О.І. Ващенко Використання усної народної творчості, віршів, афоризмів на уроках «Основи здоров ’ я» для вчителів основ здоров’я та класних керівників


Скачати 452.65 Kb.
Назва О.І. Ващенко Використання усної народної творчості, віршів, афоризмів на уроках «Основи здоров ’ я» для вчителів основ здоров’я та класних керівників
Сторінка 1/4
Дата 28.10.2013
Розмір 452.65 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
  1   2   3   4
Методичний кабінет

Бахмацька гімназія

О.І.Ващенко

Використання усної народної творчості,

віршів, афоризмів на уроках «Основи здоровя»

для вчителів основ здоров’я та класних керівників

Бахмач 2012


Використання усної народної творчості,

віршів, афоризмів на уроках основи здоров’я.
Підготувала:О.І.Ващенко – учитель основ здоровя, Бахмацька гімназія.Матеріали до уроків . Основи здоров’я .2012.- 56 с
Рекомендовано методичною радою

Бахмацької гімназії

Видання містить відомості про формування здорового способу життя з використанням віршів, байок і казок, афоризмів.

Посібник розрахований на вчителів, які викладають предмет «Основи здоров’я», а також стане чудовим помічником у роботі класного керівника по впровадженню здорового способу життя серед учнів.

Пояснювальна записка
Для здоров’я потрібні

постійні зусилля, які нічим

не можна замінити.

А. Амосов

Хто з нас не хоче бути здоровим і щасливим? Але не всі діти і дорослі обізнані з тим, як дбати про себе, де знайти істину збереження здоров’я, як вести здоровий спосіб життя.

Ці важливі питання людство ставило перед собою вже не одне століття. Але, на жаль, більшість людей цінність здоров’я усвідомлює тільки тоді, коли виникає серйозна загроза для нього .

Тому перед учителями «Основ здоров’я» поставлено завдання допомогти учням сформувати погляди на здоровий спосіб життя, використовуючи при цьому різноманітні форми та методи для того, щоб учні зробили свій вибір.

Доцільно використовувати під час проведення уроків основ здоров’я вірші, байки, казки. Така інформація набагато цікавіша і краще сприймається учнями.

Тисячі років усна народна творчість існувала лише для розваг. Але вона є певним засобом, за допомогою якого старше покоління передає знання і досвід молодшому.
ЗМІСТ

Байки

Вовк та теля. ………………………………………………..6

Бджілка й трутень………………………………………….7

Щука і карась. ………………………………………………8

«Притча дзен про двох лініях»…………………………….9

Монетка за биття…………………………………………..9

Хвалькувата муха………………………………………….10
Вірші

Небезпечне вогнище………………………………………..10

Пригода в парку…………………………………………….11

Шкідливі звички…………………………………………….12

Не пробував курити – не кури!!!.............................................13

Сонет 115……………………………………………………13

Сонет 292……………………………………………………14

Прірва………………………………………………………...15

«На жаль, не сон..»…………………………………………..15

Шкідливі поради пані Шапокляк…………………………..16

«Дорогі мої діти!

Я пишу вам листа»…………………………………………..17

Світлофор. ……………………………………………………18

Пригоди Кози, що правил дорожнього руху не вчила…..19

Зайці-пустунці……………………………………………….24

А як здоров’я зберегти?...........................................................26

Як думав Василько…………………………………………..27

Ходить гарбуз по городу…………………………………….27

Загадки ……………………………………………………………….28

Казки

«Колючка» …………………………………………………..32

«Скарб»………………………………………………………33

Про Червоного Півня………………………………………...36

Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну. …………………37

Анекдот про мурашок і слона…………………………………….38

Байки Езопа

Лев і лисиця…………………………………………………..38

Вовк і коза……………………………………………………41

Недужий олень………………………………………………..42

Візник та Геракл……………………………………………...44

Жаби…………………………………………………………..45

Вояка та кінь………………………………………………….46

Двоє приятелів і ведмідь……………………………………..47

Цитати, висловлювання відомих людей, здобутки народної творчості, афоризми……………………………………………...48

Список використаних джерел…………………………………...54


Вовк та теля

(Байка)


 


Раз до лісу звіддаля
Приблудилося теля.
По галявині ходило,
Запашну травичку їло.
Бачить, вовк до нього йде,
Ледь від голоду бреде.
Підійшовши трохи ближче,
На теля очима блище:
- Ах, ти ж капосне теля!
Вовк до нього промовля.
- Як ти смієш тут гуляти.
Ще й мою траву щипати?
Тут усюди все моє!
А теля одвіт дає:
- Я травичку тут щипав,
Бо про тебе геть не знав.
Я травичку всю не з’їм,
ЇЇ вистачить усім.
Вовк ричить: - Теля дурне!
Хоч і голод взяв мене,
Й пусто в череві моїм,
Не траву, я м’ясо їм
Тож підходь, моє малятко,
Не погребую телятком.
А телятко каже: - Ні,
Мало м’яса на мені.
Лише шкіра та кістки,
Нащо я тобі такий?
Дай мені лише рочок,
- Каже вовкові бичок.
Через рік приходь на місто,
Щоб багато м’яса з’їсти.
- Добре. – Вовк відповідав:
- Через рік, щоб тут стояв!
Як прийду, тебе не буде
Перенишпорю усюди,
І залишаться від тебе
Лиш копита й пара ребер.
Непомітно час несеться,
А телятко знай пасеться.
Вовк приходить через рік,
Зустрічає його бик.

Величезний як гора,
Копитами перебира.
Очі кров’ю налились,
Жили міцно напряглись,
Ніздрі вширшки роздуває,
Вовка сірого питає:
- Що ти, вовче, не признав?
Я давно тебе чекав.
Як домовились на місті,
Не роздумав м’яса з’їсти?
Тож підходь до мене ближче
Та не подавись, вовчице.
Як побачив вовк теляку,
Затремтів від переляку:
- Ну-то, я-то, мнеться вовк,
забрехався і, замовк.
- Що мовчиш! – вже бик кричав
- А торік ти щось ричав.
- Вибачай-но бицю, брате,
Я прийшов тобі сказати,
Що я м’яса вже не їм,
Є одна причина в тім.
Іншу їжу я знайшов,
На підножний корм пішов.
Бач, травичка соковита,
Запашна. Росою вмита.
Я піду її поїм
У чагарнику своїм.
Вовк звідтіль як дременув,
Аж зелений ліс загув.
З того часу й до цього
Тільки й бачили його.

                ***
Тож не лізьте до малих,
Доки мало сили в них.
Всім невдовзі стане видко,
Як росте малятко швидко.
І з малятка через рік
Виросте великий бик.
Тож в наступній боротьбі
Вже дістанеться тобі!

 http://www.bizslovo.org/content/images/stories/perlyny/roshina-kn-dorijechka/04.jpg

Бджілка й трутень
(Байка)

Полетіла, наче стрілка,
Мед збирати в поля бджілка.
А вони такі квітучі,
Кольорові та пахучі.
Сонечко ласкаво гріє,
Вітерець легенько віє.
Наша бджілка прилетіла
І мерщій взялась за діло.
Пелюсточки розгортає,
З квіточок нектар збирає
Та несе його у вулик,
Щоб багато меду було.
Якось з бджілками попутньо
Прилетіли в поле трутні.
Цілий день вони літали.
Черевця лиш наїдали.
Трутень бджілочці і каже
- Я наїмся та приляжу,
Тільки-но я відпочину,
Знов поїм та на бочину.
Ох і добре ж нам живеться,
Мед  рікою всюди ллється.
Ціле літо від’їдаюсь.
- А бджола відповідає:
- Що то в тебе за життя,
Що не має майбуття?
Ні дитини, ні билини,
Хоч збудуй собі хатину.
Мед до неї будеш нести,
Бо зима не буде пестить,
Запитає, що робив?
Прогуляв чи проробив?
Тож у мене ти повчись,
Наполегливо трудись.
- Трутень промовляє: Годі!
Знай, трудитися не в моді,

І навчатися не хочу,
Трутень я, а не робочий!
Нащо трутневі робити,
Якщо можна й так прожити?
Непомітно час спливає,
Зимній холод підступає.
Бджілка в вулику сховалась,
До зими приготувалась.
Трутень облетів усюди,
Не сховатися нікуди.
Холод тіло прониза,
Він до бджілки приповза.
- Бджілочко, пусти до хати.
Зиму перезимувати.
Я і змерз, і зголоднів,
Бо давно ніщо не їв.
А у тебе і тепленько,
І медочок солоденький.
- А бджола відповідає:
- Зимній холод добре знаю.
Щоб прожити зиму сито,
Треба проробити літо.
Влітку я тебе повчала,
Про зиму попереджала.
Ти ж не захотів робити,
То й не маєш шансів жити,
А я врешті відпочину,
Мед поїм та на бочину,
Щоб солодкі були сни
З восени і до весни.

              ***
Якщо ти такий ледащій,
Як ті трутні негодящі,
То тобі будуть за друга
Голод, холод та недуга.







Щука і карась
(Байка)

 

У ставочку в куширцях
Встріла щука карася
Та довірливо питає:
- Що, карасику, шукаєш?
У густеньких куширцях?
- Як знайшов собі живця,
То давай будем миритись
І по дружньому ділитись,
Щоб в ставочку мирно жить.
- Згоден, будемо дружить.
Я тобі буду за друга,
Ти будеш мені подруга,
Я те буду годувать.
Ти мне будеш захищать.
Носить наш карасик щучці
Черв’яків по одній штучці.
То  ікринку, то рослинку,
То комарика личинку.
Так і кормить самотужки
Наш карась свою подружку.
Щука дума: - Це не діло.
Я від їжі вже схуділа.
Нащо мені дружба ця,
Треба з’їсти карася.
Пащу хижую відкрила

Й карася зове на діло.
- Гей, карасику, мій друже,
В мене ниють зуби дуже,
Щось застрягло в них нечисте,
Вже не можу їжу їсти.
Подивися-но у пащу.
А карасик: - Буде краще,
Як здалеку подивлюсь,
Бо твоїх зубів боюсь.
Щука хвостиком виля
Та карасика вмовля:
- Та не бійся, глянь скоріше
Ти ж бо друг мені, не їжа,
Дуже прошу, подивись.
А карасик покрививсь,
Трішечки у пащу глянув
Та не встиг прийти до тями.
 Щука пащу враз закрила
Й карася дурного з’їла.

                ***
Треба добре придивлятись,
Кому дружбі довірятись,
Бо за дружбою, як щука,
Причаїтись може злюка.





Рощіна Н.М.
Байка «Притча дзен про двох лініях»

Одного разу до Вчителя дзен прийшов один з учнів і запитав його, що потрібно зробити, щоб стати краще самого кращого учня. Учитель намалював палицею на піску дві лінії і запитав у цього учня, що потрібно зробити, щоб одна з них стала довше іншої. Учень став вкорочувати одну з ліній, ділити її на частини і різними іншими способами зменшувати її. Учитель незворушно подивився на ці дії, а потім рядом з залишилася лінією провів довшу.

Мораль: щоб перевершити кого-то, не слід робити щось, що зробить гірше цієї людини. Зусилля слід спрямувати на себе, щоб стати краще за рахунок своїх достоїнств, а не слабкостей іншого.
Байка «Монетка за биття»

Наталія Іллівна Сац у своїх спогадах наводить такий епізод. Одного разу, коли вона була дитиною, дружок по іграх її побив. Їй було страшенно прикро, і вона побігла додому скаржитися батькові. Батько взяв її за руку, і вони відправилися на квартиру, де жила ця хлопчик. Дівчинка вже тріумфувала, передчуваючи перемогу над кривдником. Яке ж було її здивування, коли її батько простягнув хлопчикові монету і сказав, що кожного разу, коли він буде бити дочку, він буде давати йому таку ж монету, поки вона сама не навчиться за себе заступатися.

А перед сном батько сказав дочці: «Не годиться тобі, моя учениця, скаржитися! У житті буде багато труднощів. Вчися їх долати, а не скиглити. Вчися боротися і перемагати! ».
  1   2   3   4

Схожі:

НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я
ВПРОВАДЖЕННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського...
Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я
«Впровадження в закладах освіти Довгинцівського району інтерактивних...
Підвищення професійної майстерності педагогів на шляху впровадження здоров`я зберігаючих технологій креативної освіти для розвитку...
5 -9 класи загальноосвітніх навчальних закладів ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
«Основи здоров’я» передбачає розвиток здоров'язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення,...
Панорама досвіду
Формування культури здоров’я та навичок здорового способу життя на уроках “Основи здоров’я» та «Безпека життєдіяльності”
ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ...

ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТА «ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я»
В. Д. Ярова, завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на уроках основ здоров'я
Воно не повинно зводитися до інформування учнів з питань збереження здоров`я, а має передбачати формування стійкої мотивації щодо...
Діаграми для самостійної роботи учнів, курс «Основи здоров’я», 2...
Познач знаком «+» нáзви небезпечних речовин Познач «+» те, що зміцнює твоє здоров’я
Тема Дата
Що вивчає предмет «Основи здоров'я». Здоров'я та його ознаки. Порушення здоров'я (травми, захворю­вання та їх профілактика)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка