М.І. Базелюк ОСОБЛИВОСТІ КОМП’ЮТЕРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ Постановка проблеми


Скачати 68.06 Kb.
Назва М.І. Базелюк ОСОБЛИВОСТІ КОМП’ЮТЕРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ Постановка проблеми
Дата 29.04.2013
Розмір 68.06 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
М.І. Базелюк
ОСОБЛИВОСТІ КОМП’ЮТЕРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Постановка проблеми. Різке зростання інформаційних потоків та широке впровадження різноманітних інформаційних технологій практично в усі сфери життєдіяльності людини зумовило структурні, функціональні й змістові зміни цієї діяльності. Тому сучасне суспільство ставить перед системою освіти низку нових завдань, пов’язаних з оновленням змісту освіти, розробкою та впровадженням нових форм навчального процесу, педагогічних технологій і комп’ютерно-зорієнтованих засобів навчання [4].

У здійсненні принципів системності й наступності на уроках трудового навчання важливе значення належить перевірці та оцінці якості знань учнів. Форми контролю знань з трудового навчання є різні. Це і поурочне усне опитування теоретичного матеріалу, і виконання та перевірка численних самостійних, творчих та практичних завдань тощо. Усі види контролю є важливими і потрібними, а їх застосування на уроках трудового навчання є обов’язковим. Однією з ефективних форм контролю знань учнів є застосування тестів, які дозволяють за досить короткий час перевірити знання у школярів усього класу.

Контроль має виконувати стимулюючу роль, а не лише містити якісну оцінку, порівняння результатів з нормативними вимогами. Адже сам факт визначення мети відвідування уроків для вивчення реалізації можливостей покращення культурної освіченості учнів привертає увагу вчителів до цієї проблеми. І таким чином змушує їх вдатися до пошуків вирішення даної проблеми.

Аналіз попередніх досліджень. Питаннятеоретико-методологічних та методичних основ розвитку інформаційних технологій, створення та застосування електронних систем тестування висвітлено в працях В. Андрєєвої, Р. Гуревича, М. Кадемії, В. Стрельнікова, А. Масюк та інших науковців. Проблеми активізації пізнавальної діяльності учнів засобами сучасних інформаційних технологій, особливості застосування тестового контролю знань на уроках трудового навчання розглянуто в працях Н. Олійник, Н. Самойленко, Е. Полат.

Виклад основного матеріалу. Педагогічний тест – це система завдань специфічної форми, певного змісту, яка дозволяє якісно оцінити структуру та визначити рівень навчальних досягнень.

Тест можна вважати надійним, якщо в усіх випадках перевірки тесту чи його варіантів з’ясується, що учні в розділі за показниками успішності займуть одні й ті самі місця.

Аналіз сучасних методів тестування та практичних особливостей проведення тестового контролю, а також загальних вимог до комп’ютерних навчальних систем та практичного досвіду їх використання дозволяє визначити загальні вимоги, котрим повинні задовольняти комп’ютерні тестові програми. Дотримання цих вимог визначає основні та додаткові можливості тестових програм [5].

До складу основних можливостей належать:

1. Проводити тестовий контроль на базі тестових завдань закритого та відкритого типів, тобто з наданням (відображенням для вибору) та без надання варіантних відповідей на питання тестових завдань, оскільки тестові завдання інших типів (на відповідність, на встановлення правильної послідовності) можуть бути перетворені в одне або декілька тестових завдань закритого та відкритого типів.

2. Формувати зовнішні бібліотеки тестових завдань, тобто бібліотеки, котрі не входять до складу самої тестової програми, що дозволить користувачам тестових програм розробляти і використовувати власні тести.

3. Використовувати декілька бібліотек тестових завдань у процесі проведення одного тесту з послідовним виконанням тестових завдань з кожної бібліотеки, що дозволить розмістити в окремих бібліотеках тестові завдання з різних тем, теоретичні та практичні завдання, завдання різної складності тощо і розподілити загальну кількість тестових завдань між всіма бібліотеками певного тесту.

4. Використовувати бібліотеки тестових завдань в незашифрованому та зашифрованому вигляді, що дозволить або ні, ознайомитись зі змістом та виконати тест без введення пароля стороннім особам.

5. Оцінювати правильну відповідь або будь-яку відповідь на кожне тестове завдання певною кількістю балів та підраховувати загальну кількість набраних балів і відповідну бальну оцінку за заданою шкалою оцінок.

6. Відводити або ні певний час на виконання всього тесту або кожного тестового завдання окремо, що дозволить виконувати тест в різних режимах обмеження часу.

7. Вибирати тестові завдання з бібліотек тестових завдань в заданій кількості та відображати варіантні відповіді в тестових завданнях закритого типу у випадковому порядку.

8. Задавати декілька еталонних відповідей у тестових завданнях відкритого типу та режими ідентифікації еталонних відповідей з наданою відповіддю.

До складу додаткових можливостей тестів належать:

1. Вибирати тести до виконання з переліку наявних тестів (наприклад, з меню тестів, що відображається на екрані після запуску на виконання тестової програми).

2. Зберігати результати тестування для подальшого їх використання, відображати та видаляти результати тестування за необхідності.

3. Задавати кількість можливих разів виконання кожного тесту для обмеження спроб повторного виконання тесту однією особою.

Для реалізації зазначених вище можливостей була розроблена тестова програма, що складається з двох модулів, один з яких (зовнішній) реалізує виконання додаткових можливостей тестових програм, а інший (внутрішній) – основних можливостей.

Для роботи зовнішнього модуля повинен бути створений текстовий файл меню тестів. Структура даного файлу повністю ідентична структурі файлу меню користувача програмної оболонки NortonCommander і може бути створена за допомогою останньої. Тобто, кожному пункту меню, що відображається на екрані після запуску зовнішнього модуля тестової програми на виконання і не має свого підменю, відповідає команда, що запускає на виконання внутрішній модуль тестової програми, для якого в якості параметрів задаються імена файлів, що містять бібліотеки тестових завдань. За необхідності обмеження кількості разів виконання тестів необхідну кількість треба задати в якості параметра зовнішнього модуля програми в процесі запуску. Крім того, в процесі роботи з зашифрованими бібліотеками тестових завдань необхідно ввести пароль, за допомогою якого вони були зашифровані. Відобразити інформацію про результати тестування з різних тестових завдань, котра зберігається в файлі, та видалити її під час роботи тестової програми можна за допомогою визначених комбінацій клавіш.

З усього розмаїття видів тестів на практиці найчастіше застосовують такі:

  • бінарний вибір (True/Falsemultiple-choice) – відповіддю на запитання має бути один із двох висловів – «так» або «ні»;

  • вибір «один з багатьох» (multiple-choice) – тестовий має вибрати один (правильний, на його думку) варіант відповіді з кількох запропонованих;

  • вибір «один, кілька чи жодного з багатьох» – тестовий має вибрати один чи кілька (правильних, на його думку) варіантів відповіді з кількох запропонованих або вказати на відсутність правильної відповіді;

  • заповнення бланка (Fill-in-Blank-FIB) – тестовий має помістити у вільну позицію відсутній елемент, який вважається відповіддю на певне запитання [3].

Висновки. Отже, широке застосовується комп’ютерної техніки у навчанні є досить ефективним як у процесі пояснення нового матеріалу, самостійної роботи учнів так і під час контролю знань. Використання комп’ютера у навчально-виховному процесі сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів, створює умови творчого підходу до вивчення різноманітних тем з трудового навчання. Використання ж тестів як, форми контролю знань, надає можливість швидко оцінити засвоєння учнями навчального матеріалу, унеможливлює списування, робить процес навчання різноманітним та цікавим.

Тестові завдання повинні бути: чітко сформульовані; легко читатись; бути правдивими, недвозначними; без підказок. Добір тестових запитань обов’язково базується на змісті навчальних програм та підручників, складені вчителем з навчальною метою, вони повинні бути різних форм і типів, сформовані інакше, ніж відповідні запитання в підручнику.

Сучасний педагог має: уміти працювати з комп'ютером, мати навички створення тестових завдань і тестів різного типу та різного рівня узагальнення навчального матеріалу; вміти користуватися кількома програмами-оболонками тест-систем та вносити зміни до їх інформаційного наповнення; вміти користуватися вбудованою базою даних тесту-системи для одержання й аналізу результатів тестування окремого учня чи цілого класу з певної теми або за певний період навчання; вміти створювати, підтримувати і користуватися власною нескладною базою даних результатів тестування своїх учнів.

Організація тестового контролю як цілісної функціональної системи допомагає оптимізувати всі ланки навчального процесу.
Література:


  1. Беженар Г. Нові іформаційні технології у навчальному процесі сучасної школи / Г. Беженар // Директор школи. – 2005. – № 37.

  2. Гуревич Р. С. Чи потрібен комп’ютер для трудового навчання / Р. С. Гуревич // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2001. – № 2.

  3. Масюк А. Л. Тестування знань по VHDL на базі пакета ATP4 / А. Л. Масюк, Л. Н. Масюк, Ю. Є. Зінченко // Матеріали научн.-метод. конф. «Інформаційні технології і проблеми дистанційного навчання у вищій технічній освіті». – Донецьк: ДонНТУ. – 2002. – С. 18-20.

  4. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; под ред. Е. С. Полат. – М., 2000. – 272 с.

  5. Олійник Н. М. Тест як інструмент вимірювання рівнів знань та складності завдань у сучасній технології навчання: навчальний посібник / Н. М. Олійник. – Донецьк : ДонДУ, 1991. – 186 с.

  6. Самойленко Н. Педагогічні вимоги до тестової системи самоконтролю / Н. Самойленко // Завуч. – 2005. – № 20-21. – С. 55.


У статті висвітлено особливості організації і проведення комп’ютерного тестування знань учнів середньої загальноосвітньої школи з трудового навчання.

Ключові слова: тестування, комп’ютерне тестування, контроль знань учнів, інформаційно-комунікаційні технології, трудове навчання.

Схожі:

ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ТЕХНІКИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ Постановка проблеми
Використання ІКТ дає змогу опрацьовувати значно більше навчальної інформації, робити її доступнішою для сприйняття, зрозумілою за...
Уроку з трудового навчання Тема: Постановка проблеми. Робота з інформаційними джере­ла­ми
Проблемна ситуація завжди базується на суперечностях. Навчальна проблема – це суперечність між старою та новою інформацією. Проблемне...
Інформаційні технології в професійній підготовці студентів Постановка проблеми
Т навчання визначив Ю. Машбіц; використання ІТ в навчальному процесі запропонували і обґрунтували М. Жалдак та О. Пєхота [2; 6];...
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА з дисципліни Основи комп’ютерного проектування...
ПП. 046), програмне забезпечення комп’ютерного аналізу та проектування РЕЗ (ПП. 047)
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА з дисципліни "Основи комп’ютерного проектування та моделювання РЕЗ"
РЕЗ на вхідних мовах пакетів прикладних програм (ППП) для автоматизованого комп'ютерного проектування
І. М. Кушнір ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ...
Постановка проблеми. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальному процесі дозволяє реалізувати інформатизацію...
Л. В. Куцак ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ...
Нині одним із основних завдань вищої педагогічної школи є підготовка компетентного, конкурентноздатного на ринку праці фахівця для...
МЕТОДИКА СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Постановка проблеми
Постановка проблеми. У ХХІ сторіччя людство ввійшло у стадію розвитку, яке одержало назву постіндустріального або інформаційного...
Дунаєвська Н. В. Застосування інноваційних ІКТ у професійному навчанні...
ХХІ століття, а й сама освіта ХХІ століття неможлива без комп'ютерних засобів в епоху інформаційного розвитку суспільства, широкого...
Система поточного та підсумкового контролю знань
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка