|
Скачати 120.71 Kb.
|
О.І. Месевря, завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; С.І. Січкар, методист української мови і літератури Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників ТВОРЧИЙ ПІДХІД ДО ВИРІШЕННЯ ФІЛОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ За роки незалежності Україна зробила значні кроки у реформуванні системи середньої освіти. Упроваджуються нові стандарти, відбувається перехід на нові методи й методики навчання, вводяться ефективні технології оцінювання знань учнів. Новаторські шукання вчителів засвідчують успіхи української школи, наближення вітчизняної освіти до світових стандартів. Учителі-словесники нашої області активно включилися в цей процес. Вони постійно підвищують свій фаховий рівень і на курсах підвищення кваліфікації, і в міжкурсовий період. Діляться своїми напрацюваннями на сторінках фахових видань, на семінарах і конференціях, на сайті інституту, на виставках ППД. Справжнім святом педагогічних технологій є щорічна виставка «Зернини педагогічного досвіду», яка щовесни проходить в ОІПОПП. Серед розмаїття цікавих і цінних матеріалів цього року виявилися найкращими напрацювання таких учителів: 1. Ратушна Наталія Миколаївна, учитель української мови і літератури Лукашівського начально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад— загальноосвітня школа І — ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради (серія цифрових ресурсів із теми: «Профільне навчання української мови». 10 клас – філологічний напрям, профіль – українська філологія). 2. Вакуліна Людмила Миколаївна, учитель української мови і літератури Червонослобідської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №2 Черкаської районної ради (серія цифрових ресурсів із теми: «Сучасна дитяча література». 5 клас). 3. Осадча Юлія Петрівна, учитель української мови і літератури Городищенського економічного ліцею Городищенської районної ради (серія цифрових ресурсів із тем: «Українська історична проза ХХ століття). 4. Шабаш Любов Леонідівна, учитель української мови і літератури Павлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Жашківської районної ради (серія цифрових ресурсів із теми: «Сучасна «молода українська література»). 5. Шевченко Галина Василівна, учитель української мови і літератури Смілянської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 16 Смілянської міської ради (серія цифрових ресурсів із теми: «Історичне минуле нашого народу». Цикл мультимедійних презентацій із розділу української літератури в 5 клас). 6. Косянчук Галина Євгенівна, учитель української мови і літератури Шполянського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2-ліцей» Шполянської райради (серія цифрових ресурсів із теми: «Розвиток зв’язного мовлення»). 7. Танська Наталія Володимирівна, учитель української мови і літератури Золотоніської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 3 Золотоніської міської ради (серія цифрових ресурсів із теми: «М. Коцюбинський»). 8. Головко Ольга Степанівна, керівник динамічної дослідницької творчої групи учителів-україністів Шполянської райради (Фразеологія. Посібник для вчителя). 9. Баранник Надія Леонідівна, учитель української мови і літератури Золотоніської гімназії ім. С.Д. Скляренка Золотоніської міської ради («Пишаюсь родом тисячокорінним…». З досвіду родинного виховання на уроках української мови, літератури та в позакласній роботі). Життя постійно ставить перед освітою, а перед філологічною освітою зокрема, значну кількість проблем. Проте учителі-словесники області їх досить успішно вирішують. Взяти хоча б роботу з обдарованими дітьми, яка потребує копіткої постійної роботи не тільки розуму, а й душі, неабиякого терпіння і наполегливості в досягненні поставленої мети. А поле діяльності, завдяки величезній кількості різноманітних конкурсів, яке оголошує Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, достатнє. Візьмемо найпоширеніші, найвідоміші з них. Приємно відзначити, що призерами IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури стали такі учні(див. таблицю 1): Таблиця 1
Перемогу у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченому Шевченківським дням, під гаслом «Об’єднаймося ж, брати мої» у номінації «Література» вибороли Буряк Ліліана Євгенівна, учениця 11 класу Золотоніської гімназії ім. С.Д. Скляренка Золотоніської міської ради (учитель Буряк Світлана Дмитрівна) і Величкіна Вікторія Володимирівна, учениця 11 класу Першої міської гімназії Черкаської міської ради (учитель Гафінова Любов Василівна). У Міжнародному конкурсі з українознавства взяло участь 23 учні з нашої області. Учасниками ІІ етапу стало 5 учнів. Призерами – три учні. Серед них:
У IV етапі Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика посіла друге місце учениця 7 класу Корсунь-Шевченківської гімназії Корсунь-Шевченківської районної ради Ведмідь Жанна Вікторівна (учитель Ведмідь Ірина Григорівна). За результатами IV етапу І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т. Шевченка маємо 13 переможців. ДИПЛОМ І СТУПЕНЯ 10 клас
ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
ДИПЛОМ ІІІ СТУПЕНЯ
Діти продемонстрували високий рівень знань і виявили не лише фахову підготовку, а й креативність у розв’язанні конкурсних завдань. Роботи характеризуються творчим підходом. Наявні поетичні замальовки, композиційна оригінальність, уміння римувати, полемізувати з висловлюваннями відомих істориків і письменників. Висловлюємо щиру вдячність учителям, які працювали з обдарованими дітьми, завдяки чому вони змогли розкрити і реалізувати свої здібності. Просимо керівників навчальних закладів врахувати результати цієї роботи під час атестації педагогічних працівників. Уже не потрібно нікого переконувати, що прогрес суспільства творять талановиті люди. Але лише творчий учитель може виховати творчого учня. Тому, як і раніше, зусилля методичної служби інституту спрямовано на розвиток творчого потенціалу учителів-словесників, з цією метою застосовується особистісно зорієнтований підхід до кожного педагога. Активно проводиться така робота як під час проходження курсів підвищення кваліфікації, так і в міжкурсовий період. Значну професійну допомогу в організації роботи з літературно обдарованими дітьми надавала кандидат педагогічних наук ЧНУ, голова обласної організації Національної спілки письменників України Коваленко Валентини Михайлівни. Під час проходження курсів підвищення кваліфікації залучали до проведення майстер-класів творчих учителів області. Щиро вдячні за співпрацю заслуженому вчителю України, учителю української мови і літератури Вознесенської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Золотоніської райради Макаренкові Володимиру Миколайовичу, який ділиться «родзинками» не лише своєї методичної скарбнички, а й розповідає про досягнення кращих учителів України, адже він – постійний член журі фінального етапу конкурсу «Учитель року» у номінації «Українська мова і література». Захоплення викликає в слухачів досвід учителя української мови і літератури Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №27 Вдовенко Людмили Іллівни, яка щедро розкриває свою методичну скарбницю, що, серед інших напрацювань, містить завдання і вправи з використанням прийомів ейдетики на уроках української мови і літератури. Частим і бажаним гостем у курсантів є Малигіна Любов Миколаївна, учитель Черкаського колегіуму «Берегиня», яка віртуозно здійснює інтерпретацію художнього тексту. Предмет її зацікавлень – високохудожні твори сучасної української літератури (які не завжди входять у шкільний курс літератури) і їх розгляд на уроках вимагає ґрунтовної фаховості від учителів, особливо поезії – зі складною метафоричною і багаторівневою семантикою. Учителі-словесники удосконалювали свої вміння володіння комп’ютерними технологіями. Навчалися створювати різноманітні презентації, проекти. В результаті чого з’явилися цінні дидактичні матеріали для використання в навчальному процесі. 2011 – 2014 роки особливі, адже в травні минуло 150 років від дня перепоховання нашого геніального земляка Т.Г. Шевченка, а в 2014 – будемо відзначати 200 років від дня його народження. Крім того, в далекому 1961 році було засновано Національну премію України ім. Т.Г. Шевченка. Хотілося якось по-особливому відзначити ці дати. Тому виник задум створити проект «Письменники-лауреати Шевченківської премії – золотий фонд української літератури». До нього входять:
Керівники проекту – завідувач лабораторії гуманітарних дисциплін Месевря О.І. і методист з української мови і літератури Січкар С.І. Над його створенням працювали методисти, вчителі, науковці. Програма не дублює чинні програми з української літератури для 11 класу (маємо на увазі рівень стандарту, академічний і профільний рівні), а доповнює їх. До неї входять твори, які хочеться читати, думати над ними. На жаль, через дефіцит потрібної літератури в учителя при підготовці до уроку можуть виникнути труднощі. Автори намагалися передбачити і це. Тому створили хрестоматію та книгу для вчителя. Хорошим помічником педагогам служитиме мультимедійний посібник, який містить цікаві матеріали про авторів, лауреатів Шевченківської премії, та їхні твори. Проект універсальний. Якщо учитель не має можливості викладати курс за вибором (через брак годин), то може використати окремі матеріали для проведення уроків позакласного читання, літератури рідного краю, сучасного літературного процесу, для проведення тижнів української мови і літератури, роботи з обдарованими дітьми, заходів, приурочених вшануванню генія Т.Г. Шевченка. У межах курсів (19 травня 2011 року) в ОІПОПП відбулася презентація проекту, на якій були присутні вчителі, методисти, науковці, видавці. Він отримав схвалення і поданий на гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. Тому в новому 2011 – 2012 році вчителі-словесники області матимуть можливість ним користуватися. Проте, поряд із досягненнями, залишається ще багато невирішених проблем, а саме:
а) мову (рівень володіння якою відображає рівень освіченості і культури людини); б) літературу (як високу здатність поціновувати естетичні явища у світі, аналізувати, узагальнювати, аргументовано висловлювати власні думки).
У зв’язку з цим пропонуємо: І. Методистам районних/міських відділів освіти: 1.1. Уникати формалізму в роботі районних/міських та шкільних методичних об’єднань, роботі творчих груп аналізувати результативність їх роботи. 1.2. Покращити роботу з обдарованими дітьми шляхом залучення їх до участі в олімпіадах, конкурсах, різноманітних проектах. ІІ. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів: 1.1.Більше уваги приділяти молодим учителям. 1.2. Створити умови учителям-словесникам для вільного користування комп’ютерною технікою. 1.3 Застосовувати особистісно орієнтований підхід до кожного вчителя. 1.4 Надавати більше можливостей учителям із належним рівнем кваліфікації викладати курси за вибором, вести факультативи з української мови і літератури. ІІІ Учителям-словесникам: 1.1. Дбати про підвищення рівня загальної культури школярів. 1.2. Більше уваги приділяти виробленню навичок грамотного письма. 1.3. Розвивати вміння й навички зв’язного мовлення. 1.4. Формувати в учнів творчі здібності, уяву, самостійне мислення. 1.5. Формувати в дітей стійкий інтерес до читання, естетичного смаку, здатності розрізняти й оцінювати художні явища, протистояти низьковартісній масовій культурі. 1.6. Наближати викладання літератури в школі до проблем сьогодення. 1.7. Крім творів для обов’язкового читання, значну частину літературних курсів (10-15%) присвятити вивченню літератури рідного краю, яка пов’язана з особливостями розвитку, культурними традиціями й проблемами Черкащини. 1.8. Сприяти самоствердженню учнів, виробленню в них моральних принципів. 1.9. Активніше використовувати комп’ютерні технології, мас-медіа, аудіо- й відеопродукцію, що заохотить дітей до співпраці з учителем. Для того, щоб полегшити роботу шкільних, районних/міських методичних служб, на сайті ОІПОПП можна знайти оригінальні матеріали:
Ці матеріали створені учителями області – слухачами курсів і членами творчих груп. У методистів є програми курсів за вибором «Сучасний літературний процес на Черкащині», «Сучасна українська література», |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ Месевря О.І., завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... Юрчак В. А., методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... Н. М. Степанова, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... Т. Г. Пахомова, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... Н. М. Степанова, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
ЯК ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ ЧИТАННЯМ? В. А. Юрчак, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
4. Уроки вчителів, які по-особливому пройнялися творчістю Великого Кобзаря Месевря О.І., завідувач лабораторії гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників... |
ПРО ВИВЧЕННЯ КУРСУ «ФІЛОСОФІЯ, ЛЮДИНА І СВІТ» ТА ІНШИХ КУРСІВ МОРАЛЬНО-ДУХОВНОГО СПРЯМУВАННЯ Н. М. Степанова, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |