Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників


Скачати 70.06 Kb.
Назва Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Дата 20.03.2013
Розмір 70.06 Kb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Географія > Диплом
С.Г.Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
ФОРМУЄМО ГЕОГРАФІЧНІ ТА ЕКОНОМІЧНІ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ
Однією із ознак сучасності є розвиток інтеграційних та глобалізаційних процесів у світі. Порушення рівноваги у природі та господарстві, фінансовому секторі та механізмі ціноутворення неодмінно призводить до екологічних та економічних криз. Сучасний світ демонструє нам єдність і взаємозалежність його компонентів. Саме сьогодні географічні та економічні знання, як ніколи, є надзвичайно актуальними. Шкільна географічна освіта має перетворитися з теоретичного курсу в практичний та експериментально-моделюючий. Сьогодні замало навчити учнів орієнтуватися по карті, вільно володіти географічними категоріями та поняттями. Сучасна молодь має самостійно аналізувати причини екологічних та економічних негараздів, робити висновки, прогнозувати свої дії та майбутнє планети.

Аналізуючи наші спільні досягнення та проблеми минулого року, спробуємо мобілізувати всі свої сили, знання і компетенції для досягнення нашими вихованцями позитивної самореалізації у майбутньому житті з урахуванням вимог сучасного техногенного суспільства.

Реалізація даної концепції передбачає:

  • забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання географії, орієнтація на людину та її місце в географічному середовищі;

  • реалізацію міжпредметного підходу під час навчання географії та економіки, що дасть можливість учням бачити цілісну картину світу;

  • запровадження у навчальний процес високоефективних технологій;

  • пізнання навколишнього середовища через творчу навчальну діяльність.

  • розвиток здібностей дослідження та набуття власного досвіду;

  • формування комплексу індивідуальних і соціальних здібностей та орієнтацію на них своєї поведінки і кар’єри.

Як зазначають більшість дослідників, ключові компетенції учнів формуються через предметні. Тому для їх окреслення враховувались особливості викладання географії та економіки.

Забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання реалізується через різноманітні форми проведення уроків, мотивацію та диференціацію процесу навчання.

Географія – найбільш інтегрований курс із шкільних предметів. Його інтеграцію підсилюють спецкурси та факультативи, що розширюють світогляд учнів, демонструють єдність і взаємозалежність географічної оболонки: «Глобальна географія», «Геоекологія», «Географія з основами природокористування», «Біогеографія» «Землезнавство з основами геології», «Рекреаційна географія» (для природничого профілю); «Країнознавство», «Політична географія», «Географія культури світу», «Географія релігій», «Географія населення з основами демографії», «Конструктивна географія» (для гуманітарного профілю); «Комерційна географія», «Географія світового господарства з основами економіки» (для економічного профілю).

Інтеграцію в економічній освіті демонструють спецкурси «Фінансова математика», «Основи підприємницької діяльності», «Власна справа», «Основи споживчих знань», «Основи менеджменту», «Ділова активність» та інші.

Серед сучасних технологій навчання важливе місце у викладанні шкільних предметів посідають інформаційно-комунікаціні технології. Вони розвивають не лише компетенції пізнавальної діяльності учнів, а й формують творчі компетенції. Все більше можливостей для ефективного вивчення як географії, так і економіки надає застосування електронних засобів навчання. Картографічна база для повного курсу географії забезпечена електронними атласами з географії 6-11 клас, які розробила ВАТ «Інститут передових технологій», наявні електронні програмні засоби для вивчення географії у 6,7,8 класах виробництва ПП «Контур плюс». Наступного року чекаємо апробацію програмного педагогічного засобу для 9 класу. Програмні засоби дають можливість учителю працювати з усім класом (мережева версія) та самостійно готуватися учням до уроків, контрольних робіт, закріплювати знання, виконуючи запропоновані авторами тести та практичні завдання. У версіях, що запропоновані ПП «Контур плюс», є можливості для реалізації творчого потенціалу вчителя – конструктор уроку, який дозволяє використовувати навчальний матеріал диску, підбір власних фото-матеріалів, фільмів, схем, таблиць для створення цікавого та продуктивного уроку.

Наявність комп’ютерів у шкільних бібліотеках та вдома у школярів дозволяє учителю змінювати структуру та зміст домашніх завдань. Вони можуть бути набагато цікавішими та різноманітними - учні не тільки читатимуть параграф підручника, а й самостійно вишукуватимуть інформацію до теми і готуватимуть творчі проекти, формуючи компетенції самостійної творчої діяльності.

Результати районних, обласних та всеукраїнських олімпіад вказують нам на проблемні питання у навчальній діяльності учнів. Особливу увагу в географічній освіті необхідно звернути на розв’язування завдань та задач з топографії, картографії, визначення часу, вміння використовувати масштаб карти, в економічній – вміння обґрунтовувати свої думки, математичну підготовку молоді.

Якісно навчати учнів може лише той учитель, який постійно сам прагне професійного зростання. Тому самоосвіта, відвідування уроків наставників, обмін досвідом роботи – не лише збагатять вас практичними навичками, а й розширять світогляд.

Методистам, які відповідають за викладання географії та економіки, цього року необхідно звернути увагу на:

  • формування у вчителя інформаційної культури, яка дасть змогу не лише використовувати інформаційні ресурси у різних видах діяльності, а й сприятиме світоглядним баченням навколишнього світу як відкритої інформаційної системи;

  • мотивування та розвиток прагнення учителів до інновацій;

  • обмін інноваціями.

Керівникам методичних об’єднань вчителів географії та економіки пропонуємо проблемні питання для обговорення на МО, які надзвичайно актуальні на сучасному етапі інноваційного розвитку географічної та економічної освіти:

  • навчально-методичне забезпечення викладання географії та економіки в профільній старшій школі;

  • розвиток практичної спрямованості курсів;

  • організація дискусійних клубів, турнірів серед старшокласників з географії та економіки, як форми позакласної роботи з означених предметів;

  • готовність вчителя та учнів до моніторингу навчальної діяльності;

  • організація науково-дослідницької роботи географічного та економічного спрямування;

  • формування районної бази цифрових ресурсів, відеофільмів;

  • участь учителів в Інтернет-заходах ОІПОПП, співпраця та взаємодія через мережу Інтернет з різними викладачами системи підвищення кваліфікації, професійними періодичними виданнями та педагогічними видавництвами.

Керівникам районних творчих груп необхідно визначити проблемні питання викладання географії та економіки, малорозроблені теми та визначити напрямки роботи на наступний рік. Результати роботи творчих груп висвітлити на сторінках фахових видань, методичних посібників.

Минулого навчального року лабораторія природничо-математичних дисциплін ОІПОПП проводила Інтернет-конференцію із проблем диференціації навчання. Приємно відмітити, що в ній взяли участь і вчителі географії м.Умані (Латуринська Н.Й, Терещенко Т.Б.), Маньківського району (Драган О.О.), Чорнобаївського району (Юрковська В.В.), Золотоніського району (Шандра В.І., Шандра М.І.).

У Всеукраїнському конкурсі «Молодь тестує якість» на кращу учнівську роботу в рамках упровадження навчального курсу “Основи споживчих знань” Спільним проектом Європейського Союзу та Програми розвитку ООН взяли участь учні Городищенського, Смілянського та Катеринопільського ліцеїв, учні міст Золотоноша, Черкаси та Умань, Черкаського, Жашківського, Шполянського, Чигиринського, Золотоніського районів. Висловлюємо подяку учителям, які формують життєву позицію учнів, розвивають творчий потенціал, навчають їх свідомій поведінці у світі жорсткої конкуренції.

Розвиваючи економічні та життєві компетенції молоді, адміністрація Городищенського відділу освіти та економічного ліцею споряджають юних економістів на Всеукраїнський турнір, надаючи своїм вихованцям можливість перевірити знання, вміння відстоювати власну думку серед однолітків України. І не безрезультатно: учні ліцею вибороли ІІІ місце у цьому престижному турнірі.

У 2009 році за кошти Координатора проектів ОБСЄ в Україні було започатковано адаптацію матеріалів нового шкільного курсу «Зелений пакет» до умов України. У 2010 році світ побачили 6,500 примірників Зеленого Пакету. Передбачається, що вже у 2010-2011 навчальному році матеріали Зеленого Пакету використовуватимуться у загальноосвітніх начальних закладах України.

Мета програми Зелений пакет полягає у створенні можливостей, передачі «ноу-хау» та започаткуванні основ для подальшого розвитку освіти в сфері сталого розвитку в Центральній та Східній Європі та в світі в цілому.

Зелений пакет складається з 22-х тем з охорони навколишнього середовища та сталого розвитку, вони, у свою чергу, згруповані в п’ять розділів:

  • Компоненти навколишнього середовища: повітря, вода, земля та біологічне різноманіття.

  • Загрози навколишньому середовищу: урбанізація, шум, відходи та хімічні речовини.

  • Вплив діяльності людини: енергетика, транспорт, виробництво, сільське господарство, лісництво та туризм.

  • Глобальні загрози: зміна клімату, руйнування озонового шару, окислення та фактори впливу на моря та океани.

  • Цінності: етика та споживчі цінності, здоров’я людини та навколишнє середовище, права громадян і відповідальність за майбутнє Землі

Кожен із компонентів Зеленого пакету – CD ROM, посібник для вчителя, відбірка фільмів та завдання на картках (дилеми) мають зазначену структуру.

Бажаючим безкоштовно отримати даний пакет матеріалів для використання у навчальному закладі необхідно подати заявку автору цієї статті.

З методичними рекомендаціями щодо забезпечення навчальними програмами з економіки та географії, підручниками, посібниками та їх використання у процесі викладання даних предметів ви зможете ознайомитись на сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua), Всеукраїнських фахових журналах.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. К.: "К.І.С.", 2004. – С. 16-25.

  2. Авдеева Н. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Педагогика. – 2003. – №5. – С. 34-39.

  3. Трубачева С.Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. К.: "К.І.С.", 2004. – С. 53-58.

Схожі:

Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
О. М. Козлова, методист лабораторії природничо-математичних дисциплін...

О. М. Козлова, методист лабораторії природничо-математичних дисциплін...

На уроках географії
Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Методист лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
О.І. Замулко, методист лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інститут післядипломної освіти педагогічних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка