|
Скачати 41.65 Kb.
|
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й Мета: з’ясувати основні випадки чергування у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного вживання у – в, і – й в усній та писемній мові; виховувати інтерес учнів до мови. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: таблиця, підручник Методи і прийоми навчання Бесіда, тренувальні вправи, робота з підручником, робота з таблицею. Хід уроку І. Організаційний момент. Вітаю учнів. ІІ. Повідомлення теми, мети й ознайомлення з розумовим завданням. Слово вчителя. Сьогодні працюватимемо над темою «Основні правила чергування у – в, і – й». Звуки в мовленнєвому потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню мелодійності, приємного звучання, милозвучності. Отже, мета уроку:знати основні засоби милозвучності української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в тексті чергування у – в, і – й, вставляти відповідно до опрацьованих правил пропущені букви («у» чи «в», «і» чи «й»), редагувати речення щодо їхньої милозвучності. ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Клас поділений на дві групи. З кожної групи виходить учень і записує на відведеній половині дошки слово, де спрощення приголосних не відбувається на письмі. Шістнадцять | Кістлявий і т.д. | Діти роблять висновок, чим зумовлене спрощення у групах приголосних. IV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя. Розгляньте таблицю, доповніть її прикладами. Запам’ятайте правила чергування у – в, і – й. А тепер давайте подивимось правила у підручнику. Діти говорять правила, наводять приклади.
Для того, щоб ви краще запам’ятали правила і не робили помилок, виконаємо вправу 340 і додатково складемо речення із будь-яким словосполученням чи сполученням слів.
Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки. Не (у, в)чи плавати щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а свиня – (у, в) городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік (у, в)чись.
Запишіть і відгадайте ,загадки. Поясніть вживання і, й.
У першу колонку запишіть слова, у яких може відбуватися чергування у – в, і – й; у другу – слова, у яких не може відбуватися чергування. Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інстинкт, вправа.
Виправте, де потрібно, порушення милозвучності й запишіть словосполучення у дві колонки: 1) без виправлень; 2) виправлені. Складіть речення. Спитати вчителя, пригодилось усім, згадав відразу, посміхнувсь щиро, книжки й зошити, зібрався іти, зміг ввійти. Ключ. З перших букв словосполучень першої колонки та третіх букв другої прочитайте слово.
Якщо говорити про прийменники, то для створення милозвучності чергування відбувається не тільки у – в, й – і – та, але й з – із – зі – зо, у – уві – вві, під – піді – підо, над – наді – надо. Прослухайте уривок з оповідання на лінгвістичну тему А. Матвієнко. Випишіть з нього всі прийменникові форми, що розглядалися на цьому уроці. Творчий диктант Красива й елегантна Прийменник «в» може виступати в українській мові у п’яти варіантах: в, у, ув, уві, вві. Сполучник «і» перетворюється, коли треба, на свій приголосний варіант, і це дає змогу усунути збіг двох, а то й трьох голосних. Не менш, ніж «у», має різновид і прийменник «з». Кажуть звичайно: з тобою, але зі мною чи зо мною З усіх можливих різновидів того самого прийменника завжди мимохіть вибираєш той, який зручніший. Так само змінюються й деякі інші прийменники, приєднуючи до себе голосний звук або випускаючи його. Кажуть: під тобою і піді мною, над тобою й наді мною, перед тобою і переді мною. Недаремно українську мову у світі вважають однією з наймилозвучніших. Велику роль у цьому відіграє також її здатність урівноважувати сполучення голосних так, щоб можна було говорити легко і плавно, без найменших зусиль вимовляючи всі її звукосполучення.
Розіграйте діалог, що ілюструє зміст прислів’я. Неодмінна умова: використати слова та сполучення слів, у яких відбувається чергування у – в, і – й. 1 ряд. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. 2 ряд. Добре ім’я – найкраще бажання. 3 ряд. Око бачить далеко, а розум – ще далі. V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
|
Безпека руху безпека життя Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів,... |
Правила вживання апострофа Мета: систематизувати знання учнів про... Діти, відгадуючи загадку, Ви дізнаєтесь ім'я нашого сьогоднішнього героя, яку він вам сьогодні і загадає |
ПАРНІСТЬ. ЧЕРГУВАННЯ. РОЗБИТТЯ НА ПАРИ З кожним ходом коня міняється колір поля, на якому стоїть кінь, тобто має місце чергування кольорів — білого і чорного. Після першого... |
ПРАВИЛА внутрішнього трудового розпорядку для працівників виконавчого... Правила визначають основні обов'язки та права працівників, режим праці, засади регулювання трудових відносин |
ПЛАН проведення семінарського заняття з медичної підготовки з начальницьким... Тема №5 „Травматичний і опіковий шок. Основні правила надання першої медичної допомоги” |
Тема: Охорона праці під час роботи на автоматизованому обладнанні. Мета Мета: Дізнатися про основні правила безпеки під час роботи на автоматизованому обладнанні |
Тема «Обмін інформацією у локальній мережі» Мета: Навчитися читати, копіювати та пересилати файли за допомогою засобів локальної мережі. Засвоїти основні правила і прийоми роботи... |
Уроку з Охорони праці. Тема: Правила та заходи щодо попередження нещасних випадків і аварій Мета: навчити учнів дотримуватися правила безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях |
МЕТОДИКА ПРОЕКТНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ТЕХНІЧНОЇ ПРАЦІ В 5 КЛАСІ Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього... |
Урок: Вступне заняття. Технологія як перетворююча діяльність людини ( 1 год.) Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього... |