|
Скачати 75.35 Kb.
|
Тема. Особливості побудови елементарного роздуму. Мета. Ознайомити учнів з особливостями будови тексту-роздуму; формувати вміння відрізняти роздум від інших типів мовлення;удосконалювати навички складання роздумів художнього стилю на тему, пов’язану із життєвим досвідом учнів; учити учнів самостійно висловлювати власні міркування, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати повагу до старших і товаришів, мовну культуру. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання. Комп’ютерна презентація за темою уроку, картки з текстами. Цілі. Учні знатимуть: типи мовлення і їх особливості, особливості твору-роздуму і його будову, характерні ознаки частин роздуму. Учні вмітимуть: розрізняти тексти різних типів мовлення; відрізняти роздум від інших типів мовлення; будувати твір-роздум; самостійно висловлювати власні судження. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. 1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. - Визначіть настрій за допомогою дієслів: хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю. - Подаруйте посмішку собі, Один одному, мені. Я дарую посмішку і вам, Радість допоможе у роботі нам. 2. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів - Метод «Гронування». Ключове слово – робота. ІІ. Цілевизначення і планування.
Зараз у нашому класі не дуже сонячна погода, бо не всі завдання, які я поставила на сьогоднішній урок вам відомі, щоб їх виконати нам потрібно дуже старанно працювати, бути уважними і наполегливими. Поставте кожен перед собою індивідуальні завдання і напишіть їх на краплинках дощу. І ці краплинки прикріпіть на дошці під хмариною, яка затьмарила сонечко у нашому класі. ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Актуалізація опорних знань. - Які типи мовлення ви знаєте? - Розгляд і аналіз схеми (схема на моніторі комп’ютера, слайд 2). - Зачитати зразки (тексти на партах в учнів). До якого типу мовлення належить даний текст? Текст 1. Верба – дводомна рослина родини вербових. Дерево заввишки 20-30 м. Молоді гілки на кінцях сріблясто пухнасті, старі – голі, бурі. Листки цілісні, загострені. Квітки жовті, у товстих сережках, 7 см завдовжки. Плід – коробочка. Текст 2. Ще докола сніги біліють, але, як тільки сонце на весну поверне і трохи потепліє, одразу ж на верболозах біля річок, ставків і на узліссях з’являються ніжні пухнасті котики. Це верба цвіте,нагадуючи, що весна вже не за горами… Текст 3. Верба – здавна одне з найпоширеніших дерев на Україні, одне з найулюбленіших у народі, тому що вона – символ життя, довголіття. У різних народів із вербою пов’язано чимало обрядових звичаїв і традицій, існують повір’я і легенди. - Інтерактивна вправа. Шляхом методу «Прес» визначте тип мовлення і обґрунтуйте відповідь. Метод «Прес» (висвітлено на моніторі)
Висновок. Перший текст – опис, тому що до тексту можна поставити питання яка? У висловлюванні йдеться про ознаки предмета. Другий текст – розповідь, тому що розповідається про вербу, можна поставити питання що відбувалося? Третій текст – роздум , тому що у висловлюванні йдеться про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, можна поставити питання чому? - А до яких стилів мовлення відносяться прочитані вами тексти? Повторення про стилі мовлення за таблицями підручника с. 196-197. 2. Пояснення вчителя. Твір-роздум – це зв’язний текст, який характеризується логічно послідовним (як доказ чи пояснення чогось) рядом думок, міркувань і висновків на певну тему. Написання твору-роздуму формує в учня вміння дискутувати, висловлювати та обґрунтовано захищати свої погляди на вчинки людей, переконливо спростовувати помилкову думку, критично аналізувати власну поведінку. Коли ми вивчаємо будь-який предмет, то висуваємо припущення, наводимо докази, робимо висновки, встановлюємо причинново-наслідкові зв’язки між предметами та явищами, тобто розмірковуємо. Отже, роздум – це висловлювання, у якому йдеться про причини та наслідки дій. До роздуму можна поставити питання ЧОМУ? (Дане визначення показуємо на моніторі, слайд 3) 3. Розгляд слайдів на комп’ютері і їх коментар. Слайд 4. Роздум складається з трьох частин:
Слайд 5 (з метою закріплення).
Слайд 6 . Роздуми бувають розгорнуті і стягнені Слайд 7. Схема розгорнутого роздуму Чому? Що з цього виходить? Теза ________ Доказ _________________ Висновок Слайд 8. Схема стягненого роздуму Чому? Теза ____________ Доказ Слайд 9. До якого роздуму, розгорнутого чи стягненого, належить поданий текст? Кактуси виживають у безводній пустелі, тому що вони мають безлистий м’ясистий стовбур, у якому зберігається волога. Крім того, кактуси не мають листя, тому вологи вони випаровують мало. Слайд 10. Зауваги
3. Бесіда з метою закріплення матеріалу. - Який твір називаємо твором-роздумом? - З яких частин складається твір-роздум? - Що таке теза? - Яку частину твору називаємо доказами? - Про що потрібно говорити у висновках? 4. Розгляд і аналіз пам’ятки «Як працювати над твором-роздумом» (слайд 11)
5. Робота з текстом. Прочитайте текст. Подумайте, як ви оцінюєте вчинок Ніни. Іменини Сьогодні – день народження у Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся сяде за стіл. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка – дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: в Ніниної бабусі руки тремтять. Ніна тихенько сказала мамі:
Мама зблідла. Не сказавши ні слова, зняла зі столу білу скатертину і сховала в шафу. Довго сиділа мовчки, потім сказала: - У нас сьогодні бабуся хвора, тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною. (За В. Сухомлинським) - Учні висловлюють свої міркування. 6. Робота в групах. Складіть твір-роздум «Іменинного обіду не буде…», оцінивши вчинок Ніни. І група – підбирає тезу. ІІ група – підбирає докази. ІІІ група – обдумує висновок (Така робота можлива, коли учні, при усному обговоренні вчинку Ніни, дійшли до єдиної думки) 7. Зачитування і аналіз складених частин тексту-роздуму. ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Домашнє завдання. Скласти усний твір-роздум «Що значить бути справжньою людиною» Тема. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів в художньому стилі. Мета. Закріпити знання учнів про роздум, будову роздуму; формувати вміння складати твір-роздум на основі власного досвіду, розвивати зв’язне мовлення учнів, їх самостійне мислення, уміння спостерігати, робити висновки, узагальнення, оцінювати вчинки людей; виховувати культуру мовлення учнів, повагу до старших. Тип уроку. Урок застосування знань та формування вмінь. Обладнання. Пам’ятка «Як працювати над твором-роздумом», схема побудови твору-роздуму. Хід уроку І. І. Мотивація навчальної діяльності. 1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. - Визначіть настрій за допомогою дієслів: хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю. - Обмін побажаннями. 2. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів - Метод «Гронування»: ключове слово – людина. ІІ. Цілевизначення і планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Актуалізація опорних знань. - Який твір ми називаємо твором-роздумом? - Яке питання можна поставити до твору-роздуму? - З яких частин складається твір-роздум? Характеристика основних складових твору-роздуму за схемою: Теза ________ Докази ____________ Висновок. 2. Прослуховування домашніх творів-роздумів «Що значить бути справжньою людиною» Аналіз учнями прослуханих висловлювань. (знайти опорну схему). 3. Робота над пам’яткою «Як працювати над твором-роздумом» (повторення) 4. Підготовка до написання твору-роздуму «Шануй і поважай старших» Бесіда:
ІV. Самостійна творча робота учнів. V. Рефлексивно-оцінювальний етап. - Як ви оцінюєте свою роботу? Чому? Подивимось, чи співпаде ваша оцінка з моєю, чи вмієте ви об’єктивно оцінювати свою роботу. Домашнє завдання. Скласти діалог з елементами роздуму «Моє ставлення до читання книг» (допоміжні матеріали на стенді в кабінеті) |
Урок засвоєння нових знань Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;... |
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці |
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі |
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими |
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання) |
Урок засвоєння нових знань Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови |
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь» Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової) |
Урок засвоєння нових знань Мета: викликати зацікавленість особистістю та творчістю американського письменника, розвивати навички виразного читання, цитування,... |
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.» Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок) |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |