Н. М. Продан МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ ПТНЗ Постановка проблеми


Скачати 75.44 Kb.
Назва Н. М. Продан МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ ПТНЗ Постановка проблеми
Дата 29.03.2013
Розмір 75.44 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Н.М. Продан
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ ПТНЗ
Постановка проблеми. Система освіти у будь-якої країни покликана сприяти реалізації основних завдань соціально-економічного та культурного розвитку суспільства, тому що саме навчальні заклади готують людину до активної діяльності в різних сферах економічного, культурного і політичного життя суспільства. Здатність навчального закладу достатньо гнучко реагувати на запити суспільства, зберігаючи накопичений позитивний досвід, має дуже велике значення.

Професійно технічна освіта займає одне з провідних місць в оновленні економіки, практичному запроваджені досягнень науки і техніки, історично впливає на визначення основних напрямів роботи педагогічних працівників. Їхня діяльність спрямована на забезпечення високого рівня професійної підготовки майбутніх робітників, їхньої конкурентоспроможності, мобільності, творчої активності.

Одним із головних елементів, що входять до складових змін є розвиток інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІТКТ). Продукт еволюції науки ІТКТ впливає на неї, перетворюючись у рушійну силу прогресу.

Аналіз попередніх досліджень. Одним із головних завдань, котрі постають перед навчальними закладами, розвиток єдиного освітнього інформаційного середовища. Проблемі створення інформаційного освітнього середовища присвячені дослідження вчених: В.Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, І. Захарової, В. Кухаренко, О. Машбиця, Н. Морзе, Є. Полат, С. Сисоєвої, П. Стефаненко та інших [3, c. 10].

Створення та забезпечення функціонування єдиного інформаційного освітнього середовища (ІОС) орієнтованого, в першу чергу, на інтеграцію наявних засобів інформатизації освіти є одним із ефективних шляхів інформатизації освітньої галузі.

Мета цієї статті. Теоретично обґрунтувати і перевірити використання освітнього середовища педагогічними працівниками під час викладання предметів.

Виклад основного матеріалу. Навчання на уроках буде суттєво ефективнішим, якщо будуть реалізовуватися такі шляхи використання інформаційних технологій з використання освітнього середовища:

  • володіння вчителями технологією створення і методикою використання освітнього середовища на уроках;

  • використання відповідного комп’ютерно-орієнтованого й програмованого забезпечення навчального процесу для здійснення навчання учнів засобами інформаційних технологій;

  • систематичне використання електронно навчально-методичного комплексу, як засобу повторення, актуалізації, узагальнення, систематизації знань та здійснення самостійної роботи на уроках ТН.

Інформаційні технології – це сукупність методів та технічних засобів для зберігання, створення, організації, опрацювання, передавання, подання і використання інформації.

Відповідно до поставленої мети в роботі потрібно було розв’язати такі завдання:

  • задоволення індивідуальних, освітніх потреб студентів через підвищення рівня підготовки в області інформаційно-телекомунікаційних технологій;

  • створення єдиного інформаційного простору через інтеграцію розрізнених підрозділів і служб;

  • динамічне поєднання всіх комунікаційних засобів завдяки універсальним формам зберігання, обробки і передачі інформації.

У нових соціально-економічних умовах зростають вимоги до рівня культури й організації праці педагогічних працівників, їхнього теоретичного рівня, професійної етики, підвищення професійної кваліфікації і педагогічної майстерності.

Від того, яким чином організується навчально-виховний процес у ПТНЗ, здійснюється наповненість його змісту, залежить від якості професійної підготовки.

Професійна освіта в ПТНЗ становить процес і результат цілеспрямованої спільної діяльності інженерно-педагогічних колективів ПТНЗ і учнів з формування в учнів системи теоретичних знань, практичних та інтелектуальних умінь, а також професійних навичок, які забезпечують рівень їх кваліфікації з певної професії [3, c. 9].

Зміст освіти - це певна визначена сукупність систематизованих знань, умінь і навичок, а також правил і норм поведінки, якими повинні оволодіти учні в процесі навчання у ПТНЗ.

Навчально-виховний процес у ПТНЗ складається з таких складових:

  • навчальна робота;

  • виробнича робота;

  • виховна робота;

  • методична робота.

Навчальний процес будується на основі чинного навчального плану, який містить:

  • графік навчального процесу;

  • зведені дані по бюджету часу (в тижнях);

  • перелік необхідних лабораторій та кабінетів зі спеціальних навчальних дисциплін;

  • рівні кваліфікації;

  • результати поетапної атестації;

  • план навчального процесу.

План навчального процесу складається з наступних блоків:

  1. Соціально-гуманітарні предмети.

  2. Загальнотехнічна підготовки.

  3. Професійно-теоретична підготовка.

  4. Професійно-практична підготовка.

  5. Предмети, які вільно обираються.

  6. Державна атестація та інші форми контролю.

  7. Консультації.

  8. Загальний обсяг навчального часу.

  9. Кількість годин у тижні.

Одним із найперспективніших шляхів удосконалення підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, формування їхніх професійних знань є впровадження у навчальний процес активних форм і методів навчання, які дають змогу формувати знання, професійні вміння і навички учнів шляхом залучення їх до інтенсивної пізнавальної діяльності.

Компетентність – це наявність знань про різні аспекти життя людини, навичок творчого володіння інтелектуальним і фізичним інструментарієм, здатності взаємодіяти з іншими людьми в різних ситуаціях, враховуючи конфлікти [5]

Формування професійних знань відбувається на підставі оволодіння предметами професійно-теоретичної підготовки, яка тісно пов’язана з професійно-практичною підготовкою [3, c. 3-8].

Професійна компетентність – це рівень професійної освіти, досвід та індивідуальні здібності людини, його мотивовані прагнення до безперервної самоосвіти і самовдосконалення, творче і відповідальне відношення до справи.

Створення інформаційного освітнього середовища в даний час є головним завданням, рішення якого визначає успіх впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях. Освітнє середовище – сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, необхідних для успішного функціонування освіти [5].

Інформаційне освітнє середовище включає систему апаратних засобів, програмне, забезпечення, фахівців і користувачів, бази даних, що реалізовують інформаційні процеси. Різні дослідження і практичні роботи із створення інформаційного освітнього середовища наповнюють поняття «інформаційне середовище» конкретним змістом. Однією з основних властивостей інформаційного середовища є її відкритість. Розвиток комп'ютерної техніки і телекомунікаційних технологій дає можливість створювати сприятливі умови для формування єдиного світового освітнього простору [4, c. 82].

Інформаційне освітнє середовище (ІОС) – це не просто набір інформації в електронному вигляді, це – система зв’язку, професійна та проектна діяльність в цьому середовищі, система доступу до різноманітної інформації.

Структуру ІОС можна розглядати з точки зору тих видів діяльності навчального закладу, які реалізуються на його основі, вона може бути представлена таким чином:

Технічно необхідною умовою розвитку ІОС у навчальному закладі є створення мережі з виділеним сервером. Важливим також є підбір програмного забезпечення, яке з однієї сторони дозволяло б ефективно розв’язувати завдання навчального закладу, а з іншої – забезпечувало б простоту для користувачів, надійність в експлуатації [3, c. 47].

Програмне забезпечення повинно відповідати такі вимогам:

  • працювати в мережі або забезпечувати можливість запуску з одного сервера різних робочих станцій;

  • зберігати інформацію в єдиному форматі доступному для обробки різними програмами або модулями одного програмного комплексу;

  • бути сумісним та доступним до підключення нових модулів;

  • забезпечити багатокористувацький режим та розмежування прав доступу.

Висновки. Аналіз освітнього середовища дозволяє дійти таких позитивних висновків:

  • освітнє середовище відображає систему соціальних зв’язків та відношень у галузі освіти, характер взаємовідношень суспільства і соціальних інститутів, пов’язаних із задоволенням освітніх потреб суспільства;

  • освітнє середовище – структурована система педагогічних факторів, що забезпечує зустріч, взаємодію, осмислення та пізнання (освоєння) особистістю у процесі її розвитку та становлення спеціально організованого педагогічного середовища;

  • освітнє середовище – місце перетинання діяльності всіх учасників освітнього процесу, де забезпечується використання та активізація їх творчого потенціалу;

  • освітнє середовище характеризується обсягом освітніх послуг, потужністю, інтенсивністю освітньої інформації, освітньою інфраструктурою та функціонує на принципах взаємодії різних освітніх систем, породжених культурою;

  • освітнє середовище є організаційною основою інноваційного розвитку закладу освіти.

Організація широкого доступу до необхідних навчальних ресурсів сприяє кооперації різноманітних підструктур навчального закладу, методичних комісій зі створення, розширення та наповнення освітнього середовища.
Література:


  1. Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: посібник для педагогічних працівників; студентів педагогічних вищих навчальних закладів – Вінниця, ДОВ «Вінниця», 2002. – 116 с.

  2. Інформаційне освітнє середовище сучасного навчального закладу: навчально-методичний посібник; за заг. ред. Р. С. Гуревича. – Львів: ЛДУБЖ, 2009. – 268 с.

  3. Кононова М.В. Психологічний аспект комп’ютеризації освіти.//Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми// Зб. наук. пр. /Редкол.: І.А.Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, - 2000. – С. 179-180.

  4. Шишкіна М.П. Тенденції розвитку та використання інформаційних технологій у контексті формування освітнього середовища // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору. - Зб. наук. праць за ред. В.Ю. Бикова, Ю.О. Жука: Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атака, 2004. – С. 81-88.

  5. http: // wikipedia.org.ua


Отже, створення освітнього середовища вимагає значних зусиль науковців і практиків-викладачів, методистів і програмістів для створення відповідного програмного забезпечення освітніх програм, інноваційних методик і засобів навчання. Їхнє упровадження у навчальний процес ПТНЗ сприяє розвитку мислення, пам’яті, уваги, формуванню професійно орієнтованих знань, умінь і навичок.

Ключові слова: інформаційні технології, інформаційно освітнє середовище, освітнє середовище, компетентність, професійна компетентність.

Схожі:

МЕТОДИКА СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Постановка проблеми
Постановка проблеми. У ХХІ сторіччя людство ввійшло у стадію розвитку, яке одержало назву постіндустріального або інформаційного...
: 004. 9 Дунаєвська Н. В. Використання інформаційно-комунікаційних...
Постановка проблеми. Характерним для майбутнього суспільства є широке використання інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ),...
Інформаційні технології в професійній підготовці студентів Постановка проблеми
Т навчання визначив Ю. Машбіц; використання ІТ в навчальному процесі запропонували і обґрунтували М. Жалдак та О. Пєхота [2; 6];...
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці учнів ПТНЗ
Д суспільства на якісно новий ступінь розвитку інформаційне суспільство [1, ст. 213]. Відповідно постає проблема, як найдоцільніше...
ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ...
У зв’язку з цим, значно розширюється обсяг знань, якими повинні володіти випускники професійно-технічних навчальних закладів
Формування професійних умінь та навичок учнів ПТНЗ інформаційно-комунікаційними...
Формування професійних умінь та навичок учнів ПТНЗ інформаційно-комунікаційними засобами
Стратій Д. А. Розробка електронного портфоліо вчителя як засіб підвищення...
Постановка проблеми. Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні...
Г. Б. Гордійчук, Д. В. Зінченко
Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу для підготовки педагогів
Стратій Д. А. Розробка електронного портфоліо вчителя як засіб підвищення...
Постановка проблеми. Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні...
ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ТЕХНІКИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ Постановка проблеми
Використання ІКТ дає змогу опрацьовувати значно більше навчальної інформації, робити її доступнішою для сприйняття, зрозумілою за...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка