УДК 373.3:0 Андрющенко М.П. Вінниця. Україна.
Формування професійних умінь та навичок учнів ПТНЗ інформаційно-комунікаційними засобами.
Постановка проблеми. Нині швидкими темпами здійснюється розвиток та використання інформаційно-комунікаційних засобів навчання, що надало відповідний поштовх до використання, адже застарілі методи та засоби навчання не відповідають нинішнім вимогам сучасного уроку і не відповідають стрімкому розвитку науково-технічного прогресу. Це спонукає викладачів до впровадження інноваційних методів навчання та використання й адаптування цих технологій в навчальний процес. Першим кроком з боку держави в Україні було підписання акту про комп’ютеризацію освітніх установ та забезпечення їх необхідними технічними засобами. Але це лише частково вирішило проблему, адже інформатизація освіти - це процес кропіткий і вимагає дуже багато часу, а головне – кадрових ресурсів. Дійсно, більшість викладачів та вчителів не мають належної підготовки, і вважаються некомпетентними у даній сфері. Тим не менш, маючи в наявності необхідне знаряддя, постає проблема, як саме доцільніше це знаряддя використовувати, які засоби і в яких випадках вони будуть найефективнішими в процесі вивчення навчального матеріалу?
Аналіз попередніх досліджень. Проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес досліджувалась у працях Б.Бєсєдіна, А.Веліховської, М.Голованя, Ю.Горошка, В.Дровозюка, М.Жалдака, Т.Зайцевої, В.Клочка, Н.Кульчицької, К.Ламонової, Ю.Лотюк, Н.Морзе, А.Олійника, К.Осенкова, А.Пенькова, С.Ракова, Ю.Рамського, В.Розумовського, Є.Смирнової, В.Чирко, В.Шавальової та інших учених.
Дидактичні аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання знайшли відображення у працях В.Безпалька, О.Гокунь, В.Ляудіс, Ю.Машбиця, А.Пишкала, І.Синельник, С.Смирнова, О.Співаковського та інших дослідників.
Мета дослідження полягає в розгляді ефективності інформаційно-комунікаційних технологій та засобів навчання в процесі формування вмінь та навичок учнів ПТНЗ, визначення та аналіз і позитивних і негативних наслідків використання ІКТ в процесі навчання.
Нині інформаційно-комунікаційнні та мережеві технології є тією самою рушійною силою, яка сприяє розвитку цивілізації. Сучасні інформаційні технології використовуються практично в усіх галузях виробництва і суспільства. Особливо бурхливому розвитку ІКТ сприяє всебічне застосування безмежних можливостей і ресурсів Всесвітньої мережі Інтернет. Отже, інформаційно-комунікаційні технології – це система технічних засобів, за допомогою якої здійснюються передача різного виду інформації. До них можна віднести:
комп'ютерні мережі (для передачі даних);
телефонні мережі (передача голосової інформації);
радіомережі (передача голосової інформації – широкомовні послуги);
телевізійні мережі (передача голосу і зображення – широкомовні послуги)[3, с.104].
Усі наведені можливості можуть принести велику результативність за умови їх використання в процесі вивчення, закріплення, повторення та актуалізації навчального матеріалу. Передача зображення відіграє значну роль у формуванні вмінь учнів виконувати виробничі процеси. Вони візуально можуть побачити як правильно виконувати ту чи іншу операцію, можуть приймати участь в процесі вивчення навчального матеріалу – повернутись назад, змінювати швидкість перегляду чи зупиняти відеофрагмент, що дозволяє проводити аналіз та робити висновки безпосередньо під час вивчення теми. Передача звуку дозволяє відтворювати аудіозаписи, аудіокниги, звукові ефекти. Значною перевагою є те, що вони охоплюють велику кількість аудиторій, розмір яких залежить від потужностей обладнання. Іншими словами, ця технологія включає велику за обсягом базу мультимедійних засобів, які крім слухової та зорової взаємодії має діалоговий принцип – зворотній процес обміну інформації. Ця технологія доступна і вдало реалізована в технології Веб 2.0. Сукупність цих властивостей дозволяє вважати ІКТ ефективним засобом навчання, оскільки наочність має велике значення в процесі формуванні вмінь та навичок учнів.
Комп’ютерна мережа являє собою сукупність комп’ютерів, здатних обмінюватися між собою інформацією через середовище передачі даних. Користуючись цією властивістю, викладач може контролювати та спрямовувати потік інформації, яка передбачена для засвоєння великої кількісті учнів одночасно і безпосередньо керувати навчальним процесом, у тому темпі чи руслі, який йому потрібен. Також учні мають змогу самі обмінюватись інформацією на відстані або просто спілкуватись, використовуючи аудіо- та відео-чати. Наприклад, учням дається наступне завдання: розглянути і вивчити будову газорозприділяючого механізму в розрізі, пояснити принцип його дії (Рис 1).
Рис. 1 Газорозприділяючий механізм.
Таке завдання є неможливим без використання наочності. Тому, скориставшись інформаційно-комунікаційними засобами, можна розв’язати поставлене завдання.
Якщо локальна мережа навчального закладу має підключення до Інтернет, то можливості віртуальних моделей значно розширюються. Наприклад, стає можливим використання надзвичайно необхідних у навчальному процесі ПТНЗ, віртуальних лабораторій. Крім того, застосування на заняттях Інтернет-технологій забезпечує розвиток та формування індивідуальних якостей учнів, таких як :
умінь одержання нової інформації в предметній області, використовуючи репродуктивну технологію навчання (вивчення електронних освітніх ресурсів, слухання відео-лекції, вивчення нових понять на основі інструкцій викладача або т’ютора); з Інтернет-технологій прийнятні Веб-сайти й освітні портали, електронна пошта, Skype, VPN (Vіrtual Prіvate Network), електронна бібліотека та ін.
алгоритмічного й конструктивного мислення на основі досвіду практичного використання програмних продуктів, ґрунтуючись на репродуктивно-алгоритмічну технологію навчання (конспектування навчального матеріалу, рішення практичних типових завдань, участь у дискусіях і ігрових ситуаціях); з Інтернет-технологій прийнятні пошукові середовища, web-ресурси, форум, ЧАТ, віртуальне середовище навчання, соціальні сервіси Веб 2.0 ("живий журнал" або "блог", "Wіkі", "Netvіbes", "Flіckr", "Youtube") та ін.
творчого потенціалу в ході виконання евристичних і дослідницьких завдань, використання моделюючих програмних середовищ, - передбачається використання евристичних технологій навчання (проблемне навчання, ділові ігри, проектування, рішення практичних завдань); з Інтернет - технологій прийнятні Інтернет - семінари, Інтернет - конференції, skype, електронна пошта, ІС, форум, VPN, віртуальне середовище навчання, соціальні сервіси Веб 2.0 і ін
комунікативних умінь у процесі проектної діяльності й навичок прийняття оптимальних рішень у ході ведення експериментів, використанні тренажерів і моделювання процесів, - передбачається творча технологія навчання (семінари, конференції, проблемні дискусії, дослідження в предметній області, аналіз результатів дослідження й спілкування в процесі навчального процесу); з Інтернет-технологій прийнятні форум, ЧАТ, Інтернет-семінари, Інтернет-конференції, skype, електронна пошта, ІС, VPN, віртуальне середовище навчання, соціальні сервисы Веб 2.0 та ін.
інформаційної культури й соціальних якостей, - припускає використання соціальної й інформаційної технологій навчання (всебічний розвиток особистості суб'єктів навчання, рішення проблем побутового, виробничого характеру); передбачається використання веб-сайтів, форумів, чатів, Інтернет-семінарів, Інтернет-конференцій, skype, електронної пошти, ІС, віртуальне середовище навчання, соціальні сервіси Веб 2.0. [2 с. 4].
Безмежні ресурси мережі Інтернет сприяють розвитку творчо-пошукової та дослідницької роботи учнів. Не рідко, для того щоб знайти саме ту інформацію, яка потрібна, необхідно прочитати та переглянути велику кількість іншого матеріалу, публікацій, малюнків, схем, що стимулює учнів знайти, проаналізувати, профільтрувати та відібрати необхідні документи.
Завдяки розвитку Інтернет та засобів ІКТ, стало можливим дистанційне навчання. Сучасні засоби комунікацій та електронних видань дають змогу подолати недоліки традиційних форм навчання, зберігаючи при цьому всі їх позитивні риси. Дистанційне навчання покликане вирішувати специфічні завдання стосовно розвитку творчої складової освіти й проблеми, складні для розв´язання в традиційному навчанні, зокрема:
а) підсилення активної ролі студента у власній освіті: у постановці освітньої мети, виборі домінантних напрямків, форм і темпів навчання в різноманітних освітніх царинах;
б) різке збільшення обсягу доступних освітніх масивів, культурно-історичних досягнень людства, доступ до світових культурних та наукових скарбів для дітей з будь-якого населеного пункту, де є телезв´язок;
в) отримання можливості спілкування учня з педагогами-професіоналами, з ровесниками-однодумцями, консультування у фахівців високого рівня незалежно від їхньої територіальної розташованості;
г) збільшення евристичної складової навчального процесу за рахунок застосування інтерактивних форм занять, мультимедійних навчальних програм;
ґ) більш комфортні, порівняно з традиційними, умови для творчого самовираження студента, можливість демонстрації продуктів своєї творчої діяльності для всіх, широкі експертні можливості оцінювання творчих досягнень;
д) можливість змагання з великою кількістю ровесників, що знаходяться у різних містах та країнах за допомогою участі у дистанційних проектах, конкурсах, олімпіадах. Навчання з використанням таких програм відбувається у зручному для студента, школяра місці, в зручний час, у зручному темпі, що є не тільки вигідно, а й результативно. Доступ до ІКТ підвищує інформаційну озброєність учнів, дає змогу спілкуватися зі своїми колегами, проводити спільну навчальну, методичну та наукову роботу [4].
Необхідно потрібно пам'ятати, що можливі негативні наслідки, пов'язані з активним вторгненням у природний внутрішній світ людини штучних, ілюзорних вражень від екранних віртуальних сюжетів та взаємодії з ними. Небезпека може полягати і в навмисному маніпулюванні свідомістю молодої людини, нехтуванні допустимими нормами безпечних режимів роботи з комп'ютером. У зв'язку з цим зростає актуальність досліджень психолого-педагогічного впливу та медичних наслідків застосування інформаційно-комунікаційних засобів для фізичного та психічного розвитку учнів. Комп'ютеризація може призвести до формування егоїстичних нахилів у людини, індивідуалізму, приглушує почуття колективізму, взаємодопомоги. Тому, питання про впровадження засобів ІКТ у навчальний процес має здійснюватись виважено[1].
Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних засобів зробити висновок, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють якісному формуванню вмінь та навичок учнів ПТНЗ. Їх використання сприяє:
підвищенню інтересу й загальної мотивації до навчання завдяки новим формам роботи і причетності до пріоритетного напряму науково-технічного прогресу;
індивідуалізації навчання: кожен працює в режимі, який його задовольняє;
об'єктивність контролю;
активізація навчання завдяки використанню привабливих і швидкозмінних форм подачі інформації, змаганню учнів з машиною та з самими собою, прагненню отримати вищу оцінку;
формування вмінь та навичок для здійснення творчої діяльності;
виховання інформаційної культури;
оволодіння навичками оперативного прийняття рішень у складній ситуації;
доступ учнів до банків інформації, можливість оперативно отримувати необхідну інформацію.
інтенсифікація самостійної роботи учнів;
зростання обсягу виконаних на урок завдань;
розширення інформаційних потоків при використанні Інтернет; [5].
Висновок. Отже, інформаційно-комунікаційні засоби навчання ефективно сприяють вирішенню навчальної проблеми, засвоєнню навчального матеріалу. Під час використання ІКТ на заняттях, досягається не тільки освітня, але й розвиваюча мета. Учні засвоюють не тільки самі знання, але й той спосіб, за допомогою якого можна вирішити навчальну проблему, запам’ятовують з яких дій ця діяльність складається, і здобувають досвід виконання операцій, формуючи уміння і навички. В процесі такого навчання, в учнів здійснюється розвиток творчості, технічного мислення, уяви, та інтересу до навчання.
Література.
1. http://ebk.net.ua/Book/pedagogics/volkova_pedagogika/part3/3507.htm
2. Використання комп’ютерних мереж у навчальному процесі/стаття/ Шаповалова Наталія – Бориславський педагогічний коледж: 2011. - 12с.
3. Комп'ютерні мережі та телекомунікації / навч. посіб. / В. А. Ткаченко, О. В. Касілов, В. А. Рябик. – Харків : НТУ "ХПІ", 2011. – 224 с.
4. http://www.info-library.com.ua/books-text-4093.html
Анотація
У даній статті досліджуються умови використання інформаційно-комунікаційних засобів у навчальному процесі, з метою підвищення якості формування професійних умінь та навичок учнів ПТНЗ. Виділені переваги та недоліки їх використання в навчальному процесі.
Ключові слова: дистанційна освіта, комп’ютеризація, навички, навчальний процес, інформаційно-комунікаційні засоби, Інтернет, інформаційні технології, уміння.
Аннотация
В данной статье исследуются условия использования информационно-коммуникационных средств в учебном процессе, с целью повышения качества формирования профессиональных умений и навыков учащихся ПТУ. Выделены преимущества и недостатки их использования в учебном процессе.
Ключевые слова: дистанционное обучение, компьютеризация, навыки, информационно-комуникционные средства, Интернет, информационные технологии, умения.
Annotated
This article investigates the use of information and communication tools in the learning process, in order to improve the quality of the formation of professional skills VET students. Highlighted the advantages and disadvantages of their use in the classroom.
Keywords: distance education, computerization, information and communication facilities, Internet, information technology, know-how.
|