|
Скачати 111.42 Kb.
|
Розвиток логічного мислення, активізація розумової діяльності, пізнавальної активності учнів на уроках географії. Географія –наука дуже давня і разом з цим молода, складна і цікава, відома і невідома. Тому у викладання географії вимагає високої ерудиції та багато нових знань. Для ефективного навчання використовую різні засоби, методи і форми навчання. Основним засобом навчання на уроках географії є географічна карта. «Карта альфа та омега географії», - тому не уявляю свого уроку без карти. Прийоми роботи з картою різноманітні: починаючи з вивчення умовних знаків та географічної номенклатури, градусної сітки до читання карти, виявлення закономірностей, виконання складних задач. Роботу з картою можна використовувати на різних етапах уроку. Завдання сучасного вчителя — знайти такі форми навчання, які зробили б урок цікавішим, підвищили інтерес учнів до вивчення предметів, активізували б їхню діяльність та зняли напруження, особливо під час перевірки знань. У своїй практичній діяльності я велике значення надаю повторенню та перевірці навчального матеріалу з певної теми та розділу. Ефективність такої перевірки залежить від того, як учитель організовує урок і наскільки успішно учні застосовують набуті знання та вміння. Хочу зупинитися на різних формах проведення узагальнюючих уроків, які я використовую у своїй роботі і яким надаю особливого значення, тому що на уроках узагальнюючого повторення, як правило, учитель сам собі ставить оцінку, чого і як навчив дітей. Від нас, учителів, залежить, щоб ці уроки стали цікавими і запам'яталися. Найпоширенішими з них є уроки, що проводяться у формі ігор-змагань. Дуже популярними серед школярів 6—7 класів є уроки у формі КВК. Під час підготовки і проведення КВК школярі вчаться творчо мислити, «здобувати» знання, швидко шукати правильну відповідь. Учаться вони й уважно слухати, розуміти своїх товаришів, виручати команду у важку хвилину. Конкурсів можна придумати і використати багато, але більшість із них уже стали традиційними і повторюються з теми в тему. Ще один з різновидів уроку-гри, які я використовую, — це урок-марафон — своєрідна естафета на узагальнюючих уроках після вивчення материка. Учням потрібно якомога швидше пройти всі етапи естафети і набрати якнайбільшу кількість балів. Завдання для карток-етапів підбираю різні: і тести, і кросворди, і завдання для роботи з контурною картою. Намагаюся їх диференціювати, враховуючи підготовленість учнів, підбираю легші і важчі. На уроках узагальнення практикую проведення прес-конференцій та ділових ігор. Одну з таких прес-конференцій я провела після вивчення материка Антарктида. Четверо найсильніших і найпідготовленіших учнів виконували роль учасників експедиції в Антарктиду, решта учнів ставили їм будь-які запитання про цей материк, що вимагали знання фактичного матеріалу, уміння узагальнювати, орієнтуватися в ситуаціях, виявляти винахідливість. Прес-конференції не тільки активізують діяльність класу, оригінальним способом перевіряючи знання, а й змушують учнів думати, учать ставити запитання, адже часом це зробити не легше, ніж відповісти на нього. У свої уроки я часто вводжу ділову гру, наприклад, вивчаючи океани у 7 класі чи тему «Гідросфера» в 6 класі, пропоную різні ситуації: 1. Один із вас буде капітаном, Інший штурманом. Потрібно визначити мету експедиції, вибрати маршрут плавання, розказати про природу тих місць, де ви побували. 2. Здійсніть уявну подорож до Північного полюса. Виберіть спосіб пересування. Які труднощі вам зустрілися? Під час вивчення материків пропоную учням творчі роботи. Наприклад: скласти пам'ятку туристові, який вирушає в подорож на даний материк. Учні лаконічно, у дотепній формі викладають необхідні дані про материк. Пропоную також творчі завдання типу «Щоденник подорожі, яка не відбулася», або «День в Австралії». Творчі роботи учні ілюструють малюнками. Велике значення для розвитку творчої особистості має гра. Саме у грі, яка завжди вимагає творчості, а невимушеності, захоплює і дає простір для розвитку фантазії, дитина реалізовує свої природні можливості. Вчителька у своїй практиці старається включати в уроки ігрові моменти, щоб зацікавити географією навіть дуже пасивних, байдужих учнів, залучити їхню увагу до здавалося б сухого й малоцікавого матеріалу. Навчальна ігрова діяльність на уроках - один із методів активізації самостійної пізнавальної діяльності школяра. Ділові та імітаційні ігри знаходять нині застосування в най різноманітних сферах діяльності. Завдання що ставиться в процесі гри має бути проблемним, містити суперечності. Це сприятиме пошуку оригінальних рішень і