Конспект уроку Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування


Скачати 126.01 Kb.
Назва Конспект уроку Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування
Дата 05.03.2016
Розмір 126.01 Kb.
Тип Конспект
bibl.com.ua > Інформатика > Конспект
Конспект уроку
Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування.

Будавіцька Світлана Володимирівна, учитель хімії Черкаської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №22.
Мета : вивчити хімічні властивості основ: лугів і нерозчинних у воді гідроксидів, підтвердити їх експериментально; ознайомити учнів з їх застосуванням і фізіологічною дією на організм людини; закріпити поняття про реакцію обміну, як випадок – нейтралізації на прикладі реакцій, що характеризують хімічні властивості основ; розвивати вміння записувати формули речовин, рівняння хімічних реакцій; вміння складати рівняння хімічних реакцій, користуватись лабораторним обладнанням під час виконання демонстраційних дослідів.
Формування компетентностей:

а) ключових ( життєвих)

- здоров’язбережувальної – полягає в розумінні впливу лугів на організм людини і пов’язана з готовністю дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з цими речовинами, а також знанням і вмінням надавати допомогу в разі потрапляння лугів на шкіру та в очі;

- уміння вчитися –передбачає формування індивідуального досвіду роботи з таблицею розчинності, вміння записувати рівняння можливих хімічних реакцій;

- комунікативної – пов’язана з вмінням працювати злагоджено на уроці, індивідуально і в колективі, старанно і вчасно виконувати завдання поважати працю однокласників і вчителя;

- соціально-трудової – полягає у вмінні свідомої самоорганізації під час виконання завдань і вмінням працювати для досягнення запланованого результату;

- інформаційної – полягає у вмінні збирати, систематизувати, аналізувати інформацію і здатності донести її до оточуючих;

б) предметних формуються під час спостереження демонстраційного досліду, вмінню пояснювати і порівнювати хімічні явища, робити висновки про взаємозв’язок властивостей речовин з їх будовою; застосовувати знання в побуті.

в) загально-галузевих набуваються під час формування міжпредметних зв’язків з біологією, математикою, інформатикою.
Очікувані результати : Учень називає основи за сучасною українською номенклатурою; наводить приклади розчинних і нерозчинних основ; розрізняє реакції обміну, нейтралізації; характеризує хімічні властивості основ; складає відповідні рівняння реакцій; обґрунтовує залежність між властивостями і застосуванням речовин; розпізнає луги за допомогою індикаторів; робить висновки і дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Методи : розповідь з демонстрацією (учень + вчитель), робота з проектором ( метод проектів),

бесіда, самостійна робота.
Обладнання: таблиця „Розчинність основ, кислот, лугів у воді”, „Індикатори в різних

середовищах”, проектор, комп’ютер, штатив з пробірками, спиртівка, дерев’яний

пробіркотримач, сірники, індикатори: лакмус, фенолфталеїн, метилоранж,

універсальний папірець, натрій гідроксид, хлоридна кислота, купрум (ІІ) сульфат

(розчин), кальцій гідроксид (свіже виготовлений).
Демонстраційний дослід : дія лугів на індикатори, взаємодія лугів з кислотами, взаємодія нерозчинних основ з кислотами, взаємодія лугів з кислотними оксидами, розкладання нерозчинних основ при нагріванні.

Хід уроку.

І. Організаційний етап.
ІІ. АОЗ.

На попередньому уроці ми почали вивчати новий клас неорганічних сполук – основи. На сьогодні кожен з вас повинен знати: склад основ, формули і назви основ, їх класифікацію і фізичні властивості. Зараз я перевірю компетентність кожного з вас по цьому питанню. (У кожного учня контрольний листок, напишіть своє прізвище).

Індивідуальна робота: (завдання проектуються на екрані: слайд 2,3,4,5).

1. Які речовини називаються основами?

2. Приклади основ. Назви.

3. Як класифікують основи?

4. Наведіть приклади відомих вам: а) розчинних основ , б) нерозчинних основ.

5. Як по-іншому називаються розчинні основи?

Взаємоперевірка ( слайд 6).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами будемо експериментальною лабораторією до якої надійшли сполуки, що належать до класу основ. Нашим завданням буде дослідити їх властивості. Дуже важливо знати властивості речовин, бо тобі знаєш як їх відрізнити від інших речовин, як поводитись з ними, з чим вони реагують і де можна застосувати ці речовини. (Сповіщення теми, мети уроку, слайд7,8,9,10).
ІV. Вивчення нового матеріалу.

В нашій лабораторії буде працювати 5 відділів. Кожен відділ має інструкцію з охорони праці. Пригадаємо основні правила техніки безпеки які нам необхідно знати для виконання сьогоднішніх експериментів.

Правила техніки безпеки під час роботи з основами (лугами).

Луги є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, дерево, папір, можуть бути причиною серйозних опіків шкіри та слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким натром, а калій гідроксид – їдким калі.

Досліди потрібно виконувати над спеціальним лотком, на відстані від шкіри та очей.

Слід запобігати потраплянню лугу на шкіру людини, бо це приведе до хімічного опіку. Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою кількістю проточної води, а потім, у разі потреби, протерти ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином борної кислоти (H3BO3) або оцтової кислоти(CH3COOH).

(Слайд 11).

Учитель. Кислоти - агресивні речовини і поводитися з ними треба обережно. Слід запобігати потраплянню їх на шкіру людини. Якщо кислота потрапила на шкіру, або очі, хімічний опік кислотою треба негайно промити великою кількістю води та обробити розчином питної соди і звернутися до медпункту.

В кожному відділі всі працюють разом і в кінці роботи кожен відділ повинен здати звіт, бланк якого лежить у вас на столі.

(Що ви повинні зробити:

  • написати № відділу;

  • розподілити роботу між всіма учасниками групи, вписати прізвища;

  • виконати досліди за інструкцією;

  • записати результати роботи в звіт;

  • зробити висновок до своєї роботи і закріпити його на дошці;

  • опрацювати додаткову інформацію;

  • прозвітувати про свою роботу біля дошки;)

На виконання завдань вам відводиться 5 хвилин.
Інструкція І відділу.

1. Пригадайте які речовини називають індикаторами? (підручник стр. 58)

2. Які індикатори ви знаєте? (запишіть їх назви в звіт)

3. В 4 пробірки налийте розчин виданої вам основи NaOH (запишіть назву основи в звіт) і додайте по кілька крапель індикаторів: у першу – універсальний індикаторний папірець, у другу – лакмус, у третю – метилова оранжевий, у четверту – фенолфталеїн (запишіть у звіт свої спостереження).

4. Зробіть висновок. (Для визначення основ використовують індикатор - …).

Звіт І відділу

1. Відділ № ______

2. Учасники групи:

1-й учень (читає інструкцію за якою виконуються робота) _________________________

2-й учень (виконує досліди) _____________________________________________________

3-й учень (записує результати роботи в звіт) _____________________________________

4-й учень (звітує про проведену роботу) _________________________________________

5-й учень (записує загальний висновок на пелюсток квітки, кріпить його на магнітну

дошку)______________________________________________________________

3. Назви індикаторів ______________________________________________________________

4. Назва основи __________________________________________________________________

5. Що спостерігаєте – 1 пробірка ___________________________________________________

2 пробірка ___________________________________________________

3 пробірка ___________________________________________________

4 пробірка ___________________________________________________

Виступ звітую чого І відділу.

(Нашим завданням було дослідити які індикатори використовують для визначення основ).

У пробірку з розчином натрій гідроксиду зануримо універсальний індикаторний папірець. Під дією розчину лугу універсальний індикаторний папірець змінив забарвлення з жовтого на синій. Синій колір свідчить, що розчин має лужне середовище.

При додаванні до розчину натрій гідроксиду розчину лакмусу спостерігаємо зміну забарвлення індикатору з фіолетового на синій.

У розчині лугу індикатор метиловий оранжевий забарвлюється з помаранчевого на жовтий.

І найбільший ефект ми бачимо коли безбарвний розчин фенолфталеїну у розчині лугу набуває малинового кольору. Отже фенолфталеїн є специфічним індикатором лужного середовища.

Висновок. Для визначення основ використовують індикатор фенолфталеїн.

Завдання для всіх учнів.

В виданих вам пробірках №1 і №2 налиті кислота і основа. Визначити в якій пробірці основа? (Після виконання роботи візьміть контрольний листок і виконайте завдання №5).

(Слайд №12)

Додаткова інформація І відділу

Луги мають лужне середовище, вони їдкі і милкі на дотик. Цю їх властивість використовують під час виробництва мила. NaOH натрій гідроксид використовують під час виробництва твердого мила, а КОН калій гідроксид використовують під час виробництва рідкого мила. (Слайд № 13)

(Учні за допомогою універсального папірця визначають, що мило має лужне середовище).

Інструкція ІІ відділу.

1. Пригадайте які речовини називають розчинними основами, або лугами (підручник стр. 68)

2. До виданої вам розчинної основи КОН (запишіть назву основи в звіт) додайте декілька крапель фенолфталеїну, потім краплями додавайте кислоту HCl (запишіть назву кислоти в звіт). Що спостерігаєте?(Підручник стр. 69).

3. Запишіть рівняння реакції, і назвіть продукти реакції (запишіть в звіт і біля дошки рівняння і назви).

4. Зробіть висновок. (Розчинні основи взаємодіють з … з утворенням солі і води, цю реакцію називають реакцією …). (Підручник стр.71).

Звіт ІІ відділу

1. Відділ № ______

2. Учасники групи:

1-й учень (читає інструкцію за якою виконуються робота) _________________________

2-й учень (виконує досліди) _____________________________________________________

3-й учень (записує результати роботи в звіт) _____________________________________

4-й учень (звітує про проведену роботу) _________________________________________

5-й учень (записує загальний висновок на пелюсток квітки, кріпить його на магнітну

дошку і на дошці записує рівняння реакції, повідомляє додаткову інформацію)

____________________________________________________________________

3. Назва основи __________________________________________________________________

4. Назва кислоти _________________________________________________________________

5. Рівняння реакції КОН + НCl  _________________________________________________

6. Назва продуктів реакції _________________________________________________________

Виступ звітую чого ІІ відділу.

( Нашим завданням було дослідити чи взаємодіють розчинні основи з кислотами)

У пробірку налили безбарвний розчин калій гідроксиду і додали безбарвний розчин фенолфталеїну, він змінив забарвлення на малинове. Поступово долили до розчину лугу хлоридну кислоту. Про перебіг реакції між лугом і кислотою свідчить зникнення малинового забарвлення фенолфталеїну.

KOH + HCl  KCl + H2O

калій хлорид + вода

Висновок. (Розчинні основи взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води, цю реакцію називають реакцією нейтралізації).

Додаткова інформація ІІ відділу.

Де використовують реакцію нейтралізації?

Шлунковий сік кожної людини містить 3% розчин хлоридної кислоти, збільшення кислоти

супроводжуються такими явищами, як печія, відрижка кислим, нудота, відчуття дискомфорту, здуття живота та ін. Ці явища можуть бути спричинені порушенням режиму харчування, психоемоційними навантаженнями, зловживанням алкоголем, тютюнопалінням, прийомом деяких лікарських засобів. У таких випадках усунути ці явища допомагають лікарські речовини, що нейтралізують хлоридну кислоту шлункового соку – це харчова сода або гідрооксид магнію, які є слабкими основами, що застосовуються у вигляді таблеток чи емульсій.

Mg(OH)2 + 2HCl  MgCl2 + 2H2O

(Слайд 14).

Завдання для всіх учнів.

Яка схема відповідає реакції нейтралізації? Допишіть рівняння реакції.

а) Ca(OH)2 + H2O  …

б) Ca(OH)2 + CaCO3  …

в) Ca(OH)2 + H2SO4  …

г) Ca(OH)2 + CaO  …

(Візьміть контрольний листок і виконайте завдання №6).

(Слайд №15)
Інструкція ІІІ відділу.

1. Пригадайте які речовини називають нерозчинними основами. (підручник стр. 68)

2. Добути нерозчинну основу Cu(OH)2 (запишіть назву основи в звіт) за допомогою купрум сульфату (CuSO4) і натрій гідроксиду (NaOH), долити кислоту HCl (запишіть назву кистоли в звіт). Що спостерігаєте? (Підручник стр. 69).

3. Запишіть рівняння реакції, і назвіть продукти реакції (запишіть в звіт і біля дошки рівняння і назви).

4. Зробіть висновок. (Нерозчинні основи взаємодіють з … з утворенням солі і води, цю реакцію називають реакцією …). (Підручник стр.71).

Звіт ІІІ відділу

1. Відділ № ______

2. Учасники групи:

1-й учень (читає інструкцію за якою виконуються робота) _________________________

2-й учень (виконує досліди) _____________________________________________________

3-й учень (записує результати роботи в звіт) _____________________________________

4-й учень (звітує про проведену роботу) _________________________________________

5-й учень (записує загальний висновок на пелюсток квітки, кріпить його на магнітну

дошку і на дошці записує рівняння реакції)

____________________________________________________________________

3. Назва основи __________________________________________________________________

4. Назва кислоти _________________________________________________________________

5. Рівняння реакцій CuSO4 + NaOH  _____________________________________________

Cu(ОН)2 + НCl  _____________________________________________

6. Назва продуктів реакції _________________________________________________________

Виступ звітую чого ІІІ відділу.

( Нашим завданням було дослідити чи взаємодіють нерозчинні основи з кислотами)

За допомогою купрум сульфату і натрій гідроксиду добули нерозчинну основу купрум (ІІ) гідроксид.

Під дією хлоридної кислоти блакитний драглистий осад купрум (ІІ) гідроксиду розчиняється і утворюється прозорий блакитний розчин купрум (ІІ) хлориду.

CuSO4 + 2NaOH  Cu(OH)2 + Na2SO4

купрум (ІІ) гідроксид

Cu(ОН)2 + 2НCl  CuCl2 + 2H2O

купрум (ІІ) хлорид + вода

Висновок. (Нерозчинні основи взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води, цю реакцію називають реакцією нейтралізації).
Інструкція ІV відділу.

1. Пригадайте які речовини називають розчинними основами. (підручник стр. 68)

2. У пробірку налийте 2 мл вапняної води Cа(OH)2 (запишіть назву основи в звіт) , через коктельну трубочку видихайте повітря у вапнякову воду. Що спостерігаєте? (Підручник стр.69).

3. Запишіть рівняння реакції, і назвіть продукти реакції (запишіть в звіт і біля дошки рівняння і назви).

4. Зробіть висновок. (Розчинні основи взаємодіють з … з утворенням солі і води).( Підручник стр.71).

Звіт ІV відділу.

1. Відділ № ______

2. Учасники групи:

1-й учень (читає інструкцію за якою виконуються робота) _________________________

2-й учень (виконує досліди) _____________________________________________________

3-й учень (записує результати роботи в звіт) _____________________________________

4-й учень (звітує про проведену роботу) _________________________________________

5-й учень (записує загальний висновок на пелюсток квітки, кріпить його на магнітну

дошку і на дошці записує рівняння реакції, повідомляє додаткову інформацію)

____________________________________________________________________

3. Назва основи __________________________________________________________________

4. Рівняння реакції Ca(ОН)2 + CO2  ______________________________________________

6. Назва продуктів реакції _________________________________________________________

Виступ звітуючого ІV відділу.

( Нашим завданням було дослідити чи взаємодіють розчинні основи з кислотними оксидами)

У пробірку з вапняковою водою Са(ОН)2 ми через коктельну трубочку видихали повітря. Під дією вуглекислого газу який міститься в повітрі прозора вапнякова вода стає каламутною. Причиною цього є утворення білого осаду кальцій карбонату. Отже луги взаємодіють з кислотними оксидами.

Ca(ОН)2 + CO2  CaCO3 + 2H2O

кальцій карбонат + вода

Висновок. (Розчинні основи взаємодіють з кислотними оксидами з утворенням солі і води).

Додаткова інформація ІV відділу.

  • Вапняним молоком Ca(ОН)2 (сумішшю кальцій гідроксиду з водою) навесні підбілюють стовбури дерев, щоб захистити їх від шкідливих комах.

  • Побілка кухні гашеним вапном Ca(ОН)2 сприяє хімічному очищенню повітря.

Різноманітні леткі хімічні сполуки потрапляють у повітря під час згорання природного

газу і при смаженні продуктів. Всі ці забруднення повітря поглинаються

штукатуркою.

Ca(OH)2 + CO2 = CaCO2$ + H2O

Ca(OH)2 + SO2 = CaSO3$ + H2O

(Слайд 16)

Завдання для всіх учнів.

Допишіть рівняння реакції.

Вa(OH)2 + CO2  …

(Візьміть контрольний листок і виконайте завдання №7).

(Слайд №17)

Інструкція V відділу.

1. Пригадайте які речовини називають нерозчинними основами. (підручник стр. 68)

2. Добути нерозчинну основу Cu(OH)2 (запишіть назву основи в звіт) за допомогою купрум сульфату (CuSO4) і натрій гідроксиду (NaOH). Пробірку закріпити в деревяному пробіркотримачі. Спочатку прогріти усю пробірку, а потім нагріти те місце, де міститься купрум (ІІ) гідроксид. Що спостерігаєте? (Підручник стр. 70)

3. Запишіть рівняння реакцій, і назвіть продукти реакцій (запишіть в звіт і біля дошки рівняння і назви).

4. Зробіть висновок. (Нерозчинні основи при нагріванні … на основний … і воду).(Підручник стр.71).

Звіт V відділу

1. Відділ № ______

2. Учасники групи:

1-й учень (читає інструкцію за якою виконуються робота) _________________________

2-й учень (виконує досліди) _____________________________________________________

3-й учень (записує результати роботи в звіт) _____________________________________

4-й учень (звітує про проведену роботу) _________________________________________

5-й учень (записує загальний висновок на пелюсток квітки, кріпить його на магнітну

дошку і на дошці записує рівняння реакції)

____________________________________________________________________

3. Назва основи __________________________________________________________________

4. Рівняння реакції CuSO4 + NaOH  _____________________________________________

Cu(ОН)2  ___________________________________________________

6. Назва продуктів реакції _________________________________________________________

Виступ звітуючого V відділу.

( Нашим завданням було дослідити що відбувається з нерозчинними основами при нагріванні).

За допомогою купрум сульфату і натрій гідроксиду ми добули нерозчинну основу купрум (ІІ) гідроксид, драглистий осад блакитного кольору. Нагріли пробірку із свіжо приготовленим осадом і спостерігали поступову зміну блакитного забарвлення купрум (ІІ) гідроксиду на чорне, що свідчить про утворення купрум (ІІ) оксиду.

CuSO4 + NaOH  Cu(OH)2 + Na2SO4

купрум (ІІ) гідроксид

Cu(ОН)2  CuO + H2O

купрум (ІІ) оксид + вода

Висновок. (Нерозчинні основи розкладаються при нагріванні на основний оксид і воду).

Завдання для всіх учнів.

Допишіть рівняння реакції.

Al(OH)3  …

(Візьміть контрольний листок і виконайте завдання №8).

(Слайд 18)
VI. Підбиття підсумків уроку.

1. Зробити загальний висновок (учень підходить до дошки і користуючись магнітною квіткою перераховує хімічні властивості кислот)

1. Для визначення основ використовують індикатор фенолфталеїн.

2. Розчинні і нерозчинні основи взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води, цю реакцію називають реакцією нейтралізації

3. Розчинні основи взаємодіють з кислотними оксидами з утворенням солі і води.

4. Нерозчинні основи розкладаються при нагріванні на основний оксид і воду.
2. Перевіримо як ви засвоїли даний матеріал (взаємоперевірка, слайд №19)

Додайте «+» які ви заробили під час актуалізації опорних знань і «+» які ви отримали під час вивчення нового матеріалу. Поставте суму всіх «+», вкладіть ваші контрольні листки в звіт вашої групи. Сума «+» - це ваша оцінка за урок.
VIІ. Домашнє завдання. Н.М. Буринська, підр. Хімія 8 клас ст.71 № 4,5 письмово (Слайд № 20).





Схожі:

Конспект уроку Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування
Будавіцька Світлана Володимирівна, учитель хімії Черкаської загальноосвітньої школи
Оцтова кислота, молекулярна і структурна формули, фізичні власти...
Тема : Оцтова кислота, молекулярна і структурна формули, фізичні власти вості. Хімічні властивості. Застосування
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання)
Семінарське заняття «Хімічні властивості основ»
Семінар двоелементний. Тобто складається з коректуючої і навчаючої частин, які тривають протягом однієї навчальної години
Тема: «Основні класи неорганічних сполук»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про класифікацію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивості оксидів, кислот,...
Урок на тему: Підготувала: вчитель хімії
Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості. Алюміній оксид й алюміній гідроксид. Застосування...
Тема: Хімічні властивості основ
Мета: сформувати знання про особливості взаємодії між основами і кислотними оксидами; основами та солями; формувати вміння користуватися...
Уроку
Вплив електронної будови молекул спиртів і фенолів на їх фізичні й хімічні властивості
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ В 10 КЛАСІ Тема. Об’єкти сторінки та їхні властивості Мета уроку
Навчальна: ознайомити учнів із призначенням текстових процесорів, способами запуску процесора MS WORD, елементами віконного інтерфейсу...
УРОК №15 Тема. Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Основні гео­метричні...
Про означення, властивості суміжних та вертикальних кутів; а також про означення, ознаки та властивості паралельних прямих; повторити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка