|
Скачати 132.06 Kb.
|
Урок № 39/6 СЛАЙД 1 Тема: Урок узагальнення знань з теми «Надклас Риби» Мета: узагальнити, систематизувати та розширити знання учнів з теми; розвивати пам'ять, увагу, мислення , вміння працювати самостійно, в групах, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність, наполегливість, бережливе ставлення до природних ресурсів, толерантність, культуру поведінки. Обладнання: таблиці з теми «Риби», індивідуальні картки, комп’ютер, проектор, презентація, листки для контролю знань учнів. Хід уроку І. Створення ситуації успіху. А) Вправа «Кольоропис» (Кожен учень має умовний знак емоційного стану (настрою): Червоний – радісний, Жовтий – приємний, Зелений – спокійний, Фіолетовий – напружений, Синій – сумний, Чорний – незадоволений Учні піднімають картку того кольору, який відповідає їхньому настрою) Б) Вправа «Посмішка» ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Любі діти! От ми і закінчили вивчати з вами тему «Надклас Риби» і маємо певні знання з цієї теми. Адже, знання – велика сила. Володіючи ними, ми можемо забезпечити існування, примноження та охорону риб. То ж мета нашого уроку……( слайд 1) Сьогодні на уроці у нас працює 3 групи: 1. Інтелектуали ( учні високого знань) 2. Науковці ( учні достатнього рівня знань) 3. Знавці тварин (учні середнього рівня знань) То ж пригадаймо ознаки ,за якими тварин відносять до надкласу Риби? СЛАЙД 2 Першими мають слово Інтелектуали, які зібрали банк цікавих фактів про риб. «Банк цікавих фактів» ( підготували учні групи «Інтелектуали») ІІІ. Узагальнення та систематизація набутих знань. Учні на уроці працюють з картками самоконтролю А) Інтелектрозминка «Закінчити речення» - Хрящові риби … - Кісткові риби… - мальок… - бризкальця … - плавальний міхур… - артерія, - бічна лінія… - нерест… - вена - хорда, - артеріальна кров - відділи головного мозку - передличинка - будова нервової системи хордових - клоака… Б) Тестова робота за індивідуальними картками. ( Кожен учень відповідної групи отримує картку із тестами відповідного рівня) В) «Ти - мені, я – тобі» ( Домашнє завдання для групи «Інтелектуали» готує вчитель, для групи «Науковці» - члени групи «Інтелектуали», для групи «Знавці тварин» – «Науковці»)
Відомо, що риби дихають киснем, а в повітрі його більше, ніж у воді. Чому риба, викинута на берег, швидко гине, навіть коли її обливають увесь час водою?
Г) «Запитання від Незнайки» Сьогодні перед уроком я отримала листи…. від Незнайки. В них він звертається за допомогою до кожної групи окремо. Отримуйте своє завдання.(Завдання групам на окремих картках у поштових конвертах) Лист для групи «Інтелектуали». Допоможіть розібратися у відмінностях між представниками класу Хрящові та Кісткові риби. Ваш Незнайко. Лист для групи «Науковці» Не можу зрозуміти, за рахунок чого риби пристосувались до життя у воді? Дякую Незнайко. Лист для групи «Знавці тварин» Хочу дізнатися, як риби турбуються про своїх нащадків. Незнайко. СЛАЙД 3 ПРИ ВІДПОВІДІ УЧНІВ ГРУПИ «Знавці тварин» Д) «Кожному своє» «Юні систематики» ( група інтелектуалів) . Кожен учень групи отримує індивідуальну картку із зображенням риб( карась сріблястий, окунь звичайний, акула тигрова, скат манта, оселедець тихоокеанський). Визначити систематичне положення даної вам риби. Систематику провести від найвищої систематичної категорії до найнижчої. «Знайди помилку» ( група науковці) Пара учнів отримує індивідуальне завдання і визначає кількість допущених помилок у завданні. «Логічний ланцюжок» ( група знавці тварин). Робота в групі. На окремих аркушах назви систематичних категорій. Складіть їх у правильному порядку від найнижчої категорії до найвищої. (Якщо правильно визначено порядок таксонів, то на зворотній стороні можна прочитати « Бережіть природу») Перевірка завдання . Слайди 4 – 5, 6, 7 Е) Охорона рибних багатств СЛАЙД 8 Вчитель. Сьогодні гостро стоїть проблема охорони рибних багатств. Як ви гадаєте : «Чому?» Найпоширенішими забруднювачами водойм є стічні води промислових підприємств. Вони діють поступово: спочатку риби довго хворіють і врешті гинуть, а в тих, які вижили м'ясо стає непридатним для споживання. Небезпечні й синтетичні мийні засоби, які знижують здатність води до насичення киснем, паралізують дію бактерій і тому не розкладаються, а скупчуються, утворюючи на поверхні шкідливу піну. Найбільш чутливі до забруднення води мальки та ікра. Особливо суворі, холодні зими, коли водойми надовго вкриваються товстим шаром криги, кількість кисню різко зменшується, бо він увесь час витрачається на процеси гниття та дихання. Утворюються «задухи», які призводять до загибелі риби. Щоб урятувати її, у кризі роблять лунки. На скорочення запасів риб негативно впливає також обміління річок, унаслідок чого знижується рівень води і підвищується її солоність. Є) Реклама. А зараз прошу вас прочитати рекламу. Щоб дізнатися зміст прошу розшифрувати її за допомогою алфавіту. Завдання . За допомогою алфавіту розшифруйте шифрограму. 21, 1, 27, 12, 19, 18, 1, 16, 31, 18, 19 Науковці 3, 11, 15, 19, 21, 11, 22, 23, 19, 3, 24, 14, 23, 7 Інтелектуали 21, 11, 2, 18, 12 Інтелектуали 2, 1, 5, 1 , 23, 22, 23, 3, 1 Знавці Перевірка :СЛАЙД 9 1. відповідь групи Науковці
( Раціонально використовуйте рибні багатства) Ж) Перевірка тестових завдань за слайдами 10, 11, 12 З) Конкурс « Пригоди барона Мюнхаузена» ( Групи складають невеличку розповідь про подорож барона по рибних місцях) ІУ. Підсумок. Усе має свій початок і кінець… Завершується і наш урок, на якому ви отримали і нові знання, і узагальнили набуті, і я сподіваюся він залишив у кожного з вас певні враження. Вправа «Кольоропис» Мені дуже сподобалось, як ви творчо та активно працювали. Прошу висловити свої думки про урок за анкетою. ( 2 – 3 учні відповідають) СЛАЙД 13 Анкета – аналіз уроку Група _____________________ 1. На уроці мені сподобалось_______________________________________________ 2. На уроці мені не сподобалось ____________________________________________ 3. Я хотів би_____________________________________________________________ 4. Мій емоційний стан_____________________________________________________ Остаточно оцінені ваші знання і виставлені бали, які ви отримали за урок, будуть оголошені на наступному уроці після перевірки ваших робіт. А зараз прошу вас за попередньою самооцінкою підняти руку, хто покидає свою групу і переходить у групу із вищим рівнем знань? Із нижчим? СЛАЙД 14 У. Домашнє завдання: Повторити вивчений матеріал : параграф 27 – 36, конспект. СЛАЙД 15 Додаток. Тести високого рівня знань. Картка №1 ( високий рівень - 12 б.)
А Кистепері 1. Білуга Б Осетроподібні 2. Кілька В. Оселедцеподібні 3. Латимерія 2. Установіть логічну послідовність між різними таксонами: А Рід Акула , Б Тип Хордові, В вид Акула колюча, Г Ряд Акули, Д Клас Хрящові риби 3. Розташуйте у логічній послідовності «Стадії розвитку кісткових риб» 1. Доросла особина, 2. Ікра, 3. Зародок в яйці, 4.Мальок, 5. Передличинка Картка №2. (високий рівень - 12 б)
А Коропоподібні 1. Скелет переважно хрящовий Б Осетроподібні 2. Плавальний міхур зв’язаний з кишечником В Оселедцеподібні 3. Наявність глоткових зубів. 2. Розташуйте у логічній послідовності «Стадії розвитку кісткових риб» 1. мальок, 2. Ікра, 3. передличинка, 4. Зародок в яйці в яйці, 5. Доросла особина 3. Установіть логічну послідовність між різними таксонами: А Ряд Лососеподібні, Б Тип Хордові, В вид Лосось чорноморський, Г Рід Лосось, Д Клас Кісткові риби Картка №3 ( високий рівень – 12 б.) 1.Установіть відповідність: А Осетроподібні 1. Білуга Б Кистепері 2. Кілька В. Оселедцеподібні 3. латимерія 2.. Установіть логічну послідовність між різними таксонами: А Ряд Лососеподібні, Б Тип Хордові, В вид Лосось чорноморський, Г Рід Лосось, Д Клас Кісткові риби 3. Розташуйте у логічній послідовності «Стадії розвитку кісткових риб» 1. Доросла особина, 2. ікра, 3. зародок в яйці, 4.мальок, 5. передличинка Картка №4 ( високий рівень – 12б ) 1. Установіть відповідність А Окунеподібні 1. Наявність і зябер , і легенів Б Лососеподібні 2. Плавці з колючками В Дводишні 3. наявність без променевого жирового плавця 2. Установіть логічну послідовність між різними таксонами: А Клас Кісткові риби, Б Тип Хордові, В Рід Судак, Г вид Судак морський, Д Ряд Окунеподібні 3. Розташуйте у логічній послідовності «Стадії розвитку кісткових риб» 1. Зародок в яйці, 2. Ікра, 3. передличинка, 4. Доросла особина , 5. Мальок Картка №5 ( високий рівень – 12б.).
А Карась 1. Коропоподібні Б Сьомга 2. Окунеподібні В Йорж 3. Лососеподібні 2. Розташуйте у логічній послідовності «Стадії розвитку кісткових риб» 1. Доросла особина, 2. Ікра, 3. Зародок в яйці, 4.мальок, 5. перед личинка 3. Установіть логічну послідовність між різними таксонами: А Ряд Скати, Б Тип Хордові, В вид Скат електричний, Г Рід Скат, Д Клас Хрящові риби Тести достатнього рівня Картка №1.( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1.Наявність плавального міхура, 2. Скелет хрящовий, 3. Відсутні зяброві кришки, 4. запліднення зовнішнє, 5.Все життя в русі, 6. Серед них є прохідні Клас Кісткові риби: Клас Хрящові риби: 2. Знайдіть зайвий термі. Поясніть, чому він зайвий. Окунь звичайний, судак морський, лосось чорноморський. 3. Установіть відповідність: А луска 1. Стадія розвитку кісткової риби Б Мальок 2. Випин стінки стравоходу кісткових риб, заповнений газом В Плавальний міхур 3. Тонкі пластинки, якими вкрите тіло кісткових риб Картка №2. .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1.веретеноподібне витягнуте тіло, 2.пласке широке тіло у формі диска, 3. має електричні органи., 4. асиметричний хвостовий плавець, 5. Серед них є отруйні. 6. Серед них більшість хижаки Ряд Скати: Ряд Акули 2. Знайдіть зайвий термін . Поясніть, чому він зайвий. Зяброві щілини, запліднення внутрішнє, плавальний міхур, живородіння. 3.Установіть відповідність: А Бічна лінія 1. Суцільний тяж, який є внутрішнім осьовим скелетом усіх хордових Б Зяброва кришка 2. Орган чуттів риб, за допомогою якого вони сприймають коливання води. В Хорда 3. Орган кісткових риб, який прикриває зябра із зовнішнього боку. Картка №3 .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1. запліднення зовнішнє, 2. Скелет хрящовий, 3. Все життя в русі, 4. Наявність плавального міхура, 5. Відсутні зяброві кришки, 6. Серед них є прохідні Клас Кісткові риби: Клас Хрящові риби: 2. Знайдіть зайвий термін . Поясніть, чому він зайвий. Зяброві щілини, запліднення внутрішнє, зяброві кришки, живородіння. 3.Установіть відповідність: А Хорда 1. Суцільний тяж, який є внутрішнім осьовим скелетом усіх хордових Б Зяброва кришка 2. Орган чуттів риб, за допомогою якого вони сприймають коливання води. В Бічна лінія 3. Орган кісткових риб, який прикриває зябра із зовнішнього боку. Картка №4 .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1. Серед них більшість хижаки, 2.пласке широке тіло у формі диска, 3. асиметричний хвостовий плавець., 4. має електричні органи 5. Серед них є отруйні. 6. веретеноподібне витягнуте тіло Ряд Скати: Ряд Акули 2. Знайдіть зайвий термі. Поясніть, чому він зайвий. Окунь звичайний, Сьомга, Лосось чорноморський 3. Установіть відповідність: А Мальок 1 Стадія розвитку кісткової риби Б луска 2. Випин стінки стравоходу кісткових риб, заповнений газом В Плавальний міхур 3. Тонкі пластинки, якими вкрите тіло кісткових риб Картка №5 .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1. Наявність клоаки, 2.бічна лінія відсутня 3. асиметричний хвостовий плавець., 4. плавцеві промені м’які 5. Скелет переважно хрящовий, 6. Сплюснуте з боків тіло, вкрите великою круглястою лускою Ряд Оселедцеподібні Ряд Осетроподібні 2. Знайдіть зайвий термін. Поясніть, чому він зайвий. Запліднення зовнішнє, хрящовий скелет, плавальний міхур, зяброві кришки. 3.Установіть відповідність: А Плавальний міхур 1. Суцільний тяж, який є внутрішнім осьовим скелетом усіх хордових Б Зяброва кришка 2. Випин стінки стравоходу кісткових риб, заповнений газом В Хорда 3. Орган кісткових риб, який прикриває зябра із зовнішнього боку. Картка №6 .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1. Все життя в русі . 2. Скелет хрящовий, 3. Відсутні зяброві кришки, 4. запліднення зовнішнє, 5. Наявність плавального міхура 6. Серед них є прохідні Клас Кісткові риби: Клас Хрящові риби: 2. Знайдіть зайвий термі. Поясніть, чому він зайвий. Судак морський ,Окунь звичайний, лосось чорноморський 3.Установіть відповідність А Луска 1. Стадія розвитку кісткової риби Б Мальок 2. Орган чуттів риб, за допомогою якого вони сприймають коливання води. В Бічна лінія 3. Тонкі пластинки, якими вкрите тіло кісткових риб Картка №7 .( достатній рівень – 9 б) 1. Розмістіть вказані терміни в схемі: 1 Скелет переважно хрящовий, 2.бічна лінія відсутня 3. асиметричний хвостовий плавець., 4. плавцеві промені м’які 5. . Наявність клоаки, 6. Сплюснуте з боків тіло, вкрите великою круглястою лускою Ряд Оселедцеподібні Ряд Осетроподібні 2. Знайдіть зайвий термін. Поясніть, чому він зайвий. Зяброві кришки , запліднення зовнішнє, хрящовий скелет, плавальний міхур 3.Установіть відповідність А Зяброва кришка 1. Суцільний тяж, який є внутрішнім осьовим скелетом усіх хордових Б Хорда 2. Випин стінки стравоходу кісткових риб, заповнений газом В Плавальний міхур 3. Орган кісткових риб, який прикриває зябра із зовнішнього боку. Тести середнього рівня Картка №1 ( середній рівень – 6 б) 1.Парних плавців не мають: а) Головохордові, б) Хрящові риби, в) Кісткові риби 2.В річках України зустрічається : а) біла акула, б) сом, в) латимерія 3. Представник Кісткових риб: а) ланцетник, б) акула, в) щука. 4.Позначте органи дихання риби: а) зябра, б) трахеї, в) легені 5. Позначте кількість камер серця у риб: а) немає, б) 1, в) 2, г) 3. 6.Кісткові риби НЕ мають: а) хрящовий скелет, б) зяброві кришки, в) плавальний міхур Картка №2 ( середній рівень – 6 б) 1. Плавальний міхур мають : А)головохордові, б) хрящові риби, в) кісткові риби 2. У Чорному морі зустрічається: а) біла акула, б) катран, в) манта. 3. Представник Хрящових риб: А) ланцетник, б) Скат, в) щука 4.До хрящових риб належить: а) акула – молот, б) оселедець, в) латимерія 5. Плавальний міхур виконує функцію: а) органа слуху, б) голосового апарату, в) гідростатичного апарату 6. Людиною штучно розводяться : а) короп, б) катран, в) оселедець Картка №3 ( середній рівень – 6 б) 1. Плавального міхура НЕ мають: а) манта, б)окунь, в) короп 2. Мають різні типи дихання: а) Кистепері, б) Костисті, в) Дводишні 3.Серце у риб: а) трубчасте, б) двокамерне, в) чотирикамерне 4. Прохідними рибами є: а) короп, б) осетер, в) оселедець 5. Турбота про потомство виражена у: а) акули, б) колючки, в) горбуші 6. Найкраще розвинений відділ головного мозку у Хрящових риб: А) середній , б) мозочок, в) довгастий. Картка №4 ( середній рівень – 6 б) 1. Людиною штучно розводяться : а) короп, б) катран, в) оселедець 2.В річках України зустрічається : а) біла акула, б) сом, в) латимерія 3. Плавальний міхур виконує функцію: а) органа слуху, б) голосового апарату, в) гідростатичного апарату 4.Позначте органи дихання риби: а) зябра, б) трахеї, в) легені 5 Представник Хрящових риб: А) ланцетник, б) Скат, в) щука 6.Кісткові риби НЕ мають: а) хрящовий скелет, б) зяброві кришки, в) плавальний міхур Картка №5 (середній рівень – 6 б) 1. Плавальний міхур мають : А)головохордові, б) хрящові риби, в) кісткові риби 2. У Чорному морі зустрічається: а) біла акула, б) катран, в) манта. 3. Позначте кількість камер серця у риб: а) немає, б) 1, в) 2, г) 3. 4.До хрящових риб належить: а) акула – молот, б) оселедець, в) латимерія 5. Представник Кісткових риб: а) ланцетник, б) акула, в) щука. 6. Парних плавців НЕ мають: а) Головохордові, б) Хрящові риби, в) Кісткові риби Картка №6 ( середній р – 6 б) 1. Прохідними рибами є: а) короп, б) осетер, в) оселедець 2. Мають різні типи дихання: а) Кистепері, б) Костисті, в) Дводишні 3. Найкраще розвинений відділ головного мозку у Хрящових риб: А)середній , б) мозочок, в) довгастий. 4. Плавального міхура НЕ мають: а) манта, б)окунь, в) короп 5. Турбота про потомство виражена у: а) акули, б) колючки, в) горбуші 6. Серце у риб: а) трубчасте, б) двокамерне, в) чотирикамерне «Кожному своє» Для групи науковців. №1. Знайди помилку Хрящові риби Кісткові риби 1.Відсутній Плавальний міхур 1. Наявність 2.Кістковий Скелет 2. Кістковий 3. Внутрішнє Запліднення 3. Зовнішнє №2. Знайди помилку Хрящові риби Кісткові риби 1.Відсутні Зяброві кришки 1. Наявні 2.Двокамерне Серце 2. Двокамерне 3. Асиметричний Хвостовий плавець 3. Асиметричний №3. Знайди помилку Хрящові риби Кісткові риби 1. Наявність Клоака 1. Відсутність 2. Поза організмом матері Місце розвитку зародка 2.Поза організмом матері 3. Зябра Орган дихання 3. Зябра Для групи знавці тварин. Логічний ланцюжок»
|
Урок №41 Тема. Урок узагальнення та Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів, які вони дістали з теми «Многочлени» |
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми “Дієслово” Мета Я пропоную вам посміхнутись один до одного, подарувати усмішку і в такому настрої розпочати урок |
Урок узагальнення та систематизації отриманих знань, умінь та Перевірити і встановити рівень оволодіння учнями основами знань, умінь та навичок з теми |
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок Мета. Узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми „Арифметична і геометрична прогресії”. Розширити кругозір учнів.... |
Урок узагальнення знань з теми «Паралелограм та його види» Навчальна: навчити учнів застосовувати теоретичні знання при розв’язуванні задач |
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація... Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші... |
Урок біології 9 клас. Склала: вчитель біології Пугачівської ЗОШ І-ІІІ... Мета. Узагальнити й закріпити знання про особливості будови, функціонування дихальної системи людини |
Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Площа та об’єм геометричних фігур» ... |
Урок підготувала учитель біології вищої кваліфікаційної категорії... Птахи; виявити уміння учнів застосовувати набуті знання в стандартних та нових нестандартних ситуаціях |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |