Урок в 10 класі Тема: Федеративна Республіка Німеччини


Скачати 125.7 Kb.
Назва Урок в 10 класі Тема: Федеративна Республіка Німеччини
Дата 09.02.2014
Розмір 125.7 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Економіка > Урок
Урок в 10 класі

Тема: Федеративна Республіка Німеччини

Підготувала вчитель І категорії

Радченко Н.О.

2012-2013 н.р.

Мета: сформувати в учнів систему знань про економіко-географічні особливості Німеччини.

Завдання: освітні:

  • ознайомити учнів з основними етапами складання комплексної економіко-географічної характеристики країни;

  • навчити складати економіко-географічну характеристику країни;

  • продовжувати виробляти навички роботи з картами.

розвиваючі:

  • розвивати практичні уміння працювати з комплексними картами;

  • розвивати уміння порівнювати, співставляти та робити відповідні висновки.

виховні:

  • виховувати повагу до культури та традицій німецького народу.

Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів.

Місце уроку в навчальній темі: поточний.

Методи і методичні прийоми:

- Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: використанні ІКТ;

в) практичний:робота з картами.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, робота з картами.

- Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

- Візуальний: складання схем.

-Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

- Релаксопедичний: психологічно - фізичне розвантаження.

Міжпредметні зв’язки: економіка, історія, демографія.

Обладнання: політична та фізична карта Європи, контурна карта Європи, атласи, підручники, схеми, таблиці, діаграми.
Основні поняття та терміни: економіко-географічна характеристика країни, економіко-географічне положення, природні ресурси, природний приріст, густота населення, урбанізація, господарство, експорт, імпорт.

Структура уроку

  1. Організаційний момент (1хв. )

  2. Актуалізація опорних знань (10 хв.)

  3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (4 хв.)

  4. Вивчення нового матеріалу(7 хв.)

  5. Осмислення учнями вивченого матеріалу(15 хв.)

6. Закріплення нових знань і умінь учнів (4хв.)

  1. Підведення підсумків уроку(3 хв.)

  2. Запис та пояснення домашнього завдання(1 хв.)

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

(перевірка наявності учнів та готовності до уроку)

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1- Виконання тестових завдань (кожна правильна відповідь – 1 бал)

(завдання виконуються письмово; перевіряються в парах методом взаємоперевірки під керівництвом вчителя)

1.1.Із запропонованого списку країн виберіть європейські країни:

а) Австралія; б) Австрія; в) Грузія; г) Мексика; ґ) Словенія; д) Польща;

е) Туреччина; є) Франція.

1.2. Які з цих європейських країни мають вихід до Світового океану:

а) Велика Британія; б) Польща; в) Іспанія; г) Швейцарія; ґ) Німеччина;

д) Італія; е) Чехія; є) Угорщина?

1.3. По території яких країн протікає річка Дунай:

а) Німеччина; б) Словенія; в) Швейцарія; г) Хорватія; ґ) Чехія; д) Румунія;

е) Словакія; є) Болгарія; ж) Угорщина; з) Білорусь?

1.4. Виберіть зі списку міст лише столиці тих країн, що межують з Україною:

а) Москва; б) Прага; в) Берлін; г) Будапешт; ґ) Варшава; д) Бухарест;

е) Париж; є) Софія; ж) Мінськ.

1.5. Вкажіть, які з названих країн Європи входять до «великої сімки»:

а) Андорра; б) Польща; в) Іспанія; г) Латвія; ґ) Велика Британія; д) Франція; е) Австрія; є) Німеччина; ж) Італія; з) Данія.

1.6. Які країни, з перерахованих , входять до складу Європейського Союзу:

а) Україна; б) Словаччина; в) ФРН; г) Франція; ґ) Румунія; д) Болгарія?
2– «Картограф»

На контурній карті позначити субрегіони Європи (на виконання дається 2 хв., після чого відбувається взаємоперевірка)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Слово вчителя: Сьогодні ми з вами починаємо вивчати природні особливості, населення, господарство країн. Набуті на уроці знання знадобляться вам у подальшому житті для продовження освітньої траєкторії. Першою з країн, на вивченні якої ми зупинимося є західноєвропейська держава, яка завжди вважалася багатою і прогресивною. Але, щоб дізнатися про яку країну йдеться, давайте послухаємо пісню та переглянемо декілька слайдів.

( звучить німецька народна пісня- Die Gedanken Sind Frei)

Діти якою мовою звучить ця пісня?

(демонстрація міні-презентації 1; дивитися додатки)



Слово вчителя: Про яку країну йшлося?

Так, Німеччина! На цьому уроці ми спробуємо дізнатися чому ця країна є економічно найпотужнішою серед інших країн Європи.

Проблемне запитання:

Які передумови сприяли економічному піднесенню країни та які сучасні економічні досягнення має Німеччина?
ІV. Вивчення нового матеріалу

Для вивчення нового матеріалу ви вже об’єднані у свої «домашні» групи, зараз кожна з груп отримає завдання для вивчення, після чого ви з існуючого у вас на столі матеріалу повинні утворити колаж-схему з якою ви презентуєте вивчену вами інформацію.
(ФРН – перша країна, яка вивчається і тому учні ознайомлюються з типовим планом, який є у кожної групи)

План:

  1. «Візитна картка країни» - офіційна назва, площа, столиця, тип країни та державний устрій.

  2. ЕГП.

  3. Природні умови та ресурси.

  4. Населення.

  5. Господарство.

  6. Зовнішні економічні зв’язки.

2 учнів класу отримали випереджальне завдання і підготували «Візитну картку Німеччини»: (перегляд міні-презентації 2;дивитися додатки)



Упереджувальні завдання «домашнім» групам:

Завдання 1: Визначити ЕГП Німеччини:

а) її місце на політичній карті Європи (рівень розвитку країн-сусідів та значення сусідства);

б) вихід до Світового океану. (відповідь на завдання учні дають біля карти)

Очікувана відповідь учнів: Об'єднання Німеччини сприяло поліпшенню як її економіко-географічного, так і геополітичного положення. Визначальною особливістю географічного положення є те, що ФРН розташована в центрі Західної Європи, на перехресті найважливіших торгівельно-транспортних магістралей. ФРН межує з 9 державами. Природним кордоном на півночі є Балтійське та Північне моря, що сприяють розвитку зовнішньоекономічних зв'язків. Міжнародні річкові магістралі Рейну та Дунаю також відіграють значну роль у розвитку внутрішніх і зовнішніх торгівельно-економічних зв'язків.

(Вчитель аргументує та доповнює відповідь учнів за потреби)
Завдання 2: Визначити особливості природних умов Німеччини: рельєфні, ґрунтові, водні, кліматичні, мінеральні.

Очікувана відповідь учнів: Рельєф країни є переважно рівнинним: на півночі — низовини (Північно-німецька низовина), у центральній частині — височини і масиви старих зруйнованих гір (Рейнські, Рудні, Гарц, Шварцвальд), на півдні - плоскогір'я (Баварські Альпи, Баварське плато). Німеччину називають країною родючих земель, повноводних річок і густих лісів. Клімат — помірний, з помірно теплим літом і м'якою зимою та достатньою кількістю опадів. Найбільші річки — Рейн, Везер, Ельба, Дунай. Чверть поверхні країни покрита лісами, переважно на гірських масивах та височинах. Німеччина використовує мінеральних ресурсів набагато більше, ніж видобуває. Основні її корисні копалини — кам'яне (Рурський та Саарський басейни) і буре вугілля, калійна і кам'яна солі, гіпс, польовий шпат, крейда, графіт.

(Вчитель аргументує та доповнює відповідь учнів)

Завдання 3: Населення Німеччини: кількість, густота, національний склад, рівень урбанізації, найбільші міста.

Очікувана відповідь учнів: За кількістю населення ФРН посідає 1-ше місце в Європі. Середня густота населення — 230 осіб/км2. У національному складі переважають німці (95 %). Серед інших національностей є датчани, поляки, голландці, турки та інші народи. Основна релігія — християнство (на півдні переважають католики, на півночі — протестанти). ФРН має певні демографічні проблеми. Починаючи із 70-х років XX ст., смертність у країні переважає над народжуваністю. Депопуляції населення вдається уникнути завдяки постійному притоку іммігрантів. За їхньою кількістю Німеччина посідає 1-ше місце в Європі(9% населення). Німеччина - одна з найбільш урбанізованих країн світу. В містах проживають 86% її населення. У ФРН — найбільша кількість міських агломерацій в Європі. Серед них: Ессен (6,5 млн осіб), Франкфурт-на-Майні (3,6 млн), Берлін, Дюссельдорф (по 3 млн), Кельн (2,9 млн). Варто виділити район Руру, де велика концентрація міських агломерацій привела до утворення Рурського мегаполісу. У різних сферах економіки країни зайнято 40 млн. населення, з них 58 % — у сфері послуг, 38% — у промисловості та будівництві, 4% — у сільському господарстві.

(Вчитель доповнює відповідь учнів)

Завдання 4: Які галузі промисловості розвинені в країні та яку продукцію виготовляють. Визначити найбільші центри.

Очікувана відповідь учнів: ФРН є однією з найбільш високорозвинених країн світу (18 % світового обсягу ВНП) і провідним індустріальним «локомотивом» у Європі (30 % обсягу ВНП країн ЄС). Промисловість Німеччини — сучасна і потужна. За обсягом промислового виробництва вона посідає 4-те місце в світі після США, Китаю та Японії. Основними галузями спеціалізації країни є машинобудування та хімічна промисловість.

П а л и в н о - е н е р г е т и ч н а промисловість працює на власному кам'яному і бурому вугіллі, яке видобувається у Рурському (80 %) і Саарському басейнах (10%), та імпортних нафті (з Близького Сходу, Північної Африки) і газу (із Росії та Норвегії). Центрами нафтопереробки є Кельн, Інгольштадт, Гамбург. Основна частка електроенергії виробляється на ТЕС, зосереджених в промислових центрах (Дюссельдорф, Штутгарт, Гамбург, Кельн, Маннгейм). ГЕС побудовано у верхній течії Дунаю, на його правих притоках та річках Майні, Ельбі, Везері, Рейні та ін. АЕС (їх 19), що працюють в основному в межах великих агломерацій, дають 30 % електроенергії.

Ч о р н а м е т а л у р г і я працює на власному паливі та імпортній залізній руді (зі Швеції, Іспанії, Алжиру, Бразилії, Канади, України). Третина її продукції експортується. Основні центри зосереджено в районах Руру і Саару. Заводи повного циклу є в Баварії, Нижній Саксонії та Бремені. Кольорова металургія практично не має промислових запасів сировини для свого розвитку. Проте Німеччина посідає значне місце в Європі з виробництва алюмінію (Ессен, Гамбург), міді (Гамбург, Дуйсбург, Айслебен), свинцю, цинку.

Х і м і ч н а п р о м и с л о в і с т ь використовує власну (кам'яну і калійну солі) та імпортну (нафту, фосфорити, сірку) сировину, відходи металургії. Основою виробництва галузі є продукція побутової хімії, солі, мінеральні добрива, синтетичні волокна, пластмаси, синтетичний каучук. За експортом хімічної продукції ФРН посідає 1 місце в світі. Понад 30 % продукції, що виробляється, йде на експорт. Найбільші центри: Галле, Дюссельдорф, Кельн, Лейпциг, Берлін та ін.

М а ш и н о б у д у в а н н я і м е т а л о о б р о б к а розвинуті в багатьох містах ФРН. Відомі своєю продукцією німецькі автомобільні корпорації: "Даймлер-Бенц" у Штудгарті, "Фольксваген" у Вольфсбурзі, "Адам Опель" у Рюссельхеймі, "Форд" у Кельні, "БМВ" у Мюнхені. Основні райони багатогалузевого машинобудування - Штутгартський, Нижньо-Рейнсько-Рурський та Рейнсько-Майнський. Там виробляють обладнання для різних галузей промисловості, сільського господарства, промислову і побутову електротехніку, електроніку. В усьому світі відомі німецькі точні прилади, оптика та морські судна. Великі центри машинобудування: Берлін, Франкфурт-на-Майні, Нюрнберг, Гамбург, Кельн, Бремен, Лейпциг, Магдебург, Дрезден. Третина галузей промисловості Німеччини спрямована на виробництво споживчих товарів: продуктів харчування, одягу, тканин, взуття, поліграфічної продукції, музичних інструментів, мисливської зброї тощо. На весь світ славляться німецьке пиво, швейні та трикотажні вироби, фарфор.

(Вчитель аргументує відповідь учнів)

Завдання 5: Сільське господарство Німеччини. Транспортна система Німеччини.

Очікувана відповідь учнів:

С і л ь с ь к е г о с п о д а р с т в о добре розвинуте. Основною його галуззю є тваринництво. Воно дає дві третини валової продукції галузі. На рівнинах розводять велику рогату худобу молочного напряму, в передгір'ях - свиней, а в гірських районах - овець. у структурі рослинництва переважають садівництво, виноградарство, овочівництво, картоплярство, буряківництво, тютюнництво, вирощування хмелю. Із зернових переважно вирощують пшеницю, ячмінь, жито, овес, кукурудзу. Проте значну кількість продукції сільського господарства (зерно, овочі, фрукти, олію, м'ясо) Німеччині доводиться експортувати. Рибальство розвинуто в акваторіях Балтійського та Північного морів. Основа галузі — виловлювання тріски, сайри, лосося, мідій.

Т р а н с п о р т країни добре розвинутий і має високий технічний рівень оснащення. Основна частина пасажиро- та вантажоперевезень припадає на автомобільний, залізничний та водний транспорт. Протяжність автошляхів становить 540 тис., залізничних колій — близько 44 тис. кілометрів. Річки ФРН з'єднано каналами, що утворюють єдину транспортну систему. Морський транспорт відіграє значну роль у зовнішньоекономічних перевезеннях. Важливі порти країни: Росток, Вісмар, Любек, Кіль. У портах країни 20% усіх вантажоперевезень припадають на Гамбург. У ФРН функціонують 28 аеропортів. Найбільші з них — у Франкфурті-на-Майні, Берліні. Протягом останнього десятиріччя значного розвитку набув трубопровідний транспорт.

(Вчитель аргументує відповідь учнів)

Завдання 6: Зовнішні економіки зв’язки: з якими країнами Німеччина веде торгівельні зв’язки.

Очікувана відповідь учнів:

За загальним зовнішньоторгівельним товарообігом ФРН посідає 2-ге місце в світі (після СШA). На весь світ відомі торгівельні ярмарки, що відбуваються в Ґанновері, Франкфурті-на-Майні, Лейпцигу. ФРН — значний експортер капіталу і зброї, а також найбільший в Європі імпортер робочої сили. Основу експорту становлять продукція машинобудування, чорної металургії (залізо, сталь), легкої промисловості, сировина (буре вугілля). Основні торговельні партнери ФРН: країни ЄС, СШA, Японія, Канада. Німеччина — регіон міжнародного туризму. З 1992 р. було встановлено дипломатичні відносини між ФРН та Україною. Тісні зв'язки мають міста Мюнхен і Лейпциг зі своїм містом-побратимом Києвом. Німецька діаспора в Україні становить близько 100 тис. осіб. ФРН належить до найбільших торговельних партнерів України. В окремі роки товарообіг між двома країнами досягав близько 2 млрд. доларів США. Україна вивозить з Німеччини набагато більше товарів, ніж відправляє до неї. Німеччина зробила великий внесок у розвиток світової науки, техніки, культури. Водночас історія її формування як держави знає і важкі, трагічні для світу сторінки. Політика захоплення земель та їх колонізація проводилися періодично, починаючи з X ст., і тривали майже до середини XX ст. Саме з Німеччини поширився фашизм. Звідси розпочалася найбільш кровопролитна за весь період історії людства Друга світова війна, що привела до великих змін на політичній карті світу. Нині Німеччина на весь світ славиться працелюбністю своїх громадян, найвищою якістю товарів.

(Вчитель аргументує відповідь учнів)
Психологічно – фізичне розвантаження:

Психоемоційний етюд «Біля моря»

Діти під приємну музику виконують різні рухи:

  • заплющують очі,відкидають голову назад — загоряють;

  • піднімають руки вгору, розплющують очі, посміхаються — їхні руки лагідно гріє сонечко;

  • руки зімкнули у вигляді замочка на рівні грудей, починають ними коливати — хвилі в морі;

  • тримають схрещеними долоні, починають їх піднімати над головою, опускати вправо-вліво — летять чайки над морем.


V.Осмислення учнями вивченого матеріалу

Для осмислення вивченого матеріалу діти презентують свої колажі, дають відповіді на свої завдання. Вчитель аргументує і доповнює відповіді учнів.

VІ. Закріплення нових знань і умінь учнів

(контрольні запитання)

1. Як співпрацюють на даний час Україна з Німеччиною?

2. В яких галузях господарства в майбутньому, на вашу думку, співпраця України з Німеччиною може покращити взаємовідносини?
VІІ. Підсумок уроку

І так діти, давайте з’ясуємо:

  1. Що нового ви дізналися на уроці?

  2. Навіщо нам вивчати економіку ФРН?

  3. Де ми можемо застосувати ці знання?

  4. Чи можемо ми відповісти на запитання, яке ставили на початку уроку: «Які передумови сприяли економічному піднесенню країни та які сучасні економічні досягнення має Німеччина»?

VІІІ. Домашнє завдання: (різнорівневе)

- опрацювати § в підручнику;

- створити туристичний проспект: «Дорогами Німеччини»;

- бажаючі учні можуть скласти міні – презентацію до наступного уроку на тему: «Велика Британія».

Рекомендовані сайти для підготовки домашнього завдання:

1. http://texnika.in/arxitektura-nimechchini-vartburzhskaya-fortecya/

2. http://www.aroundtheworld.com.ua/pages/view/berlin

Схожі:

Урок 24. Тема: Федеративна Республіка Німеччина
Мета: ознайомити учнів з основними етапами складання комплексної економіко-географічної характеристики світу; сформувати систему...
Урок на тему: „ Економіко географічна характеристика Німеччини.”
Сформувати в учнів систему знань про особливості економіко – географічного та політичного положення, населення й господарства Німеччини,...
1. Еволюція грошово-кредитної системи Німеччини
Поряд із монетами в обігу перебували паперові гроші країн, що входили до Німеччини, й банкноти 33-х емісійних банків. Після об'єднання...
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас
Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі
Урок математики в 1 класі. Урок-тренінг «Вправи на Застосування таблиць...
Сєргєєва Валентина Олександрівна, вчитель вищої категорії,старший вчитель КНТМЛ №81. Збірка «Цікаво в 1 класі.»
Урок 1 (1-2) Тема. Точки і прямі
Уроки геометрії в 7 класі Розділ І. Найпростіші геометричні фігури та їх властивості
Урок 2 (3-4) Тема. Відрізки і їх довжини
Уроки геометрії в 7 класі Розділ І. Найпростіші геометричні фігури та їх властивості
Аналіз уроку I.  Загальні відомості про урок
Вчителем була Заводнюк Віта Леонідівна. За списком усі учні були присутніми. Обстановка в класі відповідала санітарно-гігієнічним...
УРОК ГЕОМЕТРІЇ В 9 КЛАСІ ТЕМА: Сума кутів опуклого многокутника
Фігура А1 А2 … Аn, яка складається з точок А1, А2, … Аn, і відрізків А1 А2, А2 А3, … Аn-1 Аn, що сполучають їх називається
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка