|
Скачати 4.32 Mb.
|
Міністерство освіти і науки України Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» Академія педагогічних наук України Мішкольцький університет (Угорщина) Магдебурзький університет (Німеччина) Петрошанський університет (Румунія) Познанська політехніка (Польща) Софійський університет (Болгарія) Академія наук вищої школи України Присвячується 125-річчю Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» Інформаційні технології: Наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я Наукове видання Тези доповідей ХVIII МіжнароднОЇ Науково-практичнОЇ конференціЇ У чотирьох частинах Ч. I Харків 2010 ББК 73 І 57 УДК 002 Голова конференції: Товажнянський Л.Л. (Україна). Співголови конференції: Патко Д. (Угорщина), Поп Е. (Румунія), Карпушевський Б. (Німеччина), Хамрол А. (Польща), Ілчев І. (Болгарія). Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: Тези доповідей ХVIII міжнародної науково-практичної конференції, Ч.I (12-14 травня 2010 р., Харків) / за ред. проф. Товажнянського Л.Л. – Харків, НТУ «ХПІ». – 336 с. Подано тези доповідей науково-практичної конференції за теоретичними та практичними результатами наукових досліджень і розробок, які виконані викладачами вищої школи, науковими співробітниками, аспірантами, студентами, фахівцями різних організацій і підприємств. Для викладачів, наукових працівників, аспірантів, студентів, фахівців. Тези доповідей відтворені з авторських оригіналів ББК 73 © Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2010 Зміст Секція 1. Інформаційні та управляючі системи……………………………4 Секція 2. Математичне моделювання в механіці і системах управління……………………………………………………………………37 Секція 3. Технологія та автоматизоване проектування в машинобудуванні…………………………………………………………..105 Секція 4. Фундаментальні та прикладні проблеми транспортного машинобудування …………………………..……………………………...160 Секція 5. Моделювання робочих процесів в теплотехнологічному, енергетичному обладнанні та проблеми енергозбереження……………...271 СЕКЦІЯ 1. ІНФОРМАЦІЙНІ ТА УПРАВЛЯЮЧІ СИСТЕМИ Principles of education quality assessment Alimova A.A. National technical university “Kharkiv polytechnic institute”, Kharkiv Today the improvement of the quality of education plays one of the key-roles in the development of Ukraine. When we develop the quality management system, it becomes necessary to identify the main processes in the university. The process of determining measures is one of the foundation elements of the quality management system. Many researchers underline the importance of qualimetric monitoring of education quality, but existing methodologies have specific disadvantages. Education quality is a complex category that includes different objects and processes in the higher educational establishment. Different assessment objects require the development of different methodologies. However, despite of any methodology that we apply, we can set several main tasks: 1) definition of importance of indices of quality assessment; 2) expert method of indices values measurement; 3) calculation of the compound quality indicator; 4) big data volume for storage and processing. To solve the above-mentioned tasks we need to develop the software. And as a result this developed software will lead to the improvement of measurement process. This software solves two main tasks: 1) automation of expert survey; 2) data storage that deals with quality assessment. Solving the first task we need to consider: generation of survey application forms; on-line survey; process and storage the survey results. The opinion of experts is used to define weights of quality assessment indices. Calculation of weights of indices is based on pairwise comparisons. The algorithm uses the analytical hierarchical process method. The task “data storage” includes such activities as add, delete, and update. Quality assessment is associated with the following information: hierarchy of properties of quality and indices for their assessment; reference and rejected values of indices; measurement scale of indices; the results of measurements; the value of compound quality indicator, etc. The 3-tier web-based distributed application architecture is proposed. The presentation layer is presented by client’s browser and web server with JSP; business logic layer – by application server with EJB components; data access layer is presented by database server MySQL DBMS. The JEE platform is selected as an software implementation platform. For database implementation the DBMS MySQL is chosen. Implementation of developed software in management practice of higher educational establishments or their departments will enable to increase the effectiveness of decision making process. Автоматизована система підтримки віддаленї взаємодії виконавців і менеджера IT-проектів Бабак І.М., Ільїнов А.О., Олейніков Є.О. Харківський національний аерокосмічний університет ім. М.І.Жуковського ”ХАІ”, Харків Зі зростанням інтеграції комп'ютерних технологій у всі сфери діяльності людини, актуальності набуває розробка інформаційних технологій для забезпечення віддаленої взаємодії між співробітниками компанії, що має територіально розподілені відділення. Особливо це властиво для компаній з розробки IT- проектів, в штаті яких віддалені розробники займають велику частку. При віддаленому виконанні проектів виникає потреба в координації дій усіх учасників проекту, оперативному обміні інформацією та її централізованому зберіганні. Існує чимало систем управління проектами, але більшість з них не реалізують віддалену роботу повною мірою. А підвищення ефективності управління ходом процесу розробки IT-проектів у разі віддалено виконання можливо за рахунок підвищення оперативності передачі завдань, уточнення вимог, контролю ступеня виконання робіт, передачі результатів та своєчасного внесення необхідних змін. Тому розробка системи автоматизації віддаленої взаємодії виконавців і менеджера IT-проектів. Для технічної реалізації такої системи розроблено два типа клієнських програм: перший тип – для менеджера, другий тип – для виконавців робот. Розроблена система підтримки віддаленого взаємодії виконавців і менеджера IT-проектів дозволяє: зберігати проекти на віддаленому сервері; зберігати план завдань і закріплення робіт за виконавцями; відстежувати ступінь виконання робіт; управляти базами даних для всіх користувачів; забезпечувати доступ до проектів з будь-якого комп'ютера, підключеного до мережі Інтернет; забезпечувати спільну роботу над проектами групи розробників з урахуванням рівня їх прав. Удосконалення системи можна досягти розширенням функціональності системи за рахунок реалізації можливості обміну і впорядкованого зберігання не тільки текстових повідомлень, а й файлів, згенерованих різними пакетами прикладних програм. Наукова новизна проведеного дослідження полягає в тому, що отримали подальший розвиток методи побудови інформаційних технологій для автоматизації процесів управління комунікаціями проекту. Практичне значення полягає в можливості дистанційної передачі даних про роботи, терміни і вартість від менеджера конкретному виконавцю, і прийому даних від розробника про стан виконуваної ним роботи, а також можливості обміну коментарями для вирішення питань, що виникають у процесі розробки. ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА МОБІЛЬНОГО НАВЧАННЯ Белоус Н.В., Куцевич И.В., Белоус И.А. Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків Мобільні пристрої знайшли активне застосування в освіті в рамках M-Learning (мобільного навчання). Більшість існуючих систем мобільного навчання та контролю знань (mLMS, "m-Learning" і т.д.) включають обмежену кількість тестових завдань і двобальну систему оцінювання тестових завдань. Запропонована інформаційна система проведення мобільного навчання дозволяє вирішити задачі контролю знань при мобільному навчанні та підвищення ефективності навчального процесу. В даній роботі авторами пропонується модель контролю знань за допомогою мобільних технологій, яка враховує виявлені недоліки існуючих систем (рисунок 1). Для проведення контролю знань за допомогою пропонуємої інформаційної системи на підготовчому етапі матеріали для тестування через бездротові технології передаються з сервера на мобільний пристрій. Контроль знань проходить наступним чином: студент виконує запропоноване завдання, результат роботи поміщується в Модель студента. Блок Алгоритм контроля на основі аналізу відповіді студента, цілей контролю Z і метода проведення контролю, враховуючи зовнішні R1 і внутрішні ресурси студента R2 та стан середовища Dx, визначає параметри наступного завдання. Формировщик питань і задач, отримав параметри, вибирає з Бази даних і бази знань необхідну інформацію I, формує текст завдання й видає його студенту. В моделі передбачений зворотній зв'язок К, який полягає в видаванні коментаря на відповідь. Звіт з проробленої роботи передається на сервер за допомогою СМС або web-технологій. Теоретичні дослідження закінчені створенням на їх підставі математичного та алгоритмічного забезпечення задачі проведення мобільного навчання. ON-LINE СИСТЕМА ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ Гапон В.І., Шендрик В.В. Сумський державний університет, Суми Стрімкий економічний розвиток став поштовхом для нового світосприйняття – суспільство переходить з індустріального в інформаційне. Основною складовою успіху в роботі будь-якого підприємства — є можливість одержувати оперативні дані. Питання про володіння інформацією, створювання та керування інформаційними потоками стає все більшим актуальним, адже підприємства та організації змушені працювати з великими обсягами інформації, джерелом якої може служити всесвітня мережа. Накоплена інформація з надзвичайною швидкістю помножується та змінюється, створюючи при цьому «інформаційний хаос». Використання й поширення значних масивів різноманітної інформації, спонукає до створення нових систем автоматизації щодо збору, упорядкування й подальшого аналізу необхідних даних. Першочерговим завданням при створенні систем обробки інформації є створення системи, що здатна зчитувати та групувати неструктуровану інформацію, представлену у всесвітній мережі Інтернет, до реляційних баз даних. Ринок інформаційних технологій потребує нових підходів щодо вирішення даної проблеми. В результаті чого був створений універсальний алгоритм зчитування табличної інформації з Інтернет - сторінок, у вигляді програми, яка його реалізує – підсистеми парсингу. Зчитавши дані, дана підсистема передає керування іншому модулю – СУБД, який створює необхідні метадані (таблиці та допоміжні таблиці). Саму інформацію, яку система «збере» та занесе до бази даних, можна буде передати іншій системі для подальшого аналізу. Описані модулі (парсинг, СУБД та система аналізу), об’єднавши створюють нову інформаційну систему, яка надає можливість користувачам полегшити збір та обробку даних у «вирі інформації». Створена програма дозволяє виконувати оперативний моніторинг змін на Інтернет сторінках. Якщо відбулися зміни в необхідних даних, то вона самостійно зчитає їх, згрупує та підготує для аналізу, занесе їх до бази даних. В подальшому данні можуть бути використані аналізуючою системою, яка оперативно проведе аналіз та видасть необхідні результати. Програма стане актуальною для підприємств, які використовують в економічному аналізі дані з всесвітньої мережі. СИНТЕЗ МАТЕМАТИЧНОЇ МОДЕЛІ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ СКЛАДНИМ ТЕХНОЛОГІЧНИМ ПРОЦЕСОМ (НА ПРИКЛАДІ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ВИПАЛУ КЛІНКЕРА) Глушко В.М. Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харків У цей час у період світової економічної кризи виробники будівельних матеріалів прагнуть скоротити витрати на виробництво продукції. При цьому на більшості підприємств цементної промисловості все ще переважним є використання ручної праці операторів технологічних ліній. Одним із варіантів вирішення даної проблеми є автоматизація технологічних процесів підприємств по випуску цементу. Складність процесу випалу клінкера не дозволяє моделювати його методами класичної теорії автоматичного управління. У якості одного з деяких підходів для створення моделі процесу випалу може використовуватися теорія інтелектуального управління, що включає нейромережеве управління та управління на нечіткій логіці. Для синтезу математичної моделі процесу випалу клінкера пропонується виконати декомпозицію процесу випалу на підпроцеси залежно від режиму функціонування. Таким чином, процес випалу клінкера розбивається на 2 групи режимів: штатні та позаштатні режими. Групу штатних режимів становлять режим розпалу, робочий режим та режиму зупинки печі. Для їх моделювання найбільш підходящим є апарат нейромережевого управління, оскільки на підприємстві, як правило, доступний достатній обсяг історичних даних функціонування в цих режимах. До позаштатних режимів можна віднести такі режими, у яких параметри функціонування відхиляються від нормативних значень, а також аварійний режим. Як правило, інформація роботи пічного агрегату в позаштатному режимі представлена у вигляді розпоряджень оператору процеса випалу клінкера. Тому для моделювання режимів даної групи доцільним є використання математичного апарата нечіткого управління. Таким чином, здійснюючи декомпозицію процесу випалу клінкера на ряд режимів його функціонування, стає можливим синтезувати його математичну модель за допомогою математичного апарата теорії інтелектуального управління. ПРО МЕТОДИ АДАПТИВНОЇ ГІПЕРМЕДІА Горбач Т.В., Шубін І.Ю. Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків Технології адаптивної гіпермедіа застосовують різні типи моделей користувача для пристосування під його індивідуальні характеристики вмісту та посилань сторінок гіпермедіа. При організації персонального навчання, на вхід подається інформація про суб’єкта навчання від навчальних ресурсів, що розподілені у мережі. На виході отримуємо множину учбових матеріалів, що об’єднані в логічну послідовність у індивідуальному підході навчання. Механізмом даної функції є адаптація, що організована у вигляді навігаційних правил. При цьому користувач отримує можливість самостійного вивчення матеріалу під керуванням технології адаптивної гіпермедіа, яка пропонує та контролює отримування матеріалів за допомогою вузлів для знань суб’єкта навчання. Запропоновані засоби представлення та класифікації неструктурованих даних в мультимедіа-системах базуються на використанні методу компараторної ідентифікації для розбивання на класи еквівалентності і зв’язування у гіперструктуру документів, що були відібрані в результаті запиту до бази мультимедіа-даних. Для побудови фрагментів гіперструктури, що отримана у результаті, необхідна класифікація інформації, що була відібрана, а також розбивання на окремі логічні елементарні групи, логічні одиниці. Назвемо кожний такий окремий елемент представлення інформації у гіперструктурі архітектурним конструктивом та введемо приналежність Δ відібраних мультимедіа-документів ta, tb одному конструктиву наступним чином: ta Δ tb Û ("pÎP) (R(ta, p) = R(tb, p)). Відносина Δ завдає мінімально розчленене представлення цільності. Дійсно, якщо ta Δ tb, то R(ta, p) = R(tb, p) для кожного поняття або відносини, що описує завдану предметну область. Це означає, що дані поняття міститься в індексних записах кожного із цих документів, тобто інформація, що представлена в документах ta і tb, семантично близька. Якщо же відносина ta Δ tb не має місця для даних документів ta і tb, це означає, що існує таке поняття p*ÎP, котре відповідає тільки одному із вказаних документів. Таким чином, не усі властивості цих документів є адекватними друг другу відносно завданої множини понять P. Відносина Δ має наступні властивості: рефлексивності ta Δ tb; симетричності ("ta, tb ÎT)( ta Δ tb) Þ tb Δ ta; транзитивності ("ta, tb, tc ÎT) (ta Δ tb)( tb Δ tc) Þ ta Δ tc. Таким чином, відносина Δ є еквівалентістю. У свою чергу, для понять проблемної галузі, що лежать в основі побудови гіперструктури, також можна ввести відношення Π приналежності понять pi, pj понятійній основі конструктива P. |
Викладач НЕСИНОВА С. В «Сучасні проблеми права в Україні»: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Вибрані найкращі тези доповідей |
України ІНЖЕНЕРІЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 2013 Тези доповідей міжнародної... Матеріали тез містять короткий зміст доповідей науково-дослідних робіт студентів та аспірантів |
ВИКЛАДАЧ ТОДОРОШКО Т. А «Актуальні досягнення юридичної науки в ХХІ столітті» Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Вибрані найкращі тези... |
Шановні колеги! Запрошуємо Вас взяти участь у роботі IV Міжнародної... Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні проблеми і перспективи розвитку обліку, аналізу та контролю в умовах глобалізації... |
Звернення учасників V Міжнародної науково-практичної конференції НАЕК «Енергоатом» Сумки п'ятої Міжнародної науково-практичної конференції «КУЛЬТУРА БЕЗПЕКИ НА АЕС УКРАЇНИ», відзначаємо, що розуміння культури безпеки,... |
ХX Міжнародної Науково-практичної конференції Інформаційні технології:... Україна, 61002, Харків, вул. Фрунзе, 21, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» |
Франка Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції... Підкарпатська Вища Школа ім бл кс. Владислава Фіндиша в Ясло (Республіка Польща) |
ХIX Міжнародної Науково-практичної конференції Інформаційні технології:... Україна, 61002, Харків, вул. Фрунзе, 21, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» |
ЗАЯВКА АНКЕТА Міжнародної науково–практичної конференції молодих вчених, аспірантів та студентів |
ЗАЯВКА – АНКЕТА учасника Міжнародної науково-практичної конференції... |