|
Скачати 143.68 Kb.
|
“Урок брейн-ринг з української мови: Лексика і фразеологія в 10 класі” БРЕЙН-РИНГ «ЛЕКСИКА І ФРАЗЕОЛОГІЯ» Мета: повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати .різні види спілкування, розвивати мовлення. Тип уроку: повторювально-узагальнюючий у формі дидактичної гри — урок-змагання «Брейн-ринг». ХІД УРОКУ I. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети, завдань уроку — Сьогодні ми з вами повинні повторити, закріпити, узагальнити і систематизувати знання, уміння та навички з теми «Лексика і фразеологія». Цей урок ми проведемо у формі дидактичної гри-змагання «Брейн-ринг». Словникова робота Брейн — блискуча думка, ідея. Ринг — майданчик для змагання, арена. Ареною нашої гри буде клас. Нам потрібно для гри 2 команди, учасниці турніру, решта — групи підтримки (вболівальники). Вболівальники І команди сидять зліва, II команди — справа. Займіть місця. Журі у класі — мої колеги по роботі. Умови: за кожний конкурс змагання максимальна сума балів — 5. Відповіді повинні бути чіткі, аргументовані, вболівальники можуть допомагати команді в одержанні вищого балу. Усі письмові завдання здаєте на перевірку. II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Розминка І команда. Що вивчає розділ науки про мову лексикологія? II команда. Що вивчає розділ науки про мову фразеологія? І команда. Що таке лексика! ІІ команда. Що таке лексичне значення слова? 2. Назвати одним словом. I команда 1. Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість, самовідданість у бою чи праці. (Герой) 2. Найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові або інші заслуги. (Орден) 3. Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум) 4. Знання, вміння, здобуті в житті, на практиці. (Досвід) 5. Великий, хижий птах, який водиться в степах чи горах, а також образна назва сильної, мужньої людини. (Орел) 6. Вище звання командирського .складу військово-морських сил. (Адмірал) 7. Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз) 8. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія) Музичний супровід. (Акомпанемент) Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг) II команда 1. Склад зброї і військового спорядження. (Арсенал) 2. Приміщення, де стоять літаки і де проводиться їх поточний ремонті (Ангар) 3. Вел)икі з'єднання військових кораблів чи літаків військово-повітряного флоту. (Ескадра) Земля — рідна, близька, дорога, українська, батьківська, улюблена, велика, родюча, багата, тепла, щедра, холодна, пахуча, прекрасна, квітуча, красна, неозора, наша, неосяжна, весняна, осіння, убога, добра, плодюча, свята, зелена, чудова, життєдайна, урожайна, запашна, миролюбна, приваблива, найкраща, сіра, сумна, годувальниця. Людина — добра, хороша, щаслива, розумна, весела, прекрасна, чесна, велична, велика, красива, горда, приємна. Чудова, справедлива, молода, хоробра, чуйна, щира. Здорова, погана, спокійна, справжня, ввічлива, привітна, віддана, вірна, своя, серйозна, сильна, смілива, щедра, благородна, вдумлива, вільна, всесильна, вчена, гі дна, гуманна, дивна, доросла, дурна, життєрадісна, здібна, культурна, наша, освічена, порядна, правдива, працьовита, рідна, сива, сумна, хвора, авторитетна, багата, бадьора, близька, видатна, вихована, відважна, відома, впевнена, вперта, всемогутня, геніальна, грамотна, груба, добродушна, доброзичлива, думаюча, мисляча, душевна. Жадібна, жорстока, задоволена, звичайна і т. д. Гра «Хто більше?» 1. Назвіть якнайбільше фразеологічних зворотів. 2. Передайте одним словом значення фразеологічних зворотів. І команда. Кури не клюють. (Багато) Ведмідь на ухо наступив. (Глухий) Запахло смоленим. (Небезпечно) Вітер у голові. (Легковажний) Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний) Допекти до живого. (Схвилювати) До розуму довести. (Виростити) 3 відкритим серцем. (Відверто) 3 одного маху. (Миттю) Мов заціпило. (Замовкнути) ІІ команда. На сміх брати. (Кепкувати) Наче муха в окропі. (Метатись) Повним ходом. (Успішно) Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися) Слізьми вмиватися. (Плакати) Ставити на карту. (Ризикувати) Топтати Р болото. (Принижувати) Хоч око вийми. (Темно) Шкірити зуби. (Сміятися) Як в'юн. (Верткий). Конкурс капітанів 1. Гра «Скажи без затримки». Учитель називає слова, а капітани, чергуючись, швидко називають антоніми. Уразі затримки відповідає суперник. Перемагає той, у кого було найменше пауз. Сухий (мокрий), зло (добро), увійти (вийти), високо (низько), чистий (брудний), старість (молодість), починати (закінчувати), шкідливий (корисний), скупість (щедрість), хвалити (лаяти), дружба (ворожнеча), згадати (забути). 2. Рольова гра «Ти — оратор». Інтонаційна вправа. Прочитати речення з певними інтонаціями. Із захопленням, потім з розсудом. (Ну і гра!) Із захватом, із розчаруванням. (Оце так сюрприз!) Зачудовано, зі зневагою. (Яка красуня!). Творча робота Колективно скласти твір-фантазію «Яким я уявляю собі майбутнє?». Підведення підсумків. IV. Підсумки уроку Нагородження переможців грамотою. V. Домашнє завдання УРОК-ЗМАГАННЯ «БРЕЙН- РИНГ» Б Р Е Й Н - блискуча думка, ідея, РИНГ- майданчик для змагань, арена. Мета: розвивати в дітей пам’ять, логічне мислення, уяву, прагнення до самовдосконалення, вдосконалювати свої знання; виховувати колективізм Ділимося на дві команди. Кожна команда вибирає собі по три гравці з 7, 8, 9 класів. Умова: За кожний конкурс - змагання максимальна сума балів - десять, відповіді повинні відзначатися чіткістю, аргументованістю, мовлення – нормативністю , уболівальники можуть допомагати команді в одержанні вищого балу. Призначаємо журі, членами якого можуть бути вчителі, учні.. Змагання починається зі своєрідної розминки. Змагання починається зі своєрідної розминки. І. НАЗВАТИ ОДНИМ СЛОВОМ І КОМАНДА І. Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. /Приз/. 2.Масові інфекції захворювання. / Епідемія/. 3.Музичний супровід . /Акомпанемент/. 4.Льодова гора, що плаває в морі. / Айсберг/. 5.Слова , що мають протилежне значення. / Антоніми/. 6. Завіса з тканини на дверях. /Портьєра/. 7.Певний режим харчування. / Дієта/. 8.Відступ у першому рядку тексту. /Абзац/. 9.Прохід прокладений під землею. /Тунель/. 10. Жорстка, самовладна людина./Деспот/. ІІ КОМАНДА 1. Особа, яку очолює вищий навчальний заклад. /Ректор/. 2. Людина, що ставить над усе особисті інтереси. /Егоїст/. 3. Передова частина якоїсь суспільної групи./Авангард/. 4. Слова, різні за звучанням, але близькі за значенням. /Синоніми/. 5.Умовні знаки для секретного письма. /Шифр/. 6. Той, хто любить свою батьківщину./Патріот/. 7.Розмова між двома особами. /Діалог/. 8. Пристосування живих організмів до кліматичних умов. /Адаптація/. 9. Старовинне слово, що вийшло з ужитку. /Архаїзм/. 10. Особа, яка виголошує промову./Актор/. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. ЗАГАДКИ ЖАРТИ 1. Яке місто ширяє над головами? /Орел/. 2.З якого крана не набереш води ?/З підйомного/. 3. Яку річку можна зрізати ножем? /Прут/. 4.Яку державу влітку можна носити на голові? /Панама/. 5. Що спільного між неслухняним хлоп’ям і порожнім будинком./І перший і другий пустують/. 6. Слово пил – це мій синонім, а синонім у патрон. /Порох/. І КОМАНДА 1. Що в перекладі з грецької означає слово «Біблія»? /Книга/. 2.Хто автор слів Гімну України? /П.Чубинський/. 3. Псевдонім матері Лесі Українки, Косач Ольги. /Олена Пчілка/ 4. Село, у якому народився Тарас Шевченко. /Моринці./ 5. Розмальоване яйце./Писанка/. 6. Назва гірських українців./Гуцули/. 7.Народна назва Пасхи. / Великдень /. 8.Сьомий відмінок нашої мови./Кличний/. 9.Опис природи./Пейзаж/. 10.Новостволрені слова./Неологізми/. ІІ КОМАНДА 1. Словник про значення слів. /Тлумачний/. 2. Хто є автором поезії «Хор лісових дзвіночків»? /П.Тичина/. 3. Частина тексту з новою буквою./Абзац/. 4.Як називалась торгова частина міста в Київській Русі? /Торг/. 5.Як називали київського князя, який загинув від укусу гадюки? /Олег/. 6. Розмова двох осіб. /Діалог/. 7.Власний життєпис ./Автобіографія/. 8. Народні пісні про весну./Веснянки /. 9. Назва жителя Полісся./Полісянин/. 10.Правила спілкування./Етикет/. ДОВЕДІТЬ ДО КОЖНОГО СЛОВА ЧИ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ІНШОМОВНЕ СЛОВО – ВІДПОВІДНИК І - КОМАНДА . 1.Ввіз товарів . /Імпорт/. 2.Життєпис. /Біографія/. 3.Величезний./Гігантський/. 4.Повідомлення./Інформація/. 5.Дитячий лікар./Педіатр/. ІІ КОМАНДА 1.Суперечка./Дискусія/. 2.Вага без тари./Нетто/. 3.Наука красномовства./Риторика/. 4.Столиця Франції./Париж/. 5.Оцінка успішності./Бал/. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАМІНІТЬ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ОДНИМ СЛОВОМ. 1.Прибудова із східцями біля входу в будинок ./Ганок/. 2. Застібка в одязі./Ґудзик/. 3.Корисна комаха з роду бджолиних з товстим мохнатим тільцем./Бджола/. 4.Густі, важко прохідні тропічні і субтропічні вічнозелені ліси./Джунглі/. 5.Деревно – земляна оборонна точка./ 6.Подовжена загострена і покрита рогівкою ротова частина у птахів./Дзьоб/. 7.Творча уява./Фантазія/. І КОМАНДА 1.Слов’янська держава з центром у Києві, що утворилася у ІХ ст., називалась? /Київська Русь/, 2.За часів Володимира на Русі було запроваджено нову віру, яка називалася? /Християнство/. 3.В якому році обєдналося Галицьке і Волинське князівство? /1199/. 4. Столицею першої укр.. держави Київської Русі було місто? /Київ/. 5. У ХІІІ ст.. Київська держава зазнала спустошення внаслідок якого ворога? /Монголо татар/. 6.Які племена проживали навколо сучасного Києва? /Поляни/. 7.Тестем Європи називають князя ? /Ярослава Мудрого/. 8.Найдавніший літопис, який зберігся до нашого часу?/ «Повість минулих літ»./ 9.Перша битва руських воїнів з монголо – татарами відбулася на річці? /Калка/. 10. Перемир’я між Річчю Посполитою та Московським царством було підписане де? /В Андрусові/. ІІ КОМАНДА 1.Що вивчає наука історія? /Минуле людства/. 2.Кого вважають батьком укр.. історії ? /М.Грушевського/. 3.За якого правителя Галицько-Волинська держава досягла найвищого розквіту ?/За Д. Галицького/. 4.Що є основним елементом Герба України ? Тризуб/. 5.Як називають учених, що вивчають минуле людства? /Істориками/. 6. Перший відомий нам київський князь, який прийняв Християнство? /Аскольд/. 7. Автором твору «Повчання дітям» був ? /В.Мономах/. 8.У якому році монголо – татари напали на Київ. /1240р./. 9.Столицею Галицько-Волинської держави за Данила Романовича було місто /Холм/. 10. Договір укладений між Юрієм Хмельницьким та московським урядом мав назву ? /Переяславські статті/. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ГРА З УБОЛІВАЛЬНИКАМИ Відгадати письменника – автора літературного твору «Фарбований лис». /І.Франко/. 2. «Сон». /Т.Шевченко/.. 3. «Сто тисяч» /Іван Карпенко - Карий/. 4. «Дорогою ціною» /Коцюбинський/. 5. «Лебеді Материнства» /Симоненко/. 6. «Тереодор із Васюківки» /Всеволод – Нестайко/. 7. «Звук павутинки» /В.Близниця/. 8. «Олень Август» /Євгена Гуцала/. 9. «Сосонка» /О.Пчілка/. 10.Захар Беркут І КОМАНДА 1Який птах пірнає під лід, добуваючи їжу? /Річник/. 2.Чи є пташине молоко і у кого? /У пінгвінів/. 3.Пташенята яких птахів уміло захищаються ?. /Буревісник/. 4.Який найбільший птах живе на території України? /Дрохва/. 5.Які птахи прилітають до нас з півдня першими ? /Граки/. 6.Які наші птахи ночують у снігу ? /Тетереви/. 7.Які птахи не сідають на землю ? /Стрижі/. 8.Який співочий птах – хижак ? /Сорокопуд/. 9.Які пташенята не знають своєї матері ? /Зозуля/. 10.Який птах найменший? /Колібрі ельфа/. ІІ КОМАНДА 1. Які пташенята сичать, як змії ? /Крутиголовки/. 2. Який птах може літати хвостом наперед ? /Колібрі/. 3. Який птах літає найшвидше? /Орел, 200 км/год/. 4. Який птах виводить пташенят у будь – яку пору року, навіть узимку? /Шишкар/. 5. Який найбільший птах у світі ? /Африканський страус/. 6. Чому птах , який попав у глибоку криницю, не може з неї вилетіти ? /Жодний птах не летить по прямій або дуже похилій лінії/. 7. Що найстрашніше птахам взимку : Холод чи голод ? /Голод/. 8. Якого кольору очі у сови ? /Жовті/. 9. Яка пташка носить назву танцю ? /Чечітка/. 10. Скільки треба взяти літер «а» , щоб одержати назву птаха ? /Сорока/. ПІДСУМОК ГРИ ЗАГАДКИ 1. Хмара сива все село вкрила. /Туман/. 2. Сиві гуси усе поле вкрили. /Туман/. 3. У дні погожі сонцем грає, а на морозі розцвітає. /Вікно/. 4. Узимку вранці білим цвітом Сад зацвів, неначе літом. /Іній/. 5. Годуєш - живе, Напоїш - помре. /Вогонь/. 6. Чорне , забруднити вміє і всіх людей гріє. /Вугілля/. 7. Усе життя ходить, а з місця не сходить. /Годинник/. 8. Що не робить ні печалі, ні болю, А наплачешся з нею вволю ? / Цибуля/. 9. Білан зростав – у землю ліз; Хто дістав – утерсь від сліз. /Хрін/. 10. У воді росте, та води боїться. /Сіль/. І КОМАНДА 1.Місцева говірка. /Діалект/. 2.Скільки є заповідей Божих? /10/. 3. Похвальна пісня . /Гімн/. 4. Народне оповідання про фантастичні події. /Легенда/. 5. Правила спілкування. /Етикет/. ІІ КОМАНДА 1. Народний псевдонім І.Франка. /Каменяр/. 2. Народна творчість називається … /Фольклор/. 3. Скажіть одним словом 24 години. /Доба/. 4. Як по іншому сказати дев’ять десятків ? /90/. 5. Як сказати по – іншому : Марія – дочка Івана ? /Марія Іванівна/. ВІКТОРИНА «В світі тварин» І КОМАНДА 1. У якої комахи орган слуху знаходиться на ногах ? / У коника/. 2. Де зимують раки? /В підводних берегових норах/. 3. Яка риба «найледачіша» ? /Прилипало/. 4. Про яких тварин можна сказати, що вони « Вилізають із шкіри» ? /Змії/. 5. У якого птаха найбільший розмах крил ? / У альбатроса/. ІІ КОМАНДА 1. Хто важчий : слон чи акула? /Слон – 6т, а акула – 3, 5т/. 2. Який птах не літає але вміє плавати? /Пінгвін/. 3. Назвати найбільшу сучасну тварину . /Синій кит/. 4. Яка тварина має найсильніший голос? /Ревун/. 5. Чи може слон переплисти річку ? /Так/. ПІДСУМКИ ЗМАГАННЯ Відгадати загадки про героїв казок. Хто з героїв мав довгого носа, який кожного разу втягував господаря в халепу? /Буратіно/. Хто з казкових героїв жив у Квітковому місті і не любив навчатися? /Незнайко/. 3. Хто мав чарівне люстерко яке вміло роз- мовляти? /Цариця/. 4. Хто цілу ніч не міг заснути на горошині? /Царівна/. 5. Хто народився в квітці? /Дюймовочка/. 6.Як називали названого брата Герди ? /Кай/. 7. Хто загубив черевичок , прямуючи з балу ? /Попелюшка/, 8. Кого обдурила мудра дівчинка ? /Пана/. ВІКТОРИНА « Смійтеся на здоров’я» І Команда 1. Скільки яєць можна з’їси натщесерце? /Одне, останні не натщесерце/ 2. На яке дерево сідає ворона в дощ ? /На мокре/. 3. Скільки хвилин треба варити круте яйце: дві, три, п’ять ? /Його варити не треба, воно вже зварене/. 4. Де вода стоїть стовпом ? /В стакані/. 5.Що діється з червоною шовковою хустиною, якщо її опустити на 5 хвилин на дно моря? /Буде мокрою/. 6. Якою хворобою на суші ніхто не хворіє ? /Морською/. 7. Що у людини під ногами, коли вона йде по мосту? /Підошва/. 8. По чому часто ходять і ніколи не їздять ? /По сходах/. 9. Як далеко в ліс може забігти заєць ? /До середини лісу, далі він вже вибігає з лісу?/. 10. Що станеться з вороною через три роки ? /Їй ітиме четвертий рік/. І І КОМАНДА 1. Під яким деревом ховається заєць під час дощу ? /Під мокрим/. 2. Семеро братів мають по сестрі. Скільки всього сестер? /Одна/. 3. Якщо кішка залізла на дерево, а тепер хоче спуститися по гладенькому стовбуру, як вона буде спускатися: головою вниз чи хвостом вперед ? /Хвостом уперед, інакше вона не утримається/. 4. Хто над нами догори ногами? /Муха/. 5. На що схожа половина яблука ? /На іншу половину/. 6. Можна в решеті перенести воду? /Можна тоді, коли вона замерзне/. 7.Летіло три страуси. Мисливець одного вбив. Скільки страусів залишилося ? /Страуси не літають/. 8. Що знаходиться між містом і селом ? /Літера « і /. 9. Що можна побачити із закритими очима? /Сон/. 10.Коли чорній кішці легше всього зайти в дім ? /Коли двері відкриті/. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ І КОМАНДА 1. Батьківщина великого Шекспіра ? /Англія/. 2. Які птахи врятували Рим ? /Гуси/. 3.Як називали матір Ісуса Христа ? /Марія/. 4.Заклад для зберігання старовинних документів ? / Архів/. 5.Чи існує річка Лімпопо? / Так/. 6. Саме глибоке озеро у світі. /Байкал/. 7. Місто, в якому проходили перші олімпійські ігри. /Афіни/. 8. Місце проведення тенісних змагань. / Корт/. 9. Як називають гру « ручний м’яч » /Гандбол/. 10. Великий колектив музикантів. /Оркестр/. ІІ КОМАНДА 1. Перший виступ артиста. /Дебют/. 2. Перший космонавт. /Ю.Гагарін/. 3. Скільки існувало чудес світу? /7/. 4. Яку тварину більш за все бояться слони ? /Мишей/. 5. Батьківщина боксу. /Англія/. 6.Перший виступ артиста. /Дебют/ . 7. Скільки зубів у людини? / 32 /. 8. Зв’язка гілок для підмітання підлоги. /Віник/. 9. Яку національну гру ввели англійці в програму Олімпійських ігор /Футбол/. 10. Скільки часу Шахерезада розповідала казки? /1001/ ніч/. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ГРА З Відгадування загадок. 1. Що існує в світі, в яке все влазить? /Голова/. 2. Упав сніг на голову ніколи не згине . /Сивина/. 3. Через межу брат брата не бачить. /Очі/. 4. Що воно за штука, що день і ніч стука? /Серце/. 5. Не золоте, а найдорожче. /Життя/. І КОМАНДА 1.Найтяжчий злочин серед козаків. /Зрада/. 2. Найперша козацька їжа? /Куліш/. 3.О дванадцятій годині запорожці… /Йшли обідати/. 4. Шаровари заправлялися в чоботи, чи носилися поверх халяв? /Поверх халяв/. 5. Скільки було запорозьких січей ? / 8 /. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ |
ПАРЛАМЕН Т Організовує та проводить ігри типу „Що? Де? Коли?”, „Брейн-ринг”, диспути на хвилюючі теми |
Уроків УРОК-ГРА «МАТЕМАТИЧНИЙ БРЕЙН-РИНГ» Мета: розвивати логічне мислення, спритність, кмітливість учнів, уміння не втрачати контролю в нестандартних ситуаціях; розвивати... |
Тема: Урок Брейн-ринг Мета: Узагальнити знання учнів з лексикології, фразеології, орографії та знання українських казок, прислів’їв, загадок; виявити рівень... |
Історичний брейн-ринг для учнів 7-9 класів Мета України та потяг до поглиблення своїх знань, сприяти вихованню свідомого ставлення до здобуття нових знань; виховувати повагу до... |
Тема. Географічно-біологічний «Брейн-ринг» Мета Мета:- узагальнити знання і вміння учнів з попередньо вивчених тем з географії курсу «Загальна географія» та «Географія материків... |
Тема: Власне українська лексика. Синонімічне багатство мови. Складні випадки слововживань Узагальнити знання учнів з тем «Власне українська лексика», «Синоніми»; удосконалювати вміння проводити синонімічну заміну з метою... |
Навчально-виховний захід брейн-ринг “ Підліток і право ” Мета Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з правознавства, розвивати навички роботи в групах; застосовувати набуті знання в конкретних... |
Конспект уроку з української мови у 9 класі Розділові знаки у безсполучниковому... Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень |
БРЕЙН-РИНГ. 6 клас «З картою до зірок» Мета: формування інтересу учнів до географії та інших природничих наук; спонукати учнів до самостійного вивчення природних явищ і... |
Брейн – ринг для учнів 10 – 11 класів Мета Мета: створити для учнів проблемну ситуацію, у якій дати їм можливість перевірити міцність знань з хімії, а також розширити науковий... |