|
Скачати 217.86 Kb.
|
ПОЛОЖЕННЯ про шкільний конкурс «Педагог за здоров’я дітей» І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ТА МЕТА КОНКУРСУ У свідомості людей все більше стверджується думка, що здоров’я наших дітей – це майбутнє здоров’я української нації та запорука сталого подальшого розвитку нашої країни. В умовах сучасної освіти головними факторами, що погіршують здоров’я дітей, є педагогічні обставини: організація навчально-виховного процесу без урахування морфофункціональних вікових показників розвитку дітей, їх стану здоров’я, високий рівень інформаційного перевантаження тощо. Неблагополуччя у здоров’ї учнів залежить і від недостатньої підготовки педагогів до роботи у здоров’язберігаючому просторі. Цьому допомагає використання у навчально-виховному процесі здоров’язберігаючих технологій Мета конкурсу: - підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань здоров’я та здоров’язберігаючих технологій; - мотивація педагогів до аналізу свого методичного арсеналу на предмет його відповідності принципам здоров’язберігаючої педагогіки, внесення необхідних коректив та активного впровадження в навчальний процес здоров’язберігаючих технологій; - узагальнення педагогічного досвіду вчителів закладу з проблеми збереження здоров’я школярів; - пропаганда здорового способу життя, виховання свідомого відношення до власного здоров’я; - підвищення престижу педагогічної професії. ІI. ЕТАПИ ТА ТЕРМІНИ КОНКУРСУ Конкурс проходить в 2 етапи. І етап: - проведення відкритого уроку з використанням здоров’язберігаючих технологій (додаток 1 «Аналіз уроку з використанням здоров’язберігаючих технологій»); - проведення письмового заліку «Ми – за здоров’язберігаючий освітній простір» ( додаток 2); - відеопрезентація улюблених руханок на уроці; - домашнє завдання: підготовка презентації « Я – за здоровий спосіб життя», приготування фірмової сімейної страви «Смачно і корисно» (додаток 5). ІІ етап – конкурс: В оформленні зали можна використати афоризми, вислови відомих людей про здоров’я. Вислови: Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад (ВООЗ); Здоров’я – нормальний психологічний стан і здатність людини оптимально задовольняти систему матеріальних і духовних потреб (В.П. Петленко); Здоров’я – це перша і найважливіша потреба людини, що визначає його здатність до праці, гармонійний розвиток особи (М.С. Бєдний); Здоров’я – це достатня функціональна активність системи саногенетичних механізмів організму, що забезпечують його оптимальну життєдіяльність у конкретних умовах оточуючого середовища (С.М. Павленко); Здоров’я – це нормальний розвиток тіла, інтелекту, психіки індивідуума, що проявляється в адекватній емоціональній і моральній поведінці (Ю.Г. Антомонов); Здоров’я – це сума резервних потужностей основних функціональних систем організму (М. Амосов); Здоров’я – це результат взаємодії соціально-економічних, медико-біологічних і демографічних чинників (М.С. Бєдний); Здоров’я – це взаємовідношення людини з оточуючим середовищем (Р. Дюбо); Здоров’я означає свободу діяльності людини. Хвороба – обмеження свободи (О.М. Ізуткін); Здоров’я – оптимальна стійкість до дії патогенних агентів, фізична, психічна і соціальна адаптивність до змінюваних умов життєдіяльності Г.Л. Апанасенко). Ведучий: Здоров’я коли немає Мудрість мовчить і Мистецтво не народжується, Сила спить, Багатство не потрібне і Розум безсилий… Ці слова дійшли до нас із Стародавньої Греції. Вони були сказані 2300 років тому, проте і досі не втратили своєї актуальності. Здоров’я – це неоціненний дар, за який ми несемо відповідальність перед собою, суспільством, нащадками. Без нього вона не може бути щасливою, його не можуть замінити ніякі цінності, його не можна придбати, його можна здобути лише шляхом цілеспрямованої напруженої праці над собою і набуттям знань про здоровий спосіб життя. Більшу частину робочого часу доби дитина проводить у школі, і однією із задач для педагогів у процесі навчання являється не тільки навчити, сформувати уміння та навички і розвинути творчий потенціал, а й максимально можливо зберегти здоров’я учнів. Тому головною метою нашого конкурсу є звернення уваги педагогічних працівників на активне впровадження в навчальний процес здоров’язберігаючих технологій, виховання свідомого відношення до власного здоров’я і здоров’я своїх учнів.
