Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників


Скачати 138.02 Kb.
Назва Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Дата 27.03.2013
Розмір 138.02 Kb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Географія > Диплом


Н.М.Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників

ІННОВАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ДІЯЛЬНОСТІ РАЙОННИХ(МІСЬКИХ) МЕТОДИЧНИХ СЛУЖБ

Пріоритетним завданням роботи методичних служб на сучасному етапі модернізації регіональної системи освіти є реалізація нового Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), упровадження інноваційних методик та технологій, зокрема інформаційних, формування вчителя-дослідника з високим рівнем професіоналізму, методичної та загальної культури.

Нове Положення про районний методичний кабінет (центр) вважаємо і своєчасним, і актуальним. Безперечно, це важливий компонент нормативної основи для оптимізації моделей методичних служб, кадрової модернізації, удосконалення діяльності з урахуванням регіональних особливостей, розбудови концепції взаємодії, вирішення проблеми якісного науково-методичного та психологічного супроводу діяльності регіональної освітньої системи. Якість такого супроводу залежить від рівня професійної компетентності кадрового складу методичних служб всіх рівнів.

Структурна модель обласної методичної служби включає:

  • Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників як головний науково-методичний і координаційний центр;

  • Лабораторію розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського ОІПОПП, що безпосередньо координує роботу районних(міських) методичних кабінетів;

  • 26 методичних установ (районного, міського рівнів);

  • Обласну методичну мережу, що розширюється за рахунок районних (міських) професійних предметних об’єднань, експериментальних майданчиків, обласного осередку асоціації керівників шкіл України (заклади освіти м. Черкас), щкіл передового педагогічного досвіду, творчих груп, педагогічних майстерень, майстер-класів тощо.

Основними напрямками роботи працівників лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій ОІПОПП щодо науково-методичного забезпечення системи загальної середньої та позашкільної освіти є модернізація діяльності методичних служб загальноосвітніх навчальних закладів та районних (міських) методичних кабінетів (центрів) на основі аналізу і наявного потенціалу для вирішення завдань системних змін в освіті; трансформація сучасних наукових ідей і технологій у педагогічну практику; вдосконалення цілісної інтегрованої системи науково-методичної роботи в контексті неперервної освіти щодо підготовки високопрофесійного, компетентного вчителя нової генерації, здатного до реалізації державної освітньої політики в умовах інноваційних змін.

Працівники лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій систематично беруть участь у роботі постійно діючого Всеукраїнського семінару керівників структурних підрозділів інститутів післядипломної педагогічної освіти з питань координації діяльності методкабінетів і науково-методичної роботи з педкадрами з теми „Організація діяльності методичних кабінетів (центрів)”, зокрема у науково-педагогічних та науково-пошукових проектах, а саме:

Так, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України започатковано науково-педагогічний проект «Наукові засади організації науково-методичної роботи в умовах використання рейтингових технологій оцінювання якості освіти в районі» на базі апробованого досвіду роботи відділу освіти Роздольненської районної державної адміністрації Автономної Республіки Крим. Створено принципово новий, інноваційний управлінський комплекс, що складається з рейтингових програм, спрямованих на оптимізацію діяльності загальноосвітніх навчальних закладів району.

Метою дослідження є розробка наукових засад організації науково-методичної роботи в умовах використання рейтингових технологій оцінювання якості освіти в районі та на цій основі вдосконалення діяльності районного методичного кабінету, який здійснює його науково-методичний супровід.

Очікуваними результатами є:

1. Внесення змін до посадових інструкцій працівників районного методичного кабінету з огляду на необхідність працювати із значним масивом інформації, яку містять рейтингові програми, аналізувати, узагальнювати та інтерпретувати їх.

2. Підготовка інформаційно-методичних рекомендацій щодо використання в діяльності працівників методичного кабінету відомостей з кваліметрії та методів статистики.

3. Розробка навчально-методичного посібника з питань аналізу, узагальнення та інтерпретації статистичних даних, зібраних в результаті реалізації рейтингових програм.

Термін виконання проекту: липень 2010 – грудень 2012 років.

Вченою радою Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України 26 травня 2010 року (протокол № 7) затверджено науково-пошуковий проект «Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ».

Теоретичною основою проекту стали наукові праці, в яких розкриваються сучасні підходи до організації методичних, науково-методичних установ, інших освітніх закладів системи підвищення кваліфікації (В.І. Маслов, Л.М.Ващенко, І.Г. Осадчий, Н.Г. Протасова, В.І. Пуцов), дослідження, що розкривають теоретико-методологічні основи, принципи, механізм програмно-цільового управління (Г.А. Дмитренко, Г.В. Єльникова, Б.З. Мільнер, М.М. Мартиненко, В.І. Маслов, В.В. Олійник); наукові розробки з проблеми організаційного моделювання та проектування динамічних організаційних структур (Ю.П. Васильєв, Б.М. Герасимов, В.І. Глуцький, В.С. Пікельна, О.О. Рабчун).

Проект базується також на чинному законодавстві в галузі освіти, державних нормативно-правових актах і документах Міносвіти і наук України, що регламентують функціонування освітньої системи та діяльності науково-методичних установ.

Основною метою проекту є розробка критеріїв діяльності закладів методичної служби як науково-методичних установ та кількісних показників її оцінювання.

Термін виконання проекту: травень 2010 – грудень 2012 років.

(Повнотекстовий матеріал даних проектів розміщено на сайті Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників (розділ «Науково-методичне забезпечення закладів освіти – для завідувачів РМК(ММК).

Складовою діяльності працівників лабораторії є моніторинг стану організації науково-методичної роботи районних (міських) методичних кабінетів, загальноосвітніх навчальних закладів, ліцеїв, гімназій, колегіумів, спеціалізованих шкіл та шкіл інтернатного типу. Для забезпечення наукового рівня вирішення цього питання розробляються методичні рекомендації, схеми, пам’ятки тощо. Проводиться консультаційно-роз’яснювальна робота щодо ефективного здійснення науково-методичної роботи з педагогічними працівниками. У ході вивчення стану організації науково-методичної роботи надається комплексна методична допомога.

Однією з умов ефективності роботи районних(міських) методичних служб є чітке планування роботи. Як зауважують І.Жерносек і В.Колібабчук, планування – це проекція в майбутнє науково-методичної діяльності для досягнення поставленої мети, перетворення інформації про майбутнє на директиви для цілеспрямованої науково-методичної діяльності.

Щорічний аналіз річних планів роботи РМК(ММК) області дає підставу зробити певні висновки. У практиці роботи районних (міських) методичних служб здійснюється перспективне (5 років), річне планування та короткотривале (квартальне, місячне, щоденне).

При плануванні роботи методичні служби керуються законодавчими, нормативними документами розвитку освіти, Положенням про районний (міський) методичний кабінет (центр), перспективними планами роботи. Більшість завідувачів методичними кабінетами враховують аналіз підсумків роботи за попередній рік, висновки контрольно-тематичних перевірок. Плани роботи на рік обговорюються на засіданні ради РМК(ММК), погоджуться з Черкаським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників.

Найбільш дієвими, конкретними, методично багатоаспектними, та такими, які в основному відповідають новому Положенню про районний методичний кабінет (центр) є річні плани роботи міських методичних кабінетів міст Ватутіне, Канів, Умань, Черкаси, Золотоноша та районних методичних кабінетів відділів освіти Уманської, Чорнобаївської, Городищенської, Тальнівської, Монастирищенської райдержадміністрацій.

Проте, як показує практика, планування потребує істотного поліпшення. Не всі завідувачі методкабінетів ознайомлені із сучасними підходами щодо планування роботи, тому спостерігається однотипність структури, змісту, оформлення планів роботи. Простежується надмірна кількість різнопланових заходів не методичного, а представницького характеру. При здійсненні аналізу роботи методкабінетів не завжди окреслюються недоліки в роботі.

Деякі методичні кабінети не мають самостійних річних планів роботи, оскільки включені до щорічних планів роботи відділів освіти. Жоден методичний кабінет не функціонує як науково-методичний центр, що свідчить про низьку матеріально-технічну базу методичних служб області. Більшість методичних кабінетів не мають належних умов для здійснення ефективної роботи з педагогічними працівниками.

Одним із структурних підрозділів методкабінетів є бібліотека. Головна її функція – інформаційно-методичне забезпечення освітян регіону. Цей аспект роботи на сьогодні повністю не реалізується через слабку матеріально-технічну базу. Лише деякі методичні кабінети мають досвід достатнього бібліотечно-інформаційного обслуговування користувачів (міський методичний кабінет установ освіти Черкаського, Уманського, Канівського міськвиконкому, методичний кабінет відділу освіти Шполянської райдержадміністрації).

Застарілий бібліотечний фонд, слабкі інформаційно-телекомунікаційні ресурси, відсутність ПК на робочих місцях методичних працівників та відсутність сучасного телекомунікаційного забезпечення не можуть задовольнити зростаючі потреби та запити педагогічних працівників.

Ще недостатня увага приділяється таким напрямам роботи:

  • здійснення диференційованого підходу до вибору форм, змісту, модернізації методів і засобів навчання педагогічних працівників:

  • розширення мережі шкіл педагогічної майстерності;

  • проведення інформаційно-довідкової роботи, створенню картотек, електронних банків педагогічної інформації тощо;

  • розширення освітніх послуг діяльності методичних служб відповідно до запитів і потреб педагогічних працівників.

Рекомендуємо завідувачам районними(міськими) методичними кабінетами у новому 2010-2011 навчальному році:

  1. Чітко осмислити пріоритетні напрями діяльності методичного кабінету. У цьому допоможе застосування діагностичної програми, яка вміщує систему заходів для досягнення поставленої мети. Ця програма може включати підбір тестів, анкет, протоколів фіксування результатів спостереження. Цьому допоможе також своєчасне діагностування педагогічних працівників, голів районних та шкільних методичних об’єднань.

  2. Структура річного плану роботи має відповідати структурі перспективного плану, при цьому слід пам’ятати, що зміст кожного розділу вибраної структури плану повинен відповідати реалізації науково-методичної проблеми.

  3. При плануванні роботи необхідно керуватися Положенням про районний (міський) методичний кабінет (центр), де чітко окреслені основні напрями роботи науково-методичної установи.

  4. Потрібно враховувати сучасні розробки, як, наприклад, навчально-методичний посібник «Управління інноваційним розвитком районного(міського) методичного кабінету» за науковою редакцією Пуцова В.І., Старченка К.М., Литвиненка Г.М., Завалевського Ю.І., рекомендованого МОН України (лист №1/11-6472 від 22.12.2008 року). У посібнику розглядається проблема інноваційного розвитку районних (міських) методичниих кабінетів (центрів) у зв’язку з потребою значного розширення їх завдань і функцій в умовах формування національної системи освіти. Автори посібника розкривають сутність інноваційного методичного закладу району (міста), основні підходи до управління та проблеми забезпечення функціонування дієвої системи науково-методичної роботи в сучасних умовах.

Пропонуємо декілька варіантів структуризації річного плану роботи районного(міського) методичного кабінету:

Варіант 1.

Вступ. Моніторинг проведеної роботи: рівень розв’язання завдань, оцінка за відповідними критеріями та методикою, баланс успіхів та недоліків. Причини часткового чи повного невиконання річного плану.

Конкретно визначені цілі та завдання, пріоритети діяльності кабінету на рік, у тому числі основна педагогічна проблемна тема. Обґрунтування вибору проблемної теми. Обсяг вступу від двох до п’яти сторінок.

Розділ 1. Вдосконалення роботи методкабінету. Заходи щодо вдосконалення режиму та умов; поліпшення матеріального та науково-методичного забезпечення; комунікації та зв’язків; проведення нарад, робота науково-методичної ради та активу кабінету; забезпечення професійного розвитку методистів кабінету; здійснення внутрішньокабінетного контролю та керівництва.

Розділ 2. Організаційно-методичне забезпечення методичної роботи як системи. Цей розділ включає такі напрями: робота районних (міських) циклових методичних комісій та об’єднань навчальних закладів, семінарів, творчих груп тощо; система консультацій; самоосвітня робота педагогічних працівників; науково-методична роботу в закладах освіти; моніторинг стану психічного і фізичного розвитку учнів дошкільного віку відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та рівня навчальних досягнень школярів, в тому числі, тих, хто навчається за альтернативними підручниками і навчальними посібниками, їх відповідність Державним стандартам початкової, базової та повної загальної середньої освіти, стану викладання шкільних дисциплін; рівня професійної компетентності педагогічних працівників дошкільних, середніх загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів; їх підготовка до курсів підвищення кваліфікації та атестації; інформаційне та науково-методичне забезпечення методичної роботи і впровадження досягнень сучасної науки, інновацій та перспективного педагогічного досвіду; дослідно-експериментальна робота; моніторинг стану науково-методичної роботи та її кінцевих результатів тощо.

Розділ 3. Вивчення та узагальнення педагогічного досвіду. У цьому розділі передбачається пошук та попереднє оцінювання можливого педагогічного досвіду. Визначення об’єктів для вивчення. Узагальнення вивченого педагогічного досвіду.

Розділ 4. Масова робота з педагогічними працівниками. Включає проведення таких масових заходів, як педагогічні конференції та читання, конкурси професійної майстерності педагогічних працівників, в тому числі, конкурс “Учитель року”, проведення ярмарку педагогічних ідей тощо.

Розділ 5. Робота з учнями. Він містить заходи щодо проведення предметних учнівських олімпіади, конкурсів МАН та інших інтелектуальних змагань учнів..

Додатки: календарний план-графік основних заходів; план-програма роботи над педагогічною проблемною темою та програма експериментально-дослідної роботи, що здійснює кабінет; плани основних форм методичної роботи.
Варіант 2 (Методичний кабінет відділу освіти Уманської райдержадміністрації – завідувач методичним кабінетом Світова І.М.)

ВСТУП.

РОЗДІЛ І. Вдосконалення роботи методкабінету.

РОЗДІЛ ІІ. Організаційно-методичне забезпечення методичної

роботи як системи.

1.1. Створення умов розвитку педагогічної майстерності.

1.2. Дослідно-експериментальна робота.

РОЗДІЛ ІІІ. Моніторингова та організаційно-аналітична діяльність.

РОЗДІЛ ІУ. Вивчення та узагальнення передового педагогічного

Досвіду.

РОЗДІЛ У. Масова робота з педагогічними працівниками та учнями.

ДОДАТОК 1. Методичні дні педагогічних працівників району.

ДОДАТОК 2. Добір та розстановка кадрів.
Варіант 3 (Методичний кабінет відділу освіти Чорнобаївської райдержадміністрації – завідувач методичним кабінетом Столик В.Б.))

ВСТУП.

РОЗДІЛ І. Робота ради методичного кабінету.

РОЗДІЛ ІІ. Вдосконалення роботи методкабінету.

РОЗДІЛ ІІІ. Організаційно-методичне забезпечення методичної

роботи як системи.

1.1. Створення умов розвитку педагогічної майстерності.

1.2. Дослідно-експериментальна робота.
РОЗДІЛ ІУ. Моніторингова та організаційно-аналітична діяльність.

РОЗДІЛ У. Вивчення та узагальнення передового педагогічного

досвіду.

РОЗДІЛ УІ. Масова робота з педагогічними працівниками та учнями.

РОЗДІЛ УІІ. Інформаційно-методичне забезпечення та видавнича діяльність.

ДОДАТКИ

1.Циклограма роботи районного методичного кабінету з педагогічними працівниками.

2. Методична мережа на 2010-2011 навчальний рік.

3. Методична робота в закладах освіти Чорнобаївського району.

4. Комплексна цільова програма «Методична освіта педагогічних працівників Чорнобаївського району на 2010-2011 навчальний рік.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА


  1. Боднар О.С. Критерії оцінювання навчально-виховної діяльності загальноосвітніх шкіл. – Тернопіль: Тайп, 2007. – 150с.

  2. Боднар О.С. Проблеми відбору експертів та комплексної оцінки їх компетенцій //Освіта і управління. – 2005.– Т. VIII. – № 1. – С. 114-118.

  3. Боднар О. Теоретичні засади вимірювання і проблеми шкальних оцінок //Система оцінювання і самооцінювання досягнень учнів. – К.: Вид. дім “Шкіл. cвіт”: Вид. Л.Галіцина, 2006. –С. 19-32.

  4. Боднар О., Сакевич Г. Експертна оцінка професіоналізму учителя //Школа. – 2007. – № 2. – С.8-21.

  5. Боднар О.С. Процедури та алгоритми експертного оцінювання //www.narodnaosvita.kiev.ua.

  6. Боднар О.С. Формування експертної групи та підготовка експерта в освіті //Освіта на Луганщині. – 2005. – № 2 (23). – С. 42-47.

  7. Ващенко Л.М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону: Монографія. – К.: Видавниче об’єднання “Тираж”, 2005. – 380с.

  8. Дивак В. Методична робота - складова післядипломної педагогічної освіти Директор школи, ліцею, гімназії 2003 № 1 с. 13-14.

  9. Зайцев В. Мониторинг как способ управления качеством обучения. // Народное образование. – 2002. – №9. – с..83-87.

  10. Єльникова Г.В. Основи адаптивного управління: курс лекцій. – К.:ЦІППО АПН України, 2002. – 133с.

  11. Єльникова Г.В. Наукові основи розвитку управління загальною освітою в регіоні: Монографія. – К.: ДАККО, 1999. – 303 с.

  12. Єрмола А.М., Васильченко О.М. Технологія організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами:Науково-методичний посібник. – Харків: Курсор, 2006. – 512с.

  13. Єрмола А.М., Москалець Л.Г., Суджик О.Р., Василенко О.М. Технологія експертизи управління освітнім процесом у загальноосвітньому закладі. – Харків: Пошук, 2000. –259с.

  14. Єрмола А. Експертиза освітньої діяльності шкіл // Освіта і управління. – 1999. – Том 3, №1. – С. 67-78.

  15. Куликова Л.Н., Мизинцев В.П. Методика измерения сложных педагогических характеристик //Школьные технологии. – 2003. – №6. – С. 130-147.

  16. Литвиненко Г. Організація діяльності методичних служб району (міста), // Відкритий урок. Плеяди. –2009. - № 5-6. – С. 4-9.

  17. Литвиненко Г. М., Старченко К.М. Нове положення – нові завдання методичних кабінетів // Відкритий урок. Плеяди. К.: 2009. - № 1-2. –С. 5.

  18. Литвиненко Г. М., Старченко К.М. Організація і проведення науково-методичної роботи з педагогічними кадрами/ Збір. матеріалів з досвіду управ. діяльності і метод. роботи. До підсумкової колегії МОН України. − Чернівці. Вид. дім Букрек. –2007. –С. 108-131.

  19. Литвиненко Г. М. Старченко К.М. Розвиток методичних кабінетів як науково-методичних центрів, додаток ”Методист – Best”до газети ”Управління освітою” Вид. дім ”Шкільний світ”, липень, число 7 № 7 – 2009. число 7. –С. 2-14.

  20. Литвиненко Г. М., Старченко К. М. Розвиток районних (міських) методичних кабінетів як науково-методичних центрів. Збір. матеріалів з досвіду управ. діяльності і метол. Роботи. До підсумкової колегії МОН України. − Чернівці. Вид. дім Букрек. – 2007. – С.85-86.

  21. Локшина О.І. Моніторинг якості освіти: світовий досвід. // Педагогіка і психологія". – 2003. – №1. – С.108-116.

  22. Маслікова І. В. Методична діяльність як обкт дослідження в системі муніципальної освіти // Управління школою. - 2007. - № 30 (186) - С. 7-14.

  23. Науково-організаційні основи експертизи інноваційної діяльності в регіоні: Науково-методичний посібник /Даниленко Л.І., Паламарчук В.Ф., Зайченко О.І. та ін. /За ред. Л.І. Даниленко. К.: – Логос, 2006. – 196 с.

  24. На допомогу менеджеру освіти. Частина VI. Теорія і практика атестаційної експертизи в закладах освіти. 2-ге вид., перер. та доп. /О. Боднар. – Тернопіль: Астон, 2005. –313 с.

  25. Омельченко С.М. Соціокультурні засади менеджменту освіти. // Педагогіка і психологія. – 2002. – №3. –81-84.

  26. Організація, планування та моніторинг діяльності районного (міського) методичного об’єднання. – Харків: ХОІНМІБО, 2005. – 120с.

  27. Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике. – М.:Высшая школа, 2004. –512с.

  28. Самоаналіз та самооцінка діяльності закладу освіти: Методичні матеріали на допомогу директорам закладів освіти. – 2-ге видання, перероблене та доповнене. /Буган Ю.В., Боднар О.С. – Тернопіль: Астон, 2004. – 148 с.

  29. Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів. – К.: Україна, 1998.

  30. Ратєєва С., Кольчіба Г та ін. Методична робота у схемах, таблицях і моделях //Управління школою. – 2008. – № 4 (196). – С. 2-22.

  31. Федорова Н. Методи проведення педагогічної експертизи //Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 10. – С. 8-10.

  32. Чернікова Л. Г. Про роботу ОІППО, методичних служб міст, районів щодо науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2004. – № 2-3. – С.80.

  33. Швалб Ю.М. Теоретичні основи психологічної експертизи досліджень //Педагогічні інновації: ідеї, реалії перспективи: Випуск 4.: Зб. наук. праць. /Ред.кол.: Л.І.Даниленко (гол. ред.) та ін. – К.: Логос. – 2001. –С. 3-12.

  34. Шишов С.В., Кальней В.А. Мониторинг качества образования в школе. – М.: Педагогическое общество России, 1999. – 320с.



Схожі:

Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського...
Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти...
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського...
Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти...
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського...
Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти...
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського...
Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Засідання творчої групи директорів сільських малокомплектних шкіл...
Керівник творчої групи – Гладка Ніна Миколаївна, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка