|
Скачати 0.88 Mb.
|
Сарненська гімназія Березовський Володимир Володимирович Навчально-освітній тренінг «Увага! Професійне вигорання» Розрахований для педагогів та шкільних практичних психологів Тренінгова програма не допоможе вам повністю уникнути стресу, але допоможе ставитись до нього як до певної сходинки в нашому житті, на яку потрібно піднятись та прямувати далі… Для використання у роботі практичними психологам. Вступ. Наш організм підпадає під важкі колеса стресу вже від самого народження. І це власне не лише йдеться про фізичні чи хімічні дії (пам’ятаючи про це жінка до зачаття відмовляється від алкоголю та нікотину), а також психологічні - дитина чує кожне слово в лоні матері як за тонкою стіною панельного дому і відчуває кожен пережитий мамою стрес, оскільки дитина і мама - це дві невід’ємні частинки одного цілого аж до народження. Народження дитини - це теж великий стрес, дитина вдихає вперше повітря, лікарі перерізають єдиний зв'язок між матір’ю (пуповину) та немовлям. Тобто дитина не встигла ще народитись, а отримала кучу стресів. Можна зробити висновок: стрес - це невід’ємна частинка нашого життя. На протязі року люди двічі потрапляють до тенет стресу: восени (що пояснюється декількома факторами - закінчилась відпустка, скорочується день, швидко темніє) і на весні (пояснюється авітамінозом після зими). Також дає про себе знати екологія, глобальне потепління, несправедливість - одним словом всі ті установки, які дає нам телебачення. Ця тренінгова програма не допоможе вам повністю уникнути стресу, але допоможе ставитись до нього як до певної сходинки в вашому житті, на яку потрібно піднятись та прямувати далі… Мета тренінгової програми - зрозуміти структуру стресу та його вплив на організм; навчитись протидіяти йому та знаходити ефективні методи подолання стресових ситуацій. Завдання даної роботи:
Одного разу я спілкувався з людиною, якій розбили вікно у автомобілі і пограбували, витягли дорогу магнітолу, вкрали гаманець - тобто маса неприємних емоцій і відчуттів. І власне про це він мені дуже спокійно говорив, тому я в нього запитав: «Ви про це так спокійно говорите, вам що зовсім не шкода?». Він мені відповів: «Могло б бути все набагато гірше: могили б розбити всі вікна, до речі поліція сказала, що їх було троє. Тобто якби я був у машині, то це однозначно зашкодило б моєму здоров’ю. Розумієш, як ми себе налаштовуємо, так і живемо; те і від життя чекаємо». Образа, злість, невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи ні. Тому і на надуману проблему організм реагує, як на справжню. Отже, важливо навчитись контролювати свої думки і емоції. Відомий дослідник стресу Г.Сельє зазначав, що має значення не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте. Відома притча про двох мандрівників, яких мучила спрага і, нарешті, діставшись до поселення, вони отримали по півсклянки води. Один з подорожніх сприйняв склянку напівповною, з вдячністю прийняв ці півсклянки води і був задоволений. Інший же сприйняв склянку напівпорожньою і лишився невдоволеним, що йому не налили повну склянку. Дивились двоє в одне вікно: один угледів саме багно. А інший – листя, дощем умите, блакитне небо і перші квіти, Побачив другий – весна давно!... Дивились двоє в одне вікно. Отже, важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись? Якщо з таких позицій підходити до життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, і життя починає сприйматись як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли навчитись саме тому, що нам потрібно. Пам’ятайте, що подібне притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається. Як говориться у відомій приказці: «Що посієш, те й пожнеш». Цілі:
І Правила (обов’язковий додаток) 2. Вправа «Іскра». Ціль: Налаштувати учасників тренінгу на роботу. Ресурси: непотрібні. Час: 2-3 хвилини Хід гри: Учасники беруться за руки. Тренер починає стискати руку учасника, який знаходиться з права, натомість наступний учасник тисне руку наступного до тих пір, поки не дійде іскра до тренера. 3. Вправа «Ха!» Ціль:
Ресурси: непотрібні Час: 5-10 хвилини Хід вправи: В багатьох школах східних єдиноборств є таке правило – перед початком тренувань всі кричать бойовий клич. Ми не в школі східних єдиноборств, але я думаю, що дана вправа згуртує і налаштує нас на роботу. Тому прошу, встаньте будь – ласка в коло, так щоб вам було досить просторо, так щоб не заважати один одному. Ваше завдання – всім одночасно крикнути «ХА!» і викинути в перед руки з розкинутими пальцями. Руки викидаємо в сторону центру. І головне, все це потрібно робити одночасно всій групі з максимальною енергією. І так почали… Зазвичай потрібно прокричати 5-6 разів. Потрібно постаратись зробити так, щоб крик добре звучав. І достатньо гучно. Можна допомагати рахунком «один, два, три…» 4. Метод «Кейсів» - Музей емоційного вигорання. Ціль:
Ресурси: ватманами, друкована продукція, клей, скоч, ножиці, маркери. Час: 1год. 20 хвилини Хід вправи: Тренер просить учасників, щоб вони домовились між собою і розбились попарно. Налаштувати їх, що вони вже є сформованими групами. Наступне завдання тренера - утримати свою вже сформовану групу і приєднати до неї ще одного учасника і так до тих пір, поки не створиться декілька груп (орієнтуватися по кількості учасників). Якщо залишиться поза групою 2-3 учасників, дається завдання для всіх учасників приєднати одного учасника до себе в групу. Завдання учасників, які поза групою - не погоджуватись на прохання приєднатися, завдання групи – переконати приєднатись. Роздати роздатковий матеріал для кожної підгрупи. Підгруп як мінімум має бути три, щоб кожна група отримала інший роздатковий матеріал. До кожного додається «міфи для тих хто вже згорів» з емоційного вигорання. (див. додаток № 1) Завдання для учасників тренінгу:
5. Вправа «В підводному царстві». Ціль:
Ресурси: непотрібно. Час: 20 хвилини Хід вправи: Учасники стають в коло і кожен по черзі уявляє, що відбувається в підводному царстві та показує це; решта учасників повторюють. Наступний учасник говорить та показує те, що уявляли попередні та додає щось нове, своє. І поки дійде до остатнього учасника він повторить уявлення всіх попередніх. 6. Методика В.В. Бойка (див. додаток №2) 7. Вправа «Розтягування руки». М’язова релаксація. Ціль:
Ресурси: непотрібно. Час: 20 хвилини Хід вправи: Розпочніть із правої руки. Повільно, плавно і обережно розкрийте долоню, випростайте пальці і легко, один за одним розведіть їх. Пауза Намагайтесь не розтягувати їх аж до болю. Пауза Достатньо відчути хороше напруження. Пауза На повну силу напружте кожен м’яз. Пауза Тримайте напруження. Пауза Повільно, плавно і м’яко послабте напруження. Пауза Повільно поверніть пальці в попередню розслаблену позицію. Пауза Сконцентруйтеся на відчутті розслабленості м’язів. Пауза Зафіксуйте час, не поспішайте. Пауза Тепер спробуйте знову. Пауза Не поспішаючи, дуже легко, плавно і м’яко розведіть пальці правої руки. Пауза Розтягніть їх «віялом», аби відчути повне напруження. Пауза Розтягніть пальці якнайбільше. Пауза Зосередьтеся на відчутті розтягування. Пауза Тримайте напруження. Пауза Потім повільно, плавно і м’яко послаблюйте напруження. Пауза Ваші руки плавні. Пауза Зафіксуйте час. Пауза Легко поверніть пальці в попередню позицію. Пауза Тепер зробіть так само лівою рукою. Пауза Повільно, плавно і м’яко розведіть пальці. Пауза Розтягуйте їх ширше і ширше. Пауза Переконайтеся в тому, що ваша права рука розслаблена. Пауза Розводьте пальці більше і більше, щоб відчути якнайповніше напруження. Пауза Зберігайте такий стан. Пауза М’яко і легко розслабте пальці. Пауза Ваші пальці м’яко і плавно повертаються у стан спокою. Пауза Немає потреби поспішати. Пауза Станьте в позу яка є для вас зручною. Пауза Спробуйте ще раз. Пауза Дуже легко і м’яко розкрийте пальці. Пауза Зафіксуйте відчуття, коли ваші пальці розводяться якнайширше. Пауза Рухи повинні бути плавними і легкими. Пауза Кожен палець розтягується все більше і більше. Пауза Затримайтеся в такому стані. Пауза М’яко і легко послаблюйте напруження. Пауза Пальці м’яко повертайте у звичний стан. Пауза Не поспішайте і не робіть різких рухів. Пауза Зафіксуйте приємне відчуття релаксації. 8. Вправа «Мозковий штурм», що допомагає вберегтись від «емоційного вигорання». |
Е С Е Л К А Наприклад, частину з них Ви зможете використати для загального активного відпочинку дітей на уроках, а з іншими – ще й повторити... |
Дитяча література XX XXI ст. (Огляд). Найвідоміші письменники та найпопулярніші твори для дітей Та чи не занадто поспішають песимісти зі своїми висновками? Сьогоднішній урок допоможе певною мірою з’ясувати питання про роль літератури... |
ЩО ТАКЕ ЛЮБОВ? Любов – це гріх, але такий ніжний, що заради нього варто пожертвувати власним німбом. Любов – благодать, яку потрібно з вдячністю... |
Королів виховували з пелюшок Звичайно, всі королями бути не можуть, але мати красиву душу, яка допоможе стати дитині успішною, щасливою, самодостатньою, повинен... |
«Штучні квіти з тканини» Виконала Обрала один із модулів свого проекту «Штучні квіти», який входить до інваріативної складової частини програми для 10-11 класів. Сподіваюсь,... |
Шкільна математична олімпіада – 2011 Кожного року ми проводимо шкільні олімпіади з математики. Кожен вчитель повинен підібрати завдання для шкільного туру. Пропоную вашій... |
Впроваждення ідей національного виховання на уроках української літератури України активні настанови національного менталітету. Потрібно виховувати національний характер українця. І в цьому процесі найбільше... |
Програма вивчення дисципліни „ Сходинки до інформатики” /2 4 Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному класі. Перегляд комп’ютерного мультфільму |
Зміст дисципліни розкривається в темах ВНЗ з конфліктними ситуаціями; оволодіння практичними навичками врегулювання конфліктів різних рівнів та видів, включаючи наслідки... |
Моя Україно, колиско-калино, пізнати тебе мені щастя дано! Тому дарую вам цього метелика і бджілку. Нехай вони стануть вашими талісманами. Бажаю, щоб навчання вам давалося так легко, як літає... |