життя» (домашнє завдання). 2. Інтелектуальна розминка «Так чи ні». Учасники після питання піднімають таблички, колір яких символізує : «зелений» - так, «червоний « - ні. Питання:
3. Конкурс « Шкільний сніданок» Ведучий : - Існує відомий афоризм: «Сніданок з’їж сам, обідом поділися з другом, вечерю віддай ворогу». Зараз ми з вами «приготуємо» смачний шкільний сніданок. Конкурс складається з 2 етапів. На першому ви маєте визначити, яким продуктам відносяться фрагменти харчових упаковок і вибрати найбільш корисний продукт для дитячого харчування (додаток № 3). На другому етапі ви отримаєте конверт з назвами різних продуктів. Необхідно за 3 хвилини скласти меню учнівського сніданку і дати пояснення, наскільки він раціональний . (Назви продуктів: макаронні вироби, нежирне молоко, домашній сир, копчена ковбаса, твердий сир, вівсянка, йогурт, курка, риба, хліб, вершкове масло, крупи, овочі, фрукти). Поки учасники виконують завдання, для болільників проводиться турнір. Бліц-турнір для болільників. Ведучий: В скарбниці народної мудрості зберігається величезна кількість прислів’їв про здоров’я. Давайте сьогодні згадаємо найбільш відомі. Продовжте речення: «Мийся частіше - …» (будеш миліше); «Без осанки кінь - …»(корова); «Багато ходити - …»(довго жити); «Краще бути багатим і здоровим, ніж …» (бідним і хворим); «Ходи більше - …» (проживеш довше). «Найбільше багатство - .. (здоров’я)». «Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши - …» (плачемо) «Бережи одяг, поки новий, а здоров’я – …» (поки молодий) «Як хочеш здоров’я мати, треба рано … (вставати), а звечора … (лягати) «Ваше здоров’я у ваших…» ( руках) «Гроші загубив – нічого не загубив, здоров’я загубив – …» (усе загубив) 4 конкурс «Колесо здоров’я». Ведучий: - Зверніть увагу на вислови відомих людей про сутність здоров’я. У науковій літературі є кілька сотень означень поняття «здоров’я». Така його різноманітність уявлень є закономірним наслідком багатогранності поняття та недостатності знань його сутності. Як видно з наведених прикладів, здоров’я оцінюють за найрізноманітнішими ознаками. З позицій викладеного розуміння феномена здоров’я людини походить визначення поняття «здорового способу життя»: це все в людській діяльності, що стосується збереження, зміцнення здоров’я та оздоровлення умов життя. Складові здорового способу життя містять різноманітні елементи, що стосуються всіх сфер здоров’я . Перед вами колесо з різнокольоровими секціями, які символізують одну із складових здоров’я: фізичну, психічну, професійну, духовну. Кожен з вас має відповісти на 1 випадково вибране питання кожної секції. Додаткова секція - «Лицарі здоров’я». Примітка: кількість питань підібрано відповідно кількості учасників Фізичне здоров’я.
Лицарі медицини.
Емоційне здоров’я.
Примітка: краще використовувати наочне зображення кольорів у вигляді смужок чи кружечків.
Професійне здоров’я. 1. Яка з моделей поведінки педагогів (за І.М.Юсуповим: модель диктаторська «Монблан», модель неконтактна «Китайська стіна», модель вибіркової уваги «Локатор», модель гіпорефлексивна «Тетеря», модель гіперрефлексивна «Гамлет», модель негнучкого реагування «Робот», модель авторитарна «Я сам», модель активної взаємодії «Союз») заключається в вибіркових відносинах з учнями. Педагог орієнтований не на весь склад аудиторії, а лише на її частину, наприклад, на здібних, або навпаки, на слабих. В педагогічному спілкуванні він ніби ставить їх в положення своєрідних «знаків», по яким орієнтується на настій всього колективу, концентрує свою увагу. Причиною такої моделі є невміння поєднувати індивідуалізацію навчання з фронтальним підходом і як наслідок порушується цілісність педагогічного спілкування. (Правильна відповідь: модель вибіркової уваги «Локатор»). 2. Вкажіть симптоми емоційного вигоряння педагогів ( психофізіологічні - хронічна втома, безсоння, частий головний біль; соціально-психологічні – часті нервові зриви, пасивність, тривожність, поведінкові – зміна робочого ритму, дистанційність від колег тощо) 3. Які причини емоційного вигоряння педагогів? ( емоційне перевантаження, неблагоприятні соціальні та психологічні умови, надмірна відповідальність тощо). 4. Які методи профілактики емоційного згоряння на роботі ви знаєте ? (турбота про себе та зниження рівня стресу, трансформація негативних переконань, підвищення рівня професійної майстерності). 5. Під час якого процесу виділяються особливі гормони «ендорфіни» (гормони радості), які не тільки гарантують стійкість нервової системи, але й реально продовжують життя? (під час творчості). Духовне здоров’я
5 конкурс «Презентація сімейної фірмової страви «Смачно і корисно» з позиції раціонального харчування. Ведучий:
(Примітка: ведучий проводить руханку з учасниками, а помічник – з болільниками) 6. Конкурс «Консультація лікаря - спеціаліста». За жеребкуванням кожний учасник отримує «роль» дитячого лікаря - спеціаліста: стоматолога, окуліста, отоларинголога, ортопеда, невропатолога . За 3 хвилини він має підготувати консультацію у вигляді порад для збереження зору, слуху, постави, зубів, нервової системи для школярів. Підведення результатів конкурсу, виступ журі, нагородження переможців. ДОДАТОК 1 АНАЛІЗ УРОКУ З ПОЗИЦІЙ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ'Я Поняття «здоров'язбережні технології» поєднує в собі всі напрями діяльності освітнього закладу зі збереження та зміцнення здоров'я учнів. Аби проаналізувати урок з погляду збереження здоров'я школярів, які присутні на уроці, експертам доцільно звернути увагу на такі аспекти уроку:
способу, вибір прийомів взаємодії, свобода творчості тощо); активні методи (учні в ролі вчителя, читання за ролями, обговорення в групах, рольова гра, дискусія, семінар тощо); методи, спрямовані на самопізнання й розвиток (інтелекту, емоцій, спілкування, уяви, самооцінки та взаємооцінювання) тощо.
• Позитивної оцінки заслуговує введення в змістову частину уроку питань, пов'язаних зі здоров'ям і здоровим способом життя. Уміння вчителя виокремити і підкреслити питання, пов'язані зі здоров'ям, є одним із критеріїв його педагогічного професіоналізму.
Аналіз уроку Краще почати з позитивних моментів, з того, що сподобалося, що здалося цікавим, оригінальним. Під час обговорення недоліків слід уникати безапеляційних висловлювань, переходів до обговорення особистісних особливостей учителя. Важливо не придушити ініціативу, творчі тенденції в роботі педагога. Тому найефективніше здійснювати аналіз уроку у формі довірливої бесіди, обговорення зробленого на занятті. ДОДАТОК 2 Письмовий залік « Ми за здоров’язберігаючий освітній простір». Примітка: залік проводиться за фіксований час одночасно з всіма учасниками конкурсу. 8 травня – ________________________________; 31 травня – _______________________________; 7 квітня – _________________________________; 1 грудня – ________________________________; 3-й четвер листопада – ______________________; 24 березня – _______________________________; 26 червня – ________________________________. (8 травня – День Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, 31 травня – Всесвітній день без тютюну ( проти тютюнокуріння), 7 квітня – День здоров’я, 1 грудня - Всесвітній день підтримки ВІЛ-інфікованих,3-й четвер листопада – Міжнародний день відмови від тютюнопаління,24 березня – Всесвітній день боротьби з туберкульозом, 26 червня – Всесвітній день боротьби з наркоманією). 2. Вкажіть нормативні документи, в яких розглядаються питання здоров’я дітей та молоді України. 3. Заданими ВООЗ здоров’я людини залежить: На 10 % - від…; На 20 % - від ..; На 20 % - від …; На 50 % - від … . (На 10 % - від рівня медичного обслуговування, на 20 % - від спадковості, на 20 % - від екології, на 50 % - від власного способу життя). 4. Співвіднесіть способи отримання інформації з їх ефективністю: Аудіовізуальні методи Лекція – ….. Читання –….. Активне навчання – ….. Метод демонстрації – ….. Групова робота – ….. 5%; 10 %; 20 %; 30 %; 50%; 70%. (Лекція – 5%; читання – 10 %; аудіовізуальні методи – 20 %;метод демонстрації – 30 %; групова робота – 50 %;, активне навчання – 70 %.) 5. Брудне скло зменшує освітленість на: А) 12-20%; Б) 30-40%; В) 50-70 %. (50-70 %). 6. Чому важливим у дотриманні вимог до навчальної праці є провітрювання і вологе прибирання класної кімнати, особиста гігієна (чистота тіла, одягу, взуття, культура поведінки школяра)? Як ви виконуєте ці вимоги? ( Під час розмови, сміху, крику, співів, чихання, кашлю багато патогенних мікробів (разом зі слиною та слизом) виділяється з порожнини носоглотки і рота у навколишнє середовище. У вигляді аерозолю мікроорганізми і слиз прилипають до поверхні предметів, підлоги, а, висихаючи, разом із пилом, піднімаються у повітря. Вдихаючи повітря, учні вдихають і патогенні мікроорганізми – так виникає захворювання). 7. Що враховують під час розсадження дітей (стан здоров’я, зору, слуху, опірно-рухового апарату), Скільки разів на рік пересаджують дітей, що сидять у крайніх рядах для профілактики короткозорості , вад постави та викривлення хребта? (двічі на рік) 8. До яких хвороб може призвести недотримання вимог спостереження за поставою школярів?( сколіоз, кіфоз, лордоз, короткозорість). 9. Відомо, що кімнатні рослини поліпшують аерацію, вологість, очищують повітря. Деякі з них виділяють фітонциди, які зменшують вірулентність мікроорганізмів, викликають позитивні емоції в учнів.. Які кімнатні рослини є у вашому класі? 10. Складіть перелік необхідних медикаментів для домашньої аптечки. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11. Розв’яжіть ситуаційні завдання. А) Ви завідуєте харчовими запасами в дитячому таборі. У вас є крупи, макаронні та хлібні вироби, сира риба і сира яловичина. Як необхідно зберігати ці продукти? (Сирі м'ясо та рибу добре загорнути, викопати яму, покласти і закопати, крупи, макаронні та хлібні вироби щільно закрити в пакетах і повісити на деревах). Б) У таборі діти пішли купатися. Стояла сонячна спекотна погода. Діти весь час бавилися на березі. Увечері у них дуже боліли голова й шкіра на спині, підвищилася температура. Що сталося? Чим можна допомогти? (Сонячний удар, опік. Помістити в прохолодне приміщення, дати холодне питво, опіки змастити спеціальними медичними засобами). В) Яку першу допомогу ви надасте учню, який втратив свідомість на уроці? (Розстебнути в потерпілого комір, звільнити груди і живіт від стискання одягу, змочити лоб і груди потерпілого холодною водою, і якщо можливо, дати понюхати ватку, змочену нашатирним спортом. ДОДАТОК 3 Конкурс «Сам собі дієтолог» І . На вказаних фрагментах упаковок харчових продуктів написано їх склад. Визначте, яким продуктам відповідають ці упаковки:
ІІ. Визначте найбільш корисний продукт для дитячого харчування. ДОДАТОК 4 Ігри-руханки – це рухливі веселі вправи, які використовують під час занять з метою профілактики стомлюваності учасників, для концентрації їхньої уваги, під час зміни видів діяльності, для створення сприятливої комфортної атмосфери в групі. На вибір можна провести наступні ігри-руханки:
Мета: активізувати учасників, підвищити настрій. Хід вправи. Всі учасники сідають у коло. Один учасник залишається стояти у центрі кола (його стілець вільний). Завдання цього учасника: сісти на вільний стілець. Учасник, який бачить, що біля нього вільний стілець, повинен швидко сісти на нього зі словами «Я їду». Сусід ліворуч робить те саме зі словами «Я теж». Третій за порядком учасник теж займає вільний стілець зі словами «Я зайцем». Наступний учасник, займаючи вільний стілець, знову проказує першу фразу. Це продовжується до тих пір, поки той учасник, що стояв у колі, не сяде на вільний стілець. Той, хто не встиг пересісти, стає в центр кола. Все починається спочатку.
Мета: підвищити рівень працездатності, розвинути відчуття групи, надати установку на взаємодію. Хід вправи. Ведучий дає інструкцію: «Уявіть, що наша група – це великий годинник (учасники розраховуються по порядку, запам’ятовуючи свої порядкові номери). Він показує час таким чином: я називаю час, наприклад, 15 годин 20 хвилин. Той, у кого порядковий номер 15, плескає в долоні, а той, у кого число 20, каже «бом». Якщо годинник показує час, наприклад 10 годин 10 хвилин, тоді учасник з порядковим номером 10 плескає в долоні і каже «бом». Зрозуміло? » ДОДАТОК 5 Фотоматеріали конкурсу ПРОДОВЖЕННЯ ДОДАТКА 5 ЛІТЕРАТУРА 1. ж. Завуч – № 18, 2011 р. 2. ж. Завуч – № 23-24, 2006 р. 3. Подоляк – Шумило Н.Г. Шкільна гігієна. – К., 1981. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник.// О.І.Пометун, Л.В. Пироженко. За ред.. О.І. Пометун. – А.С.К., 2004. 4. Здоров’язберігаючі технології в навчальному закладі /упоряд. О.Колонькова, О.Литовченко- К. ; Шк.. світ, 2009. 5. Реализация оздоровительной функции образования: проблемы под. ред.. О.И.Васильковой, В.С.Поуль, Г.Е.Челах. – Донецк: Каштан, 2008 |
ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ В СОЦІУМІ Представлення: Педагог називає себе. Надає інформацію про свої спортивні захоплення (в дитинстві, юності, в даний час) |
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського... Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я |
Трищук Мирослава Дмитрівна Мета: узагальнити знання дітей про основні умови збереження здоров’я; формувати валеологічний світогляд, емоційно-пізнавальну активність... |
Відділ освіти Юр`ївської райдержадміністрації Чаплинська середня... Мета і завдання: поглибити знання дітей про здоров’я; формувати у дітей навички безпечної поведінки та свідоме ставлення до здоров’я;... |
Конкурс на кращий творчий проект «Як ми вивчаємо іноземну мову» Робота з обдарованими дітьми по підготовці до ІІ етапу Всеукраїнських учнів- ських олімпіад. Шкільний |
ШКІЛЬНИЙ КОНКУРС 2009 Положення про організацію та проведення України конкурсу дослідницьких та творчих робіт «Історія і уроки Голокосту». Ми пропонуємо обдарованим і небайдужим до суспільних... |
Професійне здоров’я молодого вчителя. Як його зберегти Тільки педагог, який усвідомлює цінність цілеспрямованої роботи над своїм здоров’ям, може передавати свій досвід учням, створювати... |
Обласний конкурс учнівських проектів «Вчимося бути здоровими» У наш час проблеми здоров’я набули особливої актуальності через стійку тенденцію погіршення фізичного та психічного стану дітей,... |
Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Машовець М. А В 43 Здоров'я дитини від родини Теоретично обгрунтовано концептуальні засади формування здоров'язберігаючої свідомості у підростаючого покоління, розкрито шляхи... |
Тренінгове заняття «Хочеш бути здоровим – будь ним» Мета Мета: формування здорового способу життя підлітків, навіювання правильного уявлення про здоров’я, виховання дбайливого ставлення... |