|
Скачати 101.33 Kb.
|
Застосування технології «Збільшення дидактичних одиниць» на уроках української мови Організаційна інформація Тема уроку. Слово. Значення слова. Предмет: українська мова Клас: 3 Автор уроку: І. А. Вар’ян, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, ЗОШ I ступеня № 3, м. Мелітополь Контактна інформація: e-mail: [email protected] Методична інформація Тип уроку: урок засвоєння нових знань за технологією «Збільшення дидактичних одиниць». Мета: поглибити знання учнів про слово як основну номінативну одиницю; формувати поняття про слова з прямим і переносним значенням, про синоніми та антоніми; ознайомити зі словами, що мають кілька значень (багатозначними) та з омонімами (без вживання терміна). Вчити визначати значення слова в контексті. Розвивати аналітико-синтетичні вміння, інтерес до мовних явищ, спостережливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до слова, рідної мови. Завдання уроку: формувати комунікативні компетентності учнів. Під час уроку будуть актуалізовані попередні знання учнів про слово як мовну одиницю та значення слова (пряме та переносне значення слів, слова протилежні за значенням); учні познайомляться з синонімами (з уживанням терміну) та омонімами (без уживання терміну), багатозначними словами; набудуть вмінь знаходити ці слова у тексті і розрізняти їх значення. В ході уроку учні закріплять уміння спостерігати за мовними явищами і робити висновки, працювати самостійно і в групах. Обладнання: схеми-опори, загадки, картки із завданням для груп, предметні малюнки, Програма середньої загальноосвітньої школи 1-4 класи (2006 р.), підручник «Рідна мова» М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко – 3 клас, Київ «Освіта». – 2003, тлумачний словник та словник синонімів, мультимедійна презентація до уроку. Хід уроку І. Організація класу – Пролунав уже дзвінок. Починаємо урок. – Перевірте свою готовність до уроку. Сьогодні на уроці ми будемо використовувати: підручник, робочий зошит, учнівську ручку зеленого та фіолетового кольорів, тлумачний словник та словник синонімів. Щоб тему нам нову вивчати, Свої знання вам треба показати. Тема ця хоч не проста, та для нас цікава, Будуть в ній нові слова, буде і забава. – Візьміться за руки, тепло долонь і посмішку передамо один одному. – Спочатку сідає краса – це наші милі дівчатка, а потім – сила – це наші хлопці. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. – Вирушаємо у подорож по темі «Слово. Значення слів». Із значенням яких слів ми познайомились у 2 класі? (пряме і переносне значення слів, слова протилежні за значенням) – Які знання, на вашу думку, ми будемо здобувати сьогодні? – Так, діти, мета нашого уроку: поглибити знання про слово, вчитися розпізнавати значення слів у мовленні; познайомитися з однозначними та багатозначними словами, а також словами, які однаково звучать, але мають різні значення; ми продовжимо збагачувати словниковий запас, будемо вчитися любити рідну мову, плекати українське слово. Вправа «Очікування» – Чого ви очікуєте від уроку? – Я впевнена, що всі ваші очікування виправдаються. Вирушаємо в мандрівку. А ось і план нашої подорожі. 1. Хвилинка каліграфії. 2. Перевірка домашнього завдання. 3. Проблемне питання. 4. Засвоєння нових знань. Зупинка 1: Слова за прямим та переносним значенням. Зупинка 2. Слова, що мають кілька значень. Фізхвилинка Зупинка 3. Слова, які звучать і пишуться однаково. Зупинка 4. Слова близькі за значенням (синоніми). Зупинка 5. Слова протилежні за значенням (антоніми). 5. Домашнє завдання. 6. Оцінювання. Підсумок уроку. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
