|
Скачати 38.77 Kb.
|
Т.П.Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників ПОЗИТИВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, яка передбачає навчання та виховання дітей з особливими потребами в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах за місцем їх проживання. В основу інклюзивного навчання покладено ідеологію, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує рівне ставлення до всіх людей, але створює особливі умови для дітей, що мають особливі освітні потреби. Всі зусилля з інклюзивної освіти основані на правовій ідеології. У «Конвенції про права дитини» центральними є принципи розвитку кожної дитини через відсутність дискримінації і задоволення інтересів дитини (а не системи). Слід відмітити, що, якщо стаття 23 спрямована на захист прав дітей з особливими потребами, то всі інші статті стосуються однаково як звичайних дітей, так і дітей з особливостями у розвитку. ЮНЕСКО виступає за підтримку рівності можливостей для людей-інвалідів. Зобов’язання, приняті в 1994 році в Саламанці (Іспанія), дають чіткий напрям для інклюзивних підходів для людей і дітей з особливими потребами. Інклюзія - це підхід і філософія, котра передбачає, що всі учні (і з інвалідністю, і без інвалідності) отримають більше можливостей як в плані соціальному, так і в плані навчальному. В інклюзивному процесі кожен учень відчуває себя прийнятим, його здібності і потреби враховуються і оцінюються. Інклюзія – це підхід, при якому враховується різноманіття учнів, при якому навчальні плани і мета підлаштовуються під їх здібності і потреби. У цьому процесі важлива роль відводиться учителям і спеціальним педагогам, які привносять свій досвід і знання для того, щоб кожна дитина мала змогу навчатися з найбільшою для себя користю. Термін «інклюзія» походить від французького слова inclusif – включення. Стосується він системи освіти, що дозволяє в одному класі, в одній школі навчатися як здоровим дітям, так і дітям з особливими потребами, інвалідам. Ідеологія такої освіти полягає в тому, що повинна бути повністю виключена будь-яка дискримінація за здоров'ям. При інклюзивному підході виграють всі учні, оскільки інклюзія робить освіту більш індивідуалізованою. Коли педагог планує урок, використовуючи інклюзивну стратегію, йому не слід знижати планку, йому треба враховувати всі особливості своїх учнів. Отже, інклюзія – це повне задіяння дитини з особливими потребами в житті класу. Мета інклюзії - не лише зарахувати дитину в загальний клас на частину дня чи повний день, а й змінити організацію простору класу і навчальний процес. Прихильники цього методу вважають, що через таку організацію навчально-виховного процесу діти будуть найкращим чином підготовлені до реального життя. Інклюзивна освіта грунтується на 8 основних принципах, а саме: 1. Цінність людини не залежить від його здібностей і досягнень. 2. Кожна людина здатна відчувати і думати. 3. Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим. 4. Всі люди мають потребу один в одному. 5. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин. 6. Всі люди потребують підтримки і дружби ровесників. 7. Для всіх студентів досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж у тому, що не можуть. 8. Різноманітність посилює всі сторони життя людини. На думку як зарубіжних, так і вітчизняних експертів, навчання дитини-інваліда в масовій загальноосвітній школі не тільки корисно, але й економічно вигідно для держави. Справа в тому, що бюджет спеціальної освітньої установи в декілька разів перевищує вартість навчання дитини з інвалідністю в масовій школі і, навіть, переобладнання масової школи для зручності інвалідів не пошкодить бюджетові. Для реалізації впровадження інклюзивного навчання потрібно, по-перше, досягнення такого рівня технічного оснащення навчальних закладів, яке давало б можливість брати участь в освітньому процесі всім без винятку і незалежно від стану здоров'я. По-друге, повинні бути розроблені спеціальні навчальні програми як для педагогічних працівників, так і для здорових учнів щодо спілкування з дітьми з особливими потребами і взаємодій із ними на рівних. По-третє, потрібні подібні програми і для самих інвалідів - вони дозволять їм швидше й ефективніше адаптуватися у новому середовищі. Основне ж завдання - створення безбар'єрного середовища, що дозволяє отримувати знання, брати участь у житті школи всім учням без обмежень. Для успішного запровадження інклюзивного навчання в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів необхідно мати чітке уявлення про всі сторони проекту та фінансові витрати. На початку запровадження проекту необхідно здійснити наступне: 1. Створити структурний підрозділ ГУОН з питань навчання дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку у складі фахівців корекційної служби і призначити відповідальних осіб з упровадження інклюзивного навчання в Черкаській області з чітким визначенням форм участі та обсягом повноважень відповідно до функціональних обов’язків.
|
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського... Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Добровольська Людмила Насибівна, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського... А.Є. Чепюк, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського... Л. Н. Добровольська, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту... ... |