|
Скачати 36.17 Kb.
|
Методичні рекомендації щодо викладання «Основ споживчих знань у 2009-2010 н.р. Сучасне суспільство, ринок праці, соціальні перетворення вимагають від системи освіти нових підходів та знань, що сприяють формуванню свідомого, готового до нових викликів громадянина, здатного жити та діяти у сучасному світі, який швидко змінюється. Споживча освіта виступає як складова цілісного підходу до формування громадянина. Споживча освіта впливає на ● формування ринкового мислення; ● планування людиною власного подальшого життя та кар’єри, освіти, праці; ● вибір професії; ● формування компетентностей у реалізації власних прав; ● розуміння реалії оточуючого світу тощо. Спираючись на загальноєвропейський та світовий досвід формування змісту освіти, а саме на компетентнісну спрямованість всіх елементів споживчої освіти, вбачаємо за необхідне впровадження, починаючи з початкових класів і до закінчення загальноосвітньої школи, обов’язкової споживчої освіти, здійснення споживчого виховання. Метою наскрізної споживчої освіти є популяризація споживчих знань, прищеплення з дитинства споживчої культури і, у міру дорослішання, - навчання школярів навичкам розумної споживчої поведінки, на копичення ними знань про споживання і захист своїх споживчих прав, розуміння ними принципів раціональної споживчої поведінки та чесного ведення бізнесу. Виходячи з поставленої мети, основними завданнями споживчої освіти є: ○ сприяння розбудові громадянського суспільства; ○ підвищення рівня споживчої компетентності школярів; ○ організація цілісної системи споживчого навчання та виховання; ○ формування вміння робити свідомий вибір якісних товарів та послуг; ○ сприяти доступу учнів до інформації, яка необхідна для здійснення раціонального вибору відповідно до індивідуальних потреб; ○ вироблення норм толерантної поведінки; ○ формування навичок оформлення ділових паперів, пов’язаних із захистом прав споживачів; ○ розвиток громадської та споживчої ерудиції; ○ формування вміння узгоджувати власні дії з інтересами громади. Введення споживчих знань у загальноосвітні навчальні заклади можна здійснювати у вигляді таких моделей: однопредметної, інтегрованої та змішаної. Однопредметна модель реалізується за рахунок уведення курсу « Основи споживчих знань» у навчальний процес з 1 по 12-й класи як курсу за вибором, акцентуючи увагу на певних компонентах знань, враховуючи вікові особливості дитини та знань з інших предметів. Такий підхід сприятиме формуванню, засвоєнню та застосуванню компетентностей споживача із подальшим прагненням до самоосвіти у галузі споживання протягом усього життя. Курс побудовано за принципом спіралі, в основі якої лежить поглиблення знань із теми з кожним наступним роком навчання. Важливу роль при такому підході відіграють знання з інших предметів. Тому єдиний наскрізний курс «Основи споживчих знань» пропонується викладати за такою схемою: 1-й клас – «Абетка юного споживача». 2-й клас – «Перші сходинки споживання». 3-й клас – «Споживання у родині». 4-й клас – «Споживання і громада». 5-й клас – «Споживання в дії». 6-й клас – «Споживча етика». 7-й клас – «Основи раціонального споживання». 8-й клас – «Споживання і здоров’я». 9-й клас – «Права споживачів». 10-й клас – «Основи споживчих знань. Економіка споживання». 11-й клас – «Основи споживчих знань. Споживач і держава». 12-й клас – «Основи споживчих знань». Переваги такого підходу полягають у можливості навчального закладу обирати будь-який із названих модулів, кожен з яких може виступати або як продовження попереднього модуля, або як окремий курс за вибором у будь-якому класі. Окрім того, кожен із названих модулів може доповнювати той чи інший навчальний предмет (наприклад, « Споживча етика» - курс «Етика» у 5-6 класах, «Споживання і здоров’я» - курси «Основи здоров’я» і «Біологія» в усіх класах, «Права споживачів» - курс «Правознавство», «Економіка споживання» - курс «Основи економіки» тощо.) При другій, інтегрованій моделі, споживчі знання вводяться у зміст більшості навчальних предметів та гармонійно використовуються викладачами різних дисциплін. Наприклад, вчителі української мови та літератури – тексти диктантів та переказів, математики, фізики - у змісті задач, екологічні – вчителі природничих дисциплін і таке інше. Безумовно, найбільш ефективною є змішана модель, коли споживчі знання викладаються окремим наскрізним курсом й інтегруються у зміст інших навчальних предметів. З метою популяризації курсу «Основи споживчих знань» серед учнівської молоді, Міністерством освіти і науки України, спільним проектом ЄС та ПРООН «Спільнота споживачів та громадські об’єднання» започатковано Всеукраїнський конкурс для школярів двох вікових категорій: 12-14 років – «Зелене споживання», 15-17 років – «Молодь тестує якість». Для викладання «Основ споживчих знань» в загальноосвітній школі розроблено програми і методичні посібники: - Основи споживчих знань: Навчально-методичний посібник для загальноосвітніх навчальних закладів: 1-12 кл. / Гільберт Т.В., Довгань А.І., КапірулінаС.Л. та інш.: За загальною редакцією Бе6скової Н.В., Єрохіної А.С., Максименко К.О., Овчарук О.В. – К.: Навчальна книга, 2008. – 816с.: іл. |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни... Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій... |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДГОТОВКИ ДО САМОСТІЙНОЇ ТА ІНДИВІДУАЛЬНО-ДОСЛІДНОЇ... Методичні рекомендації щодо підготовки, оформлення та захисту основних форм індивідуально-дослідних завдань |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ» Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах... |
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» призначені для надання допомоги студентам в засвоєнні предмету та в... |
Уроках української мови Методичні рекомендації підготувала ... |
Методичні рекомендації Щодо дотримання вимог до оформлення протоколу м. Луцьк 2013 р Методичні рекомендації розроблені з метою підвищення ефективності управлінської діяльності головного та територіальних управлінь... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ для студентів усіх спеціальностей... Політологія. Суб`єкти політики та способи політичної діяльності [Текст]: Методичні рекомендації до вивчення розділу для студентів... |