|
Скачати 238.51 Kb.
|
Круглий стіл з елементами тренінгового заняття «Конфлікти в нашому житті» З досвіду роботи вихователя ВПУ Мета: Навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту, наслідки конфліктів та шляхи їх попередження. Вчити вмінню вирішувати конфліктні ситуації, поважати особисте «я» кожної людини. Форма проведення: керована дискусія з елементами тренінгового заняття. Обладнання: плакат з епіграфами, ілюстративний матеріал «сонечко», «хмаринка», картки з вибором варіанту відповіді, інформаційні матеріали про конфлікт, ватман, маркери, тематичні ситуації, конверт дружніх питань, прислів'я про конфлікти, плакат «асоціативний ряд» слова «конфлікт», «корони-ярлики», підсумкова таблиця з питаннями. План
Позитивні сторони конфлікту. Негативні сторони конфлікту.
Вправа «Сніжний клубок».
Завдання І. Відтворити в ролях ситуацію. Завдання ІІ. Написати перелік проблем, які можуть призвести до конфліктних ситуацій.
Жити – значить мати проблеми. Вирішувати їх – значить рости інтелектуально. (Дж. П. Гілфорд, психолог) Ніколи не помилятися – це риси богів. (Грецький філософ Демосфен, V ст. до н.е.)
Визначення за допомогою «сонечок» та «хмаринок» емоційного стану учнів.
Як ви розумієте слово «конфлікт»? Чи доводилося вам потрапляти в конфлікт? Наведіть конкретні приклади. Виберіть з наведених тверджень ті, з якими ви згодні. Під час конфлікту більшість людей:
Є кілька причин того, чому ми намагаємося не конфліктувати:
Те, як розв'язували конфлікти наші батьки, часто стає для нас єдиною моделлю розв'язання наших проблем у стосунках з іншими людьми.
Ключ до взаємовигідного розв'язання конфлікту полягає в тому, щоб по можливості задовольнити обидві сторони, шляхом взаємного толерантного ставлення досягти консенсусу або компромісу.
Скажіть, будь ласка, конфлікт — це добре чи погано? Хто може назвати позитивні сторони конфлікту? «Мозковий штурм».
15. Людина краще пізнає себе й один одного. А які ж негативні сторони конфлікту? «Мозкова атака».
8. Зростання конфронтації, затягування людей у боротьбу.
Що ви відчуваєте під час сперечання, сварки, конфлікту? Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (Негативні відчуття: гнів, злість, роздратування, розчарування, розгубленість, образу) Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно. Регулює емоційний стан людини насамперед нервова система. У свою чергу емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе. гнів, заздрощі або прагнення помститися - усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя. Негативні емоції спричиняють глибокі зрушення в серцево-судинній системі. Вони нерідко супроводжуються завмиранням серця, болем або неприємними відчуттями в ньому, підвищенням артеріального тиску. Учені всіх країн докладають нині багато зусиль для боротьби з тим, що руйнує людський організм, - зі старінням і передчасною смертю. Якщо узагальнити здобутки науковців у цьому напрямі, то можна зробити висновок, що віддалення старості на пізніший строк, а отже, продовження активного довголіття залежить від сукупності багатьох факторів, одним із найголовніших серед яких, вміння керувати емоціями.
Вправа «Стіна конфлікту». З яких цеглинок складається ця стіна? Що є причиною спору, конфлікту між учнями та вчителями? Учні називають причини, через які виникають непорозуміння, суперечки. Вихователь вписує відповіді дітей у «цеглини»: (невиконання домашнього завдання, розмови на уроці, запізнення, тощо) Коли всі «цеглинки» будуть заповнені, вихователь пропонує дітям вирішити, хто з них бажає зруйнувати стіну конфлікту? Як це можна зробити? (Прибрати цеглинки). Кожний має взяти на себе відповідальність, зобов'язання не порушувати правил спілкування. Убираючи одну з «цеглинок», діти витирають її на дошці «Я намагатимусь завжди виконувати домашнє завдання», «Я буду контролювати свою поведінку на уроці» і т. д. І ось стіна конфлікту зруйнована, ми бачимо один одного, чуємо, радіємо, у нас добрі стосунки. Вихователь. Отже, ви будете намагатися поводитись без порушень, а я завжди допомагатиму вам ставати сильними, вольовими, цілеспрямованими особистостями.
«У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли – значить програли, якщо перемогли – теж програли.» (Д. Карнегі) Чому? (Одержавши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?) Якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. «Єдиний спосіб виграти у суперечці – це уникнути її».
І. Лідія наполягає на тому, щоб Аліса допомогла їй донести деякі речі до аудиторії. Аліса відповідає:
ІІ. Ольга іде до класу і проходить повз гурт хлопців, які починають говорити різні нісенітниці і вдаються до жестів, котрі змушують Ольгу червоніти. Вона реагує:
Рольова гра «Розв'яжи проблему» з метою розвитку навичок контролю гніву. Завдання І. Відтворити в ролях ситуації. Завдання ІІ. Написати перелік проблем, які можуть призвести до конфліктних ситуацій. Ситуація 1 Автор. Двоє друзів - Василина та Ірина - домовилися про зустріч. Ірина спізнюється на 30 хвилин., Василина. Де ти вештаєшся? Я що, зобов'язана тебе тут чекати? Якщо ти так спізнюєшся до мене на зустріч, виходить, ти мене не поважаєш. Більше так ніколи не роби! Ситуація 2 Автор. Двоє друзів - Василина та Ірина - домовилися про зустріч. Ірина спізнюється на 30 хвилин. Василина. У тебе все нормально? Що сталося? Ти здорова? Ірина. Так, я спізнилася до тебе на зустріч, але в мене були на це причини - я повинна була допомогти мамі. Василина. Мені дуже неприємно, коли ти спізнюєшся. Починає здаватися, що з тобою щось трапилося, і я дуже засмучуюся. Будь ласка, більше ніколи не спізнюйся до мене на зустріч без вагомих причин. Ситуація 3 Після зборів незадоволені успіхами своєї дитини батьки приходять додому і вимагають від неї пояснень. Вони кажуть, що з такими оцінками після школи нікуди не візьмуть: У відповідь дитина каже: «Значить, піду працювати». Як слід вчинити батькам у цій ситуації? Ситуація 4 Два горобчики Два горобчики спокійно сиділи собі на дереві. Один із них - на вершечку, а другий - нижче. Через якийсь час горобчик, що сидів на вершечку, щоб якось почати розмову, сказав: - Яке гарне це зелене листя! Горобчик, що сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і роздратовано відповів: - Чи ти сліпий? Хіба не бачиш, що воно сіро-біле? - То ти сліпий! Листя - зелене! Горобчик здолу, певний, що правда на його боці, в'їдливо зацвірінькав: - Закладаюсь пір'ям мого хвоста, що листя -сіро-біле. Ти нічого не розумієш! Ти - дурень! Горобчик, що сидів на вершечку, розсердився, і щосили кинувся на свого ворога, щоб помститися. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, що злетів із вершечка, здивовано скрикнув:
А потім додав:
Вони полетіли на вершечок і разом вигукнули: - Дивись, дивись! Листя справді зелене! Не осуджуй нікого, якщо ти не йшов хоч годину в його чоботях. Як ви розумієте цей вислів?
Це дружнє запрошення до обговорення питань життя, поведінки та відносин. Вільний обмін думками.
Умійте володіти собою.
Прислів'я про дії людини під час конфлікту. Завдання: Зачитати прислів'я і прокоментувати його:
Вправа «Асоціативний ряд» слова «конфлікт».
Завдання: які слова з літерами слова «конфлікт» асоціюються у вас з цим поняттям?
Робота в малих групах (для учасників першої групи) Мета: дати можливість учасникам відчути переживання, які виникають під час невербального спілкування, коли їх змушують діяти відповідно до стереотипів. Оснащення: 1. Три набори розрізаних картинок. 2. Три набори «Корон». На кожній короні написаний один з виразів: будь похмурим, посміхайся мені, корчи мені гримаси, ігноруй мене, жалій мене. Хід вправи:
Висловлюються всі учасники. Потім пропоную зняти «корони» і вийти із своїх ролей. Запитання для обговорення - 5 хв.
(для учасників другої групи) Мета: навчитися толерантно висловлювати свої негативні почуття, не принижуючи іншої людини. Хід вправи: Тренер пояснює різницю між «Я...«(висловлюванням), «Ти ...» (висловлюванням). При спілкуванні важливо вміти проявляти толерантність. В конфліктній ситуації, коли людина переживає сильні негативні емоції, з'являються проблеми з їх вираженням. Тут є важливим усвідомлення своїх почуттів і здатність сказати про них партнеру. Цей спосіб самовираження і називається «Я ...» (повідомлення). Це усвідомлення та проголошення власного стану, викликаного неприємною ситуацією, що склалася, не принижуючи іншу людину. Наприклад порівняємо : «Я дуже хвилююсь коли тебе нема дома о 10- й годині вечора» та «Ти знову прийшов додому об 11-й вечора». «Я ...» (висловлювання) - це безоціночне висловлювання, яке є основою безконфліктного спілкування. Завдання учасникам групи (на картках): сформулюйте свої звернення до ... у формі «Я ...» (висловлювання), аргументуючи їх.
Запитання для обговорення:
|
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав спілкування... Кожний з нас вчиться цього все життя, іноді набуваючи досвіду за рахунок помилок і розчарувань. І, нажаль, дуже часто ми потрапляємо... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ» Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне... |
Урок№21 Тема. Алгоритми в нашому житті «Звуко-буквенним аналізом слова», «Розв’язанням задачі», Приготуванням піци «Кияночка»»; удосконалювати навички роботи за комп’ютером... |
Тема: Розуміння і толерантність. Емоції в нашому житті Основним завданням його є не пригнічення та викорінення емоцій, а правильне керування ними |
Тренінгова програма не допоможе вам повністю уникнути стресу, але... Тренінгова програма не допоможе вам повністю уникнути стресу, але допоможе ставитись до нього як до певної сходинки в нашому житті,... |
Центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний відділ З... Бібліотека – моя доля: з досвіду роботи / Долинська ЦРБ, метод бібліогр від.; уклад. З. В. Тарантюк, Н. П. Кушнірчук, відп за вип.... |
Що ж таке здоров’я? На нашому занятті ми з’ясуємо поняття «здоров’я та здоровий спосіб життя». Коли ми промовляємо свої вітання одне одному, ми тим самим... |
Педагогічна майстерність — комплекс властивостей особистості вчителя,... А. С. Макаренко у своїй статті " Деякі висновки з мого педагогічного досвіду": " Майстерність вихователя не є якимось особливим мистецтвом... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Тема. Вогонь навчання вогонь просвіти буде в житті нам завжди світити. Мета Мета. Розкрити значення навчання та просвіти в житті людини, донести важливість навчання протягом усього життя; розвивати пізнавальні... |