відрізнятиметься винахідливістю та цілеспрямованістю. Тому часто використовую завдання "Що таке?", "Хто такий?" «Третій зайвий», гра «Впізнай мене», які не вимагають багато часу, разом із цим активізує пізнавальну діяльність, розвиває мислення. На багатьох своїх уроках пропоную учням розв'язування кросвордів. Цю роботу діти дуже люблять, виконують із задоволенням. Складаю нескладні кросворди, які потребують знання фактичного матеріалу підручника й уміння працювати з картою. Такі тематичні кросворди розроблені з усіх головних тем у 6 і 7 класах і використовуються на різних етапах уроку. Під час вивчення програмового матеріалу з географії в учнів виникає багато таких запитань, вичерпні відповіді на які під час уроку дати неможливо через нестачу часу. Тому органічним доповненням до уроків є позакласна робота, під час якої учні розвиваються і задовольняють свою допитливість, виявляють творчу ініціативу і самостійність. Позакласна робота для учнів — справа добровільна, а для вчителя обов'язкова. Кожного навчального року я проводжу загальношкільний позакласний захід із географії. Серед них — конкурси веселих і кмітливих, гра-вікторина «Що? Де? Коли?», «брейн-ринг». Разом з учнями створили екологічну стежку, де можна проводити екскурсії, виконувати практичні роботи не лише з географії, а й з природознавства, біології. Практикую також проведення тижнів географії, участь у яких беруть усі учні школи. Програма тижня передбачає проведення різних заходів, серед яких, наприклад «Екологічний бумеранг», географічна кросвордина, усний журнал «Географічні рекордсмени», гра «Щасливий випадок»? “Брейн – ринг» тощо. Щорічно проводимо і шкільну географічну олімпіаду, переможці беруть участь в районній олімпіді. Різноманітні форми проведення навчальних занять дають можливість виявити здібності кожного учня, викликати непідробну цікавість до предмета, розвинути ідею співробітництва вчителя й учня, стати активним учасником навчального процесу, засвоїти матеріал безпосередньо на уроці. Одне з актуальних завдань сучасної школи — пошук оптимальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їхньої розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєво й соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань. Це означає, що вчитель має орієнтуватися на використання таких педагогічних технологій, з допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як пізнавальна активність, самостійність, уміння творчо виконувати завдання. Пізнавальна активність на рівні структурної одиниці спрямованості особистості свідчить про те, що учень охоче засвоює ту чи іншу інформацію, більше того — має міцно сформовану потребу в якісній пізнавальній діяльності, сильні та стійкі мотиви цієї діяльності. Отже, потрібно формувати не лише вузьконавчальні, а й широкі пізнавальні мотиви, учень повинен перейти від цікавості (ситуативного інтересу) до зацікавленості. В. Сухомлинський зазначав, що саме від нас, дорослих, залежить, чи відчує дитина романтику, красу пізнання. Проблему дослідження пізнавальної активності школярів розв'язувало багато вчених (3. Абасов, В. Лозова, Г. Щукіна, Я. Пономарьов, В. Моляхо, Н. Лейтес). Так, у наукових працях В. Лозової наголошується, що важливою умовою активізації навчально-пізнавальної діяльності є забезпечення мотивації навчання, яка підвищує інтерес учнів до знань; активна позиція вчителя, його глибокі знання змісту шкільного курсу й методів викладання; вміння захоплювати учнів процесом пізнання. І дослідження дидактів та психологів, і шкільна практика доводять, що педагогові слід також брати до уваги чинники, які гальмують розвиток навчально-пізнавальної активності. З огляду на це потрібно запобігати перевантаженню розумових сил, уникати одноманітності навчальної праці, необ'єктивного оцінювання навчальної діяльності учнів. Що ж саме може стати показником сформованої пізнавальної активності учнів? Насамперед — їхні дії. Сучасна психологія і педагогіка доводять, що в процесі навчання учень не просто сприймає, усвідомлює, запам'ятовує, а й виконує складну систему розумових дій, спрямованих на засвоєння знань. Завдяки цій розумовій діяльності знання стають його надбанням. Початковим етапом засвоєння знань є сприйняття. На перший погляд здається, що на уроці активним є лише вчитель, а учні повинні його слухати, спостерігати. Насправді це не так. Уже на цьому етапі оволодіння знаннями — важлива активна діяльність школярів. Проте вона не з'являється сама по собі, її повинен створити вчитель. Теорія і практика пропонують цілу систему шляхів активізації сприйняття учнями навчального матеріалу. Якість сприйняття підвищується, якщо діти підготовлені до засвоєння нового матеріалу шляхом постановки перед ними пізнавальних і практичних завдань: «навчитися виділяти головне з прочитаного тексту», «навчитися пояснювати будову органа у зв'язку з його функцією». Пізнавальна активність учнів підвищується, якщо вчителю вдається створити так звану проблемну ситуацію на початку вивчення нового матеріалу, тобто викликати в учнів запитання: Чому відбувається таке явище? Як можна пояснити цей факт? За Таких умов учні протягом уроку, слухаючи пояснення вчителя, активно шукатимуть відповідь на запитання. Учитель сам може ставити проблем ні запитання під час вивчення окремих тем уроку. Як це досягається? Проблемні ситуації особливо часто виникають підчас проведення експериментів, спостережень, виконання різноманітних практичних завдань. Важливим шляхом активізації сприйняття є використання попередньо: досвіду учнів: їхні власні спостереження, участь у різних видах роботи, почута розповідь старших людей, батьків. Цей досвід дітей використовую, плануючи свою роботу з ними. Раджу учням провести спостереження за окремими явищами природи, життям людей, поведінкою тварин тощо. Дуже важливо з перших кроків навчати дітей спостерігати різні явища таким чином, щоб їхній досвід не був стихійним, випадковим, а складався під впливом учителя. Під час спостереження певних об'єктів, явищ учні концентрують свою увагу на зовнішніх, часто не найсуттєвіших ознаках предмета. Намагаюся так продемонструвати учням предмет, посібник, щоб вони побачили його найголовніші, найсуттєвіші ознаки. С керування вчителем процесом сприйняття — важливий шлях до підвищення якості сприйняття і пізнання. Сприйнятий учнем навчальний матеріал повинен бути осмислений відповідно до знань цього учня. Осмислення є центральною ланкою засвоєння знань і відбувається не окремо від сприйняття, а разом з ним. Поняття — форма мислення, з допомогою якої узагальнюються суттєві ознаки предметів і явищ. Формування понять — складний розумовий процес. Він здійснюватиметься успішно, якщо вчитель турбуватиметься про розвиток у школярів мислення і пізнавальної активності на уроках та в позакласній роботі. Викликати пізнавальну активність в учнів можна в добре продуманній системі навчання. Важливу роль у цій системі відіграють самостійні роботи .У завданнях для самостійної роботи важливо чітко визначити ступінь їх складності, а також самостійності практичних дій і мислення учнів. У зв'язку з цим важливе значення і має саме формування запитань завдань, що може по-різному вплинути на вияв активності учнів і різною мірою стимулювати форми їхньої розумової діяльності. Під час складання завдань необхідно, щоб у самостійних роботах використовувалися такі важливі форми розумової діяльності, як порівняння, зіставлення, узагальнення, пошук причинно-наслідкових зв'язків тощо. Важливу роль у навчальному процесі відіграє вибір часу для самостійної роботи на уроці. При цьому:
Таким чином можна організувати самостійні роботи з метою отримання учнями нових знань або оформлення вже отриманих результатів. Учні можуть готувати усні або письмові відповіді (наприклад, робити записи в зошитах, заповнюючи колонки таблицями за спеціальним зразком тощо). Для чіткої організації самостійної роботи вчитель має розробити систему завдань пошукового характеру з теми, предмета в цілому, передбачити їх поступове ускладнення і підвищення рівня самостійності учнів під час виконання цих завдань. Розвитку вмінню досліджувати істину сприяє також сократичний прийом. У Стародавній Греції філософ Сократ будував бесіду з учнями таким чином, щоб викликати їх на обговорення спірних питань. Він спрямовував хід бесіди в таке русло, щоб вона набула характеру дискусії У процесі навчання учні під керівництвом учителя здобувають нові для них знання. Щоб викликати в учнів пізнавальний інтерес до нового навчального матеріалу, потрібно використовувати різноманітні методичні прийоми: створення проблемної ситуації, прийом новизни, значущості, динамічності, дослідницький прийом та інше. Усі вони збуджують допитливість, пізнавальний інтерес і можуть бути використані на всіх етапах вивчення навчального матеріалу. Час, в який ми живемо і працюємо, висуває все нові й нові вимоги до знань і наших здібностей. Знати й уміти все неможливо, та й не потрібно. Зате вміти освоювати нове, коли в цьому виникає необхідність — зараз найголовніше. І до нас, учителів, висуваються вимоги в дусі теперішнього часу. Яким повинен бути сучасний учитель? Вільним! Вільним від стереотипів і комплексів, як внутрішніх, так і зовнішніх. Цього вимагає час. А яким має бути сучасний урок? Не схожим на урок 25-річної давності, і цього теж вимагає час. Сучасний урок — це урок, на якому утворюються реальні умови для розвитку особистості учня. Це урок, коли інформаційне навчання перетворюється на мотиваційне. Це урок, коли на першому місці свідома самостійна діяльність учнів, а вчитель, спостерігаючи, тільки допомагає дітям у кожній навчальній ситуації використовувати свої можливості й розвивати свої здібності. Якщо учень чітко уявляє, чого від нього хоче вчитель, то він свідомо вчитиметься й активно засвоюватиме зміст матеріалу. Як досягти високої якості навчання на кожному уроці? Це питання хвилювало, хвилює і хвилюватиме кожного вчителя (якщо, звичайно, він на своєму місці). Урок як форма постійно змінюється і наповнюється новим змістом. Вибір форми навчання залежить від мети уроку, змісту, застосування тих або інших технологій і методів навчання. Цілі уроку не виникають стихійно, а узгоджуються з цільовими установками, визначеними навчальними програмами Міністерства освіти. Сучасні методи навчання — це добре забуті старі, тільки на новому витку історичної спіралі вони набули іншої інтерпретації, їх тепер називають інтерактивними технологіями. Класифікацію й опис цих технологій можна знайти в науково-методичній літературі. їх застосування зобов'язує вчителя детально продумувати завдання для учнів, розраховувати час уроку, використовувати багато додаткової літератури, переглянути систему оцінювання, знайти місце відео-сюжету тощо. Прагнення розвивати самостійний пошук інформації учнями наштовхує вчителя на створення нестандартних уроків, структуру яких досить складно класифікувати, і вони складають окрему групу уроків. Побудова нестандартного уроку, особливо його підготовка — складна справа для вчителя. На такому уроці він виступає в ролі ведучого, а 60 % часу діти самостійно вивчають матеріал у парах або групах, тобто активно взаємодіють зі своїми однокласниками. Інтерактив має велике значення в спілкуванні між тими, хто навчає, і тими, кого навчають. На уроках із застосуванням інтерактивних технологій виявляються не тільки діти, але й учитель розкривається перед учнями. Сучасні нестандартні форми навчання, зокрема інтерактивні технології, найбільше розвивають і формують творчі здібності школярів, їхню здатність до самостійної роботи, закладають навички роботи з різними інформаційними джерелами, привчають до групової роботи. В своїй роботі використовую такі інтерактивні технології, як “Мозковий штурм”, “Карусель”, “Мікрофон”, “Акваріум”, “Бінго”, “Джиг-со”. У своїй роботі використовую інтерактивні прийоми, як на класичних, так і нестандартних уроках. Розвиток логічного мислення, активізація розумової діяльності, пізнавальної активності - запорука міцних знань, умінь і навичок, якими діти можуть керуватись в повсякденному житті. |
Уроку: Навчальна Розвивальна активізація розумової діяльності учнів; формування прийомів мислення : аналіз- порівняння –узагальнення –висновок; розвиток... |
Як відмічалось, активізація пізнавальної діяльності учнів тісно... Під активізацією навчально-пізнавальної діяльності розуміють підвищення рівня усвідомленого пізнання об'єктивно-реальних закономірностей... |
Краса мирного життя Методична мета: активізація розумової діяльності та розвиток творчих здібностей учнів при застосуванні інформаційних технологій на... |
Учений це не той, хто дає правильні відповіді, а той, хто ставить правильні запитання.” Розвиток пізнавальної і творчої діяльності учнів; вироблення навиків самостійного пошуку нових закономірностей, пробудження їх допитливості;... |
Активізація розумової діяльності учнів на уроках хімії Рішення цих проблем пов’язано з навчально-виховним процесом. Саме навчальний процес здійснюється за умови постійної, активної взаємодії... |
Реферат Активізація розумової діяльності учнів на уроках хімії методом... ... |
Розвиток креативного мислення учнів Бохенська Е. Ю. смт. Ратне Бохенська Е. Ю Розвиток креативного мислення учнів. – Практичні поради щодо розвитку творчих здібностей школярів на уроках англійської мови |
Розвиток спрямованості школяра на навчально- пізнавальну діяльність У доповіді розкриті педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності на уроках |
Використання інтерактивних методів навчання на уроках хімії та Проблема над якою працюю: Розширення пізнавальної компетентності учнів на уроках хімії та формування навичок навчальної діяльності... |
Чарівний світ природи у творчості Катерини Білокур та Олександра Довженка Розвиток зв Катерини Білокур та Олександра Довженка, сприяє активізації навчального процесу, пізнавальної діяльності і активності студентів,... |