ОСНОВНІ СКЛАДОВІ РОБОЧОГО ЗОШИТА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ Власенко Ніна Григорівна, Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області


Скачати 141.16 Kb.
Назва ОСНОВНІ СКЛАДОВІ РОБОЧОГО ЗОШИТА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ Власенко Ніна Григорівна, Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області
Дата 08.05.2013
Розмір 141.16 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
ОСНОВНІ СКЛАДОВІ РОБОЧОГО ЗОШИТА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОГО НАПРЯМКУ
Власенко Ніна Григорівна,

Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області
На сучасному етапі розвитку виробництва докорінно змінилася роль людини в цьому процесі, вона перетворилась із рядового виробничого фактора в стратегічний ресурс і надбання підприємств та організацій в умовах конкурентної боротьби, яка притаманна ринковій економіці.

В умовах економічного зростання, що спостерігається в Україні на протязі останніх років та супроводжується швидкоплинними змінами у виробничій сфері, суттєво змінилася ситуація на ринку праці. Спостерігається значне підвищення попиту на висококваліфікованих робітників, підготовка яких здійснюється в першу чергу системою професійно-технічної освіти [1-6]. Саме тому питання підготовки кваліфікованих робітничих кадрів набуло сьогодні особливої актуальності.

Відставання змісту професійного навчання від змін в економіці знижує його якість. А це означає, що основний продукт – кваліфікований робітник, якого готує система ПТО для ринку праці, не є конкурентоздатним. Ті зміни, які навчальний заклад самостійно має право вносити до навчальних планів і програм, корінним чином ситуацію не покращують. Тому, Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області цілеспрямовано займається проблемою покращення якості навчання. Для цього були створені робочі групи, які працювали у напрямку створення науково-методичного супроводу навчання з професійно-теоретичної підготовки за різними професіями будівельного спрямування, а саме: муляр, штукатур, маляр, лицювальник-плиточник, столяр будівельний тощо.

Метою нашої статті є узагальнення надбань роботи, яка розпочалася в 2008 році по створенню системного підходу до навчання через методичний супровід (робочий зошит). Сьогодні можна зробити деякі висновки тому розглянемо структуру, основні складові, особливості використання робочого зошита на прикладі вивчення технології кам’яних робіт з професії «муляр» відповідно до ІІ розряду 7224 ДС ПТО.

Перш за все був відпрацьований підхід до структури робочого зошита (табл. 1), яка в більшій чи меншій мірі лягла в основу робочих зошитів по різних спеціальностях.

Таблиця 1

Складові робочого зошита

№ з/п

Загальна характеристика

Що дає

1. ПЛАН (ЕТАПИ) ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ




  1. Короткі відомості з історії будівництва.

  2. Кам’яні та монтажні роботи, їх обсяги і значення у будівництві.

  3. Кваліфікація будівель за призначенням і класами.

  4. Типи й конструктивні схеми житлових будівель.

  5. Основні елементи будівель: фундаменти, стіни, перекриття, перегородки, дахи, вікна, двері, сходові марші. Їх призначення.

  6. Вимоги до будівель: архітектурні, будівельні, санітарно-технічні, протипожежні, економічні.

  7. Поняття про будівельні процеси й форми організації праці. Кваліфікація будівельних процесів за складністю, призначенням.

  8. Основні види будівельних робіт.

  9. Контрольно-узагальнюючий урок.

Мотивація дільност,

прогностич

ність

Мотивація йде через звернення: «Після вивчення матеріалу ви зможете»:

  • Знати обсяги і значення кам’яних і монтажних робіт; призначення основних елементів будівель; види будівельних робіт.

  • Кваліфікувати будівлі, будівельні процеси.

  • Вміти розрізняти типи й конструкційні схеми житлових будівель; визначати вимоги до будівель.

2. ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ (ОПОРНИЙ СХЕМО КОНСПЕКТ)

2.1

Важливо знати терміни і поняття

Це цікаво!

...

Актуалізація знань



2.2

Важливо знати

До кам’яних робіт відноситься ....

Монтажні роботи – ....



2.3

Варто запам’ятати

Будівлі – ....


2.4



Тип будівлі

Характерні особливості

1



Каркасні будівлі


...

2


З неповним каркасом

...



3





Безкаркасні



...


4



Безкаркасні великоблочні будівлі


...

5

Безкаркасні велико-панельні будівлі

...


6


Об’ємно-блочні будівлі

...


7


Блочні будівлі


...


8


Блочно-панельні будівлі

...




Динаміка вивчення теми



2.5

5. Обміркуй і узагальни

Основні елементи будівель

...

2.6

6. Обміркуй та поясни



Вимоги до будівель
архітектурна виразність

АРХІТЕКТУРНІ загальний вигляд будівлі

опорядження

висока якість робіт

стійкість, міцність обраних

конструкцій,

матеріалів

БУДІВЕЛЬНІ надійність з’єднань

просторова жорсткість конструкцій

довговічність

САНІТАРНО-ТЕХНІЧНІ відповідність санітарно-технічним

нормам, умовам для життя

вогнестійкість елементів будівлі ПРОТИПОЖЕЖНІ

раціональне проектування,

відповідність призначенню

вибір сучасних конструкцій ЕКОНОМІЧНІ

і матеріалів

застосування передової організації

і технології будівництва


2.7

7. Важливо знати

Будівельний процес – ...

За складністю будівельні операції бувають: ...

За призначенням будівельні операції бувають: ...

Форми організації праці: ланкова, бригадна.

Мотивація, актуалізація

2.8

8. Варто запам’ятати

Види робіт на будівництві


Види робіт

Різновиди робіт

1. Загально-

будівельні


1.1. ...

1.2. ...

...

2. Вантажно-розвантажувальні

...

3. Спеціальні

3.1. ...

3.2. ...

....




3. ДИДАКТИЧНІ ВПРАВИ (РІЗНОПЛАНОВІСТЬ ЗАВДАНЬ)




Вправа № 1.1

Завдання: Прочитайте визначення, встановіть точність та повноту його змісту. Виправте неточності.

«Будівництвом називається процес мурування будівель різного призначення».

Вправа № 1.2

Завдання: Знайдіть відповідність дат та подій.

1889 рік використане скло як будівельний

матеріал

ХІХ ст. винайдений цемент

ХХ ст. розпочате використання заліза, сталі

1842 р. розпочалася ера технічного прогресу

1851 рік змонтована Ейфелева вежа в Парижі

Вправа № 2.1

Завдання: Розподіліть роботи за їх видом.

Кам’яні роботи Монтажні роботи

Приклади робіт: розмітка, риття котловану, зведення фундаменту, встановлення опалубки, *укладання арматури, стропування плит перекриття, переміщення бетонних блоків.

Вправа № 2.2

Завдання: Дайте відповіді на питання.

Питання

Відповіді

Варіанти відповідей

1) Які роботи переважають при муруванні конструкції із цегли та керамічних каменів?




а) кам’яні
б) бетонні



*2) Які роботи переважають при зведенні панельного будинку?

3) Які роботи переважають при муруванні фундаменту з бетонних каменів?

*4) Які роботи переважають при влаштуванні фундаменту з бетонних блоків?




в) залізо-

бетонні
г) монтажні

Вправа № 3.1

Завдання: Розподіліть будівлі за їхнім призначенням.

Гараж, гардеробна, приватний будинок, школа, спортзал, кінотеатр, склад, котельня, лікарня, санаторій, бібліотека, цех, виробнича майстерня, зерносховище.

Цивільні

Промислові

Сільськогосподарські










Вправа № 3.2

Завдання: Визначте ступінь довговічності будівлі.

  1. 120 років – …

  2. 25 років – …

  3. 70 років – …

  4. 200 років – …

  5. 20 років – …

Вправа № 4.1

Завдання: Визначте, до якого типу будівлі відноситься конструктивний елемент згідно конструктивної схеми. Викресліть зайві відповіді.

Конструктивні елементи

Типи будівель

1.Об’ємні блоки

типу «стакан»

2. Блок-

подушка

3. Плити

перекриття


великоблокова
великоблокова
великопанельна

з об’ємних

блоків

великопанельна

безкаркасна

безкаркасна
каркасно-панельна

каркасно-панельна



Вправа № 4.2

Завдання: Будівля складається з наступних елементів:

а) кутовий блок, простіночний, підвіконний, перемичковий;

б) панель зовнішньої стіни, панель внутрішньої стіни.

Виконайте їхнє схематичне зображення.

Вправа № 5.1

Завдання: Підберіть ознаки до елементів будівель та матеріал

для виготовлення.

Конструктивний елемент будівлі

*Вимоги

Матеріал

Відповіді

1. Фундамент

2. Стіна

3. Дах

4. Перекриття

5. Сходи

6. Перегородки

а) мала маса

б) теплоізоляція

в) міцність

г) вологостійкість

д) жорсткість

е) вогнетривкість

є) звукоізоляція

ж)морозостійкість

з) легкий бетон

і) залізобетон

к) цегла

л) природний

камінь

м) дрібні блоки

н) дерево

о) метал

1 - …

2 - …

3 - …

4 - …

5 - …

6 - …

Вправа № 5.2

Завдання: Знайдіть відповідність.

1. Виконує несучу і огороджувальну функцію, Вікна

захищає будівлю від атмосферних опадів

2. Призначені для освітлення приміщень Дах

природним світлом

3. Призначенні для сполучення між окремими Сходи приміщеннями

4. Призначенні для сполучення між поверхами Двері

5. Призначені для передачі й розподілу навантаження від будівлі на ґрунт Фундамент.

Вправа № 6.2

Завдання: Заповніть схему. Знайдіть помилки.

Вимоги до будівель




міцність ...



1- 150 років довговічність 1 – неспалимі елементи

2 - … 2 – частково спалимі

3 - 100 років перегородки

4 - 50 років 3 – спалимі покриття і

5 - 10 років перекриття

4 – …

5 – неспалимі елементи

Вправа № 6.3

Завдання: Назвіть ознаки економічної будівлі.

*Виконайте творчий проект. Визначте конструктивні особливості елементів будівлі, підберіть матеріал для їх виготовлення, щоб будівля відповідала вимогам економічності

Активізація пізнавальної діяльності,

диференціація

та індивідуалі

зація


Практичні завдання




Розподіл технологічних операцій

Ведучий муляр:  Закріплює причалку для зовнішньої версти,

(4-5 розрядів) переставляє її для наступних рядів;

 укладає цеглу на підготовлений розчин;

 контролює якість мурування.
Підсобник:  Розстеляє розчин;

(2-3 розрядів  розкладає цеглу;

 мурує внутрішню версту;

 мурує забутку.




4. ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ




Приклади тестів

  1. В якому столітті в будівництві розпочалася ера технічного прогресу?

а) в ХІХ ст.; б) в ХХ ст.

2) Що називається будівництвом?

а) процес спорудження будівель і споруд різного призначення;

б) процес мурування різних конструкцій.

3) Які роботи виконують у процесі спорудження будівель?

а) загальнобудівельні та спеціальні;

б) мулярні та монтажні.

4) Які будівлі призначені для побутових і громадських потреб?

а) цивільні; б) промислові.

5) Які бувають будівлі залежно від строків експлуатації?

а) постійні, тимчасові; б) довговічні і недовговічні.

6) Який термін експлуатації мають житлові будинки першого

ступеня?

а) 30 років; б) 150 років.

7) Із яких елементів складаються великопанельні стіни?

а) із кутових і простіночних блоків;

б) із панелей зовнішніх і внутрішніх стін.

8) Які навантаження сприймають фундаменти?

а) від стін;

б) від інших конструкцій будівлі, а також бічний тиск ґрунту.

9) Як називається площина, якою фундамент спирається на основу?
Контрольні питання

1. Надайте короткі відомості з історії будівництва.

2. Які будівельні матеріали використовувались у минулому

столітті?

3. Які будівельні матеріали використовують нині?

4. Які обсяги кам’яних і монтажних робіт у будівництві?

5. Які шляхи підвищення продуктивності праці муляра?

6. Надайте класифікацію будівель за призначенням.

7. Назвіть типи будівель за конструкцією.

8. Назвіть основні елементи будівель.

9. Які матеріали використовують для спорудження фундаментів, стін?


Контроль, активізації діяльності



Другим етапом було наповнення структури змістом, що зробили творчі групи з залученням інших педагогічних працівників у якості порадників та експертів. Вони звернули особливу увагу на необхідність створювати різноманітні опорні схеми, таблиці тощо.

Третій етап впровадження робочих зошитів у навчальний процес. Ретельне та вдумливе опрацювання учнями теоретичного матеріалу дало їм змогу отримати необхідні знання, шляхом активізації, мотивації пізнавальної діяльності, диференційованого підходу (табл.1), а також стало імпульсом до самоактуалізації та розвитку технологічної грамотності учнів. Крім того, робочий зошит сприяє спілкуванню на навчальних заняттях.

Приклад складання робочого зошита з професії «муляр» ІІ розряду розглянуто на прикладі, який розроблено викладачем Логвіненко В.І. ДПТНЗ «Охтирський професійний ліцей», під керівництвом методиста Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Сумській області Власенко Н.Г.

Крім того, є напрацювання з професії «штукатур» ІІ-ІІІ розряду, столяр ІІ-ІІІ розряду, з професії «лицювальник-плиточник» для майстра виробничого навчання тощо.

Робочий зошит дає теоретичне обґрунтування тем, де подаються лаконічні відомості, структурно-логічні схеми і таблиці лекційного курсу, що дає змогу самостійно працювати учням.
ЛІТЕРАТУРА

  1. Касьяненко М.Д. Педагогіка співробітництва. – К.: Вища шк., 1993. - С.7-219.

  2. Кларин М.В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. – М., 1994.

  3. Лозова В. Стратегічні питання сучасної дидактики // Шлях освіти.-2003 №2. - С.11-16.

  4. Інноваційні педагогічні технології навчання професії. Монографія / Нікуліна А.С., Максименко Ю.Б., Сатвєєв Г.П., Заславська С.А., Сілаєва І.Є., Костюченко М.П., Молчанов В.М.; За ред. Нікуліної А.С. – Донецьк: Донецький інститут післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників, 2005. – 385с.

  5. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А. Зязюна. – Киев, 1987. – С.100-105, 171-175.

  6. Савустьяненко Т.Л. Методичний супровід слухачів з вивчення інноваційних форм і методів навчання та виховання: Методичний посібник. – Донецьк, 2006. – 152 с.

Схожі:

2014 Збірка олімпіадних завдань з математики
Навчально – методичний центр професійно – технічної освіти у Миколаївській області
КОМПЛЕКСНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ З ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГІЯ ПРИГОТУВАННЯ...
Чування з’явилось багато приватних, орендних, спільних підприємств з високим рівнем обслуговування, із застосуванням новітніх технологій,...
Психолого-педагогічні аспекти формування громадянського самовизначення...
Сахневич Ірина Дем’янівна, навчально-методичний кабінет професійно-технічної освіти у Житомирській області
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Слічний Ю. О. методист навчально методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області
Регіональні Навчально(науково)-методичні центри (кабінети) професійно-технічної освіти
Науково-методична робота професійно-технічної освіти у регіоні координується регіональним Навчально(науково)-методичним центром (кабінетом)...
Департамент освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації...
Кожен здібний учень – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Найважливішим в організації роботи зі здібними учнями є...
ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА ОСНОВІ ГУМАНІЗАЦІЇ І ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ...
ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА ОСНОВІ ГУМАНІЗАЦІЇ І ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ВІДНОСИН
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників...
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників...
Моніторинг стану підготовки робітничих кадрів професійно-технічної освіти Сумщини
Економіка України в останні 3-4 роки дедалі більше потребує робочої сили, яка здатна швидко адаптуватись до змін на ринку праці та...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка