ОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й Мета


Скачати 41.65 Kb.
НазваОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й Мета
Дата15.05.2013
Розмір41.65 Kb.
ТипДокументи
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й

Мета: з’ясувати основні випадки чергування у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного вживання у – в, і – й в усній та писемній мові; виховувати інтерес учнів до мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця, підручник

Методи і прийоми навчання

Бесіда, тренувальні вправи, робота з підручником, робота з таблицею.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вітаю учнів.

ІІ. Повідомлення теми, мети й ознайомлення з розумовим завданням.

Слово вчителя.

Сьогодні працюватимемо над темою «Основні правила чергування у – в, і – й».

Звуки в мовленнєвому потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню мелодійності, приємного звучання, милозвучності. Отже, мета уроку:знати основні засоби милозвучності української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в тексті чергування у – в, і – й, вставляти відповідно до опрацьованих правил пропущені букви («у» чи «в», «і» чи «й»), редагувати речення щодо їхньої милозвучності.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Опитування правил (фронтально).

  2. Взаємоперевірка домашньої вправи.

  3. Завдання «Хто швидше?».

Клас поділений на дві групи. З кожної групи виходить учень і записує на відведеній половині дошки слово, де спрощення приголосних не відбувається на письмі.

Шістнадцять | Кістлявий

і т.д. |

Діти роблять висновок, чим зумовлене спрощення у групах приголосних.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Дайте відповідь».

  • Поміркуйте, чи є різниця у значенні прийменників у і в, сполучників і, й.

  • Порівняйте: у лісі, в лісі, брат і сестра, мама й бабуся. Чи не можна користуватись лише одним із них? Обґрунтуйте свою думку.

  • Чи легко вимовляти: «Постав в воду», «Сергій й Юра»? Як усунути трудність у вимові?

  1. Робота з таблицею.

Слово вчителя.

Розгляньте таблицю, доповніть її прикладами. Запам’ятайте правила чергування у – в, і – й.

А тепер давайте подивимось правила у підручнику.

Діти говорять правила, наводять приклади.

  1. Виконання тренувальних вправ.

Для того, щоб ви краще запам’ятали правила і не робили помилок, виконаємо вправу 340 і додатково складемо речення із будь-яким словосполученням чи сполученням слів.

  1. «Спиши і поясни».

Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки.

Не (у, в)чи плавати щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а свиня – (у, в) городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік (у, в)чись.

  1. «Відгадай, поясни».

Запишіть і відгадайте ,загадки. Поясніть вживання і, й.

  • І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)

  • Зимою й літом маячить зеленим цвітом. (Ялина).

  1. Розподільний диктант.

У першу колонку запишіть слова, у яких може відбуватися чергування у – в, і – й; у другу – слова, у яких не може відбуватися чергування.

Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інстинкт, вправа.

  1. «Відредагуй».

Виправте, де потрібно, порушення милозвучності й запишіть словосполучення у дві колонки: 1) без виправлень; 2) виправлені. Складіть речення.

Спитати вчителя, пригодилось усім, згадав відразу, посміхнувсь щиро, книжки й зошити, зібрався іти, зміг ввійти.

Ключ. З перших букв словосполучень першої колонки та третіх букв другої прочитайте слово.

  1. Слово вчителя.

Якщо говорити про прийменники, то для створення милозвучності чергування відбувається не тільки у – в, й – і – та, але й з – із – зі – зо, у – уві – вві, під – піді – підо, над – наді – надо.

Прослухайте уривок з оповідання на лінгвістичну тему А. Матвієнко. Випишіть з нього всі прийменникові форми, що розглядалися на цьому уроці.

Творчий диктант

Красива й елегантна

Прийменник «в» може виступати в українській мові у п’яти варіантах: в, у, ув, уві, вві. Сполучник «і» перетворюється, коли треба, на свій приголосний варіант, і це дає змогу усунути збіг двох, а то й трьох голосних.

Не менш, ніж «у», має різновид і прийменник «з». Кажуть звичайно: з тобою, але зі мною чи зо мною З усіх можливих різновидів того самого прийменника завжди мимохіть вибираєш той, який зручніший.

Так само змінюються й деякі інші прийменники, приєднуючи до себе голосний звук або випускаючи його. Кажуть: під тобою і піді мною, над тобою й наді мною, перед тобою і переді мною.

Недаремно українську мову у світі вважають однією з наймилозвучніших. Велику роль у цьому відіграє також її здатність урівноважувати сполучення голосних так, щоб можна було говорити легко і плавно, без найменших зусиль вимовляючи всі її звукосполучення.

  1. Робота в парах.

Розіграйте діалог, що ілюструє зміст прислів’я. Неодмінна умова: використати слова та сполучення слів, у яких відбувається чергування у – в, і – й.

1 ряд. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

2 ряд. Добре ім’я – найкраще бажання.

3 ряд. Око бачить далеко, а розум – ще далі.

V. Підсумок уроку.

  • Про що дізналися на уроці?

  • Чи вдалося нам досягти мети?

  • Складіть сенкан «У – в, і – й».

  • Що найбільше запам’яталося?

VI. Домашнє завдання.

  1. Вивчити §23 сторінка 168;

  2. На “10” балів виконати вправу 341, на “12” балів — написати твір-мініатюру «Гадяч у ХХІІ столітті»

Схожі:

Безпека руху безпека життя
Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів,...
Правила вживання апострофа Мета: систематизувати знання учнів про...
Діти, відгадуючи загадку, Ви дізнаєтесь ім'я нашого сьогоднішнього героя, яку він вам сьогодні і загадає
ПАРНІСТЬ. ЧЕРГУВАННЯ. РОЗБИТТЯ НА ПАРИ
З кожним ходом коня міняється колір поля, на якому стоїть кінь, тоб­то має місце чергування кольорів — білого і чорного. Після першого...
ПРАВИЛА внутрішнього трудового розпорядку для працівників виконавчого...
Правила визначають основні обов'язки та права працівників, режим праці, засади регулювання трудових відносин
ПЛАН проведення семінарського заняття з медичної підготовки з начальницьким...
Тема №5 „Травматичний і опіковий шок. Основні правила надання першої медичної допомоги”
Тема: Охорона праці під час роботи на автоматизованому обладнанні. Мета
Мета: Дізнатися про основні правила безпеки під час роботи на автоматизованому обладнанні
Тема «Обмін інформацією у локальній мережі»
Мета: Навчитися читати, копіювати та пересилати файли за допомогою засобів локальної мережі. Засвоїти основні правила і прийоми роботи...
Уроку з Охорони праці. Тема: Правила та заходи щодо попередження нещасних випадків і аварій
Мета: навчити учнів дотримуватися правила безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях
МЕТОДИКА ПРОЕКТНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ТЕХНІЧНОЇ ПРАЦІ В 5 КЛАСІ
Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього...
Урок: Вступне заняття. Технологія як перетворююча діяльність людини ( 1 год.)
Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка