|
Скачати 72.12 Kb.
|
Впровадження інтерактивних технологій в систему професійної підготовки вчителів предмета “Основи здоров’я” На думку більшості науковців, модернізація освітньої галузі та перехід школи на 12-річний термін навчання є складним і тривалим процесом. На цьому шляху в сучасній школі важливо створювати передумови, без яких неможливе якісне навчання, до того ж і сьогоденні умови життя підвищують вимоги до якості освіти, до вмінь молодих людей швидко пристосовуватись до змін, які постійно відбуваються в суспільстві і житті, бути успішними та конкурентноздатними на ринку праці, а як ми знаємо, тільки здорові діти та здорова нація можуть подолати труднощі сьогодення і зробити щасливим своє майбутнє. У Національній доктрині зазначено що, найважливішим завданням сучасної шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров’я людини. Школа має навчити школярів використовувати резервні сили свого організму, оволодіти життєвими навичками здорової та безпечної поведінки, спілкуватись з людьми, передбачати наслідки своєї поведінки та вміти приймати своєчасні рішення, а також формувати цінності і переконання, які сприяють свідомому вибору здорової поведінки та наміру дотримуватись її протягом життя. Вирішення цього завдання покладено на новий інтегрований курс “Основи здоров’я”, який за своїм змістом об’єднує питання здоров’я та безпеки життєдіяльності на основі діяльнісного підходу. Метою його є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей. Як відомо, навички набуваються в діяльності, через прийняття рішень та відпрацювання моделей поведінки. Тому на відміну від традиційних уроків, коли вчитель переважно говорить, а учні слухають, на заняттях з основ здоров’я слід використовувати інтерактивні методи навчання, що базуються на активній участі самих учнів у процесі набуття знань. Слово “інтерактив” походить від англійського слова “interakt”, де “inter” – взаємний і “act” – діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання у співнавчанні, взаємонавчанні (колективному, груповому, у співпраці), де і учень і вчитель рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. При інтерактивному навчанні не може бути домінування одного учасника навчального процесу над іншими, однієї думки над іншою, а учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати продумані рішення, спілкуватися з іншими людьми. Інтерактивні технології навчання при викладанні предмета “Основи здоров’я” сприятимуть кращому відпрацюванню та дотриманню певних моделей поведінки, які допоможуть зберегти та покращити власне здоров’я. З практики можна сказати, що найбільш ефективними методами навчання на уроках з основ здоров’я вважаються:
Використання таких методів забезпечує творчу співпрацю між учнями та вчителем. Для того, щоб поближче познайомитись з використанням інтерактивних технологій на уроках з основ здоров’я, розглянемо деякі з них. Як свідчать опитування педагогів, робота в групах – це улюблена і найуживаніша в навчальному процесі технологія. Дискусії та обговорення можна проводити цілим класом. Однак вони набагато ефективніші, коли їх проводять у групах (зокрема, якщо клас великий, а час обмежений). Групове обговорення максимально підвищує активність і внесок кожного учасника. Дискусія допомагає уточнити власні уявлення, усвідомити почуття і ставлення. Обговорення в групах дає змогу учням більше дізнатися один про одного, стимулює вільний обмін думками, збільшує вірогідність того, що учні краще зрозуміють почуття і позиції інших. Робота в групах розвиває життєві навички активного слухання, співпереживання, співробітництва, упевненої поведінки і толерантності. Для ефективної організації роботи в групах педагог-тренер повинен:
Можна додати ще кілька рекомендацій для роботи з групами:
Наведемо фрагмент тренінгу з підготовки вчителів до викладання предмета “Основи здоров’я” (робота в групах). Учителі об’єднуються у 4 групи (по чотири особи за принципом “1,2,3,4”), і кожна з них отримала чотири відмінних одне від одного завдання на окремому аркуші. За 10 хвилин вони повинні познайомитись із запропонованими інтерактивними методами, а після цього 2 та 4 номери по ходу годинникової стрілки три рази переходять в інші групи, де знайомлять зі своєю інформацією та отримують нову інформацію від учасників інших груп. Таким чином вони ознайомляться з різними інтерактивними методами, а коли повернуться до своєї групи, то обміняються отриманою інформацією. Цей вид роботи називається “мозаїка” – дуже ефективний метод, який дозволяє за короткий період часу познайомитись з великим обсягом нової інформації. Цікавим та ефективним методом роботи також є “рольова гра”, яка подобається як учителям, так і учням. Рольова гра – неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації. Вони уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації. Під час рольової гри учасники діють не від свого імені, а демонструють поведінку та висловлюють почуття умовного персонажа. Зазвичай це набагато легше, ніж діяти від себе особисто. Рольова гра є ефективним методом апробації нових моделей поведінки. Вона дає змогу «відчути на собі» всі емоції, які можуть виникнути під час такої ситуації, та відпрацювати найбільш оптимальну модель поведінки у безпечних умовах. Це також допомагає краще зрозуміти почуття уявного персонажа і розвинути навички емпатії (співпереживання). Крім того, завдяки рольовій грі учасник має змогу краще зрозуміти і висловити свої почуття без побоювання розкритися і бути висміяним. Це – чудова можливість для практичного відпрацювання навичок у ситуаціях близьких до реальних. Рольова гра вимагає певних навичок від тренера і від учасників тренінгу. Щоб добре її організувати треба:
Наведемо фрагмент тренінгу з підготовки вчителів до викладання предмета “Основи здоров’я” (рольова гра «Як сказати ні»). Учасники об’єднуються у чотири групи, кожна з яких отримує ситуацію, у якій треба відмовитись від запропонованого, треба обіграти такі ситуації: Ситуація 1. Дівчинка пропонує своїй подрузі спробувати покурити цигарку. Вона настійливо доводить, що це круто, модно та ніхто про це не дізнається. Ситуація 2. Хлопець настійливо пропонує знайомому піти до його друзів і зробити татуювання. Ситуація 3. Юнак прийшов у гості до свого друга, побачив, що її батьків нема вдома. Він починає пропонувати понюхати клей. Ситуація 4. Дві дівчинки прийшли на день народження, та одна пропонує іншій випити алкогольний напій, щоб підняти настрій. Після цього проводиться обговорення. Тренер пропонує наступні питання:
Після завершення обговорення тренером робиться висновок. Отже, застосування інтерактивних технологій під час проведення уроків з основ здоров’я є ефективним, привабливим та цікавим методом роботи з учнями, завдяки якому підвищується інтерес до уроків з основ здоров’я, так і до мотивації вести здоровий спосіб життя, запобігати небезпечним ситуаціям, що оточують людину, застосовувати набуті знання на практиці, цінувати і берегти своє здоров’я і здоров’я оточуючих. Література:
|
«Впровадження в закладах освіти Довгинцівського району інтерактивних... Підвищення професійної майстерності педагогів на шляху впровадження здоров`я зберігаючих технологій креативної освіти для розвитку... |
ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КОМПЕНСУЮЧОГО ТИПУ Чого типу здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано типи здоров’язбережувальних технологій. Подано методичні рекомендації,... |
Методичні рекомендації та тематика практичних занять (3-5 семестри) «Українська мова як компонент професійної компетенції. Нормативно-стильові основи професійного спілкування» слід починати зі з’ясування... |
Тренінг для педагогів «Впровадження інтерактивних технологій у педагогічну практику» Вня поінформованості педагогів щодо проблеми впровадження інтерактивних технологій; популяризація навичок співпраці, спілкування,... |
О.І. Ващенко Використання усної народної творчості, віршів, афоризмів... Підготувала: О.І. Ващенко – учитель основ здоровя, Бахмацька гімназія. Матеріали до уроків. Основи здоров’я. 2012. 56 с |
Про відділ педагогічних технологій неперервної професійної освіти АПН України звітувався на Президії АПН України про результати комплексного дослідження „Психолого-педагогічні основи особистісного... |
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТА «ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я» В. Д. Ярова, завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Про шкільний конкурс «Педагог за здоров’я дітей» Неблагополуччя у здоров’ї учнів залежить і від недостатньої підготовки педагогів до роботи у здоров’язберігаючому просторі. Цьому... |
Скільки років працює вчителем ваш стажист? ... |
ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ... Ріння іноземною мовою. Однією із складових частин комунікативної компетенції є соціокультурна компетенція, яку слід розуміти як систему... |