У К Р А Ї Н А
Департамент освіти та гуманітарної політики
Міський методичний кабінет установ освіти
Робота міської творчої групи
вчителів трудового навчання
(технічна праця)
Розробка уроків Варіативного Модуля 18
« ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОНАННЯ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНИХ РОБІТ »
124 сторінок
Схвалено науково-методичною радою
Черкаського міського методичного кабінету установ освіти
3 березня 2014 року Протокол № 3
Список творчої групи вчителів:
Прокопенко Степан Самійлович – методист черкаського міського методичного кабінету установ освіти
Бойченко Олег Васильович – вчитель технічної праці, спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист».
Вовчок Олександр Юрійович – вчитель технічної праці та образотворчого мистецтва, спеціаліст першої категорії.
ЗМІСТ
Зміст ……………………………………………... 3
Анотація ………………………………………….. 5
Зміст модуля 18 «Технологія виконання електротехнічних робіт» ……………………….. 8
Календарний план модуля Технологія виконання електротехнічних робіт ……………………..…. 16
Урок 1-2 «Електрична енергія. Джерела та споживачі. Провідники та ізолятори. Проводи та їх види.» ……………………………………….…… 21
Урок 3-4 «Електромонтажний інструмент та прийоми роботи з ним.» ……….……………..… 38
Урок 5-6 «Умовні позначення, складання та читання електричних кіл.» …………......………. 47
Урок 7-8 «Будова лапового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання. Запобіжники.» ….….. 56
Урок 9-10 «Види побутових електроприладів. Паспортні данні.» ……………..………….....….. 68
Урок 11-12 «Облік електричної енергії. Електролічильники. Професія електрика з обслуговування електрообладнання.» ..…….….. 80
Урок 13-14 «Вибір теми проекту та їх обґрунтування. Вимоги до об’єкта проектування. Робота з інформаційними джерелами. Добір і обґрунтування джерел та споживачів електричної енергії» …………………...……..…………....….. 99
Урок 15-16 «Виготовлення деталей виробу.» .. 110
Урок 17-18 «Послідовність монтажу електричного кола. Контроль якості об’єкта проектування. »..114
Урок 19-20 «Презентація, самооцінка, оцінювання виробу.» ……………………………………..... 118
Бібліографія ………………………………….. 123
Анотація
Даний посібник містить розробки уроків з розділу модуля 18 «Технологія виконання електротехнічних робіт» програми «Трудове навчання, 5-9 кл.».
Тематичні плани-конспекти, що розроблені в даному посібнику, мають на меті формування технічно, технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства, життєво необхідних знань, умінь та навичок ведення домашнього господарства, забезпечення умов для її професійного самовизначення, вироблення в неї навичок творчої діяльності, виховання культури праці з урахуванням індивідуальних можливостей.
Уроки забезпечують розв’язання таких завдань, як формування в учнів технічного світогляду, закріплення на практиці знань про технологічну діяльність, спираючись на закони та закономірності розвитку ,природи, суспільства, виробництва, науки; ознайомлення і залучення учнів до різних видів діяльності, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання учнів способів поводження з різноманітними засобами праці; створення умов для реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання, виховання та розвитку особистості.
З метою цілеспрямованої підготовки школярів, формування у них певних умінь та навичок раціонального ведення домашнього господарства посібником передбачено навчання учнів електротехнічним роботам в побуті.
Особливу увагу приділено інструктажам з безпеки життєдіяльності під час практичних робіт, що є невід’ємною вимогою до сучасного уроку, виділено вступні, поточні та цільові інструктажі.
Закінчується кожний план-конспект заключним інструктажем, оцінюванням учнів з обґрунтуванням оцінок відповідно критеріїв оцінювання. Оцінювання навчальних досягнень учнів носить комплексний характер:
Рівень передбачених програмою теоретичних знань та умінь застосувати ці знання в практичній роботі;
Уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи;
Рівень сформованості трудових прийомів і умінь виконувати технологічні операції;
Дотримування технічних вимог у процесі виконання робіт;
Дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;
Дотримання норм часу на виготовлення виробу;
Рівень самостійності у процесі виконання роботи.
Модуль 18 ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОНАННЯ ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНИХ РОБІТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Зміст модуля передбачає оволодіння учнями 5 (6) класів технологією виконання електротехнічних робіт.
У першому розділі «Основи технології виконання електротехнічних робіт» учні ознайомлюються із джерелами та споживачами електричної енергії, побутовими електроприладами, проводами та їх видами, електромонтажним інструментом та навчаються працювати з побутовою електроарматурою, складати схеми простих електричних кіл, розраховувати вартість спожитої електричної енергії.
Зміст другого розділу «Проектування та монтаж простих електричних кіл» передбачає виконання проекту.
У третьому розділі «Презентація об’єктів проектування» програмою передбачено презентацію спроектованих і змонтованих електричних кіл із джерелами й споживачами електричної енергії.
Знання елементів електротехнічних робіт дасть можливість учням надалі проектувати електрифіковані вироби. Виконання практичних робіт забезпечить набуття елементарних знань і вмінь з безпечного користування побутовими електричними приладами.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
з/п
|
Назва розділів
|
Кількість годин
|
1
|
Розділ 1. Основи технології виконання електротехнічних робіт
|
12
|
2
|
Розділ 2. Проектування та монтаж простих електричних кіл
|
6
|
3
|
Розділ 3. Презентація об’єктів проектування
|
2
|
|
Усього:
|
20
|
ПРОГРАМА
№
з/п
|
К-ть
год.
|
Назва розділів, їх зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
|
1
|
12
|
Розділ 1. Основи технології виконання електротехнічних робіт
|
|
|
Електрична енергія в господарстві держави. Джерела та споживачі електричної енергії.
Поняття про провідники та ізолятори. Проводи та їх види. Будова електричних проводів.
Електромонтажний інструмент та прийоми роботи з ним. Підготовка проводів до електромонтажних робіт. Електричне коло. Умовні позначення елементів електричного кола. Читання схем електричних кіл.
Складання з деталей конструктора простих електричних кіл. Побутова
|
Учень:
характеризує поняття про електричну енергію;
називає джерела електричної енергії; споживачів; розрізняє провідники та ізолятори;
характеризує будову та призначення проводів, електричне коло;
розпізнає електромонтажні інструменти;
виконує підготовку проводів до монтажних робіт;
називає елементи електричного кола;
|
|
|
електроарматура. Будова лампового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання. Запобіжники. Виконання демонтажу та монтажу побутової електроарматури.
Побутові електроприлади. Види побутових електроприладів. Паспортні дані. Читання паспортних даних електроприладів.
Облік електричної енергії. Електролічильник. Розрахунок вартості спожитої електричної енергії.
Планування заходів для економного використання електроенергії.
Ознайомлення з професією електрика з обслуговування електрообладнання
|
складає схему простого електричного кола;
здійснює монтаж простого електричного кола;
називає побутову електроарматуру;
виконує демонтаж та складання лампового патрона, вимикача, штепсельного з’єднання;
застосовує електромонтажний інструмент під час роботи;
наводить приклади побутових електроприладів;
визначає характеристики електроприладів на основі паспортних даних;
пояснює призначення електролічильника; здійснює розрахунок витрат електроенергії; планування заходів для економії електроенергії;
організовує робоче місце;
дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог
|
2
|
6
|
Розділ 2. Проектування та монтаж простих електричних кіл
|
|
|
Вибір теми проекту та її обґрунтування.
Вимоги до об’єкта проектування. Планування роботи з виконання проекту.
Робота з інформаційними джерелами.
Добір і обґрунтування джерел та споживачів електричної енергії. Створення графічного зображення електричного кола.
Послідовність монтажу електричного кола.
Монтаж електричного кола із деталей конструктора.
Контроль якості об’єкта проектування
|
Учень:
здійснює міні-маркетингові дослідження;
обґрунтовує вибір теми проекту;
розробляє вимоги до об’єкта проектування; проектну документацію;
складає план роботи з виконання проекту з визначенням термінів;
здійснює пошук джерел та споживачів електричної енергії;
розробляє схему простого електричного кола;
здійснює добір та підготовку проводів, монтаж простого електричного кола; застосовує електромонтажний інструмент під час роботи;
здійснює контроль якості робіт;
організовує робоче місце;
дотримується правил безпечної праці та санітарно- гігієнічних вимог
|
3
|
2
|
Розділ 3. Презентація об’єктів проектування
|
|
|
Презентація спроектованих та змонтованих електричних кіл.
Оцінювання робіт
|
Учень:
готує виріб до презентації;
презентує свій виріб;
здійснює самооцінку виробу
|
|