Уроку


Скачати 107.49 Kb.
Назва Уроку
Дата 30.10.2013
Розмір 107.49 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Економіка > Урок
Міський кабінет відділу освіти

Антрацитівської міської ради

Система розселення населення світу. Урбанізація як глобальний процес сучасності і майбуття.


Розробка уроку географії

в 10 клас

вчителя географії

Затуліної Олени Олександрівни

Антрацит 2012 рік

Тема уроку: Система розселення населення світу. Урбанізація як глобальний процес сучасності і майбуття.
Мета уроку: вивчити і систематизувати знання про міські та сільські пункти, поняття «урбанізація», «субурбанізація»; показати особливості темпів і рівнів урбанізації у світі; розвивати образне і логічне мислення, вміння висловлювати думки, виховувати в учнів повагу до мешканців сільських населених пунктів, їхньої нелегкої праці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта густоти населення світу, адміністративно-територіального устрою, комп’ютерне обладнання, атласи, підручники.

Хід уроку

І. Організаційний момент.
Привітання учнів, характеристика присутності і обладнання.
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Одного разу один вчитель був у великому місту. Коли він повернувся, сказав:

  • Я переповнений радості. Це було так цікаво, тоді його учень подумав: «Там було так чудово!Я повинен піддіти і подивитися.»

Він пішов через місто, повернувся й сказав:

  • Жахливо!який жахливий світ! Всі кудись біжать, нічого не помічаючи. Ось що я бачив. Я не відчув ні чого, крім подавлення, немов моє єство розривається на частини.

  • Так, - сказав учитель, - ти маєш рацію!

  • Поясни мені, - сказав учень, - чому ти так захоплено розповідав про місто, коли повернувся, а я розриваюся на шматки? Я не можу цього винести, це жахливо.

Учитель сказав: «Ти йшов не в тому ритмі, в якому через місто йшов я».

Тому сьогодні на уроці ми розглянемо системи розселення, що сформувались у світі. Ознайомимося з типами населених пунктів, особливостями їх розміщення; виявимо історію виникнення і розвитку міст, їх проблеми.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Система розселення населення світу.

2 слайд




3 слайд



Картографічний диктант
Карта населення

*Який колір переважає на карті? Що він означає?

*Що позначено на карті пунсонами? Від чого залежить діаметр пунсонів?

* Назвіть найбільші міста світу?

* На якій частині світу міст найбільше? Чому?

* У яких регіонах висока частка сільського населення?
Висновки учні записують у зошити:

* населення по території розміщене нерівномірно;

* найбільші міста показані на карті пунсонами найбільшого діаметру;

* найбільше міст розташовано в індустріально розвинених районах.

2. Виникнення міст. Класифікація міст. Функції міст. Урбанізація та її види.
Із курсів історії ви знаєте, що міста виникли в сивій давнині: на берегах річок, морів, схилах гір.

Завдання:

Назвіть та відмітьте на контурі світу центри зародження перших міст.

Відповідь: Дельта Нилу, Тигра, давня Іудея, Індія, Китай.

4 слайд


5 слайд


Класифікація міст за людністю:

  • малі до 50 тис. осіб;

  • середні: 50-100 тис. осіб;

  • великі: 100-250 тис. осіб;

  • дуже великі: 250 тис. – 1 млн. осіб;

  • найбільші: понад 1 млн. осіб.


Прийом «Картографічний практикум»
Користуючись картою густоти населення, випишіть по 3-5 прикладів міст згідно з класифікацією.


Функції міст:

  • промислові центри;

  • адміністративні центри;

  • транспортні центри;

  • наукові центри;

  • культурні центри;

  • міста-курорти;

  • історичні центри.



6 слайд



Виділяють міста: монофункціональні та поліфункціональні.
7слайд


Рівень урбанізації – частка городян у загальній кількості населення країни.
Темпи урбанізації – швидкість збільшення відсотку міських мешканців.

Найбільш високий процент міського населення мають розвинуті країни: в Європі – Великобританія(89,1%), Швеція (84%), Бельгія (96,9%) ; у Північній Америці – США (75%), Канада (77,1%); в Латинській Америці – Венесуела (90,5%), Аргентина (86,3%); в Азії – Ізраїль (91,6%), Кувейт (95,6%), Японія (77%); Австралія (85,5%), в Африці – ПАР (59,5%), Туніс (54,3%). Коли частка міського населення перевищує 70%, темпи урбанізації, як правило, сповільнюються.


8 слайд



Субурбанізація – («міста-спальні») процес зростання і розвитку приміської зони великих міст, в результаті чого формуються міські агломерації. Характеризується вищими темпами збільшення кількості жителів приміських поселень і міст-супутників порівняно з містами – центрами агломерацій.
Контрурбанізація – соціально - економічні процеси, протилежні урбанізації. Теоретичні концепції і практичні заходи, направлені на обмеження урбанізаційних процесів. Виходять із уявлення про можливість регулювання суспільного розвитку, включаючи ріст міст. Перевага віддається економічним методам, спрямованим на більш раціональне розміщення галузей економіки, зміни напрямів міграційних потоків, розвиток приміських зон.
Конурбація – міська агломерація поліцентричного типу, тобто та, ядрами якої є декілька більш або менш однакових за розмірами і значущості міст. Вона включає декілька агломерацій (як правило, 3-5), які зрослися або розвиваються у тісному взаємозв’язку. Прикладом можуть бути Токійська, Донецька та інші агломерації.
.
Джентрифікація – процес, протилежний субурбанізації. Відбиває тенденцію до розширення будівництва житлових будинків поліпшеної якості в містах і переселення в них сімей з високим рівнем доходів. Інтелігентні сім’ї ( тобто

«джентрії») бажають мешкати в фешенебельних районах, де живуть головним чином власники приватних особняків та люди інтелігентної праці.
9 слайд

Міська агломерація - форма розселення, під якою слід розуміти територіальне утворення, яке:

Виникає на базі великого міста ( або кількох компактно розташованих міст –конурбація) і створює значну зону урбанізації, поглинаючи суміжні населені пункти;

Відрізняється високим ступенем територіальної концентрації різноманітних виробництв, насамперед промисловості, інфраструктурних об’єктів, наукових навчальних закладів, а також високою численністю населення;

Справляє вирішальний перетворювальний вплив на навколишнє середовище, змінюючи економічну структуру території та соціальні аспекти життя населення;

Має високий рівень комплексності господарства і територіальну інтеграцію його елементів.

10 слайд



Сільське розселення.
11 слайд




12 слайд



За кількістю мешканців виділяють села:

  • малі: до 500 осіб;

  • середні: 500-1000 осіб;

  • великі: кілька тисяч осіб.



Сільське розселення – переважаюча форма у Китаї, Індії, багатьох країнах Африки та ін.
13 слайд



Прийом «Картографічний практикум»


  • Назвіть регіони, де переважає сільське населення. Чому?

  • Які проблеми є характерними для сільських мешканців?


4. Урбанізація: позитивні та негативні наслідки.
Інтерв’ювання
Урбанізація – це явище позитивне чи негативне?


За урбанізацію

Проти урбанізації

  • У місті простіше знайти роботу, навчання, більше можливостей для спілкування та проведення дозвілля (театри, кінозали, музеї, клуби);

  • Краща якість медичного обслуговування;

  • Кращі побутові умови, комунікації

  • Екологічні проблеми в місті значно гірші, ніж у селі;

  • Міська метушня і надлишок спілкування впливають на психіку людей,

  • Природа заспокоює;

  • Міста є осередком злочинності;

  • Безробіття, жебрацтво



Повідомлення учнів про проблеми урбанізації.
Урбанізація неоднозначно діє на людське суспільство: з одного боку, місто надає людині ряд суспільно-економічних, соціально-побутових і культурних переваг, що позитивно позначається на його інтелектуальному розвитку, дає можливість для кращої реалізації професійних і творчих здібностей, з інший

  • людина віддаляється від природи і попадає в середовище зі шкідливими впливами – забрудненим повітрям, шумом і вібрацією, обмеженою житлоплощею, ускладненою системою постачання, залежністю від транспорту, постійним змушеним спілкуванням з безліччю незнайомих людей – усе це несприятливо позначається на його фізичному і психічному здоров’ї.

Положення збільшується тим, що міста-гіганти розвивалися стихійно і, як правило, без обліку біологічних потреб і психологічних особливостей людини. Сучасне велике місто з його величезними прямокутними будинками зі скла і бетону, уздовж і поперек пересічений транспортними магістралями з нескінченним потоком автомобілів, що вивергають зі своїх надр задушливі вихлопні гази, обмеженими можливостями пішого пересування, безупинним шумом і нескінченою штовханиною придушує біологічну природу людини, позбавляє необхідного фізичного навантаження, гнітить його психіку. Утомлений житель міста, із властивої йому підвищеною дратівливістю, невмотивованою заклопотаністю, загальною млявістю, шукає звільнення від цього стану на лоні природи, у кіно, чи театрах, у телеекранів, у читанні чи літератури інших подібних заняттях, але це не дає бажаного результату. Утома накопичується і реалізується в порушенні тих чи інших функцій організму.

Проблеми, зв’язані з урбанізацією, необхідно вирішувати не окремими приватними заходами, вишукуючи скоростиглі і малоефективні рішення, а розробивши комплекс взаємозалежних соціальних, екологічних, технічних і інших мір. В усіх випадках людина і навколишнє середовище повинні розглядатися як єдине ціле.

Прийом «Акваріум»


  • Які зміни відбулися в кількості міського населення ?

  • Які зміни відбулися в цей час у сільському населенні?

  • Як можна пояснити виявлені факти?

14 слайд



15 слайд


ІV. Закріплення матеріалу
Хто швидше заповнить кросворд поняттями.
1. Процес поширення міських форм і умов життя на сільську місцевість. (Рурбанізація)

2. Найбільша форма розселення, яка утворилася в результаті зрощування великої кількості сусідніх міських агломерацій.(Мегаполіс)

3. Сільське розселення окремими подвір’ями. (Розсіяне)

4. Форма територіальної організації життя населення на позаміській території у вигляді сукупності сіл, поселень, призначених для постійного або тимчасового проживання.(сільське)

5. Розподіл населення на поверхні землі. (розміщення)

6. Населений пункт не міського типу, жителі якого займаються переважно обробітком землі (село)

7.Форма територіальної організації життя населення у вигляді міст, розвиток яких пов’язаний з розміщенням промислових підприємств, об’єктів будівництва, транспорту з постіндустріальними видами діяльності (міське)

8. Розміщення населення на території і форми його територіальної організації у вигляді системи поселень з їх взаємовідносинами. (Розселення)

9. Процес протилежний субурбанізації. ( Джентрифікація)

10. Процес зростання і розвитку приміської зони великих міст в результаті чого формуються міські агломерації (субурбанізація)

11. Процес підвищення ролі міст у розвитку суспільства. (Урбанізація).

12. Міська агломерація поліцентричного типу, тобто та ядрами якої є декілька більш або менш однакових за розмірами і значущості міст. (Конурбація).

13. Населений пункт, який віднесений згідно законодавства держави до категорії міст і має як правило, значну чисельність населення, зайнятого головним чином у промисловості. ( Місто)

14. Вимушені мігранти, переселення яких було викликано загрозою втратити життя чи здоров’я, зазнати обмежень у життєдіяльності. (Біженці)

15. Форма розселення під якою слід розуміти територіальне відтворення яке виникає на базі великого міста і створює значну зону урбанізації, поглинаючи суміжні населенні пункти. (Агломерація)

16. Інтелігентні сім’ї, які бажають мешкати в фешенебельних районах. (Джентрії)

17. Соціально-економічні процеси, протилежні урбанізації.

( Контрурбанізація)

18. Форма розселення із специфічним господарським побутом. (Кочівництво)

19.Переміщення людей через кордони тих чи інших територій із зміною міста проживання назавжди або на більш чи менш тривалий період. (Міграція)


16 слайд

V Підсумок уроку.

Учитель підбиває підсумок гри «Акваріум».

Процес урбанізації є дуже складним. Розвиток міст, їх збільшення триває. Але проблеми, які виникли в результаті цих процесів, потребують уваги і можуть бути розв’язані.
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.


  • Опрацювати відповідний параграф підручника.

  • Нанести на контурну карту найбільші агломерації світу.

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка