Урок + учительська презентація + учнівські презентації попереджувальне завдання


Скачати 121.58 Kb.
Назва Урок + учительська презентація + учнівські презентації попереджувальне завдання
Дата 19.10.2013
Розмір 121.58 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Химия > Урок
Ткаченко Вікторія Вікторівна

вчитель біології вищої категорії

КУ ЗОШ№12 м.Суми

(урок + учительська презентація + учнівські презентації – попереджувальне завдання)
Одномембранні органели
Мета:

  • Вивчити особливості будови та функції одномембранних органел; встановити та проаналізувати взаємозв'язок між будовою та функціями, які вони виконують;

  • розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; продовжувати формувати вміння працювати з підручником та додатковою літературою, ма­люнками, схемами, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, сприяти розвитку інтересу до вивчення біології;

  • формувати етичні стосунки в колективі (взаємодопомогу, доброзичливість).

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Форма уроку: колективно-групова.

Основні поняття та терміни: клітина,органели,цитоплазма,мембрана,одно мембранні органели, ЕПС(гранулярна, гладенька), комплекс Гольджі, лізосама, вакуоль.

Обладнання і матеріали: електронні мікрофотографії органел клітини,схеми будови органел; технічні засоби:мультимедійний проектор,екран,ноутбук; презентації до уроку, підручник, додаткова література, роздатковий матеріал.
План-схема уроку

Етап уроку

Час

Форми і методи діяльності

Результат

Розминка

5 хв.

Створення позитивного психологічного настрою

Зосередження уваги та створення спокійної атмосфери в класі

Мотивація навчальної діяльності

2 хв.

Постановка проблемного питання

Розвиток пізнавального інтересу

Сприйняття і засвоєння нового матеріалу



28 хв.

Презентація здобутків творчих груп, пояснення вчителя

Засвоєння матеріалу; випереджувальне навчання; розвиток пізнавального інтересу, вміння працювати в групах

Рефлексія

Заповнення таблиці /опорний конспект/

Виділення основного , конкретизація знань

Підсумок уроку

7 хв.

1. Інтерактивна вправа

«Мікрофон»

2. Виставка учнівських інформаційних листків

Підбиття підсумків,розвиток творчих умінь і навичок учнів.

Домашнє завдання

3 хв.

Диференційоване репродуктивного та творчого характеру

Ефективне засвоєння матеріалу, підготовка до наступного уроку

Хід уроку
І.Розминка. На вхідних дверях написані слова:

Інститут цитології

Тут Науковий метод породжує факт.

Фактице повітря вченого.

І.П.Павлов
Звучить лірична мелодія.

Учитель. Шановні гості, учні! Дозвольте привітати вас у стінах нашого Інституту цитології. (Тримає в руках квіткову рослину в стані цвітіння — психологічний прийом для зосередження уваги та створення спокійної атмосфери.) У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листки. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об'єднаємо свої зусилля для кращого опанування нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А тепер зверніть увагу на дошку.

Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість:

Скажи мені, і я забуду.

Покажи мені, і я запам'ятаю.

Дай можливість діяти самому, і я навчусь.

Конфуцій

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання

Перед вами зображення здорової і хворої на цироз печінки людини та вигляд їх клітин під мікроскопом.

  • Вкінці уроку, поясніть, як ці зображення пов’язані з темою сьогоднішнього уроку?



ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Розповідь

До одномембранних органел клітини відносять ендоплазматичні сітки, апарат Гольджи, лізосоми, вакуолі.

Кожна група класу отримала попереджальне завдання. Ознайомити клас з певною органелою клітини за планом. В процесі презентацій груп ви складаєте опорний конспект у вигляді таблиці. Відповідальний в групі прослідкуйте за заповненням картки самоконтролю.

- ДОДАТАК 1 (короткий інформаційний матеріал від учнів)

Вся інформація супроводжується слайдами учительської презентації гіперсилки якої є посиланням на учнівські презентації

V. Рефлексія.

1. Заповнення таблиці
Будова та функції одномембранних органел

Органели

Визначення

Особливості будови

Основні функції

Ендоплазматична сітка

Ендоплазматична сітка (ЕПС) (від грец.endos — внутрішній) або ендоплазматичний ретикулум (від лат. reticulum — сітка) — це мембранна органела, яка ділить цитоплазму на компартменти; або

— це порожниста система у вигляді замкненої сукупності канальців і цистерн, утворених суцільною безперервною мембраною і заповнена матриксом.

Складається із системи дрібних вакуолей і канальців, які з'єднані між собою. Обмежене одинарною мембраною товщиною 5-7 нм. Розрізняють два основні типи ендоплазматичної сітки — гладеньку і гранулярну. На мембранах гранулярної ендоплазматичної сітки розташовані рибосоми

Гладенька ендоплазматична сітка здійснює синтез тригліцеридів і ліпідів та стероїдних гормонів. Крім того, вона бере участь у ме­таболізмі деяких полісаха­ридів. Основна функція гра­нулярної ендоплазматичної сітки — синтез білків

Апарат Гольджі

це особлива частина метаболічної системи цитоплазми, яка бере участь у процесі виділення і формування мембранних структур клітини

Ця органела утворена системою діктіосом. Діктіосоми мають вигляд стовпчиків із 5-20 пласких мембранних мішечків (цис­терн), які розподілені в цито­плазмі окремо або з'єднуються в одну структуру

Модифікація білків, упа­ковування декретованих продуктів у гранули, синтез деяких полісахаридів, фор­мування клітинної мембра­ни, утворення лізосом

Вакуолі

Вакуолі – (від лат. vacuus — “порожній”) порожнини, заповнені клітинним соком – складним розчином різноманітних водорозчинних сполук.


Мають вигляд порожнин, розта­шованих у цитоплазмі й запо­внених рідиною

Залежно від складу рідини, яка їх заповнює, виконують різні функції. Травні вакуолі займаються травленням їжі, а вакуолі рослин накопичують продукти життєдіяльності. Крім того вакуолі беруть участь у регуляції водно-сольового обміну, підтримці тургорного тиску в клітинах і накопичують резервні речовини

Лізосоми

Лізосоми (з грец. Lysis — розчинення, soma — тіло) — це полімерні мембранні органели, які знаходяться в клітинах майже всіх типів.

Мають вигляд пухирців, які оточені одинарною мембраною. Містять набір гідролітичних ферментів. Комплекс Гольджі синтезує первинні лізосоми, які містять неактивні форми ферментів. Після злиття лізосом з ендоцитозними пухирцями або зі структурами клітини, які треба зруйнувати, утворюються вторинні лізосоми, ферменти в яких активізуються

Травлення харчових часток, руйнування клітинних структур після закінчення терміну їхнього функціону­вання

2. Розв’язання проблемного питання мотивації:

Давайте повернемося до початку нашого уроку і спробуємо відповісти на питання, яке ми поставили перед собою?
VІ. Підсумок уроку:

1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »

- На уроці ми вивчили …

- Мене зацікавило, що …

- Ці знання мені знадобляться …

2. Виставка учнівських інформаційних листків
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 20 та записи в зошиті;

* усно дати відповіді на запитання для самоконтролю с. 121 підручника;

** поміркуйте та дайте відповідь на питання : у чому полягають функціональні зв'язки між окремими одномембранними органелами клітин?

*** Творчій групі: підготувати матеріал до теми “ Двомембранні органели клітини

ДОДАТОК 1
І група (ЕПС)

Структурною одиницею гранулярної ендоплазматичної сітки (ЕПС) є цистерна — сплощений мішечок, пов'язаний із зовніш­ньою мембраною ядра або розташований у цитозолі поблизу ядра. До її поверхні прикріплюються рибосоми, які здійснюють синтез білків і мають вигляд гранул.

Синтезовані білки або вбудовуються в мембрану ЕПС або над­ходять у її порожнину. Після закінчення синтезу відбувається дозрівання білків. При цьому до них можуть приєднуватися різні компоненти, наприклад вуглеводи, або від них можуть відрізатися певні ділянки. Після дозрівання білки оточуються мембраною, у ре­зультаті чого утворюються мікропухирці, які з допомогою мікротрубочок і білків-моторів цитоскелета транспортуються до апарата Гольджі. Гранулярна ЕПС синтезує не лише білки. На її зовнішній поверхні синтезуються фосфоліпіди, які вбудовуються в мембрану.

Гладенька ендоплазматична сітка утворюється із гранулярної внаслідок утрати нею здатності приєднувати рибосоми. Перетво­ритися знову на гранулярну ЕПС гладенька ЕПС не може. Вона складається з невеликих порожнин неправильної форми, які роз­ташовані поряд із гранулярною ЕПС. Основна функція гладенької ЕПС — синтез вуглеводів і ліпідів. Крім того, цистерни гладень­кої ЕПС накопичують йони Кальцію, які регулюють роботу цито­скелета.
ІІ група (Комплекс Гольджі)

1898 р.- відкрито комплекс Гольджі.

Апарат Гольджі складається зі стопок сплощених цистерн, розташованих біля ядра. В одній стопці може бути від трьох до п'ятдесяти цистерн. Біля кожної цистерни може знаходитися ба­гато мікропухирців. Апарат Гольджі забезпечує дозрівання, роз­поділ і транспорт синтезованих клітиною речовин.

Після того як мікропухирець доставить синтезовану в ЕПС речовину до апарату Гольджи, до неї прикріплюється спеціальна «мітка», яка вказує куди цю речовину слід транспортувати. Мічена речовина переходить до наступної цистерни апарата Гольджи, де модифікується потрібним чином. В останній цистерні відбувається накопичення і пакування готових речовин у мікропухирці для по­дальшого транспортування до місця призначення.
ІІІ група (Лізосоми)

Лізосоми є невеликими округлими тільцями, в яких накопичені ферменти, здатні розщеплювати білки, полісахариди й нуклеїнові кислоти до їх мономерів. Отримані мономери можуть використову­ватися клітиною в її біохімічних реакціях. У першу чергу лізосоми руйнують речовини, які надходять у клітину із зовнішнього сере­довища. Наприклад, травні вакуолі одноклітинних якраз і утворю­ються з лізосом, коли ті зливаються з поглинутими частками їжі. Але клітина використовує ці органели і для руйнування власних структур, які вже не потрібні або не здатні виконувати свої функ­ції. Так, у разі голодування саме лізосоми розщеплюють запасні речовини для отримання енергії.
ІV група (Вакуолі)

Вакуолі мають вигляд досить великих порожнин, заповнених рідиною. Найбільш відомі вакуолі рослин, які заповнені клітин­ним соком. До складу цього соку входять мінеральні солі, органічні кислоти, цукри, амінокислоти, білки, пігменти тощо.

Рослини використовують вакуолі як місце накопичення продук­тів обміну та запасних поживних речовин. Крім того, вони беруть ак­тивну участь в осмотичних процесах і забезпечують тургор тканин.

ДОДАТОК 2

Картка самоконтролю

Група___________________________________________


№ з/п




Максимальна кількість

балів
П.І.учня

Самооцінка
3

Робота в групі

( виставляє відповідальний)

3

Оцінка групи

( виставляє вся група)

3

Бал вчителя
3



Оцінка за урок

1


















2


















3


















4


















5


















6






































Скажи мені, і я забуду.

Покажи мені, і я запам'ятаю.

Дай можливість діяти самому, і я навчусь.

китайську мудрість

Інститут

цитології

Тут Науковий метод породжує факт.

Фактице повітря вченого.

І.П.Павлов

Схожі:

Урок № Тема уроку
...
Урок № Тема уроку
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Значення художньої культури арабо-мусульманського...
«Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти» Мета: сприяти
«Сучасний урок», розрізана порівняльна таблиця «Традиційне і розвиваюче навчання», зображення «вчителя» та «учня», пазли –завдання,...
Урок № Тема: Зображення в повісті М. Гоголя героїзму, мужності українського народу
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі Зображення в повісті М. Гоголя
Урок №9 Тема: Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури», додаткові...
Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і...
Обладнання: плакат «Знавці рідного слова», літературні газети, мовні газети, шаради, кросворди, ребуси, картки із завданнями, листки...
Що є типова презентація, підготовлена в PowerPoint?
При запуску PowerPoint появляється діалогове вікно (рис. 1), яке дозволяє вибрати один з режимів роботи: створення нової презентації...
Уроку І. Аналіз виконання тематичного оцінювання >II. Перевірка домашнього...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення та виконання домашнього завдання
Урок-презентація
Обладнання: мультимедійна учнівська презентація, публікація, портрети Алли Горської
Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Площа та об’єм геометричних фігур»
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка