|
Скачати 0.95 Mb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ПРОБЛЕМ ВИХОВАННЯ НАПН УКРАЇНИ СІМЕЙНІ ЦІННОСТІ комплекс навчальних програм сімейного виховання для 8 – 9 класів (9, 17, 35, 70 годин) Типовіт ‒ 2012 Сімейні цінності: комплекс навчальних програм сімейного виховання (9, 17, 35, 70 годин) [для 8 – 9 класів] / [О. В. Мельник (кер. авт. кол.), Т. В. Кравченко, Л. В. Канішевська, Г. Г. Ковганич, В. І. Кириченко, Л.В. Корецька, В. І. Прит]. – Івано-Франківськ: “Типовіт”, 2012. – 48 с. Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (лист МОНМС України №14.1/12-Г-156 від 03. 07. 2012 р.) Рекомендовано до друку вченою радою Інституту проблем виховання НАПН України (протокол № 3 від 27 березня 2012 р.) Рецензенти: Євтух М. Б., дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор; Матвієнко О.В., доктор педагогічних наук, професор. Підготовка і видання комплексу навчальних програм сімейного виховання “Сімейні цінності” (9, 17, 35, 70 годин) [для 8 – 9 класів] здійснена за підтримки Міжнародної громадської організації “Рада сімей України” Програма “Сімейні цінності” розроблена у відповідь на актуальну потребу сучасної молодої людини готувати себе до створення сім’ї як основи її активної, творчої та самодостатньої життєдіяльності, осередку взаємин, який ґрунтується на засадах культурних норм і цінностей. Зміст програми “Сімейні цінності” представлений у варіантах з кількістю 9, 17, 35 та 70 годин. Реалізується програма курсу за рахунок годин варіативної складової навчальних планів загальноосвітньої школи. Головною метою реалізації програми курсу “Сімейні цінності” є підготовка учнів 8 – 9 класів до майбутнього подружнього життя та виконання батьківських функцій. Зміст 1. Пояснювальна записка ................................................................................ 4 2. Навчальна програма “Сімейні цінності” для 9 класів (9 годин) ………..6 3. Навчальна програма “Щаслива сім’я – творчість двох” для 9 класів (17 годин) ...........................................................................................................................9 4. Навчальна програма “Сімейні цінності” для 9 класів (35 годин)……...14 5. Навчальна програма “Сімейні цінності” для 8–9 класів (70 годин) .....................................................................................................................................21 6. Орієнтовні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів ..............39 7. Список рекомендованої літератури ..........................................................42 8. Відомості про авторів .................................................................................46 Пояснювальна записка Сім’я, джерелом створення та розвитку якої є любов, має бути щасливою. У цьому контексті у зміст словосполучення “має бути щасливою” закладено розуміння подружжям того, що щаслива, гармонійна, згуртована сім’я, здорова морально-психологічна атмосфера в ній не виникають самі по собі. Її нескінченно творить родина, її плекає й охороняє держава, вона не байдужа суспільству. Щаслива сім’я – це напружена й наполеглива щоденна праця її членів. Цій праці треба вчитися. Потрібно розуміти, усвідомлювати та вправлятися у відповідних діях, учинках і ставленнях на основі любові до себе та своїх найближчих. Усвідомлення значущості сім’ї як соціального інституту життєдіяльності людини, системи цінностей її творення, функціонування і розвитку та стурбованість щодо рівня готовності молодого покоління до майбутнього сімейного життя на основі традиційних для України сімейних цінностей, родинних традицій і звичаїв, подружніх і батьківсько-дитячих взаємин спонукали групу науковців за ґрунтовної підтримки Міжнародної громадської організації “Рада сімей України” на чолі з Притом Віктором Івановичем до створення комплексу навчальних програм “Сімейні цінності” (9, 17, 35, 70 годин). Авторський колектив пропонованого програмно-методичного комплексу “Сімейні цінності” для учнів старших класів покладають надію, що згодом він має стати системоутворювальною основою цілісної системи сімейного виховання дітей та учнівської молоді в Україні, її підсумковим та узагальнюючим етапом перед початком самостійної життєдіяльності зростаючої особистості. Мета програми – підготовка старшокласників до майбутнього сімейного життя на основі традиційних для України сімейних цінностей, родинних традицій і звичаїв, подружніх і батьківсько-дитячих взаємин. Мета реалізується через виконання таких завдань: – усвідомлення юнаками і дівчатами традиційних для українського народу сімейних цінностей як моральної основи життєдіяльності кожної сучасної людини; – оволодіння учнями знаннями щодо створення та розвитку щасливої сім’ї, джерелом якої є любов; – поглиблення уявлень старшокласників про специфіку подружніх, родинних і дитячо-батьківських взаємин; – формування звички і потреби використовувати в повсякденному житті стильові характеристики чоловічої і жіночої поведінки; – розвиток у старшокласників ціннісного ставлення до майбутньої власної сім’ї, її створення, розвитку та процвітання на основі любові, поваги та згуртованості; – актуалізація потреби в самовдосконаленні й розвитку особистісних якостей, необхідних для майбутнього сімейного життя. Структура програмного комплексу “Сімейні цінності”: – пояснювальна записка; – навчальна програма “Сімейні цінності” для 9 класів (9 годин) ‒ автор О. В. Мельник; – навчальна програма “Щаслива сім’я – творчість двох” для 9 класів (17 годин) ‒ автори Г. Г. Ковганич, В. І. Кириченко; – навчальна програма “Сімейні цінності” для 9 класів (35 годин) ‒ автор Т. В. Кравченко; – навчальна програма “Сімейні цінності” для 8–9 класів (70 годин) ‒ автор Л. В. Канішевська; – орієнтовні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів; – список рекомендованої літератури. Кожна з програм містить орієнтовну сітку розподілу навчальних годин за темами програмового матеріалу, зміст навчального матеріалу та державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки. Комплекс навчальних програм “Сімейні цінності” розроблений для учнів 8–9 класів у чотирьох варіантах – 9, 17, 35 та 70 годин, які реалізуються за рахунок годин варіативної складової навчальних планів загальноосвітніх шкіл та шкіл-інтернатів. Залежно від специфіки навчального закладу, кадрових, організаційних, методичних та фінансових можливостей, з програмного комплексу “Сімейні цінності” педагогом може бути обрана одна програма. Загальноосвітні навчальні заклади, зважаючи, наприклад, на вік учнів або рівень підготовленості класу до обговорення теоретичного змісту навчального матеріалу тієї чи іншої програми, можуть самостійно визначати час її реалізації (але не більше ніж на один навчальний рік); коригувати змістове наповнення окремих тем і погодинний розподіл їх вивчення з урахуванням особливостей регіону, типу закладу та індивідуальних освітніх потреб учнів у межах не більше ніж 10% від загальної кількості годин. Кожна з програм має свою специфіку, проте обов’язковою умовою реалізації їх змісту є проведення практичних робіт, які передбачені кожною темою уроку. Практичні роботи, представлені в програмах, є орієнтовними. Їх зміст, форми та методи організації вчителі визначають самостійно, залежно від типу навчального закладу, регіональної специфіки та національних традицій сімейного виховання. Також для цього може бути використаний резерв часу та час, відведений для індивідуальних консультацій. Окрім зазначеного, програмою передбачено: проведення уроків окремо для юнаків та окремо для дівчат; індивідуальні консультації, які можуть надаватися впродовж усього часу навчання дітей у 9 класі. Однією з особливостей навчальної програми “Сімейні цінності” (70 годин) є те, що вона розроблена для вихованців шкіл-інтернатів. У ній більш детально, порівняно з іншими навчальними програмами (9, 17 та 35 годин), розкриваються теоретичні питання і передбачено час на виконання практичних робіт, резерв часу (6 годин) та час для індивідуальних консультацій (4 години). Крім того, ця програма містить розділи з питань сімейної економіки (джерела доходів і розподіл грошей у сім’ї, витрати першочергові та другорядні і т.д.) та сімейного господарювання (гігієна харчування, культура споживання їжі, елементи грамоти споживача тощо). Ця програма (70 годин) може бути також обрана загальноосвітніми начальними закладами різного типу та форм власності за умови відповідного кадрового, організаційного, методичного та фінансового забезпечення. О. В. Мельник СІМЕЙНІ ЦІННОСТІ програма для загальноосвітніх навчальних закладів 9 клас (9 годин) Орієнтовна сітка розподілу навчальних годин
Навчальний матеріал
Г. Г. Ковганич, В. І. Кириченко “ЩАСЛИВА СІМ’Я – ТВОРЧІСТЬ ДВОХ” |
Програма зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року Пояснювальна записка ЗНО) розроблено з урахуванням чинних програм з української мови для 5–9 класів (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-6611... |
Програма курсу за вибором «Рідний край» для учнів 8 9 класів загальноосвітніх... Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням... |
Перелік навчальних програм для факультативних занять і спецкурсів з біології Збірник навчальних програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Курси за вибором |
27. «Конфліктологія в школі» курс за вибором для учнів 10-11 класів Навчальна програма курсу за вибором «Конфліктологія у школі» розрахована на учнів 10-11 класів на два роки навчання (70 годин, 35... |
8 клас Поглиблене вивчення хімії Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням хімії. (Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим... |
Програмно-нормативні засади навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладів Их навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, які визначено в листах Міністерства освіти і науки від 05. 03. 10 №1/9-143... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
Національно-патріотичне виховання в контексті Програми «Основні орієнтири... До суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із... |
Навчальна програма для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Програма розрахована на вивчення інформатики в 10–11 класах старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів в обсязі 1 години... |
Навчальна програма «Правознавство (практичний курс)» для 9-х класів... Пометун Олена Іванівна – зав лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки АПН України, доктор педагогічних наук |