|
Скачати 135.52 Kb.
|
Н.М.Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; С.І.Чиркова, методист лабораторії Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників СУЧАСНА МОДЕЛЬ СТАРШОЇ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ (Рекомендації щодо забезпечення можливостей для рівного доступу до якісної освіти) Одна з найскладніших проблем, яка постає перед учнем старшої школи, – вибір майбутньої професії. Вирішення її є важливою як для юної особистості, так і для батьків та вчителів: від правильного вибору професії залежить успіх людини в житті, її самореалізація. Сьогодні змінилися завдання, які ставляться перед школою та педагогами. Традиційна модель освіти, спрямована на передачу майбутньому спеціалісту необхідних знань, умінь і навичок, у наш час втрачає свою перспективність, виникає необхідність зміни стратегічних, глобальних цілей освіти, перестановки акценту зі знань спеціаліста на його людські, особистісні якості, які постають водночас і як ціль, і як засіб його підготовки до майбутньої професійної діяльності. Профільне навчання в старшій школі — один із найважливіших компонентів модернізації загальної середньої освіти, одна з найбільш життєздатних освітніх реформ. Профілізація потрібна для забезпечення індивідуальних потреб школярів, які виявляють підвищений інтерес до окремих предметів, для професійного самовизначення, успішної соціалізації, полегшення адаптації до самостійного життя, виховання відповідальності за прийняття рішень. Профільна школа передбачає практичну спрямованість освіти, подолання відірваності знань віл реального життя, посилення прикладного аспекту знань, необхідність вивчення предмета у тісному зв'язку з потребами практики, науки і техніки, тобто вміння учнів застосовувати знання на практиці. Профільне навчання спрямоване на формування єдиної життєвої світоглядної, наукової, культурної та професійної компетентності учнів, що забезпечить їх подальше самовдосконалення та самореалізацію. На концептуальному рівні профільне навчання визначається як один зі шляхів забезпечення рівного доступу до якісної освіти. Інноваційний характер сучасної профільної освіти характеризують ідеї, які потребують розробки та реалізації на всіх рівнях, а це:
- реалізація змісту освіти на підставі проектно-технологічного підходу, що інтегрує всі види діяльності людини — від появи творчого задуму до реалізації готового продукту; - варіативний шлях профілізації, який є набагато дешевшим, аніж мережевий, суть якого полягає в тому, що учням за рахунок варіативної складової навчальною плану пропонуються спецкурси та курси за вибором;
- визначення шляхів вирішення основних завдань базового закладу освітнього округу. Цілком очевидно, що зазначені зміни потребують нових підходів при підготовці та підвищенні кваліфікації педагогічних і керівних кадрів. Головне управлінням освіти і науки Черкаської облдержадміністрації, відділи освіти райдержадміністрацій, міськвиконкомів, методичні служби області проводять відповідну роботу щодо впровадження профільного навчання у старшій школі. У квітні 2009 року на базі відділу освіти Золотоніської райдержадміністрації проведено семінар начальників відділів освіти та завідувачів районними (міськими) методичними кабінетами з проблеми «Шляхи забезпечення рівного доступу до якісної освіти». З метою поліпшення організації впровадження допрофільної підготовки і профільного навчання за останні роки проведено цикл семінарів для методистів РМК та голів МО:
- Сучасні технології викладання предметів художньо-естетичного профілю. З метою сприяння створенню ефективного освітнього середовища та оптимальних умов для профілізації старшої школи проведено моніторингове дослідження профільного навчання у ЗНЗ області. Розроблено діагностичний інструментарій для проведення моніторингових досліджень з питань організації профільної школи. На допомогу практичним психологам і соціальним педагогам ЗНЗ під час проведення курсів організоване навчання з використання психологічного інструментарію для виявлення нахилів і здібностей школярів. Обласний банк психодіагностичних методик профорієнтаційного змісту постійно поповнюється. З метою забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для роботи в умовах профільного навчання до навчально-тематичних планів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників включені теми, які регламентують роботу навчальних закладів з орієнтацією на психолого-педагогічне забезпечення допрофільного та профільного навчання. Триває апробація різних моделей профільного навчання. На сьогодні найбільш поширеними моделями організації профільного навчання є: однопрофільні та багатопрофільні школи; навчальні заклади, які функціонують на базі вищих та професійно-технічних навчальних закладів; школи, які співпрацюють з позашкільними навчальними закладами, міжшкільними навчально-виробничими комбінатами. Як приклад, ми можемо охарактеризувати діяльність міжшкільного навчально-виробничого комбінату в селі Рижавка Уманського району, де учні можуть навчатися і здобувати робітничу кваліфікацію. Заклад забезпечує задоволення освітніх запитів учнів з профільного і професійного навчання, адаптацію молоді в cучасних умовах поряд з отриманням загальноосвітньої підготовки. У своїй діяльності МНВК керується Конституцією України, Законом України про освіту, Положенням про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, власним статутом. У центрі роботи комбінату є інтереси учнів, їх професійні наміри. Набір до МНВК здійснюється на основі науково — обґрунтованої системи профорієнтаційної роботи з учнями, їх батьками, при тісному співробітництві з психологічними службами шкіл. У Рижавському комбінаті навчається 215 учнів з 10-ти шкіл району (Рижавської, Колодистенської, Юрківської, Ладижинської, Ятранівської, Шаринської, Затишанської, Городницької, Кочержинської та Собківської загальноосвітніх шкіл). Кожен має вільний вибір спеціальності: водій автотранспортних засобів категорії "В" "С", секретар-друкарки та швачки. Комбінат має у користуванні 40 гектарів землі і веде товарне сільськогосподарське виробництво, яке дає змогу поповнювати бюджет закладу. Колектив МНВК працює творчо, бере участь в обласних виставках. Досвід роботи закладу визнаний як перспективний і занесений до обласної картотеки ППД. На базі комбінату проходять районні семінари директорів, розглядаються питання, пов'язані з профілізацією навчання, обов'язково проводяться відкриті заняття з автосправи, швейної справи і діловодства. Рижавський МНВК є перспективним навчальним закладом, має власний банківський рахунок. Бюджет МНВК наповнюється за рахунок прибутку із земельних угідь, а також за рахунок груп-платників, що проходять трьохмісячні курси навчання на отримання посвідчення водія категорії "В". Сучасною моделлю організації профільного навчання є освітній округ. Він може функціонувати на основі опорної школи чи ресурсного центру, а також і без них. Освітні округи — важливий елемент державно-громадської моделі організації освітнього процесу, що дозволяє залучати додаткові надходження, ефективно використовувати наявні державні кошти для забезпечення освітнього процесу, оцінювання якості освіти і розробляти стратегію розвитку освітнього округу з урахуванням інтересів і ресурсів різних учасників освітнього процесу. Учасники навчально-виховного процесу, особливо учні та батьки, бачать переваги у можливості здобуття якісної освіти; територіальній доступності; орієнтації навчання на ринок праці; наявності сучасної матеріальної бази та навчального обладнання доступності додаткових освітніх послуг. Негативне ж сприйняття громадськістю адміністративного утворення округів відбувається через недостатню поінформованість учнів та їхніх батьків; слабку матеріальну базу опорної школи; незабезпеченість шкільними автобусами; відсутність гарячого харчування; загрозу скорочення педагогічних працівників. Крім того, яким би досконалим не було Положення про освітній округ, це досить загальний документ. У ньому неможливо виписати всі випадки з життя, запропонувати універсальні рецепти. З метою забезпечення поетапного переходу старшої школи на профільне навчання шкільні освітні округи могли б сприяти організації та забезпеченню профільного навчання учнів, особливо сільських шкіл із малою наповнюваністю. Тому перед місцевими органами управління освітою стоять завдання: розробити нормативні документи, які регламентують роботу суб’єктів освітнього округу. Пропонуємо Вашій увазі алгоритмічні підходи щодо профілізації старшої школи. 1. Алгоритм дій на рівні загальноосвітнього навчального закладу щодо впровадження профільного навчання:
• дотримуватися системного підходу при укладанні робочих навчальних планів; • укласти перелік навчальних програм та підручників для поглибленого вивчення та профільного навчання, за якими працюють у закладі; • провести значну інформаційну роботу серед учнів 8-9 класів та їхніх батьків щодо вибору напряму (профілю) навчання (учні та батьки повинні знати «освітню карту» міста, району, ознайомитися з територіально близькими загальноосвітніми навчальними закладами, міжшкільними навчально-виробничими комбінатами, позашкільними установами, професійно-технічними, вищими навчальними закладами, напрямами навчання в них, умовами прийому тощо); • проаналізувати працевлаштування випускників навчального закладу за останні п'ять років; • проаналізувати і надати інформацію учням та батькам щодо перспективи соціально-економічного розвитку району, області; потреб місцевого ринку праці тощо. *здійснити моніторинг виконання Програми профільного навчання 2. Алгоритм дій щодо впровадження профільного навчання на рівні освітнього округу:
3. Алгоритм дій на рівні району(міста) щодо упровадження профільного навчання: • підготувати методичні рекомендації щодо організації допрофільної підготовки та профільного навчання учнів у ЗНЗ;
Критеріями оцінювання ефективності функціонування освітніх округів можуть бути:
а) консультування педагогічних працівників; б) наявність методичних об'єднань, результативність їх діяльності; в) співпраця з вищими навчальними закладами, інститутом післядипломної педагогічної освіти, установами культури; г) діяльність соціальної та психологічної служб округу; ґ) результативність педагогічних заходів (виставок, творчих звітів, конкурсів, педчитань тощо) в межах округу. 22. Результативність діяльності базового закладу (забезпечення допрофільної підготовки та профільного навчання в межах округу).
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА: Методичні рекомендації складені за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції у м. Рівне 20-21 травня 2010 року з проблеми «Забезпечення можливостей для рівного доступу до якісної освіти в умовах старшої профільної школи». Матеріали обласного та всеукраїнського досвіду роботи з цього питання розміщено на сайті інституту в розділі «Науково-методичне забезпечення закладів освіти». |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського... Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського... Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Засідання творчої групи директорів сільських малокомплектних шкіл... Керівник творчої групи – Гладка Ніна Миколаївна, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту... ... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |