|
Скачати 236.15 Kb.
|
Варварівська середня загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Урок хімії в 9 класі з теми програми «Розчини» Розробка вчителя хімії Н.Г.Бузовської Тема уроку: Реакції обміну між розчинами електролітів. Іонні рівняння реакцій. Мета уроку: Розширити знання про суть протікання реакцій у розчинах електролітів; закріпити вміння передбачати оборотність хімічних реакцій; поглибити знання про процеси, які протікають в розчинах, хімічні реакції між речовинами в розчинах; перевірити вміння учнів користуватись таблицею розчинності та допомогти тим, які ще не вміють цього робити; удосконалювати вміння складати повні та скорочені іонні рівняння; розвивати вмінні складати та розв’язувати винахідницькі задачі, моделювати хімічні процеси в розчинах; виховувати уважність та оперативність в роботі, взаємодопомогу. Обладнання та матеріали:
Базові поняття й терміни: розчини, компоненти розчину, розчинник, розчинена речовина, розчинність, електроліти, неелектроліти, електролітична дисоціація, іони, катіони, аніони, сильні та слабкі електроліти, іонні рівняння, реакції обміну. Тип уроку: урок закріплення знань. Структура уроку. І. Організація класу До 1 хв. ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. ІІІ. Актуалізація опорних знань. До 5 хв. ІV. Закріплення та поглиблення знань. До 30 хв.
у розчинах електролітів.
V. В лабораторії аналітичної хімії. До 8 хв. VІ. Домашнє завдання. 1 – 2 хв. VІ. Підсумки уроку. 1 – 2 хв. Хід уроку. І. Організація класу. ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань (хімічні перегони, паралельно - індивідуальні завдання; колективне розв’язання). Хімічні перегони.
Завдання для колективного опрацювання «Загублені речовини»: У розчині виявлені йони Na+. K+. H+. SO2-. CI-. OH-.
ІV. Закріплення та поглиблення знань.
2- демонстрація нейтралізації лугу кислотою з використанням індикатора фенолфталеїну NaOH (безбарвн.)+ фенолфталеїн (малинов.) + HCI (забарвл. зникає) 3- Запис рівняння реакції в молекулярному вигляді. NaOН + HCI = NaCI + H2O 4- Заміна запису молекул вихідних речовин і молекул продуктів реакції на продукти дисоціації цих речовин –йони. Прим. 1 – вода – дуже слабкий електроліт, і в рівняннях реакцій її дисоціація не враховується. Na+ + OН- + H+ + CI- = Na+ + CI- + H2O 5- Запис скороченого йонного рівняння. Прим.2 в обох частинах рівняння є однакові йони, які можна скоротити. OН- + H+ = H2O Висновок: скорочене йонне рівняння відбиває істинну хімічну реакцію, яка відбувається в розчині, а інші йони залишаються без змін і не беруть участі в хімічній реакції.
(на швидкість) Розібрати рівняння: HNO3 + KOH = KNO3 + H2O Висновок: В результаті взаємодії різних кислот з основами протікає однаковий процес. Скорочені йонні рівняння будуть однаковими, якими б не були розчинні кислоти й основи: асоціація йону Гідрогену і гідроксид-іону в молекулу води. Отже, йонне рівняння, на відміну від молекулярного, належить не до однієї якої-небудь реакції між конкретними речовинами, а до цілої групи аналогічних реакцій. Знаючи істинні процеси, які відбуваються в розчинах, можна передбачити, в яких випадках реакція в розчині буде протікати до кінця чи не буде протікати взагалі.
Умови оборотності й необоротності реакцій у розчинах електролітів. Вчитель. Як і будь-які реакції, процеси в розчинах підкоряються принципу Ле Шательє, тобто, повинен бути постійний відтік речовин, в даному випадку – йонів, з реакційного середовища. Це ще раз підтверджує, що реакції між йонами в розчинах електролітів протікають практично до кінця вбік утворення осадів, газів, та слабких електролітів. Таким чином, при дотриманні викладених умов відбувається:
1 – утворення малодисоційованої речовини (взаємодія хлоридної кислоти та натрій гідроксиду). 2 - випадання осаду (взаємодія ферум хлориду й натрій гідроксиду; хлоридної кислоти й аргентум нітрату), 3 – виділення газоподібної речовини (взаємодія хлоридної кислоти і натрій карбонату; хлоридної кислоти і натрій сульфіду) Захист учнівських проектів: розповідь з демонстрацією дослідів. Вчитель. Що ж відбуватиметься у випадку взаємодії розчинних речовин при умові можливості утворення також розчинних речовин. Демонстрація досліду (зливаються розчини калій нітрату й натрій сульфату, калій нітрату й натрій фосфату). 2KN03 + Na2S04 = K2S04 + 2NaN03. 3KN03 + Na3Р04 = K3Р04 + 3NaN03. В даних випадках хімічна реакція не відбувається, і при змішуванні розчинів утворюються розчини, в яких незалежно один від одного існують катіони Натрію і Калію, нітрат-йони, сульфат-йони, фосфат-йони.
Розв’язок: 1.Обчислюємо масу 0,1 моль HF. М(HF) = 1 + 19 = 20 г/моль m(HF) = 20 г/моль 0,1 моль = 2г 2. Обчислюємо масу розчиненої речовини у розчині. m(HF) = 2г 0.15 = 0.3г 3. Обчислюємо кількість речовини фтор оводню і відповідно йонів Гідрогену у розчині. 20г (HF) - 1 моль 0,3г - х моль х = 0,015моль Відповідь: n(H+) = 0,015моль Задача. У 0,15% розчині є 0,1 моль гідроген фториду. Обчислити кількість речовини йонів Гідрогену в розчині. Дано: n(HF) = 0.1моль w(HF)=15% ------------------------ n(H+) = ? 3.Скласти рівняння – індивідуальні завданн на картках. Написати молекулярні, повні та скорочені йонні рівняння реакцій між речовинами. V. В лабораторії аналітичної хімії. * Бесіда
NaN03, ВаС12, CuS04, HCl.
* Розповідь учителя про якісні реакції Утворення осаду в результаті реакції обміну може служити ознакою, що дозволяє виявити певні йони в розчині. Наприклад, якщо при додаванні натрій сульфату до розчину невідомої солі утвориться білий осад, то можна припустити, що невідома сіль містила йони Барію, оскільки саме вони реагують із сульфат-іонами з утворенням нерозчинної речовини білого кольору — барій сульфату. Подібні реакції (їх називають якісними) часто застосовують для виявлення тих чи інших іонів у розчині. Найчастіше за допомогою якісних реакцій у неорганічній хімії виявляють ті йони, які добре утворюють помітні осади. Утворення барій сульфату можна застосовувати як для виявлення йонів Барію, так і для виявлення сульфат-іоиів: для доведення наявності йонів Барію необхідно додати до розчину будь-який розчинний сульфат (натрій сульфат, калій сульфат або навіть сульфатну кислоту), а для доведення наявності . сульфат-іонів необхідно додати розчинну сіль Барію (барій хлорид або барій нітрат). * Аніоніти й катіоніти 1. Колективна робота - заповнення таблиці-протоколу, аналіз результатів дослідів.
VІ. Підсумки уроку. VІІ. Домашнє завдання. Виконати завдання до теми Індивідуальне завд. - підготувати проект «Реакції йонного обміну в побуті». 76 |
Урок у 8 класі з теми «ОКСИДИ,КИСЛОТИ,ОСНОВИ» Обладнання: І. ТСО: «Лектор-2000» (кодокартка № І «Хімія — наука чудес», кодокартка №2 «Медик без належного пізнання, хімії досконалим... |
Спарений урок хімії у 8 класі Підготувала Рибченко Людмила Василівна,... Тема: Класифікація оксидів. Відношення оксидів до води. Способи добування оксидів |
УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити... |
Урок «Операція "Таємничий острів"» Цілі уроку Цілі уроку: вийшовши за межі програми, показати могутність хімії як джерела добробуту для всього народу; показати величезне значення... |
Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають... Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають на формування характеру |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Урок хімії у 8 класі Тема: Хімічні властивості кислот Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення... |
Методика вивчення дієслова в 6-му класі школи з російською мовою навчання. Виконав За програмою, дієслово вивчається в 6-му класі. На вивчення цілої теми «Дієслово» відводиться 20 навчальних годин. В рамках цієї... |
Інтегрований урок з української літератури та географії в 6-му класі Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів, набуті у процесі вивчення теми «Гідросфера» |
Урок-подорож у 5-му класі. Тема: «Країна Бухгалтерія» Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа та дії над ними» |