|
Скачати 58.98 Kb.
|
С.Г.Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, завідувач Центру економічної освіти та євроінтеграції ІЗ ЕКОНОМІЧНИМИ ЗНАННЯМИ - ДО ЖИТТЄВИХ ОРІЄНТИРІВ У зв’язку з новими вимогами часу постає необхідність значно оновити та збагатити сферу економічної освіти у системі шкільної освіти, оскільки сьогодні школярі, молодь недостатньо володіє необхідними компетентностями у галузі грамотної економічної поведінки, які необхідні їм у повсякденному житті, недостатньо орієнтуються на ринку товарів та послуг, не усвідомлюють, як вони можуть впливати на економічну політику та якість власного життя. Саме тому, вважаємо за доцільне надати певні рекомендації щодо оновлення освітньої політики в сфері вивчення економіки. Структура шкільного предмета „Економіка” склалася на основі багаторічного досвіду викладання курсу в навчальних закладах різного типу у різних регіонах України. У старшій школі (11 клас) економіка як базова дисципліна викладатиметься на рівні стандарту у класах всіх профілів навчання. Рівень профільної підготовки забезпечує поглиблене вивчення економіки, орієнтоване на майбутню професію. Реалізується він у класах економічного профілю. Запровадження економічного профілю у старшій школі покликане сформувати систему раціонального мислення і поведінки сучасної людини в умовах ринкових відносин, розвивати підприємницькі здібності, виховувати майбутніх громадян, які стануть носіями національної та людської гідності, патріотизму, порядності, ділової культури, активними творцями матеріальних і духовних цінностей. Мета профільного вивчення економіки – підготувати відповідальних громадян, які прийматимуть ефективні рішення з економічних питань, вдумливих читачів газет і журналів, сприйнятливих глядачів телебачення, уважних слухачів радіо і критичних аналітиків політичного процесу. Ефективні економічні рішення будуть прийматися тоді, коли, крім знання основних понять і характеру їхнього взаємозв’язку, учні усвідомлюватимуть широкі соціальні цілі, що найчастіше використовуються для оцінки результатів розвитку економіки та політики уряду, і володітимуть точним обґрунтованим методом прийняття економічних рішень. Профільна економічна освіта в школі є необхідною умовою формування соціальних компетентностей в учнів, озброєння їх навичками адаптації до соціальних ролей в економічному середовищі, що змінюється, виховання нового синтезу ціннісних установок у підростаючого покоління. Вона має сприяти формуванню компетенцій, достатніх для орієнтації своєї поведінки і захисту своїх інтересів при зіткненні із різноманітними видами економічної діяльності та економічних інститутів (розуміння своєї ролі як споживача, платника податків, власника банківських рахунків тощо). З її допомогою закріплюється система знань і навичок, які забезпечують соціалізацію школярів, володіння основами соціальних компетентностей в економічному середовищі, здатності до адаптації своєї поведінки стосовно окремих ситуацій і проблем, до самостійного захисту своїх інтересів. Для поглиблення і розширення змісту профільних предметів або забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання пропонуються курси за вибором, які створюються за рахунок варіативного (шкільного та регіонального) компонента змісту освіти. У старшій профільній школі зміст предмета “Економіка” представлений окремими спеціальними курсами, які враховують інтереси, здібності та життєві плани учнів з одного боку, і відповідають профілю школи з іншого. До варіативної частини профільної школи внесені такі економічні курси, які найбільш суттєво пов’язані з профілем класів і шкіл та сприятимуть розширенню знань старшокласників. Пропонуємо такі курси за вибором: “Основи інтелектуальної власності”, “Основи споживчих знань”, “Власна справа”, “Основи підприємництва”, “Основи маркетингу”, “Основи менеджменту”, “Географія світового господарства з основами економіки”, “Маркетингова географія” тощо. Нагадуємо, що для загальнокультурного розвитку особистості, відчутті українського школяра бути причетним до європейських подій, виховання свідомого громадянина Європи ми пропонуємо регіональний факультативний курс „Європейський вибір України”, який можна запроваджувати у 10 чи 11 класах усіх профілів. Починаючи із 2000/2001 навчального року, спостерігається тенденція до збільшення кількості навчальних закладів, в яких здійснюється профільне вивчення економіки. У Черкаській області існує три ліцеї економічного профілю, понад 15 навчальних закладів із поглибленим вивченням економічних дисциплін. На жаль, дуже мало навчальних закладів із безперервною економічною освітою. Серед них можна виділити Черкаську спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів №18 Черкаської міської ради, яка протягом 9 років реалізує принцип наступності в економічній освіті. Слова вдячності слід сказати адміністрації та вчителям економіки Городищенського економічного ліцею, Кам’янського еколого-економічного ліцею, Черкаській гімназії №31,Черкаській спеціалізованій школі №18 за підтримку обдарованої молоді. Вони щороку готують призерів ІІІ та ІV етапів олімпіад з економіки, призерів МАН другого та третього етапів. Очевидно, що успіх профільного навчання в старшій школі залежить від готовності і якісних змін в професійній діяльності вчителя. Проблеми, пов’язані з організацією і ризиками у впровадженні профільного навчання, повинні стати предметом широкого обговорення із вчителями економіки на серпневих нарадах. Сьогодні важливою складовою шкільної економічної освіти має стати споживча освіта. 01.12.2005 р. Президент України підписав Закон України «Про внесення змін у Закон України «Про захист прав споживачів», 13.01.2006 р. Закон у новій редакції вступив у дію. Саме в контексті дії даного законодавства слід розглядати й ті кроки, що сьогодні робить українська освіта у поширенні серед учнівської молоді споживчих знань. Вже понад 9 років у школах області викладається спецкурс „Основи споживчих знань”. Споживча освіта має стати складовою формування громадянина демократичного суспільства. Формування основ економічного мислення, серед яких є місце споживчим знанням, допоможе учням не тільки навчитись ефективно орієнтуватись в економічному просторі, а й приймати певні рішення, що стосуються планування свого подальшого життя та кар’єри, освіти, праці, вибору професії. Це також важливо і для того, щоб бути компетентним у реалізації власних прав, набутті знань та навичок для аналізу економічних подій у державі, розуміння реалій оточуючого світу, орієнтування у широкому колі послуг та товарів тощо. Без формування в населення ринкового мислення, адаптованого до реального життя, неможливо впроваджувати економічні реформи. Аналізуючи нинішні досягнення вчителів Черкаської області у підготовці учнів до турнірів, змагань, олімпіад, конкурсів-захистів МАН, можна відмітити, що значні досягнення у викладанні предмета мають одні і ті ж викладачі, це: Н.Г. Жуган (м. Городище), Л.В. Спільніченко, Г.М. Панченко, (м.Черкаси), Л.І. Гетьман (м. Кам’янка), Л.О. Захарова (м. Канів). Добре виступили цього року учні Катеринопільського ліцею (вчитель Вишемірський С.) та Корсунь-Шевченківської гімназії (вчитель Резніченко Л.І.). Достойним був виступ команди Городищенського економічного ліцею на Всеукраїнському турнірі з економіки. Спільна робота районного відділу освіти та адміністрації закладу дають можливість обдарованим учням ліцею брати участь у всіх обласних та республіканських заходах. І тому, закономірними є результати їхнього вихованця Олега Коропа, який став абсолютним переможцем у ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з економіки та переможцем Всеукраїнського конкурсу «Новітній інтелект України» в економічній тематиці. Достойно представив Кам'янський еколого-економічний ліцей Олександр Чупак, який виборов другі місця на Всеукраїнській інтернет-олімпіаді в м.Одесі та ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з економіки. Вже другий рік з ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з економіки привозить диплом ІІ ступеня учениця Черкаської спеціалізованої школи №18 Горобець Олена. На жаль, небагато робіт вчителів економіки було представлено на обласній педагогічній виставці «Освіта Черкащини - 2011». Більшість вчителів зорієнтували свою роботу на секцію профілізації освіти. Кращими роботами у номінації «Економіка» стали:
У наступному навчальному році зичимо успіху всім економістам, бажаємо нових звершень та перемог над собою! |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
На уроках географії Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
О. М. Козлова, методист лабораторії природничо-математичних дисциплін... |