряники заварні, кекси дріжджові, шипучі вина. Завдання 3. З поданих слів утворити словосполучення, визначити тип синтаксичного зв’язку в утворених словосполученнях. Вина, ароматизовані, кава, сира, оцет, столовий, сіль, морозиво, молота, пакування, масло вершкове, тканина мускульна. ТЕМА 12. Речення як синтаксична одиниця. Види речень. Завдання 1. Прочитайте текст. Визначте типи простих речень. Підкресліть головні й другорядні члени речення. ВИМОГИ ДО ЯКОСТІ М’ЯСА ПТИЦІ При прийманні битої птиці звертають увагу на свіжість тушок, відповідність вимогам стандарту за вгодованістю і якістю обробки. У свіжих тушок поверхня суха, білувато-жовтого кольору з рожевим відтінком, у нежирних — жовтувато-сірого кольору з червоним відтінком, у худих — сірого кольору із синюшним відтінком. Підшкіряний і внутрішний жир блідо-жовтого або жовтого кольору. Серозна оболонка грудочеревної порожнини волога, блискуча, без слизу і плісені. М'язи на розрізі трохи вологі, не залишають вологої плями на фільтрувальному папері, блідо-рожевого кольору у курей і індиків, червоного — у качок і гусей. Консистенція, запах і якість бульйону аналогічні стравам з м'яса рогатої худоби і свиней. Завдання 2. Записати речення. Підкреслити в них всі члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір одного з речень. На формування споживних властивостей питного молока впливає якість молока як сировини, вид і якість наповнювачів, технологія виготовлення. З молока, яке має низьку якість, практично неможливо виготовити питне молоко з високими споживними властивостями. Дефекти молока-сировини і наповнювачів (кави, какао, солоду, фруктових, соків та ін.) передаються у готовий продукт. Технологія виготовлення питного молока включає такі операції: приймання, нормалізацію, гомогенізацію, термічну обробку, охолодження, розливання та маркування. Кожна з цих операцій впливає на формування споживних властивостей питного молока. Від очистки молока залежить такий його показник як чистота. Молоко за цим показником поділяється на три групи: першу, другу і третю. У молоці першої групи чистоти на фільтрі відсутні частинки механічних домішок, другої — є окремі частинки домішок, третьої — помітний осад частинок. Завдання 3. Скласти і записати речення за метою висловлювання і за інтонацією. Завдання 4.Зробіть морфологічний аналіз слів: пшениця, подрібнюють, тепловий, сорок п’ять, нарізаний, нарізаючи. ТЕМА 13. Члени речення, способи їх вираження. Завдання № 1. Записати речення. У кожному реченні визначити граматичну основу, вказати якими частинами мови вона виражена. Класифікація, товарна характеристика і маркування м'яса М'ясо великої рогатої худоби залежно від віку поділяють на телятину, віком від двох тижнів до трьох місяців, яловичину молодняку, віком від трьох місяців до трьох років і яловичину дорослої худоби, старшої трьох років. М'ясо телят молочного періоду відносять до І категорії і воно найніжніше, світло-рожевого кольору з сіруватим відтінком і білим цупким внутрішнім жиром. У телятині остисті відростки спинних і поперекових хребців не виступають. Від телят, які отримували підкормку, одержують м'ясо II категорії. Вона має менш задовільно розвинуті м'язи рожевого кольору, остисті відростки спинних і поперекових хребців трохи виступають. Телятина характеризується високими кулінарними якостями, легко засвоюється організмом, а тому її краще використовувати для дитячого і дієтичного харчування. Завдання 2. Прочитати текст, визначити частини мови. Зробити повний синтаксичний розбір одного з речень. ТРАНСПОРТУВАННЯ І ЗБЕРІГАННЯ МАКАРОННИХ ВИРОБІВ Макаронні вироби перевозять автомобільним, залізничним і водним видами транспорту. Транспорт повинен бути чистим, сухим, не зараженим шкідниками хлібних запасів, без стороннього запаху, захищеним від атмосферних опадів. Ящики, коробки і крафт-мішки з макаронними виробами слід зберігати у складських приміщеннях на стелажах або підтоварниках. Приміщення повинно бути чистим, сухим, добре провітрюваним, не зараженим шкідниками хлібних запасів, захищеним від впливу атмосферних опадів. Температура у приміщенні не повинна перевищувати +30° С, а відносна вологість повітря — 70%. Завдання 3. Прочитати текст, визначити головні й другорядні члени речення, вказати якими частинами мови вони виражені. В'ялення у штучних умовах проводять у спеціальних добре вентильованих приміщеннях або установках тунельного типу при температурі від 20 до 28° С. Споживні властивості готового продукту при цьому нижчі, ніж при в'яленні у природних умовах. Для в'ялення велике значення мають протеолітичні і ліполітичні ферменти, які сприяють дозріванню риби. Внаслідок дозрівання продукт втрачає смак і запах сирої риби, набуває приємного смаку та аромату. Консистенція риби та ікри стає щільною або ніжною. Під час в'ялення м'язова тканина ущільнюється внаслідок чого жир з місць накопичення переміщується (проникає) у м'язову тканину і просочує її. М'язова тканина набуває янтарного кольору і м'ясо стає напівпрозорим. У деяких рибах жир виходить на поверхню та утворює жирову плівку. Цей жир швидко окислюється при зберіганні риби. |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА С. О. Каганець МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА. для проведення практичних занять по фізичній підготовці |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Навчально-методична розробка для студентів спеціальності “Переклад” (укладачі: Лазаренко Л. М., Богатирьова О.Є. Маріуполь: ПДТУ,... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Навчально-методична розробка для студентів спеціальності “Переклад” (укладач: Богатирьова О.Є. Маріуполь: ПДТУ,2004- с. ) |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ТЕМА №18 Надягання, зняття і укладення ізолюючого протигазу. Проведення бойової та інщих перевірок |
Заходу Методична розробка підготовлена Поваляєвою Аллою Анатоліївною, вчителем методистом Тульчинської ЗШ І – ІІІ ступенів№1 |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Тема №3: Пристрій зборочних одиниць та принцип їх дії, розрахунок повітря при роботі в АСП-2 |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Мета: навчальна закріпити знання, отримані на попередньому уроці; сформувати комунікативні навички, уміння працювати в команді |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ТЕМА 21 Організація роботи ГДЗС в ізолюючих протигазах при високих i низьких температурах. Заняття в АСП-2 в ТДК |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ТЕМА : 19. Правила і прийоми роботи в протигазах на чистому повітрі та в задимленому приміщені. Розрахунок повітря. Відпрацювання... |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ТЕМА : 18. Правила і прийоми роботи в протигазах на чистому повітрі та в задимленому приміщені. Розрахунок повітря. Відпрацювання... |