Урок різнорівневої диференціації І група учні з середнім рівнем навчальних досягнень, «шукачі»


Скачати 101.28 Kb.
Назва Урок різнорівневої диференціації І група учні з середнім рівнем навчальних досягнень, «шукачі»
Дата 03.11.2013
Розмір 101.28 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Розробка уроку за темою:

«Лейкоцити. Імунітет.» (8 клас).
Ільченко Олена Олександрівна,

вчитель біології, вища категорія,

старший учитель
Мета: ознайомити учнів з будовою і функціями лейкоцитів, опрацювати поняття імунітету та його види. Розвивати логічне мислення, кмітливість, цікавість. Виховувати уміння спілкуватися, повагу до однокласників, потребу допомагати.

Тип уроку: урок різнорівневої диференціації (І група - учні з середнім рівнем навчальних досягнень, «шукачі»; ІІ група - учні з достатнім рівнем навчальних досягнень, «дослідники»; ІІІ група - учні з високим рівнем навчальних досягнень, «науковці»).

Хід уроку.


І група

ІІ група

ІІІ група

І. Перевірка домашнього завдання.

Диктант за картками з перевіркою у парах (додаток 1).

Знайти помилки у запропонованій схемі переливання крові. Обґрунтувати правила переливання крові.

Дати відповіді на питання одним словом (додаток 2).

ІІ. Вступне слово вчителя. Підготовча робота. Повторення. «Розминка».

-Сьогодні продовжуємо розкривати таємниці крові. На хвилинку уявимо, що ми опинилися у кровоносних судинах. Проведемо заочну екскурсію по кровоносних судинах. Кого зустрінемо під час подорожі?

- Поясніть ілюстрації. Яких клітин більше? Чому?
-Еритроцити можна охарактеризувати мовою цифр (прокоментувати цифри): 120; 5; 7,5.

- А можна мовою букв (прокоментувати букви): А, В, α, β.

- Чому важливо знати ці відомості?

- Відновіть детальний портрет еритроцитів.

- Чому еритроцити можна назвати «мікроскопічними вантажівками»?

- Цих мешканців крові ми не бачимо, але я підкажу вам їхнє ім'я? (ребус)

ІІІ. Створення проблемної ситуації.

-Почнемо знайомство з лейкоцитами з історичної довідки (повідомлення учнів про чуму, віспу, холеру) (додаток 3).

- Яким чином пов’язані лейкоцити з цими історичними даними?

- Це ще одна таємниця, яку спробуємо розкрити на уроці.

ІV. Робота з підручником.

(Біологія людини, 8 клас, М.Н. Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О. Мотузний, К.: Ґенеза, 2004.)

Асоціації зі словом імунітет.

Знайти три визначення імунітету (ст. 81).

Підготуватися коментувати словник уроку.

Заповнення текстової таблиці (додаток 4), стовпчик – лейкоцити (ст. 78).

Складання опорної схеми – які бувають лейкоцити? (ст. 81)

V. Перевірка роботи з підручником.

Коментар словнику:

- імунітет

- І.І. Мечников

- П. Ерліх

- Л. Пастер

- Е. Дженнер

- За даними таблиці скласти речення – характеристики лейкоцитів.

Коментар складеної опорної схеми:

лейкоцити
фагоцити Т-лімфоцити
фагоцитоз

лізис

VІ. Опрацювання поняття «імунітет».



Відкриття процесу фагоцитозу пов’язане з ім'ям І.І. Мечникова. Що нагадує вам цей процес (порівняння з харчуванням амеби звичайної, демонстрування відповідної ілюстрації).

Таким чином, фагоцитоз виконує у нижчих тварин травну функцію, а у вищих – захисну). На основі цього відкриття вчений створив теорію імунітету. Яке з трьох визначень імунітету найточніше? (І - несприйнятливість організму до інфекційних хвороб; ІІ - це збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що генетично для нього чужерідне; ІІІ - це здатність організму захищати власну цілісність і біологічну і індивідуальність)

(до прикладів підібрати певне визначення).

- Ми багато разів помічали, що під час епідемії грипу одні люди хворіють, а інші - ні.

- Людині пересадили шкіру донора. Почався запалювальний процес.

- Заноза потрапила нам під шкіру. Що буде, якщо її не витягти?

- Щогодини в організмі людини відмирає безліч клітин.

- Яким визначенням можна пояснити всі запропоновані приклади?

- На початку уроку ви дізналися про страшні епідемії хвороб, але жодна з них не знищила людство. Мало того, про де які з них зараз ми і не чули. В чому справа? Як формуються наші захисні сили?

VІІ. Робота з опорними схемами.

Знайти місце наданим підказкам місце в опорній схемі про види імунітету (підручник, ст. 82) (додаток 4).

Підготувати коментар опорної схеми про види імунітету (підручник, ст. 82) (додаток 5).

види імунітету



природний штучний



природжений активний

набутий пасивний


В організмі людини існує, так звана, «армія захисників», але представляє вона подвійний механізм захисту (підручник, ст. 81). З цього питання між двома видатними вченими виникла і тривалий час велася дискусія. Про який історичний факт йдеться мова?

Скласти опорну схему і прокоментувати її.

імунітет



клітинний гуморальний
фагоцити інтерферон

Т-лімфоцити антитіла

VІІІ. Робота з додатковим матеріалом (повідомлення учнів).

-Перша вакцина проти віспи (відкриття Е. Дженнера).
- Чому пастеризоване молоко має таку назву? (повідомлення про Л. Пастера).

ІХ. Закріплення матеріалу.

Скласти і пояснити логічні пари (додаток 6).

За допомогою схеми імунітету визначте зайвий термін і поясніть свій вибір (додаток 7).

Дати відповіді на запитання та обґрунтувати їх:

- Ви лікар і відправляєтесь у місто, де спалахнула епідемія. Що ви візьмете - вакцину чи лікувальну сироватку?

- Чому на протязі 3-4 годин після прийому їжі кількість лейкоцитів в крові збільшується?

Х. Підсумок уроку.

- Де які таємниці крові тепер нами відкриті. Зв'яжіть функції та будову крові.

- Як лейкоцити пов’язані з історичними фактами, наведеними на початку уроку?

- З чого складається наша «армія захисників»? Як її озброїти?

- Гра «Німий театр», прокоментувати сценку (діючі особи: вірус, клітина, лейкоцит).

ХІ. Домашнє завдання.

Підготувати відповіді на питання до § 25.

Підготувати розповіді за опорними схемами.

Підготувати додатковий матеріал про зміцнення імунної системи.


Додатковий матеріал до уроку.
Додаток 1 (диктант).


І варіант

ІІ варіант

1. Постійність внутрішнього середовища організму (гомеостаз).

2. Червоні кров'яні клітини (еритроцити).

3. Рідина, в якій розташовані формені елементи крові (плазма).

4. Відсоток вмісту води в плазмі крові (90%).

5. Які формені елементи крові приймають участь в процесі зсідання крові? (тромбоцити).

6. Білкова речовина в тілі еритроцитів (гемоглобін).

1. Рідина внутрішнього середовища організму, що вільно розташована між клітинами (тканинна).

2. Кров'яні пластинки (тромбоцити).

3. Розчин для переливання у кров при значних крововтратах (фізіологічний).

4. Вміст формених елементів в крові (40%).

5. Яку функцію виконують тромбоцити? (зсідання крові).

Особливі клітини, з яких утворюються еритроцити (еритробласти).



Додаток 2 (дати відповідь одним словом).
1. Червоні клітини крові - ... (еритроцити) .

2. Вони виконують функцію ... (транспортну) .

3. Еритроцити утворюються з ... (еритробластів) .

4. Основний білок цих клітин - ... (гемоглобін) .

5. Сполука гемоглобіну з киснем - ... (оксигемоглобін) .

6. Кров, насичена киснем, ... (артеріальна) .

7. Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом - ... (карбоксигемоглобін) .

8. Людина, у якої беруть кров - ... (донор) .

9. Людина, якій кров переливають - ... (реципієнт) .

10. Білки еритроцитів (А і В) - ... (аглютиногени) .

11. Білки плазми (α, β) - ... (аглютиніни) .

12. Резус-фактор – це ... (особливий білок) .

Додаток 3 (історична довідка).
В літописах середніх віків описані страшні картини лютування чуми. Літописці відмічали, що їй були доступні і острови і печери. Вона проникала за водні і гірські перешкоди. Міста і селища вимирали, на вулицях можна було зустріти тільки могильників.

Чума відома з глибокої давнини. В VІ віці у Візантійській імперії чума тривала 50 років і погубила 100 мільйонів людських життів. Від чуми в XIV столітті в Європі загинула чверть населення – 10 мільйонів людей.

Чуму називали чорною смертю. Її епідемії призводили до трагічного спустошення. Вони викликали відчай і жах у людей, беззахисних перед неминучою смертю.

________________________________________________________________

Не менш небезпечною була віспа; від неї загинуло ще більше людей, ніж від чуми. У XVIII столітті в Західній Європі щорічно від віспи помирало 400 тисяч людей. Нею захворювало 2/3 народжених, і з 8 людей 3 помирали. Особливою прикметою тоді вважалося: «Знаків віспи не має». Люди з гладенькою шкірою, без рубців віспи зустрічалися рідко.

_________________________________________________________________
На початку ХІХ століття з розвитком світової торгівлі стала поширюватись холера. Зареєстровано сім епідемій холери. До наших країв вона була завезена караванами з Іраку та Афганістану, а пізніше – із Західної Європи. Остання світова епідемія холери із спалахами в різних країнах тривала з 1902 до 1926 року. В Росії до 1917 року за 59 холерних років захворіло 5,6 мільйонів людей і майже половина загинула.

__________________________________________________________________
Але було помічено, що людина яка перехворіла віспою, більш не захворює нею. В середні віки зараження віспою вважалося неминучим.

Ще тисяча років тому у Китаї, Індії, Персії вносили здоровим людям в ніс або на подряпину гній хворого на віспу. Описані випадки, коли у хворих на віспу купували їх гнійні струп’я. Людина заражена на віспу таким чином переносили її значно легше. З давніх давен народи Африки вміли запобігати дуже небезпечній хворобі легенів у великої рогатої худоби. Для цього у шкіру новонародженої тварини втирали небагато слизу хворої тварини.

Додаток 4 (підказки до схеми про види імунітету).

Підказки:

  • перенесене захворювання

  • введення лікувальної сироватки

  • антитіла від народження

  • щеплення (введення вакцини)

Додаток 5 (текстова таблиця).


Ознаки

Еритроцити

Лейкоцити

Тромбоцити

Розміри










Кількість в 1 мм ³










Тривалість життя










Форма










Колір










Наявність ядра










Місце утворення










Місце руйнування










Функції












Додаток 6 (скласти логічні пари)





  • фагоцити




  • антитіла




  • антигени




  • лізис




  • фагоцитоз




  • клітинний імунітет




  • щеплення





білки, клітини, речовини,

Т-лімфоцити, процес, профілактика, перетравлення



Додаток 7 (визначити зайвий термін)

Імунітет:

  • природжений, набутий, пасивний

  • природжений, активний, пасивний

  • природжений, активний, набутий

  • пасивний, набутий, активний

Схожі:

УРОК 46. КОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №4
Мета. Здійснити контроль навчальних досягнень учнів з метою перевірки засвоєння учнями теми
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів з
Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються такі рівні навчальних досягнень школярів...
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи з природознавства
Учні з допомогою вчителя розпізнає і називає окремі тіла і явища природи, мають уявлення про предмет, який вивчають
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з математики
До навчальних досягнень учнів з математики, які безпосередньо підлягають оцінюванню, належать
Моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з іноземної...
Ні в кого не викликає сумнівів актуальність проведення моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів. Це визнано в освітянських...
Оцінювання навчальних досягнень з теми
Мета оцінювання: встановити відповідності рівня навчальних досягнень учнів в оволодінні знаннями про типи розмноження рослин, про...
Урок 24 Тема уроку
Мета уроку: перевірка навчальних досягнень учнів з теми «Паралельність прямих і площин у просторі»
ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ
У Конкурсі можуть брати участь учні загальноосвітніх навчальних закладів віком від 12 до 17 років (учні 7-11-х класів)
Уроку: узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів....
Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми «Лінійні рівняння з однією змінною»
Інноваційні підходи при викладанні спеціальних дисциплін в системі...
ПТО, як засіб підвищення ефективності і результативності навчальних досягнень учнів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка