|
Скачати 54.09 Kb.
|
Самбірська гімназія, вчитель Кузбит І.М., 2012 р. Тема уроку. Розв’язування задач з теми “Двовимірні масиви”Мета уроку. Закріпити практичні навики роботи з елементами масиву та виробити вміння застосовувати їх у процесі створення двовимірних масивів. Хід уроку.
Повторення теоретичного матеріалу проходить у формі самостійної роботи. Для її проведення розроблено 11 варіантів контрольних завдань у вигляді текстових файлів у вікнах оболонки Паскаль. Відповіді, а також свої прізвища, учні вносять безпосередньо в текст завдання. Після виконання роботи для її збереження натискується клавіша F2. Наведемо приклади із самостійної роботи: САМОСТІЙНА РОБОТА Варіант №1
A, B: array[1..15, 1..8] of real; C: real; Які з указаних дій(вказати номер) допустимі в Паскалі?
Відповідь. _________ 2. S:=0; For I:=1 to 10 do For j:=1 to 10 do Дописати фрагмент програми, який знаходить суму елементів масиву М[1..10,1..10] САМОСТІЙНА РОБОТА Варіант №2
A,B: array [1..15,1..8] of real; C: real; Які з вказаних дій( вказати номер) допустимі в Паскалі?
Відповідь. ________ 2. D:=1; For I:=1 to 10 do For j:=1 to 10 do Дописати фрагмент програми, який знаходить добуток елементів масиву M[1..10,1..10]. Оскільки комп’ютери об’єднані в мережу то самостійні роботи можна відразу роздрукувати за допомогою командного файла типу: Copy\\program\student1\tp\bin\robota.pas prn Перевірку робіт можна доручити кращим учням( можливо під час виконання наступного завдання). 2. Активізація пізнавальної діяльності роботи з елементами двовимірного масиву (15 хв.) Диктант. Під час проведення диктанту вчитель оголошує кожне завдання й відводить на його виконання кілька хвилин, після чого фіксуються результати. Бажано підібрати завдання об’єднанні спільною умовою. Для проведення диктанту учні використовують попередньо створений набір процедур увведення/ виведення, функцію знаходження суми елементів таблиці, якими вони користуються протягом вивчення теми під час розв’язування задач із метою економії часу. Program Exempl; Uses CRT; Const n=5;m=5; Type dmyArray=array[1..n,1..m] of integer; Var A:dmyarray;S:integer; {------- Заповнення з клавіатури ---------Ї Procedure vvod1(var A: dmyArray); Var I, j :integer; BEGIN For I:=1 to n do For J;=1 to m do Read (A[I,j]); END; { Заповнення за допомогою генератора випадкових чисел} Procedure vvod2(Var A: dmyArray); Var I, j: integer; BEGIN Randomize; For I:=1 to n do For j;=1 to m do A[I,j]:=-5 +Random(10); END; {------------Виведення елементів---------} Procedure Print (A: dmyArray); BEGIN For I:=1 to n do Begin For j:=1 to m do Write(A[I,j]:3); Writeln; End; END. {------- Знаходження суми -----------} Function Summa(A: dmyArray):integer; VAR I,j,sum:integer; BEGIN Sum:=0; For I:=1 to n do For j:=1 to m do Sum:=sum+A[I,j]; Summa:=sum; END; {------- Головна програма -------} BEGIN ClrScr; Vvod2(A); Writeln(Summa(A)); Print(A); Readln; END. Приклади завдань для диктанту. У квадратні матриці, заповненій за допомогою генератора випадкових чисел, знайти:
Учням пропонується розв’язати таку задачу: Заповнити двовимірний масив, який зображає стадіон (футбольне поле і трибуни для глядачів). На футбольному полі розмістити випадковим чином 12 гравців. Паралельно з обговоренням задачі учні оформляють програму на комп’ютері. Етапи розв’язування задачі: 1.У процесі обговорення умови задачі визначити:
Таким чином схема футбольного поля матиме вигляд: 1 5 16 .20 20 56 60 1 5 Домовимось зображати: трибуни –1; футбольне поле – 0ж гравці –5.
5<16); 5<56);
For I:=1 to 20 do For j:=1 to 60 do If (5<16)and(5<56) Then A[I,j]:=0 else A[I,j]:=1;
For I:=1 to 20 do Begin For j:=1 to 60 do Write(A[I,j]); Writeln; End;
(I O[6,15] I:=Random(9)+6 j O [6,55] J:=Random(49)+6);
(Необхідно перевірити, чи не дорівнює 5 те значення, на місце якого буде заноситись цифра 5);
N:=1; While n<=12 do Begin I:=Random(9)+6; J:=Random(49)+6; Delay(15); If A[I,j]<>5 then Begin A[I,j]:=5;n:=n+1; End; End; Стосовно Delay(15). Слід зазначити, що для нормальної роботи функції Random інколи доцільно використовувати незначну затримку роботи програми, а ще краще – Delay(Random(n)).
(if A[I,j]=0 then Write(‘’) else Write(A[I,j]).
Program Fut_Pole; USES Crt; Var A:Array{1..20,1..60] of integer; I,j:integer; BEGIN ClrScr; For I:=1 to 20 do For j:=1 to 60 do If (I>5)and(I<160and(j>5)and(j<56) then A[I,j]:=0 else A[I,j]:=1; N:=1; While n<=12 do Begin I:=Random(9)+6; j:=Ram=ndom(49)+6; Delay(15); Randomize; If A[I,j]<>5 then A[I,j]:=5; n:=n+1; End;End; For I:=1 to 20 do Begin For j:=1 to 60 do If A[I,j]=0 then Write(‘’) else Write(A[I,j]); Writeln; End; Readln; END. Висновок. Ми навчилися створювати двовимірний масив, комбінуючи різні способи заповнення( заданим число та функцією Random), а також виводити елементи двовимірного масиву у формі, яка б відповідала умові задачі.
Домашнє завдання динамічно продовжує роботу учнів на уроці. Пропонується наступна задача: Створити масив [1..20,1..60], що зображає стадіон, футбольне поле поділити на дві половини. Випадковим чином на поле виводиться по 11 гравців двох команд. Винрає команда, яка має наполі суперника більшу кількість гравців( при однаковій кількості нічия). Проходить півфінал “Кубка Європейських чемпіонів”. Грають команди:
Завдання:
|
УРОК №62 Тема уроку Мета уроку: перевірити рівень знань учнів з теми «Розв'язування прямокутних трикутників», уміння застосовувати отримані знання під... |
Тема уроку. Ортогональне проектування. Розв'язування задач до теми... Мета уроку: формування поняття ортогонального проектування та вмінь учнів застосовувати знання до розв'язування задач до теми «Перпендикулярність... |
Тема уроку. Розв'язування задач на застосування векторів. Мета уроку Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати вивчений матеріал до розв'язування задач |
УРОК №20 Тема уроку Мета уроку: закріпити знання теореми про середню лінію трикутника; формувати вміння учнів застосовувати властивості середньої лінії... |
УРОК №53 Тема уроку Мета уроку: формувати вміння учнів застосовувати властивості перпендикуляра та похилої під час розв'язування задач |
Тема уроку: Застосування похідної до розв’язування прикладних задач Навчальна мета уроку Навчальна мета уроку: Формувати в учнів вміння знаходити найбільше і найменше значення функції при розв’язуванні різних типів прикладних... |
Урок 5 Тема уроку. Розв'язування задач ... |
УРОК №24 Тема уроку Мета уроку: перевірити рівень знань учнів, передбачений програмою з цього тематичного блоку, і вміння застосовувати отримані знання... |
Уроку І. Перевірка домашнього завдання Мета. Закріпити вміння та навички розв'язування задач на відсоткові розрахунки, складання та розв'язування пропорцій |
УРОК №45 Тема уроку Мета уроку: вивести формулу для знаходження площі трапеції; формувати вміння застосовувати отриману формулу під час розв'язування... |