Тема уроку. Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали (слайд №1-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Мета уроку: систематизувати знання учнів про види хімічного зв`язку та дати уявлення про типи кристалічних граток; розвивати вміння й навички порівнювати властивості речовин та їх будову, аналізувати будову атома й будову речовин та їх зв`язки з фізичними властивостями простих і складних речовин; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; сприяти формуванню наукового світогляду; виховувати самостійність і творчий підхід ( слайд №2-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Тип уроку: засвоєння нових знань ( слайд №3-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Методи уроку: проблемно-пошуковий, використання ППЗ, складання схем, робота в групах, розв`язання вправ, самостійна робота( слайд №4-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва;
моделі кристалічних граток (натрій хлорид, алмаз, графіт, залізо);
Програмне забезпечення навчального призначення " Неорганічна хімія "( слайд №5-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
I Організаційно-вступна частина
Привітання. Психологічний настрій учнів на продуктивну роботу. Повідомлення теми та девізу уроку. ( слайд №6-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Девіз уроку: " Знаючи типи зв`язків у молекулі будь-якої речовини, можна пояснити її структуру та властивості" Л.Полінг ( слайд №7-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
II Актуалізація і коригування опорних знань учнів ( слайд №8-9презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Фронтальне опитування ( слайд №9-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
- Дайте визначення поняттю "хімічний зв`язок"
- Які види хімічного зв`яку ви знаєте?
- Який зв`язок називається ковалентним?
- Які види ковалентного зв`яку ви знаєте?
- Які атоми елементів утворюють ковалентний неполярний зв`яок?
- Які атоми елементів утворюють ковалентний полярний зв`яок?
- Який зв`язок називається йонним?
- Які атоми елементів утворюють йонний зв`яок?
- Дайте визначення електронегативністі. Як вона змінюються в групі, періоді?
- Який вид хімічного зв`яку називається металічним?
- Який вид хімічного зв`яку називається водневим?
- Знайдіть ряд хімічних формул, в якому розташовані речовини з
а) ковалентним полярним зв`яком;
б) ковалентним неполярним зв`яком?
в) йонним зв`яком?
NH3, F2, NaCl H2, O2, Cl2
BaS, N2, PH3 CO2, SO3, P2O5
ZnCl2, MgO, Fe2O3 CuO, OF2, F2
Самостійна робота ( слайд №10-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
- Завдання №1
- З переліку хімічних формул речовин:
- Cl2 , NaCl, O2 , H2S, Br2, SiO2, CaO, ZnS, HBr, CO2, SO3
- Випишить:
- 1 варіант- речовини з ковалентним неполярним зв`язком
- 2 варіант- речовини з ковалентним полярним зв`язком
- 3 варіант- речовини з йонним зв`язком
- Напишить схему утворення хімічного зв`язку для однієї з речовин які ви обрали.
- Завдання №2 (додаткове завдання високого рівня)
- Який вид хімічного зв`язку в йоні амонію? Напишить схему утворення хімічного зв`язку в йоні амонію.
III Постановка завдань уроку ( слайд №12-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
ознайомитися з типами кристалічних граток та встановити взаємозв`язок між будовою речовин та їх фізичними властивостями на підставі знань про типи хімічних зв`язків у неорганічних речовин.
IV Вивчення нової теми ( слайд №13-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Використуємо теоретичний матеріал з "Програмного забезпечення навчального призначення " "Неорганічна хімія " урок №25 "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали" 1 і 2 слайди.
Робота в групах ( слайд №14-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Клас ділиться на 4 групи.
Завдання. Використовуючи текст § 32 та теоретичний матеріал ППЗ (урок № 25), розглянути моделі кристалічних граток речовин і з`ясувати взаємозв`язок між видом хімічного зв`язку, типом кристалічних граток та фізичними властивостями речовин, та заповнити запропоновану таблицю (слайд № 15 презентація Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали)
1 групі- модель кристалічної гратки речовини натрій хлориду
2 групі - модель кристалічної гратки речовини алмазу
3 групі - модель кристалічної гратки речовини води
4 групі - модель кристалічної гратки речовини заліза
речовина вид хімічного зв`язку тип кристалічних граток структурні частинки сили взаємодії фізичні властивості
натрій хлорид
алмаз
вода
залізо
Після закінчення роботи кожна група робить доповідь . Учні, заслухав доповіді, роблять висновки про взаємозв`язок між видом хімічного зв`язку, типом кристалічних граток та фізичними властивостями речовин. ( слайд №16-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
V Закріплення вивченого матеріалу( слайд №17-презентація "Кристалічні гратки. Атомні,молекулярні та йонні кристали")
Використовуючи вивчений матеріал, відповісти на запитання та виконати завдання ("Програмного забезпечення навчального призначення " "Неорганічна хімія " урок №25 "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали" з 3 до 15 слайдів.
Розглянемо підсумкові таблиці "Види хімічного зв`язку" та "Типи кристалічних граток" (слайд № 18-19 презентація Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали ) з метою закріплення вивченого матеріалу.
VI Підсумок уроку ( слайд № 20-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Між складом, будовою, властивостями, застосуванням речовин існує тісний взаємозв`язок, який можна пояснити на підставі будови речовин.
Що було цікавим на уроці? Що виявилось складним? Чи досягнута мета уроку?
VII Оцінювання знань учнів ( слайд № 21-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
Оцінюються учні які працювали на етапі активізації опорних знань.
Керівники груп оцінюють роботу учнів у своїх групах.
Вчитель оцінює керівників груп та їх уміння здійснювати взаємооцінювання.
Оцінюються учні, які відповідали на запитання та завдання з ППЗ.
VIII Домашнє завдання ( слайд № 22-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали")
1 рівень - вивчити визначення з § 32
2 рівень - записати електронні та структурні формули хімічних сполук Барій сульфід, азот, Фосфор (III) гідрид, визначити типи кристалічних граток цих сполук.
3 рівень - записати механізм утворення хімічного зв`язку у сполуках: Карбон (IV) оксид, Сульфур (VI) оксид, Фосфор (V) оксид.
4 рівень - Опишіть фізичні та хімічні властивості сполук з різними видами хімічного зв`яку
|