Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови» Мета


Скачати 91.83 Kb.
Назва Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови» Мета
Дата 15.12.2013
Розмір 91.83 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови»

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про виникнення української писемності, красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість.
Виховувати любов до рідної мови, бажання глибше вивчати її; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; розширювати кругозір учнів.

Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, символи України, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна», словники; ноутбук .

Опис гри

Гра складається з трьох етапів (турів):

І тур,відбірна гра – 12 учнів (відповідають на питання, обираючи один із трьох запропонованих варіантів відповідей).

ІІ тур, півфінал – 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів у І турі.

ІІІ тур, фінал – 3 учні, переможці ІІ туру.

Переможець гри, присвяченої Дню української писемності та мови, нагороджується «Дипломом», а всі учасники отримують подяки.


Перебіг заходу

Учитель.

Сію дитині в серденько ласку.

Сійся-родися ніжне «будь ласка»,

Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе.

Слово у серці, як зернятко в ниві.

«Доброго ранку!», «Світлої днини!»

Щедро даруй ти людям, дитино!

Мова барвиста, мова багата,

Рідна і тепла, як батьківська хата.

(В. Гринько «Рідна мова»)

9 листопада – День української писемності і мови. Саме цій події присвячено інтелектуальну гру «Кращий знавець рідної мови».

Презентація «Мандрівка в країну писемності»

d:\фото\тиждень мови\20121112_0924221.jpg

День української писемності та мови відзначається з 1997 року. Як же виникли наші літери?







Кирилиця ( придумав Кирило) лежить в основі сучасного алфавіту.





Ми одержали у спадок сучасну українську літературну мову – багату, розвинену, гнучку. Мова – дивний скарб. Любіть рідну мову, вивчайте і спілкуйтеся нею!

Поетична хвилинка

1-й учень

Наша мова калинова

І ласкава, і медова,

І багата, і небідна –

От що мова наша рідна!
2-й учень

Мова рідна! Колискова!

Материнська рідна мова!

Мова сили й красоти –

Яка ж прекрасна ти!
3-й учень

Величезна, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода.

То України мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.
4-й учень

Мова – краса спілкування.

Мова, як сонце сяє.

Мова – то предків надбання.

Мова – багатство моє.
5-й учень

Мова – то чиста криниця,

Де бє, мов сльоза, джерело.

Мова – це наша світлиця,

Вона, як добірне зерно.
6-й учень

Мова – державна перлина.

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть!
Учитель

А зараз в нас цікава гра –

Змагатиметься дітвора

В умінні міркувати

А деколи й хитрувати,

Уважним бути, не зітхати,

А правильно відповідати.

Зберіть усі знання і сили,

згадайте все, що ви учили.

У змагання з друзями вступайте

І в чесній грі перемагайте!


Виходять 12 учнів

І тур
1.Яке з цих понять є частиною мови:

1)префікс;

2)корінь;

3)прийменник.

2.Скільки в українській мові букв, що позначають голосні звуки:

6, 10, 33.

3.Від якого слова утворився прикметник водний:

1)водій;

2)заводити;

3)вода.

4.Слова, близькі за значенням – це:

1)синоніми;

2) антоніми;

3) омоніми.

5.У слові стільки складів, скільки…

1) букв;

2) голосних звуків;

3) приголосних звуків.

6.Скільки букв в українському алфавіті:

31,32,33.

7.Яка частина мови відповідає на питання хто? що?

1) іменник;

2)прикметник;

3)дієслово.

8.Скільки складів у слові пролісок:

1,2,3.

9.Якою буквою ніколи не починається слово:

І,и,й.

10.Скільки звуків позначає буква щ

1,2,3.

11.Розмова двох осіб – це:

1)монолог;

2)діалог;

3)полілог.

12.Зачин – це… тексту

1)початок;

2)середина;

3)кінець.
Додаткові питання
1.У якому зошиті вчаться гарно писати першокласники?

1)у смужечку;

2)у крапочку;

3)у косу лінію.

2.Де балакучому бажають тримати язик, щоб не мати зайвого клопоту?

1)за зубами;

2)у кишені;

3)за плечима.

3.Як називається словник,який пояснює значення слів?

1)синонімічний;

2)тлумачний;

3)іншомовний.
ІІ тур
d:\фото\тиждень мови\20121112_093504.jpg
Звуки і букви

1. Скільки в українській мові голосних звуків? (6).

2. Назвати букви, які завжди позначають два звуки. (Ї,Щ).

3. Скільки звуків у слові дзиґа? (4).

4. Яка буква не позначає жодного звука? (Ь).

5. Чого більше у слові льон — букв чи звуків? (Букв).

6. Що знаходиться посеред землі? (М).

7. Перекласти слово рідною мовою і правильно наголосити: украиский. (Український).

8. Назвіть голосні звуки у слові абетка, (а, е, а).

9. Яка літера в алфавіті є наступною після Гг? (ґ).

10.Скільки складів у слові яблунька! (3).

Будова слова

1. Змінна частина слова — це... (закінчення).

2. Спільна частина слів називається... (коренем).

3. Як називається частина слова, що знаходиться перед коренем? (Префікс).

4. Який префікс у слові найрозумніший? (Най-).

5. Який корінь у слові школяр? (Школ-).

7. Як називаються люди, що живуть у Києві? (Кияни).

8. Утворіть слово від сполучення слів любити книги. (Книголюб).

9. Знайди зайве слово: гусак, гуска, гусениця, гусенята. (Гусениця).

10.Сад, садівник, саджати — це синоніми чи спільнокореневі слова? (Спільнокореневі слова).

Іменник

1. Іменники змінюються за... (числами і відмінками).

2. Поставте в орудному відмінку слово сон. (Сном).

3. Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями? (Відмінювання)

4. Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини).

5. Яким є рід іменника слива? (Жіночий) .

6. Іменник — це частина мови, що означає... (назву предмета).

7. Утворіть іменник від слова читати. (Читання).

8. Якого числа слово окуляри? (Множини).

9. Як називаються іменники, які пишуться з великої букви? (Власні назви). 10.Назвіть будь-який іменник з апострофом. ( ім'я, м'яч, сім 'я, сузір 'я).

Прикметник

1. На які запитання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?).

2. Дібрати антонім до прикметника високий. (Низький).

3. Визначте число і рід прикметника у словосполученні вірний друг. (Однина, чоловічий рід).

4. Поширте речення Повіяв... вітер прикметником. (Холодний…).

5. Утворіть від іменника осінь прикметник. (Осінній).

6. Які кольори має прапор України? (Блакитний і жовтий).

7. До прикметника сміливий добери кілька синонімів. (Відважний, хоробрий, мужній).

8. Назвіть ознаки, які називають прикметники. (Смак, колір, розмір, характер).

9. Змініть прикметник розумний за родами. (Розумний, розумна, розумне)

10. «Впізнай предмет»: мелодійна, народна, весела, дзвінка —... (пісня).
Дієслово

1. Дібрати антонім до дієслова йти. (Стояти).

2 Дієслово — це частина мови, що означає (Дію предмета).

3. Утворіть дієслово від слова письмо. (Писати, пишу).

4. Яким членом речення буває дієслово? (Присудком).

5. Визначте дієслово серед названих слів: мороз, морозний, морозиво, морозити. (Морозити).

б.Добери синонім до дієслова думати. (Мислити, міркувати).

7. Продовжте речення. Дієслова мають три часи:... (теперішній, минулий, майбутній).

Секрет (Речення)

1. З чого складається речення? (Зі слів).

2. Група слів, що висловлює завершену думку, називається... (реченням). 3. Що є граматичною основою речення? (Підмет і присудок).

4. На які питання відповідає підмет? (Хто?Що?).

5. Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні).

6. Які бувають члени речений? (Головні і другорядні).

7. Як називається речення з однією граматичною основою? (Просте)

8. З якою інтонацією необхідно читати речення, у якого в кінці знаходиться знак питання? (Із питальною)

9. Як називається речення, що висловлює заклик, наказ чи прохання? (Спонукальне)

10. Назвати однорідні члени речення у поданому: «Шануй батька і неньку, буде тобі скрізь добренько». (Батька і неньку).
ІІІ тур. Фінал
d:\фото\тиждень мови\20121112_0954091.jpg
Отже, за результатами II туру змагання продовжують 3 учасників (назвати їх).

— Ви, знавці української мови, є претендентами на перемогу. Хай переможе найрозумніший.
Загальні питання

1 .Державна мова України. (Українська).

2.Перша книжка учня в школі. (Буквар).

3. Яке буває мовлення? (Усне і писемне).

4. Як називається книга, в якій в алфавітному порядку розміщені слова? (Словник).

5. Продовжте речення: Мова — найважливіший засіб... (спілкування).

6. Український художник і поет. (Тарас Шевченко).

7. Перекладіть українською слово победа. (Перемога).

Загадки

1. Сонце пече, липа цвіте, вишня достигає.Коли це буває? (У липні).

2.У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина).

3. На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш. (Знання).

4. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик).

5. В синім небі світлячки.Не дістать до них рукою. А найбільший світлячок вигнувся дугою.

(Місяць і зорі).

6. Чим закінчується літо і починається осінь? (О).

7. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Мокрим).

Прислів'я

1. Продовжте прислів'я: «Народ скаже, як...»(зав'яже).

2. Продовжте прислів'я: «Поспішиш « ...» (людей насмішиш).

3. Доповніть прислів'я: «Праця людину годує, а...» (лінь марнує).

4. Доповніть прислів'я: «Вовка боятися — в ліс ...» (не ходити).

5. Коли, за словами прислів'я, настає апетит? (Під час їжі.)

6. Чи правильне твердження, що дієслова з не пишуться разом? (Ні, пишуться окремо, але не всі, як-от: ненавидіти, неволити, незчутися).

7. Знайди дієслово в неозначеній формі: читає, пишуть, вчитися. (Вчитися.)

8. Заміни вислів дієсловом: складати подяку. (Дякувати).
Підсумок. Нагородження переможця. Вручення подяки всім учасникам інтелектуальної гри.
d:\фото\тиждень мови\20121112_100233.jpg


Використані джерела


  1. Адаменко С. Ігрові завдання з морфології // Українська мова та літера-

тура. - 2003. - № 19. – С. 13 – 23.
2.Басиста Л.С. Ігри на уроках української мови // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2012. - № 30. – С.29 – 33.
3.Загадки. Прислів’я. // Закувала зозуленька. – К.: 1989.
4.Лучук В.І. Слово про рідну мову // Найдорожчий скарб. – К.:1990.
5.Тести для знавців мови // Я вивчаю українську. – 2010. – Пілотний ви-

пуск. – С.26 – 29.
6.Ющук І. П. Розвиток мислення дітей на уроках рідної мови // Бібліотечка «Дивослова». – 2010. - № 9.


Схожі:

Інтегрована інтелектуальна гра-змагання «Мови рідної розмай!»
«Інтер», учитель української мови та літератури Верхньоторецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ясинуватського району Донецької...
ТИЖДЕНЬ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Гра лото “Найкращий знавець англійської мови”. (1-4 класи) І поверх (10: 35) (5-11 класи) ІІ поверх (11: 45) ( ШереметаТ. А., Балик...
Гра – подорож у царство рідної мови
...
Сценарій до дня української писемності та мови "свято української мови"
Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій;...
Тема: Інтелектуальна гра «Я люблю Україну»
Мета: Перевірити рівень і якість знань і умінь учнів з основ наук та навколишнього
Інтелектуальна гра «Я люблю Україну»
Мета : систематизувати знання учнів з курсу історія України, виховати в учнів інтерес до предмету
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ІНФОРМАТИКИ
У грі беруть участь 7 учні 10-х класів, виз­начені попередньо за їх бажанням чи призна­чені вчителем. На заході присутні вболіваль­ники...
9 ЛИСТОПАДА ДЕНЬ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ
Мета: сприяти усвідомленню значення рідної мови; виховувати прагнення передати нащадкам наш скарб — українську мову
Низка повідомлень про Міжнародний день рідної мови
Публікація «21 лютого – Міжнародний день рідної мови!» на шпальтах Хмельницької обласної щотижневої громадсько-політичної газети...
Перегляд відеоролика «Спитайся,ти дитино, хто ти є…»
Мета: розширити уявлення про мову, підтримати інтерес до української мови, бажання знати її, оволодівати культурою мовлення; виховувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка