|
Скачати 93.1 Kb.
|
Дата проведення уроку: Урок Тема: Плауноподібні. Хвощеподібні. Лабораторна робота № 13. Особливості будови плауна булавовидного та хвоща польового. Мета: Ознайомити учнів з особливостями будови плауноподібних і хвощеподібних, процесами їхньої життєдіяльності, роллю у природі та житгі людини. Основні поняття і терміни: спорофіл, стробіл, рівноспорові та різноспорові рослини, спори, кам'яне вугілля, епідерма, кора, провідні тканини, вузли, меживузля, кореневище. Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча), розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація обладнання); практичні (виконання лабораторної роботи); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій); самостійна робота учнів з підручником; методи контролю і самоконтролю (тести). Обладнання: таблиці з зображенням деревоподібних хвощів і плаунів, малюнки плаунів, занесених до Червоної книги України, сучасних хвощів, гербарні зразки та колекції видової різноманітності хвощів, плаунів, ілюстрації підручника. Тип урок: комбінований. Хід уроку
Тести:
а) спорофіт; б) гаметофіт.
а) коробочкою з ніжкою; б) окремою рослиною.
а) коренями; б) ризоїдами.
а) маршанція; б) політрих звичайний; в) сфагнові мохи. 5. Спорогон маршанції складається з: а) ніжки і коробочки; б) талому; в) стебла і листків.
а) листкостеблову; б) таломну.
а) кам'яного вугілля; б) торфу.
а) їдять; б) не їдять.
а) грунту; б) повітря; в) ґрунту та повітря. 10. Розвиток гаметофіту мохів починається з: а) нитчастої стадії; б) насінини; в) утворення зиготи; г) спори. 11. Спорогон прикріплюється до гаметофіту: а) ризоїдами; б) гаусторієм клітин або стопою; в) коренями. 12. Тіло сфагнуму складається з: а) мертвих водоносних; б) живих фотосинтезуючих; в) мертвих водоносних і живих фотосинтезуючих. 3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Підготовча бесіда. Чи знаєте ви, з чого утворилося кам’яне вугілля? Наукові дослідження свідчать, що в давні часи такі рослини, які зараз представлені переважно трав'янистими формами: плауни, хвощі та папороті, були основою лісів. Саме з цих рослин після їхнього відмирання утворилось кам'яне вугілля. Демонстрація малюнків підручника або таблиці з деревоподібними хвощами і плаунами. В сучасному рослинному царстві плауноподібні та хвощеподібні займають значно скромніше місце. У деякий період еволюції нашої планети їх витіснили покритонасінні рослини, значно краще пристосовані до умов середовища. Але з пізнавальної точки зору це надзвичайно цікаві рослини. Крім того, багато представників цих відділів є лікарськими рослинами. План
Загальна характеристика плауноподібних і хвощеподібних Демонстрація малюнків підручника або таблиць. На малюнку представлені сучасні представники плауноподібних: селягінела і плаун булавоподібний. У флорі України поширено 19 видів плаунів. Серед них до Червоної книги України занесено 7 видів: дифазіаструм сплюснутий, плаун річний, лікоподієлу заплавну, баранець звичайний, плаунок швейцарський, плаунок плауноподібний, молодильник озерний. Розповідь з поступовим заповнення таблиці практикуму Плауноподібні
Інформація для більш детального пояснення (за необхідності). Сучасні плауни — це трав'янисті багаторічні вічнозелені рослини. Головною особливістю будови плаунів є дихотомічне галуження стебла і коренів. На стеблі утворюються дрібні листки — мікрофільні (від грецького мікрос, що означає "малий", та філон — "листок"). Вони виникли як бічні вирости на осьовому органі у предків плауноподібних. У плауноподібних вже є справжні корені. Будова стебла відносно складна: епідерміс, кора і провідні тканини. Вчитель малює схему: або ілюструє свою розповідь за допомогою таблиці. Над пагонами рослини піднімаються численні жовтувато-зелені колоски — стробіли. Вони складаються з листків, на яких розміщені спорангії (спорофіли). У спорангіях утворюються спори, з яких виростають нові рослини. Але їхній ріст дуже своєрідний. Спори потрапляють у грунт, де можуть зберігатися, не проростаючи, протягом багатьох років. Після проростання утворюється заросток, у клітини якого проникають нитки гриба. Якщо цього не відбудеться, то заросток плауна загине, бо він не здатний до фотосинтезу. Заросток живе і розвивається лише за рахунок виділень гриба, який поселяється в його клітинах. Разом з грибом заросток плауна поступово розростається, розвиваючись дуже повільно. Він перетворюється на маленьку бурувато-кремову бульбочку, яка живе в симбіозі з грибом до 10-18 років. Весь цей період заросток живиться за рахунок гриба. На заростку утворюються статеві органи. Після запліднення яйцеклітини розвивається молодий плаун. Він живиться за рахунок тканин заростка протягом кількох років. Гаметофіт і спорофіт живуть самостійно досить довго. Спорофіт, що з'являється безпосередньо на заростку, спочатку паразитує на тілі материнської рослини (гаметофіті). Цей паразитизм триває досить довго, хоча молодий плаун має зелені листки і здатен до фотосинтезу. Поступово гаметофіт (заросток) відмирає, а спорофіт переходить на самостійне живлення. Хвощеподібні {Демонстрування будови хвощів на таблиці, або на малюнках підручника колекцій видової різноманітності)
Інформація для поглибленого пояснення (за потреби). У хвощів пагін поділений на вузли і меживузля. У вузлах кільцями розміщені бічні гілочки. Фотосинтезуючим органом є стебло. Листки значно редуковані й утворюють піхву, що прикриває вузол. Вони мають вигляд зубців, що зрослись біля основи. Підземна частина хвощів представлена кореневищем, що також ділиться на вузли і меживузля. Від нього відходять додаткові корені. В життєвому циклі як хвощів, так і плаунів переважає спорофіт. У хвощів спорангії утворюються на щитках — бічних виростах стебла, що теж зібрані в стробіли. Є також хвощі, що мають спеціальні спороносні пагони. Серед плаунів є рівно- та різноспорові види, хвощі — рівноспорові рослини. Після проростання спори утворюється гаметофіт, який значно редукований. У різноспорових плаунів гаметофіт розвивається, не залишаючи оболонки спори. У хвощів це самостійно існуючі розчленовані пластини, на яких утворюються статеві органи і клітини. Після злиття гамет з'являється новий спорофіт. Вчитель ділить клас на дві частини і дає їм творче завдання: за допомогою стрілочок зобразити в зошиті життєвий цикл плауна (ліва частина класу) і хвоща (права частина). Вчитель перевіряє малюнки декількох учнів і продовжує розповідь. Основними представниками плауноподібних в Україні є плаун булавоподібний. Серед хвощів — хвощ польовий, хвощ лісовий, хвощ лучний, хвощ болотяний, хвощ великий. Значення у природі та житті людини Як і мохи, хвощі та плауни тварини не їдять. їхня роль в природі незначна. Люди використовують деякі види як лікарські рослини та декоративні рослини. Спори плаунів застосовують у фасонному литті, піротехніці. Хвощ польовий є індикатором кислих ґрунтів і злісним бур'яном. Вимерлі хвощі та плауни утворили значні поклади кам'яного вугілля. Важливе практичне значення мають такі плауни: альпійський, баранець, булавоподібний, двогострий, заплавний, колючий, сплющений. За використанням їх ділять на дві групи. Окремо використовують плаун баранець, інші мають схоже застосування. Плауном баранцем лікують людей, які зловживають спиртними напоями. Поєднання вживання відвару баранця і горілки викликає сильну відразу і блювання, яке багато разів може повторюватися. Таким чином у хворих формується відраза до алкоголю. Іншими видами плаунів (спорами) присипають опрілості у немовлят, лікують екземи, пролежні, рани, опіки та відмороження. Відвар спор допомагає при запальних хворобах нирок і сечового міхура, печінкових і ниркових коліках. З хвощеподібних лікувальні властивості виявляє хвощ польовий. Препарати з цієї рослини призначають хворим на туберкульоз, при захворюваннях нирок, кровотечі із сечових шляхів (виявляє кровоспинну дію), людям похилого віку, як засіб, що поповнює кількість Силіцію в організмі. Лабораторна робота № 13 Тема, Особливості будови плауна булавоподібного і хвоща польового. Мета. Ознайомитися з зовнішньою будовою хвоща польового та плауна булавоподібного; виявити риси відмінності. Обладнання і матеріали: гербарні зразки хвоща польового та плауна булавоподібного, лупа, підручник. Хід роботи 1.Розгляньте зовнішню будову бурого весняного пагона хвоща польового. Знайдіть корені, стебло з зачатковими листками, зібрання спорангіїв на верхівці пагона.
Порівняльна характеристика плауна і хвоща
Риси відмінності підкресліть зеленим кольором. Зробіть висновки за результатами виконаної роботи. 5. Узагальнення та систематизація вивченого. 1. Контрольно-оцінна бесіда Які рослини належать до вищих спорових рослин? Які види вищих спорових рослин ви вивчили впродовж двох (трьох) уроків? Які спільні ознаки виявили в їхній будові, способі життєдіяльності? Які відмінні ознаки?
1-6 § 7-9 До тексту параграфа написати шпаргалку. Це може бути схема, малюнок, короткий текст 10-12 |
Уроку. Оптична система ока. Лабораторна робота №1 «Визначення акомодації... УРОК № З. Оптична система ока. Лабораторна робота №1 «Визначення акомодації ока» |
Тема уроку Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні. Клас Головохордові. Лабораторна робота №10 Зовнішня та внутрішня будова... |
Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання,... Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі... |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |
Урок біології 9 клас. Склала: вчитель біології Пугачівської ЗОШ І-ІІІ... Мета. Узагальнити й закріпити знання про особливості будови, функціонування дихальної системи людини |
Урок 1 Тема. Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси. Вимірювання... Тема. Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси. Вимірювання маси тіл. Лабораторна робота №6 «Вимірювання маси тіла» |
Тема: Геологічна будова, рельєф, корисні копалини. Навчальна мета Тому спочатку нам треба визначити особливості внутрішньої будови материка, а потім – на підставі цих знань – пояснити розміщення... |
Тема уроку. Будова та функції шкіри й похідних шкіри. Лабораторна... Кроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, розв’язувати... |
Урок № Дата Тема: «Тип Молюски. Загальна характеристика типу» Мета: сформувати в учнів поняття про особливості будови та життєдіяльності молюсків, їх різноманітність, вивчити класифікацію типу... |
Урок + учительська презентація + учнівські презентації попереджувальне завдання Вивчити особливості будови та функції одномембранних органел; встановити та проаналізувати взаємозв'язок між будовою та функціями,... |