1 Сутність і структура потенціалу підприємства


Скачати 0.7 Mb.
Назва 1 Сутність і структура потенціалу підприємства
Сторінка 1/5
Дата 23.04.2013
Розмір 0.7 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
  1   2   3   4   5
Тема 1 Сутність і структура потенціалу підприємства

1.Потенціал підприємства як економічна категорія

2. Класифікація видових проявів потенціалу підприємства та його характерні риси

3.Методи структуризації потенціалу підприємства

3.1.Блочно-модульна структуризація потенціалу підприємства

3.2.Функціональна структуризація потенціалу підприємства

1.Потенціал підприємства як економічна категорія

Мета навчальної дисципліни—вивчення закономірностей, принципів, особливостей розвитку, конкурентоспроможності потенціалу підприємства, також загальних підходів і методів оцінки його окремих елементів.

Предмет вивчення дисципліни—процеси і методи формування, розвитку і оцінювання потенціалу підприємства.

Потенціал—як економічна категорія—наявні можливості (ресурси, запаси, засоби), які можуть бути використані для досягнення будь-чого. До початку 90-х років під потенціалом підприємства розуміли його розмір і виробничу потужність. Під розміром розуміли обсяг виробничих площ, загальну кількість персоналу, кількість робочих місць, обсяг продукції, забезпеченість основними засобами. Під потужністю розуміли обсяг продукції в натуральному вимірі. Але розмір і потужність дають лише орієнтовне уявлення про можливості підприємства, тому що:

-виступають характеристиками , які не знаходяться у взаємозв’язку з умовами і інтенсивністю використання різних видів ресурсів;

-не відображають їх ефективне використання;

-не використовують навички, здібності і інтелектуальну власність як ресурси.

Потенціал на сучасному етапі—це можливості системи ресурсів і компетенції (здібності і навички) підприємства створювати кінцевий результат для зацікавлених осіб за допомогою реалізації бізнес-планів.

Потенціал підприємства—це сукупність природних умов, ресурсів, запасів, можливостей, матеріальних та інтелектуальних цінностей, які використовуються для досягнення місії та певних цілей підприємства.
2. Класифікація видових проявів потенціалу підприємства та його характерні риси



Класифікація видових проявів підприємства:

1.За об’єктами дослідження:

а) ресурсна концепція—розглядає потенціал як сукупність ресурсів;

б) результативна концепція—розглядає потенціал як здатність підприємства оцінювати та переробляти ресурси для отримання певного результату

2.За ступенем використання:

а) фактичний—поточний або реалізований потенціал;

б) стратегічний—прогнозний, перспективний.

5.За функціональним напрямком:

а) маркетинговий—забезпечує конкурентоздатність на ринку;

б) виробничий—здатність забезпечувати випуск продукції в певному розмірі;
в) фінансовий—здатність забезпечувати основні ланки виробництва фінансовими ресурсами;


г) технічний—ефективне використання техніки і технології виробництва, інновації;

д) кадровий—забезпечення ефективного використання трудових ресурсів;

е) організаційний—здатність системи менеджменту ефективно керувати елементами потенціалу.

Характерні риси потенціалу підприємства:

  1. призначеність—потенціал формується для реалізації чітко визначених здібностей і можливостей;

  2. здатність до самовідтворення та розвитку—потенціал підприємства змінюється відповідно зміні вимог зовнішнього і внутрішнього середовища;

  3. поліструктурність—потенціал поєднує в собі різні структурні елементи, які теж характеризуються власними структурами;

  4. альтернативність—можливість вибору ефективних варіантів розподілу ресурсів між елементами потенціалу для забезпеченості його збалансованої рівноваги.


3.Методи структуризації потенціалу підприємства

3.1.Блочно-модульна структуризація потенціалу підприємства

Блочно-модульна структуризація потенціалу підприємства заснована на взаємодії 3 основних складових, які охоплюють всі стратегічні компоненти підприємства та найбільш повно характеризують внутрішній його стан «ресурси—система управління—діяльність персоналу». Тому потенціал підприємства поділяється на 3 основні блоки:

1.Блок ресурсів

2.Блок системи управління

3.Блок діяльності персоналу

1. Блок ресурсів

Потенціал підприємства розглядається як система ресурсів з наступних елементів:

  • трудові—кваліфікаційний, освітній, інтелектуальний, гендерний, демографічний капітал підприємства;

  • фінансові—наявність власного і позикового капіталів, його ліквідність, стан активів.

  • технологічні—виробничі потужності, основні засоби, устаткування, сировина і матеріали;

  • організаційні—структура управління, її характер, гнучкість;

  • просторові—характер виробничих приміщень, розташування комунікацій інфраструктури, зв’язок;

  • інформаційні—кількість, якість інформації про внутрішнє і зовнішнє середовище;

  • інноваційний—наукова організація праці, розробки.

2.Блок системи управління

В цьому блоці формується місія,стратегія розвитку підприємства, визначаються цілі на найближчу перспективу ,ставляться завдання.

Планування—виявлення майбутнього потенціалу.

Реалізація—створення нового потенціалу.

Контроль—здійснює функції перевірки ефективності планування і реалізації рішень.

3.Блок діяльності персоналу

Аналітична діяльність—наукові розробки, дослідження.

Виробнича діяльність—здійснення організації і підтримки виробничого процесу з випуску продукції.

Комунікаційна діяльність—взаємодія з ринком, партнерами та підрозділами в організаційній системі управління.
3.2.Функціональна структуризація потенціалу підприємства

Функціональна структуризація потенціалу підприємства поділяє потенціал підприємства на об’єктивний (на який спрямована дія) і суб’єктивний (який спрямовує дію) потенціал.

До об’єктивних складових потенціалу відносять:

  • виробничий;

  • фінансовий;

  • інноваційний (потенціал відтворення);

  • інформаційний (здатність створення інформаційної бази);

  • інфраструктурний (характеризує привабливість місця розташування підприємства, ринкової інфраструктури і транспортних комунікацій).

До суб’єктивних складових потенціалу відносять:

  • науково-технічний( здатність підприємства створювати наукові дослідження і розробки, спрямовані на вдосконалення виробничих і технологічних процесів і наукової організації праці);

  • маркетинговий;

  • потенціал організаційної структури управління—здатність організаційної структури забезпечувати високоефективність функціонування підприємства);

  • кадровий;

  • управлінський—здібності і можливості персоналу і системи управління здійснювати управлінські рішення для досягнення стратегічних, тактичних та оперативних цілей підприємства.


Тема 2 Формування потенціалу підприємства

1.Потенціал підприємства як економічна система

2.Властивості потенціалу підприємства як економічної системи

3.Загальні підходи щодо формування потенціалу підприємства

4.Основні фактори і передумови формування та розвитку потенціалу підприємства
1.Потенціал підприємства як економічна система

Економічна система—впорядкована сукупність господарських зв’язків і відносин, які встановлюються в процесі виробництва, розподілу, обліку та споживання продукції і виконання робіт і послуг.

Потенціал підприємства як система ґрунтується на 3концепціях:

-ресурсна—сукупність ресурсів і зв’язків між ними;

-функціональна—сукупність можливостей реалізації здібностей і навичок;

-ресурсно-цільова—поєднує 2 попередніх концепції або сукупність ресурсів і навичок для досягнення певних результатів або цілей.

Згідно з системним підходом потенціал підприємства як економічну систему можна зобразити як «чорний ящик».

Характерні риси потенціалу підприємства як економічної системи:

-комплексність(системність)—визначає комплексність проблем і необхідність їх вивчення в єдності технічних, економічних, соціальних, психологічних, інших аспектів;

-зростання кількості зв’язків між об’єктами потенціалу підприємства;

-динамічність ситуації, яка постійно змінюється;

-підвищення рівня стандартизації і автоматизації виробничих і управлінських процесів у внутрішньому середовищі;

-глобалізація виробничих процесів.
Зовнішнє середовище



Зворотній зв’язок




2.Властивості потенціалу підприємства як економічної системи


Основними властивостями потенціалу підприємства як економічної системи є:

1)цілісність. Існує як цілісне утворення, потенціал як систему можна поділяти на компоненти і елементи;

2) взаємозв’язок і взаємодія елементів потенціалу підприємства—згідно з законом синергії; визнається позитивний чи негативний ефект синергії ( сума цілого не має дорівнювати сумі елементів);

3) складність і полі структурність потенціалу підприємства—полягає у різноманітті компонентів, елементів і зв’язків, які визначають його внутрішню будову і організацію його як єдиного цілого;

4) комунікативність—визначає взаємодію і взаємозалежність потенціалу підприємства від зовнішнього середовища;

5) ієрархічність—визначає, що кожен елемент потенціалу підприємства може розглядатися як підсистема більш широкої, важливої чи глобальної підсистеми;

6) здатність до розвитку—діє на основі законів організації—самозбереження і онтогенезу ;

7) альтернативність—залежно від ситуації повинно існувати декілька альтернативних шляхів або варіантів досягнення кінцевої мети;

8) пріоритет інтересів потенціалу підприємства загального більш високого рівня. Реалізації того чи іншого елементу потенціалу підприємства повинно бути спрямовано для досягнення кінцевих цілей формування і ефективного використання сукупного потенціалу підприємства.

Потужність є кількісною властивістю потенціалу підприємства і оцінкою ступеня реалізації досягнутого потенціалу підприємства.
3.Загальні підходи щодо формування потенціалу підприємства

Процес формування потенціалу підприємства—створення і організація системи ресурсів і компетенції підприємства таким чином і, щоб результати їхньої взаємодії були факторами успіху у досягненні стратегічних, тактичних і оперативних цілей діяльності підприємства.

В процесі формування потенціалу підприємства використовуються наступні підходи:

1)системний підхід—визначення на основі маркетингових досліджень послідовності реалізації потенціалу підприємства для забезпечення високої якості кінцевого результату («виходу»);

2) маркетинговий підхід—передбачає орієнтацію формування можливостей підприємства на споживача, тобто забезпечення формування елементів потенціалу підприємства на основі аналізу потенційних потреб споживачів;

3) функціональний підхід—пошук нових оригінальних технічних рішень для задоволення існуючих або потенційних потреб;

4) відтворювальний підхід—постійне оновлення виробництва продукції, яке зменшує ресурсоємність продукції та продукції з вищою якістю ніж аналогічна продукція на ринку;

5) інноваційний підхід—залучення фінансових інвестицій, нової техніки і технології, активізація інноваційної та інвестиційної діяльності , заміна факторів виробництва;

6) нормативний підхід—встановлює для найважливіших елементів потенціалу підприємства норми і нормативи в якості ресурсозабезпечення, праці, виробітку та ін.;

7) комплексний підхід—передбачає необхідність урахування технічних, економічних, організаційних, екологічних та інших аспектів діяльності підприємства;

8) інтеграційний підхід—дії на посилення взаємозв’язків і взаємодії між окремими елементами та системами потенціалу підприємства.

Крім цих, існують також оптимізаційний, адміністративний, ситуаційний підходи.
4.Основні фактори і передумови формування та розвитку потенціалу підприємства

Розрізняють зовнішні та внутрішні фактори впливу на сукупний потенціал підприємства.

Зовнішні фактори поділяються на 3 групи:

  1. PEST-фактори ( політичні, економічні, соціальні, технологічні). Вплив цих факторів визначається заходами впливу на потенціал підприємства з боку державних органів, банків, інших компаній, політичних і соціальних груп. Заходи: податкове законодавство, кредитні ставки банків, тиск політичних і соціальних груп, законодавчі акти, ін. правові документи;

  2. Ринкові умови на вході в систему, пов’язані з забезпеченням ресурсами, кожним елементом потенціалу підприємства;

  3. Якість, сервіс, гарантії. Сукупний потенціал повинен відповідати необхідним конкурентним властивостям продукції.

Моделі формування потенціалу підприємства складаються з 3 рівнів



Результатом сукупного потенціалу підприємства є потенційний прибуток, який залишається в розпорядженні підприємства після сплати податків або потенційна вартість бізнесу чи підприємства в цілому.

Виробничий потенціал—результатом якого є фактичний і потенційний обсяг випуску продукції.

Ринковий потенціал—середня ланка між виробничим і скупним потенціалом, результатом його реалізації є фактичний і потенційний обсяг продажу продукції.


Тема 3 Сутність конкурентоспроможності потенціалу підприємства

1.Сутність та рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства

2.Діагностика конкурентоспроможності потенціалу підприємства за Портером

3.Методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства

4. Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства
1.Сутність та рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства

В загальному виді під конкурентоспроможністю розуміють властивість об’єкта, що характеризується ступенем реального або потенційного задоволення , їх реальні потреби в порівнянні з технічними об’єктами, які діють на даному ринку.

Конкурентоспроможність потенціалу підприємства—комплексно порівняльна характеристика потенціалу підприємства, яка відображає ступінь переваги сукупності якості використання ресурсів та організації взаємозв’язків між ними, які визначають ефективність потенціалу підприємства на певному ринку в певний проміжок часу.

Найважливішою характеристикою конкурентоспроможності потенціалу підприємства є його здатність до адаптації в умовах змін зовнішнього середовища.

Рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства:

  1. для потенціалу підприємства цього рівня характерна внутрішньо нейтральна організація управління. Керівник дбає лише про організацію виробничого потенціалу, незважаючи на проблеми у випуску продукції та інтереси задоволення потреб споживачів;

  2. порівняно з 1) , підприємство прагне зробити свої виробничі системи зовнішньо нейтральними. Це означає, що використання наявного потенціалу продукції, яка повністю відповідає вимогам і стандартам підприємства. Керівник підприємства не приділяє уваги можливостям бізнесу, які б забезпечували певні конкурентні переваги;

  3. керівник підприємства знає, що потенціал підприємства має порівняні переваги щодо конкуренції на ринку ніж його основні конкуренти. На цьому рівні керівник намагається не дотримуватися стандартної організації виробництва, встановлених в галузі і весь час знаходяться в стадії еволюції. Організаційна система управління на цих підприємствах активно впливає на виробничу систему і сприяє її розвитку і вдосконаленню;

  4. підприємство досягає найвищою конкурентоспроможності , успіху у конкурентній боротьбі. Управління залежить від якості, ефективності управління та ефективності організації виробництва і праці.


2.Діагностика конкурентоспроможності за Портером

Діагностику конкурентних сил здійснюють за допомогою моделей 5 конкурентних сил на певному ринку. Визначення позицій підприємства в галузі та 3 чинників конкурентних переваг за Портером.



Сильна конкуренція між продавцем в галузі ринку знижує її прибутковість за рахунок підвищення витрат на маркетинг, введення нових технологій у виробництво та інші витрати.

Монополісти-постачальники та покупці-споживачі товару на ринку знижують прибутковість підприємства за рахунок того, що вони торгуються і отримують свою вигоду. Загроза появи нових потенційних конкурентів, знижує прибутковість потенціалу тому, що створюються нові виробничі потужності з новими технологіями. Вони займають частину на певному ринку, витісняючи з нього конкурентів.

Наявність товарів-замінників знижують прибутковість за рахунок зниження рівня ціни, збільшення товарів-плагіатів.

Визначення позицій в галузі. Позицію визначають 2 основні конкурентні переваги: більш низькі ціни на товари –відображають здатність фірми розробляти , випускати і продавати товари з найменшими витратами ніж конкуренти. За цим типом переваг будуються стратегії низьких витрат.

Диференціація—здатність забезпечити покупця унікальною продукцією , яка є більш цінною завдяки особистим властивостям товарного або післяпродажного сервісу, обслуговування. За допомогою диференціації розробляється стратегія сегментації або фокусування на певному ринку.


3 чинники конкурентні переваги за Портером:

1) визначаються джерела переваг ( а) переваги низького рівня—сировина, матеріали; б) переваги високого рівня—новітні технології , репутація фірми, тісні зв’язки з клієнтом);

2) чинники , засновані на принципах альтернативності—утримання переваг визначається кількістю існуючих у фірмі явних конкурентних переваг;

3) постійна модернізація виробництва та диверсифікація інших видів діяльності.
3.Методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства

В загальному вигляді процес оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства складаються з наступних етапів:

1) визначення мети оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства. На цьому етапі обґрунтовується залучення інвестиційних ресурсів, виявляються резерви економічного зростання підприємства, встановлюються цілі на поточне управління підприємством;

2) вибір групи підприємств-конкурентів з урахуванням можливості отримання необхідної первинної інформації для цілей оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства;

3) визначення груп ключових показників конкурентоспроможності; групування показників по елементам потенціалу: маркетинговий, виробничий, фінансовий, кадровий, організаційний;

4) розрахунок одиничних, групових, інтегральних показників конкурентоспроможності;

5) обґрунтування висновку про рівень конкурентоспроможності об’єкта оцінки та розробка заходів , спрямованих на поліпшення або утримання конкурентних позицій.

Комплексний характер конкурентоспроможності потенціалу підприємства обґрунтовує система критеріїв та індикаторів. Індикаторами конкурентоспроможності потенціалу підприємства виступають показники і характеристики:

- якість , надійність продукції, відмінні властивості;

- відносна частка на ринку ;

- рівень витрат;

- рентабельність;

- фінансові показники;

- рівень плинності кадрів;

- імідж, досвід персоналу;

- показники екологічності;

- ефективність.

Існують 3 основні методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства:

  1. метод різниць;

  2. метод рангів;

  3. матричний метод.

Метод різниць передбачає порівняння підприємства, яке оцінюється , з 1 конкурентом підприємства. За кожним ключовим індикатором , який оцінюється, визначається позиція підприємства, а також різниця в досягнутих показниках.

Метод рангів передбачає оцінку з групою підприємств-конкурентів і визначає місце підприємств за кожним ключовим фактором шляхом ранжування показників Загальна сума всіх рангів визначає лідера і аутсайдера.

Матричний метод застосовується, коли на основі індивідуальних або інтегральних показників конкурентоспроможності потенціалу підприємства, визначається його кількісне значення, виставляються рейтинги, визначається позиція підприємства в галузі (матриця Mc.Kinsey, BCG).
4. Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства

Стратегічний аналіз—це комплексне дослідження потенціалу підприємства як економічної системи за параметрами, які визначають її майбутній стан.

Мета стратегічного аналізу конкурентоспроможності потенціалу підприємства—визначення позитивних і негативних факторів, які впливають або можуть вплинути на формування і розвиток потенціалу підприємства.

У процесі стратегічного аналізу застосовуються наступні прийомі і методи:

1) STEP-аналіз (політика-економіка-суспільство-технологія) дозволяє характеризувати зовнішню ситуацію, комплексно оцінюючи 4 чинники. Аналіз здійснюється за схемою «чинник-підприємство»,який зводиться у матрицю, де по горизонталі визначаються чинники , по вертикалі—бали. За результатами аналізу з’ясовується ситуація , яка складається в світі, країні, регіоні.

2) SWOT-аналіз (сили-слабкості-можливості-загрози) здійснюється у формі матриці , в якій аналізуються фактори зовнішнього середовища з метою визначення поточних загроз та запобігання наслідків ,потенційні можливості, необхідні для запобігання загроз, визначаються слабкі і сильні позиції підприємства в галузі.

3) SPASE-аналіз є похідною від SWOT-аналізу і застосовується для діагностики конкурентоспроможності малих і середніх підприємств за групами 4 основних критеріїв: 1)фінансова сила; 2)конкурентоздатність підприємства; 3) прибутковість галузі; 4) стабільність галузі.

На основі вивчення ключових чинників по кожній групі складається таблиця, де за допомогою балів та вагових коефіцієнтів визначаються середньозважена величина 4 ключових критеріїв.

Критерії

Оцінка

Ваговий коефіцієнт

Зважена оцінка

Фінансова сила підприємства

Рентабельність власного капіталу

Стабільність прибутку

Рівень фінансової стійкості


6

6

7


0,4

0,3

0,3


2,4

1,8

2,1

6,3

Конкурентоспроможність підприємства
Частка підприємства на ринку


Темпи зростання ринкової частки

Рентабельність реалізації продукції



6

4

3



0,3

0,2

0,5



1,8

0,8

1,5

4,1

Привабливість галузі

Рівень прибутковості галузі

Стадія життєвого циклу галузі

Залежність розвитку галузі від кон`юк тури


7

5

8


0,5

0,2

0,3


3,5

1,0

2,4

6,9

Стабільність галузі

Стабільність прибутку

Рівень розвитку інноваційної діяльності

Маркетингові та рекламні можливості


6

4

5


0,3

0,2

0,5


1,8

0,8

2,5

5,1

Будується система координат



Будується вектор стратегії,початок вектора в т. з координатами х=ПГ-КП; у=ФС-СГ.

Визначаються заходи щодо дії підприємства при тій чи іншій стратегії.

4)LOTS . Мета аналізу—розробка заходів для найбільш повного задоволення вимог покупців. Сутність полягає у послідовному обговоренні бізнесу за наступними етапами:

-ідентифікація положення в бізнесі;

-можливості досягнення стратегії бізнесу;

-реальність досягнення потенціалу підприємства.

5)PIMS-аналіз. Аналіз рівня впливу обраної стратегії на величину готівки. Мета—визначення стратегії, яку варто обирати в ринкових умовах.

6) Метод вивчення профілю об’єкта—дозволяє визначити лояльність споживачів до підприємства за декількома показниками за єдиною відносною або бальною шкалою та визначити графічно переваги підприємства між конкурентами.

Показник

0-2

2-4

4-6

6-8

8-10

Якість

Імідж

Ціна

Гарантія

Кадровий потенціал

















Чим ближче до 8-10, тим краще.

7) аналіз «555-111». Грунтується на експертному аналізі чинників, як конкурентоспроможність, якість і ціна продукції.

Якщо товар оцінюється у «555»-то це європейська якість товару;

«511-111» східно-азиатська якість;

«551-111» традиційний товар.


  1   2   3   4   5

Схожі:

Як класифікуються видові прояви потенціалу підприємства?
Охарактеризуйте системний підхід, як основний у процесі формування потенціалу підприємства
Поняття та суть економічного потенціалу підприємства
Характеристика методик оцінювання зовнішнього і внутрішнього потенціалу підприємства
5. Аналіз стратегічного потенціалу підприємства
Без характеристики накопиченого потенціалу підприємства неможливо висувати перспективні цілі, виробляти найбільш прийнятну стратегію...
Структура змістовної частини бакалаврської р
Опис функції підприємства, організаційна структура підприємства, структурного підрозділу (ARIS)
План семінарського заняття Сутність і призначення аналізу взаємозв'язку...
...
Курс лекцій Розділ 2: підрозділ 3: тема 13
Тема 13. Виробнича потужність – як узагальнення ресурсного потенціалу підприємства
ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ
Сутність і структура суспільного виробництва. Фактори виробництва. Взаємодія і розвиток факторів виробництва
ПЛАН 2 Вступ 3 1 Теоретичні основи підвищення використання виробничих...
Чинники підвищення ефективності використання виробничих та трудових ресурсів підприємства 13
ЗАСОБИ ДІАГНОСТИКИ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
МОДУЛЬ Сутність основних понять, засади організації фінансів і рух грошових коштів підприємства
Шляхи реалізації життєвого потенціалу особистості
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка