Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови»
Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про виникнення української писемності, красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість.
Виховувати любов до рідної мови, бажання глибше вивчати її; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; розширювати кругозір учнів.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, символи України, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна», словники; ноутбук .
Опис гри
Гра складається з трьох етапів (турів):
І тур,відбірна гра – 12 учнів (відповідають на питання, обираючи один із трьох запропонованих варіантів відповідей).
ІІ тур, півфінал – 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів у І турі.
ІІІ тур, фінал – 3 учні, переможці ІІ туру.
Переможець гри, присвяченої Дню української писемності та мови, нагороджується «Дипломом», а всі учасники отримують подяки.
Перебіг заходу
Учитель.
Сію дитині в серденько ласку.
Сійся-родися ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе.
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!»
Щедро даруй ти людям, дитино!
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
(В. Гринько «Рідна мова»)
9 листопада – День української писемності і мови. Саме цій події присвячено інтелектуальну гру «Кращий знавець рідної мови».
Презентація «Мандрівка в країну писемності»
День української писемності та мови відзначається з 1997 року. Як же виникли наші літери?
Кирилиця ( придумав Кирило) лежить в основі сучасного алфавіту.
Ми одержали у спадок сучасну українську літературну мову – багату, розвинену, гнучку. Мова – дивний скарб. Любіть рідну мову, вивчайте і спілкуйтеся нею!
Поетична хвилинка
1-й учень
Наша мова калинова
І ласкава, і медова,
І багата, і небідна –
От що мова наша рідна!
2-й учень
Мова рідна! Колискова!
Материнська рідна мова!
Мова сили й красоти –
Яка ж прекрасна ти!
3-й учень
Величезна, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
То України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
4-й учень
Мова – краса спілкування.
Мова, як сонце сяє.
Мова – то предків надбання.
Мова – багатство моє.
5-й учень
Мова – то чиста криниця,
Де бє, мов сльоза, джерело.
Мова – це наша світлиця,
Вона, як добірне зерно.
6-й учень
Мова – державна перлина.
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть!
Учитель
А зараз в нас цікава гра –
Змагатиметься дітвора
В умінні міркувати
А деколи й хитрувати,
Уважним бути, не зітхати,
А правильно відповідати.
Зберіть усі знання і сили,
згадайте все, що ви учили.
У змагання з друзями вступайте
І в чесній грі перемагайте!
Виходять 12 учнів
І тур
1.Яке з цих понять є частиною мови:
1)префікс;
2)корінь;
3)прийменник.
2.Скільки в українській мові букв, що позначають голосні звуки:
6, 10, 33.
3.Від якого слова утворився прикметник водний:
1)водій;
2)заводити;
3)вода.
4.Слова, близькі за значенням – це:
1)синоніми;
2) антоніми;
3) омоніми.
5.У слові стільки складів, скільки…
1) букв;
2) голосних звуків;
3) приголосних звуків.
6.Скільки букв в українському алфавіті:
31,32,33.
7.Яка частина мови відповідає на питання хто? що?
1) іменник;
2)прикметник;
3)дієслово.
8.Скільки складів у слові пролісок:
1,2,3.
9.Якою буквою ніколи не починається слово:
І,и,й.
10.Скільки звуків позначає буква щ
1,2,3.
11.Розмова двох осіб – це:
1)монолог;
2)діалог;
3)полілог.
12.Зачин – це… тексту
1)початок;
2)середина;
3)кінець.
Додаткові питання
1.У якому зошиті вчаться гарно писати першокласники?
1)у смужечку;
2)у крапочку;
3)у косу лінію.
2.Де балакучому бажають тримати язик, щоб не мати зайвого клопоту?
1)за зубами;
2)у кишені;
3)за плечима.
3.Як називається словник,який пояснює значення слів?
1)синонімічний;
2)тлумачний;
3)іншомовний.
ІІ тур
Звуки і букви
1. Скільки в українській мові голосних звуків? (6).
2. Назвати букви, які завжди позначають два звуки. (Ї,Щ).
3. Скільки звуків у слові дзиґа? (4).
4. Яка буква не позначає жодного звука? (Ь).
5. Чого більше у слові льон — букв чи звуків? (Букв).
6. Що знаходиться посеред землі? (М).
7. Перекласти слово рідною мовою і правильно наголосити: украиский. (Український).
8. Назвіть голосні звуки у слові абетка, (а, е, а).
9. Яка літера в алфавіті є наступною після Гг? (ґ).
10.Скільки складів у слові яблунька! (3).
Будова слова
1. Змінна частина слова — це... (закінчення).
2. Спільна частина слів називається... (коренем).
3. Як називається частина слова, що знаходиться перед коренем? (Префікс).
4. Який префікс у слові найрозумніший? (Най-).
5. Який корінь у слові школяр? (Школ-).
7. Як називаються люди, що живуть у Києві? (Кияни).
8. Утворіть слово від сполучення слів любити книги. (Книголюб).
9. Знайди зайве слово: гусак, гуска, гусениця, гусенята. (Гусениця).
10.Сад, садівник, саджати — це синоніми чи спільнокореневі слова? (Спільнокореневі слова).
Іменник
1. Іменники змінюються за... (числами і відмінками).
2. Поставте в орудному відмінку слово сон. (Сном).
3. Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями? (Відмінювання)
4. Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини).
5. Яким є рід іменника слива? (Жіночий) .
6. Іменник — це частина мови, що означає... (назву предмета).
7. Утворіть іменник від слова читати. (Читання).
8. Якого числа слово окуляри? (Множини).
9. Як називаються іменники, які пишуться з великої букви? (Власні назви). 10.Назвіть будь-який іменник з апострофом. ( ім'я, м'яч, сім 'я, сузір 'я).
Прикметник
1. На які запитання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?).
2. Дібрати антонім до прикметника високий. (Низький).
3. Визначте число і рід прикметника у словосполученні вірний друг. (Однина, чоловічий рід).
4. Поширте речення Повіяв... вітер прикметником. (Холодний…).
5. Утворіть від іменника осінь прикметник. (Осінній).
6. Які кольори має прапор України? (Блакитний і жовтий).
7. До прикметника сміливий добери кілька синонімів. (Відважний, хоробрий, мужній).
8. Назвіть ознаки, які називають прикметники. (Смак, колір, розмір, характер).
9. Змініть прикметник розумний за родами. (Розумний, розумна, розумне)
10. «Впізнай предмет»: мелодійна, народна, весела, дзвінка —... (пісня).
Дієслово
1. Дібрати антонім до дієслова йти. (Стояти).
2 Дієслово — це частина мови, що означає (Дію предмета).
3. Утворіть дієслово від слова письмо. (Писати, пишу).
4. Яким членом речення буває дієслово? (Присудком).
5. Визначте дієслово серед названих слів: мороз, морозний, морозиво, морозити. (Морозити).
б.Добери синонім до дієслова думати. (Мислити, міркувати).
7. Продовжте речення. Дієслова мають три часи:... (теперішній, минулий, майбутній).
Секрет (Речення)
1. З чого складається речення? (Зі слів).
2. Група слів, що висловлює завершену думку, називається... (реченням). 3. Що є граматичною основою речення? (Підмет і присудок).
4. На які питання відповідає підмет? (Хто?Що?).
5. Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні).
6. Які бувають члени речений? (Головні і другорядні).
7. Як називається речення з однією граматичною основою? (Просте)
8. З якою інтонацією необхідно читати речення, у якого в кінці знаходиться знак питання? (Із питальною)
9. Як називається речення, що висловлює заклик, наказ чи прохання? (Спонукальне)
10. Назвати однорідні члени речення у поданому: «Шануй батька і неньку, буде тобі скрізь добренько». (Батька і неньку).
ІІІ тур. Фінал
Отже, за результатами II туру змагання продовжують 3 учасників (назвати їх).
— Ви, знавці української мови, є претендентами на перемогу. Хай переможе найрозумніший.
Загальні питання
1 .Державна мова України. (Українська).
2.Перша книжка учня в школі. (Буквар).
3. Яке буває мовлення? (Усне і писемне).
4. Як називається книга, в якій в алфавітному порядку розміщені слова? (Словник).
5. Продовжте речення: Мова — найважливіший засіб... (спілкування).
6. Український художник і поет. (Тарас Шевченко).
7. Перекладіть українською слово победа. (Перемога).
Загадки
1. Сонце пече, липа цвіте, вишня достигає.Коли це буває? (У липні).
2.У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина).
3. На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш. (Знання).
4. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик).
5. В синім небі світлячки.Не дістать до них рукою. А найбільший світлячок вигнувся дугою.
(Місяць і зорі).
6. Чим закінчується літо і починається осінь? (О).
7. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Мокрим).
Прислів'я
1. Продовжте прислів'я: «Народ скаже, як...»(зав'яже).
2. Продовжте прислів'я: «Поспішиш « ...» (людей насмішиш).
3. Доповніть прислів'я: «Праця людину годує, а...» (лінь марнує).
4. Доповніть прислів'я: «Вовка боятися — в ліс ...» (не ходити).
5. Коли, за словами прислів'я, настає апетит? (Під час їжі.)
6. Чи правильне твердження, що дієслова з не пишуться разом? (Ні, пишуться окремо, але не всі, як-от: ненавидіти, неволити, незчутися).
7. Знайди дієслово в неозначеній формі: читає, пишуть, вчитися. (Вчитися.)
8. Заміни вислів дієсловом: складати подяку. (Дякувати).
Підсумок. Нагородження переможця. Вручення подяки всім учасникам інтелектуальної гри.
Використані джерела
Адаменко С. Ігрові завдання з морфології // Українська мова та літера-
тура. - 2003. - № 19. – С. 13 – 23.
2.Басиста Л.С. Ігри на уроках української мови // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2012. - № 30. – С.29 – 33.
3.Загадки. Прислів’я. // Закувала зозуленька. – К.: 1989.
4.Лучук В.І. Слово про рідну мову // Найдорожчий скарб. – К.:1990.
5.Тести для знавців мови // Я вивчаю українську. – 2010. – Пілотний ви-
пуск. – С.26 – 29.
6.Ющук І. П. Розвиток мислення дітей на уроках рідної мови // Бібліотечка «Дивослова». – 2010. - № 9.
|