– Придбати білет для подорожі можна каліграфічним письмом. – Назвіть перший звук у темі нашого уроку: (С). Дайте йому коротку характеристику. Згадаємо написання рядкової та великої літери Сс С сс С Сс со сл слово Велика літера С – правий півовал. Починаємо писати нижче міжрядкової лінії, заокруглюємо під нею вгору і ліворуч і пишемо, заокруглюючи, вниз до нижньої рядкової, де заокруглюємо праворуч. Мала літера с – правий півовал. Починаємо писати трошки нижче верхньої рядкової, заокруглюємо вгору і ліворуч, спускаємось вниз до нижньої рядкової і заокруглюємо праворуч. – Утворіть словосполучення рідне слово, тепле слово 2. Перевірка домашнього завдання – Дома ви добирали прислів’я про слово. Зачитайте їх. Як ви розумієте їх зміст? – Подивіться на екран, прочитайте прислів’я, які приготувала для вас я. Одне, за вибором, яке є для вас новим, запишіть. Слово до слова – зложиться мова Проблемне питання: – Як ви гадаєте, для чого нам так досконало потрібно вивчати значення слів? 3. Засвоєння нових знань Зупинка «Слова з прямим та переносним значенням» – Послухайте загадку: Насупилось небо, плаче хмаринка, А поле сміється щасливо і дзвінко, Бо сльози хмаринки несуть урожай. Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ) – Хто може насупитись? А плакати? Сміятися? – Назвіть виконавців цих дій у загадці. – Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам? – На що схожі краплі дощу ? – Як ви уявляєте насуплене небо? – Погляньте на написані колонки словосполучень: насупилась дитина – насупилось небо плаче людина – плаче хмаринка сміється мама – сміється поле дитячі сльози –сльози хмаринки – Порівняйте значення виділених слів. – У якому словосполученні значення виділеного слова звичайне, пряме? – В якому це значення переноситься на інший предмет на основі схожості? (Висновок роблять учні ) – Які бувають слова? – Які слова роблять наше мовлення образним – з прямим чи переносним значенням? Доведіть свою думку. *Робота за підручником – А тепер попрацюймо групами. Згадаймо основні правила роботи в групі: 1. Поважати думку кожного. 2. Не перебивати один одного. 3. Працювати за правилом піднятої руки Вправа 126 ст. 58 1група – 1 речення 2 група – 2 речення 3 група – 3 речення Перевірка виконання завдань Зупинка «Слова, що мають кілька значень» – Прочитайте вірш: Носить півник-співунець На голівці гребінець. Гребінцем тим, знає кожний, Причесатися не можна. А у мене, а у мене Гребінець новий, зелений. – Скільки значень має слово гребінець? – Який висновок про це слово можемо зробити? (Це слово багатозначне). Запис речень під диктовку (з коментуванням учнів): Школярі вишикувалися на лінійку. Дівчинка взяла в школу олівець і лінійку. – Назвіть багатозначні слова у записаних реченнях. – Подумайте і скажіть, чи є щось спільне між поняттями «шкільна лінійка» і «лінійка – креслярське приладдя». (Ці слова мають спільний елемент у значенні – протяжність). Пояснення вчителя: – Ви зауважили, що наша мова багата на слова, що мають кілька значень – на багатозначні слова. – Чи помітили ви, що характерно для значень багатозначного слова? (Всі вони пов’язані між собою спільною невидимою ниточкою). Наприклад: гребінець півня і гребінець, яким розчісується людина – схожість за формою. – Наведіть свої приклади багатозначних слів. Фізхвилинка Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково» – Наша мандрівка по темі «Слово» продовжується. Зараз нас будуть вітати слова, які звучать і пишуться однаково. В нашій мові їх ще називають слова-близнюки. – Як ви розумієте значення слова «близнюки»? (Зачитую пояснення із словника). – Уважно послухайте віршик і спробуйте їх впізнати: Я візьму легенький прут, Пожену гусят на Прут. Хоч купатиму не в милі, Стануть чисті всі та милі. – Назвіть слова, які пишуться однаково.
Робота в групах Підручник ст. 62 впр. 136 ( усно) 1 група – 2 речення 2 група – 1 речення 3 група – 3 речення – Назвіть слова, які звучать і пишуться однаково парами. Поставте наголос. Перевірка завдань. Зупинка «Слова, близькі за значенням» (синоніми). – Ви знаєте, що мову нашу називають «солов’їною»? А чому, діти? Ви не здогадались? Не задумувались? – Мова наша мелодійна, співуча, багата. Є слова, які можуть мати багато значень, але є і слова, близькі за значенням, які можуть по-різному давати назву одному й тому ж поняттю. – Ось послухайте віршик, і ви здивуєтесь скількома словами можна сказати про ліс: Ліс, праліс, гай, перелісок, діброва, Байрак, та бір – які іще тобі, Одягнутому в шати голубі, Дала імення щедра наша мова? П. Дорошенко – Скількома словами сказано про ліс? – Зараз надамо слово «Довідковому бюро». Діти пояснюють значення слів: Ліс – простір, зарослий деревами і кущами; Пуща – великий, важкодоступний ліс, хащі; Діброва – ліс на родючих ґрунтах, у якому переважає дуб; Гай – невеликий, переважно листяний ліс; Бір – великий сосновий ліс, мішаний ліс з переважанням сосни; Перелісок – невеликий рідкий ліс. – Які за значенням слова ліс, пуща, діброва, гай, перелісок, байрак, бір? (близькі) Пояснення вчителя: – Запам’ятайте! Слова, близькі за значенням, називаються синонімами. Робота в групах. Користуючись словником синонімів доберіть синоніми до запропонованого слова 1 група. Сміливий - …., …, …, … . 2 група. Сум - …, …, …,… . 3 група. Говорити - …, …, … . – До яких частин мови належать слова сміливий, сум, говорити ? – Зробіть висновок про те, слова яких частин мови можуть вступати у синонімічні відношення. – Отже, що таке синоніми? Наведіть приклади (веселий, радісний, щасливий, добрий, щедрий). – Діти, ви гарно справились з цим завданням. Мені дуже хочеться вас похвалити. Якими словами я це можу зробити? (дякую, спасибі, щиро вдячна). До якої категорії слів їх можна віднести? Яке із цих слів є словниковим? ( спасибі) Зупинка «Слова, протилежні за значенням» (антоніми). – Прочитайте прислів’я. Знайдіть слова протилежні за значенням. (на дошці) Мир будує, війна руйнує. Нових друзів май, а старих не забувай. – Як ви розумієте ці вислови? – Запишіть антонімічні пари. Домашнє завдання: 1* рівень – виписати з «Чудової скарбнички» прислів’я з антонімічними парами; 2 рівень – впр. 149 ст.65 – записати словосполучення, дібравши антоніми. Гра «Скажи без затримки» (добір антонімів) Білий – Важкий – Великий – Високий – Верхній – Голосно – Весело – ІV. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон» – Ось і закінчилась наша подорож по темі Слово. – Чи здійснились ваші очікування? – Про які нові значення слів ви дізнались? – Які категорії слів вам сподобались найбільше? – Які труднощі ви відчували? – Відповісти на ці запитання вам допоможе блок-схема: Синоніми Антоніми Слова-близнюки Слова Однозначні Багатозначні пряме значення переносне значення V. Оцінювання – Хто із членів вашої групи був найактивнішим? (10-11балів) – Хто працював на достатній рівень? (8-9 балів). – Ви всі отримали гарні оцінки. А це свідчить про те, що ви засвоїли матеріал уроку. Я впевнена, що ваше мовлення буде красивим і грамотним. – Пам ‘ятайте, що доля слова, його ніжність і тепло залежить від вашого розумового інтелекту і вихованості. А переконатись у цьому можна вже зараз (3 учні читають вірші про слово) Буква до букви – слово вродилось, Заусміхалось, заколосилось, Серце зраділо слову, як брату, Слово – це щастя, слово – це свято. Слово до слова – думка вродилась, З уст, ніби пісня, щиро полилась. Ніжна, красива, мудра, крилата Думка – це радість, думка – це свято. Вчімося, друзі, слово любити. Слово до слова – й думка сповита. Люди без думки – птиці безкрилі, З думкою люди мудрі й щасливі. – Діти, ви всі чудово працювали на уроці. Мої очікування повністю збулись. Я вдячна вам за вашу уважність і активність. Крім оцінок, які ви отримали за урок, я хочу в подарунок від батьків вручити вам цю корзину смачних цукерок. Хай ваше слово буде солодке і ніжне, а душа багата і щедра. До нових зустрічей. Додаткова інформація Джерела та література Джерела 1. Програма середньої загальноосвітньої школи 1-4 класи (2006 р.)
Література
|
Урок засвоєння нових знань Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;... |
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці |
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі |
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими |
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання) |
Урок засвоєння нових знань Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови |
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь» Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової) |
Урок засвоєння нових знань Мета: викликати зацікавленість особистістю та творчістю американського письменника, розвивати навички виразного читання, цитування,... |
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.» Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок) |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |