|
Скачати 121.58 Kb.
|
Ткаченко Вікторія Вікторівна вчитель біології вищої категорії КУ ЗОШ№12 м.Суми (урок + учительська презентація + учнівські презентації – попереджувальне завдання) Одномембранні органели Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок. Форма уроку: колективно-групова. Основні поняття та терміни: клітина,органели,цитоплазма,мембрана,одно мембранні органели, ЕПС(гранулярна, гладенька), комплекс Гольджі, лізосама, вакуоль. Обладнання і матеріали: електронні мікрофотографії органел клітини,схеми будови органел; технічні засоби:мультимедійний проектор,екран,ноутбук; презентації до уроку, підручник, додаткова література, роздатковий матеріал. План-схема уроку
Хід уроку І.Розминка. На вхідних дверях написані слова: Інститут цитології Тут Науковий метод породжує факт. Факти — це повітря вченого. І.П.Павлов Звучить лірична мелодія. Учитель. Шановні гості, учні! Дозвольте привітати вас у стінах нашого Інституту цитології. (Тримає в руках квіткову рослину в стані цвітіння — психологічний прийом для зосередження уваги та створення спокійної атмосфери.) У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листки. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об'єднаємо свої зусилля для кращого опанування нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А тепер зверніть увагу на дошку. Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість: Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь. Конфуцій ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Проблемне питання Перед вами зображення здорової і хворої на цироз печінки людини та вигляд їх клітин під мікроскопом.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу. Розповідь До одномембранних органел клітини відносять ендоплазматичні сітки, апарат Гольджи, лізосоми, вакуолі. Кожна група класу отримала попереджальне завдання. Ознайомити клас з певною органелою клітини за планом. В процесі презентацій груп ви складаєте опорний конспект у вигляді таблиці. Відповідальний в групі прослідкуйте за заповненням картки самоконтролю. - ДОДАТАК 1 (короткий інформаційний матеріал від учнів) Вся інформація супроводжується слайдами учительської презентації гіперсилки якої є посиланням на учнівські презентації V. Рефлексія. 1. Заповнення таблиці Будова та функції одномембранних органел
2. Розв’язання проблемного питання мотивації: Давайте повернемося до початку нашого уроку і спробуємо відповісти на питання, яке ми поставили перед собою? VІ. Підсумок уроку: 1. Інтерактивна вправа « Мікрофон » - На уроці ми вивчили … - Мене зацікавило, що … - Ці знання мені знадобляться … 2. Виставка учнівських інформаційних листків VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 20 та записи в зошиті; * усно дати відповіді на запитання для самоконтролю с. 121 підручника; ** поміркуйте та дайте відповідь на питання : у чому полягають функціональні зв'язки між окремими одномембранними органелами клітин? *** Творчій групі: підготувати матеріал до теми “ Двомембранні органели клітини ” ДОДАТОК 1 І група (ЕПС) Структурною одиницею гранулярної ендоплазматичної сітки (ЕПС) є цистерна — сплощений мішечок, пов'язаний із зовнішньою мембраною ядра або розташований у цитозолі поблизу ядра. До її поверхні прикріплюються рибосоми, які здійснюють синтез білків і мають вигляд гранул. Синтезовані білки або вбудовуються в мембрану ЕПС або надходять у її порожнину. Після закінчення синтезу відбувається дозрівання білків. При цьому до них можуть приєднуватися різні компоненти, наприклад вуглеводи, або від них можуть відрізатися певні ділянки. Після дозрівання білки оточуються мембраною, у результаті чого утворюються мікропухирці, які з допомогою мікротрубочок і білків-моторів цитоскелета транспортуються до апарата Гольджі. Гранулярна ЕПС синтезує не лише білки. На її зовнішній поверхні синтезуються фосфоліпіди, які вбудовуються в мембрану. Гладенька ендоплазматична сітка утворюється із гранулярної внаслідок утрати нею здатності приєднувати рибосоми. Перетворитися знову на гранулярну ЕПС гладенька ЕПС не може. Вона складається з невеликих порожнин неправильної форми, які розташовані поряд із гранулярною ЕПС. Основна функція гладенької ЕПС — синтез вуглеводів і ліпідів. Крім того, цистерни гладенької ЕПС накопичують йони Кальцію, які регулюють роботу цитоскелета. ІІ група (Комплекс Гольджі) 1898 р.- відкрито комплекс Гольджі. Апарат Гольджі складається зі стопок сплощених цистерн, розташованих біля ядра. В одній стопці може бути від трьох до п'ятдесяти цистерн. Біля кожної цистерни може знаходитися багато мікропухирців. Апарат Гольджі забезпечує дозрівання, розподіл і транспорт синтезованих клітиною речовин. Після того як мікропухирець доставить синтезовану в ЕПС речовину до апарату Гольджи, до неї прикріплюється спеціальна «мітка», яка вказує куди цю речовину слід транспортувати. Мічена речовина переходить до наступної цистерни апарата Гольджи, де модифікується потрібним чином. В останній цистерні відбувається накопичення і пакування готових речовин у мікропухирці для подальшого транспортування до місця призначення. ІІІ група (Лізосоми) Лізосоми є невеликими округлими тільцями, в яких накопичені ферменти, здатні розщеплювати білки, полісахариди й нуклеїнові кислоти до їх мономерів. Отримані мономери можуть використовуватися клітиною в її біохімічних реакціях. У першу чергу лізосоми руйнують речовини, які надходять у клітину із зовнішнього середовища. Наприклад, травні вакуолі одноклітинних якраз і утворюються з лізосом, коли ті зливаються з поглинутими частками їжі. Але клітина використовує ці органели і для руйнування власних структур, які вже не потрібні або не здатні виконувати свої функції. Так, у разі голодування саме лізосоми розщеплюють запасні речовини для отримання енергії. ІV група (Вакуолі) Вакуолі мають вигляд досить великих порожнин, заповнених рідиною. Найбільш відомі вакуолі рослин, які заповнені клітинним соком. До складу цього соку входять мінеральні солі, органічні кислоти, цукри, амінокислоти, білки, пігменти тощо. Рослини використовують вакуолі як місце накопичення продуктів обміну та запасних поживних речовин. Крім того, вони беруть активну участь в осмотичних процесах і забезпечують тургор тканин. ДОДАТОК 2 Картка самоконтролю Група___________________________________________
Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь. китайську мудрість Інститут цитології Тут Науковий метод породжує факт. Факти — це повітря вченого. І.П.Павлов |
Урок № Тема уроку ... |
Урок № Тема уроку Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Значення художньої культури арабо-мусульманського... |
«Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти» Мета: сприяти «Сучасний урок», розрізана порівняльна таблиця «Традиційне і розвиваюче навчання», зображення «вчителя» та «учня», пазли –завдання,... |
Урок № Тема: Зображення в повісті М. Гоголя героїзму, мужності українського народу Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі Зображення в повісті М. Гоголя |
Урок №9 Тема: Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури», додаткові... |
Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і... Обладнання: плакат «Знавці рідного слова», літературні газети, мовні газети, шаради, кросворди, ребуси, картки із завданнями, листки... |
Що є типова презентація, підготовлена в PowerPoint? При запуску PowerPoint появляється діалогове вікно (рис. 1), яке дозволяє вибрати один з режимів роботи: створення нової презентації... |
Уроку І. Аналіз виконання тематичного оцінювання >II. Перевірка домашнього... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення та виконання домашнього завдання |
Урок-презентація Обладнання: мультимедійна учнівська презентація, публікація, портрети Алли Горської |
Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Площа та об’єм геометричних фігур» ... |